TP-Link TL-SG108PE

Specificaties 8x Ethernet 1Gbps met PoE - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-SG108PE Review

frans71aNewbie 4 november 2017, 1.488 views Product gekocht

TP-Link TL-SG108PE

Heeft mijn hele bedrijfsnetwerk platgelegd omdat de grapjassen van TP-Link hem af fabriek een IP-Adres gegeven hebben: 192.168.0.1

Pluspunten

Minpunten

• Knullige standaardinstelling

Features Score: 3
Werkt voor de ubiquiti AC PRO modellen, deze werken op 48 V. Voor de 24V modellen heb je inderdaad een ander switch nodig of de bijgeleverde POE inserters.

Bij mij dus geen ubiquiti opgeblazen maar veel grotere schade. Complete netwerk ging na het plaatsen van deze switch de volgende dag onderuit!

Wat blijkt TP-Link heeft het apparaat een default IP gegeven dat ook nog eens het gateway adres is op heel veel netwerken! Dus nooit zomaar inpluggen als je netwerk 192.168.0.1 als gateway heeft. Herconfigureren kan maar bedenk ook even wat er gebeurt als het apparaat spontaan de fabrieksinstellingen terugzet. Het ik bij diverse netwerkapparaten al meegemaakt dus echt niet onwaarschijnlijk.

Ondanks dat het apparaat verder doet wat het moet doen geef ik hem oordeel slecht omdat dit schandalig is voor een eenvoudige switch. Voor mij een goede les.

Heb jij ook een TP-Link TL-SG108PE?

Het default IP zoek je toch uit in de handleiding, en pas je zonodig aan, vóórdat je netwerk apparatuur aansluit?
Voor managed switches is dat wel een goed idee en voor de rest van de consumenten producten, zie unmanaged switches, is dat niet nodig.

Sowieso is dit al lang geen 'eenvoudige switch' meer aangezien het managed is en POE ondersteunt.
Ook bij mij thuis gaf deze problemen.. Ik heb een Ziggo router/modem waar ik de switch achter plaatste. Ook de Ziggo-modem heeft standaard 192.168.0.1 als adres en conflicteerde met de switch. Door in de setup-tool van de switch het adres aan te passen naar 192.168.0.2 valt alles op zijn plek en werkt het prima. Was eenvoudig te doen, dus niet echt als afkraken bedoeld; is wel even fijn om te weten :)
Een netwerkapparaat moet je nooit zomaar inpluggen. Als je 10 seconde genomen had de quick start guide te bekijken had je het kunnen voorkomen. Nu was het simpel een duplicate IP het kan veel meer impact hebben. Iets met routing protocollen, synchronisatie en incremental nummers.
Jeetje, je eigen incompetentie afschuiven op de fabrikant van een switch... Beetje oneerlijk niet?
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je een handleiding raadpleegt voordat je zomaar een apparaat in je bedrijfsnetwerk er bij steekt. Dit is geen tekortkoming van het product of de fabrikant, dit is een tekortkoming van de gebruiker. Een strijkbout kraak je ook niet af omdat hij een gat in je shirt brand omdat je hem incorrect gebruikt.
Het is totaal onnodig om een default ip adres in te stellen dat op misschien wel 25% van de netwerken het gateway adres is. Daarnaast is het mij al 2x gebeurt dat een tp-link product spontaan terugviel op de fabrieksinstellingen dus ip-adres wijzigen blijft een zwaard van damocles als je voor je netwerk 192.168.0.xxx gebruikt. Beter hadden ze DHCP gebruikt met een heel ongebruikelijk ip adres als fallback.

Natuurlijk had ik de handleiding moeten lezen maar ingenieurs die dit soort producten maken mogen toch ook wel even hierover nadenken? En blijkbaar ben ik niet de enige die hier last van heeft gehad.

Omdat bij mij de problemen pas de volgende dag naar voren kwamen, was de link met de fijne nieuwe switch niet direct gelegd. Vandaar mijn boosheid en slechte oordeel.
Nee Frans, je geeft hier echt een lage waardering aan een mogelijk goed product, terwijl dat eigenlijk aan je eigen incompetentie of onoplettendheid te wijten is. Jammer.

"Valt regelmatig spontaan terug naar de fabrieksinstellingen" zou een goed punt zijn als dat met dit apparaat gebeurd was.