TP-Link Deco M5 (3-pack) - Reviews

Specificaties 5GHz WiFi-ac + router • 2x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link Deco M5 (3-pack) Review

td22 3 november 2017, 505 views Product gekocht

TP-Link Deco M5 (3-pack)

Heel handig om nu n groot netwerk te hebben in huis. Ik heb alle Deco units bekabeld aangesloten om te kunnen profiteren van de maximale snelheid. Dat is wel echt raadzaam als je, net zoals ik, in een betonnen woning (bunker) woont.

Pluspunten

• Bereik
  • Eenvoudige installatie
  • Design
  • Mogelijkheid bekabeld aansluiten

Minpunten

• geen instellingen mogelijk via browser
  • ietwat beperkt voor de tweaker

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 5
Mijn losse access points op 3 verschillende verdiepingen heb ik vervangen voor de Deco M5. Ik heb de bundel met 3 units gekocht. Aangezien ik wel overal in huis bekabeling heb liggen heb ik de Deco M5 bekabeld aangesloten. Dat is ook wel nodig want in eerste instantie heb ik het draadloos geprobeerd (MESH) maar dan blijft er weinig snelheid over op zolder, (ja, mijn huis is opgebouwd uit beton). Ik kreeg op zolder nog een internetverbinding op +/- 5 mbit, maar de Deco op zolder viel wel regelmatig helemaal uit het netwerk (melding in de app dat de Deco zolder niet meer bereikt kon worden). Bekabeld werkt het wel super en haal ik uiteraard overal de maximale snelheid. Het is dan eigenlijk wel een dure oplossing omdat je eigenlijk alleen de Seamless Roaming-functionaliteit als meerwaarde gebruikt ten opzichte van losse access points. Ik heb mijn doel bereikt dus kan het product toch van harte aanbevelen.

De app is hartstikke handig om de producten te configureren. Zoals vaak terug te vinden ben ik wel ook van mening dat een ouderwets settings-menu via de browser toch wel een gemis is, inclusief het een en ander aan functionaliteit. Met de app heb je wel toch 90% van de functionaliteit in handen die een gemiddeld huishouden zal wensen. Alleen de echte 'Tweaker' zal wat verder willen gaan.

Ik heb de eerste Deco M5 aangesloten achter mijn KPN modem, in de meterkast. De Deco M5 staat in access point modus omdat KPN de IP adressen hoe dan ook wil uitdelen. Achter de eerste Deco heb ik een Netgear Switch. Van daaruit is al mijn bedrade apparatuur aangesloten (in een aantal gevallen via nog een switch). De andere Deco units zijn eveneens via deze switch bekabeld aangesloten. Ze vormen wel met z'n 3'en n groot netwerk. Dat was mijn uiteindelijke doel, en dat is dus bereikt.

Heb jij ook een TP-Link Deco M5 (3-pack)?

hey td22,

Thuis heb ik zo'n zelfde situatie als bij jou en ook nu 3 oude routers bedraad in gebruik als accesspoints.
e.e.a. is aan vervanging toe.
Ik heb gelezen dat als je de tp-link Deco m5 in bridge mode zet dan een aantal functies niet meer werken zoals parent control.
Kun jij aangeven wat niet meer functioneert als je de router van je provider laat fungeren als router ipv de Deco M5 ?
Zeker. Er zijn 2 modi: Router (standaard) en Access point. De functies in Acces point modus zijn vergelijkbaar met een standaard eenvoudig access point. Basic dus.

Van de extra functionaliteit functioneert alleen het blacklisten nog. Ouderlijk toezicht, NAT QoS niet meer. Maargoed, wat mij betreft ook niet nodig als je er een router vr hebt waar je dat soort zaken alsnog kan regelen.

Je kan natuurlijk ook nog een router plaatsen tussen de modem van je ISP en de Deco. Dat is in mijn geval overigens weer minder handig omdat ik KPN als provider heb, en je daar DHCP niet kan uitzetten. Dat was voor mij dan ook de reden om de Deco niet als router te gebruiken.
ik heb een modem/router van Ziggo, waarvan de routerfunctie prima is in te stellen.
Als het verder eigenlijk geen meerwaarde heeft kun je feitelijk dan ook 3 "normale" AP's kopen, lijkt me.
Of werkt roaming wel met deze setup
Roaming werkt wel en dat is voor mij de belangrijkste meerwaarde. Ik geef wel toe dat je dan het gros van de functies niet gebruikt. Maar voor mij zeker de moeite waard want nadenken over je verbinding is echt verleden tijd, bijvoorbeeld als je naar boven loopt. Daarnaast functioneerde mijn bestaande access points nogal instabiel. Ik ben na een aantal maanden een tevreden Deco-gebruiker want ik denk nooit meer aan wifi, het werkt gewoon. En snel.