Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Dell ST2410 Wit, Zwart Review

AlexV 13 februari 2010, 5.747 views

Dell ST2410 Wit, Zwart

Pluspunten

• Geen ghosting zichtbaar
  • Goede kleurweergave
  • Lage prijs
  • Degelijk gebouwd
  • Snelle responsetijd
  • Laag energieverbruik (slechts 2 CCFL lampen ipv 4)

Minpunten

• Toch backlightbleeding

Ik heb de monitor gekocht aangezien ik graag van een oude CRT monitor af wou, en ik wilde wel een dual screen set up voor mijn eigen pc, dus zo gezegd zo gedaan, bij 4Launch deze monitor besteld, en een paar dagen later de monitor opgehaald.

Wat zit er in de doos?
In de doos vinden we niet heel veel, maar genoeg om de monitor gewoon normaal te kunnen gebruiken. Wat we precies vinden is het volgende:
• Handleiding
• Stroomkabel
• VGA kabel (ongeveer 1 meter lang)
• De monitor zelf
• Monitor voet
• Driver CD

Hier een aantal unboxing foto's:
Doos
De doos
Inhoud uit de doos geschoven
Inhoud (nog in piepschuim)
De inhoud van het piepschuimen pakket
De monitor met de voet ernaast
Monitor op de voet
Zonder beschermingsmateriaal
Witte achterkant

In elkaar zetten
Zodra je de monitor uit de doos hebt gehaald, en het beschermingsmateriaal eraf hebt gehaald (wat redelijk veel is, de monitor is zeer goed verpakt) hoef je alleen nog maar de voet erop te schroeven. Hier is werkelijk waar niets aan, dit is zonder schroevendraaier te doen. De schroef is een thumb screw, dus eenvoudig vast te draaien. Ook zit er nog een lipje op, wat het helemaal kinderspel maakt.

Eerste indruk
Mijn eerste indruk van de monitor is zeer goed. Hij oogt zeer degelijk en er zijn genoeg aansluitmogelijkheden. Ook het menu is uitgebreid genoeg. Kleurweergave is prima. Op dit alles ga ik later nog in.

Featureset
De featureset is voldoende. Het is geen budget monitor, maar ook geen high-end monitor. Er zitten 3 aansluitingen op, namelijk een VGA aansluiting, een DVI aansluiting en een HDMI aansluiting. Ook zit er een aansluiting op om geluid in en uit te voeren. Hierop kunnen speakers of de Dell soundbar aangesloten worden. De monitor kan niet in portretmodus gezet worden, en alleen omhoog gekanteld worden. Verder is er geen USB-hub aanwezig.

Kleurweergave
Voor een TN monitor is de kleurweergave prima. Ook voor mij is hij prima, aangezien ik veel spellen speel, en dus meer gebaat ben bij een lage responsetijd dan een hoge kleurechtheid. De kleuren zijn niet oververzadigd of juist te flauw, ze zijn goed.

Contrast en helderheid
Vanuit de fabriek staan deze allebei veel te hoog ingesteld naar mijn idee. Toen ik de monitor voor het eerst aanzette deed het pijn aan mijn ogen (donkere kamer). Snel de helderheid en het contrast verlaagd, en nu is het goed te doen. Zwart is helaas niet echt zwart, maar het komt dichtbij. Boven- en onderaan is wat backlightbleeding te zien, maar geen storende hoeveelheden. De backlightbleeding is egaal over het scherm verdeeld.

Ghosting
Ghosting ben ik nog niet tegengekomen. Het is dus niet zichtbaar aanwezig.

Pixeldefecten
Ik heb op pixeldefecten gecontroleerd met Dead Pixel Tester. Gelukkig ben ik er geen tegengekomen, wat de stand op 2-0 brengt, met ik op 2 en dode pixels op 0 (2 monitoren zonder dode pixels tot nu toe ;)).

Er zijn geen dode pixels of luie pixels, maar er is er wel één die helderder is dan de rest. Dit is niet storend, en daarbij zit hij linksonder in de hoek, maar hij zit er wel. Ook als ik er precies van voren op kijk is ie niet zichtbaar, maar wel als je er schuin op kijkt. Een beetje een vage pixel dus, maar dit doet mij wel besluiten om het oordel van 'zeer goed' naar 'goed' te veranderen.

Bouwkwaliteit
De monitor is zeer degelijk. Als ik hem vastpak hoor ik geen gekraak. Ook als je de monitor versteld (kantelt) kraakt hij niet. De knopjes aan de zijkant zijn nog échte knopjes, oftewel de knopjes die nog klikken. In de voeding zit geen zoem, en ook de VGA, DVI en HDMI connector zijn stevig. De voet is stevig, de monitor blijft gewoon stilstaan als het bureau lichtjes beweegt.

Vormgeving
Zeer goed, ik vind dat de monitor een mooi en hip uiterlijk heeft. De achterkant is wit, en de voorkant zwart. Aan de onderkant van de monitor komt een klein beetje wit naar voren, voor de rest is de monitor van voren zwart. Het zwart is glossy, dus erg stof en vingerafdruk gevoelig, al heb ik hier geen last van.

Hier is de witte rand onderaan goed zichtbaar

Prestaties i.c.m. de PS3
Ook via HDMI ziet alles er strak uit. Gamen met een PS3 op dit scherm is een genot, alles is zeer scherp. Ook als er 720P content weergegeven wordt is het nogsteeds heel strak, vanwege de hoge pixeldichtheid.

Ik heb de monitor voor ¤188,50 bij 4Launch gekocht, en voor die prijs is het een prima deal. Normaal kost de monitor ¤230,- bij Dell, en dan is het nogsteeds een goede deal, maar wordt de prijs/kwaliteit verhouding iets lager.

Energieverbruik
In tegenstelling tot de meeste monitoren, welke 4 CCFL achtergrondlampen hebben, heeft deze monitor er slechts 2. Dit zorgt voor een laag energie verbruik (20Watt tegenover de 45Watt van mijn Dell S2409W).

Een monitor die zijn geld zeker waard is! Je kan er 3 verschillende apparaten op aansluiten, de kleurweergave is goed en het is een zeer degelijke monitor.

Heb jij ook een Dell ST2410 Wit, Zwart?

Goede review :P

Maar 16:9 wordt steeds vaker gebruikt he... Ik vind het zelf ook makkelijker voor games en films en dergelijke, maar als je bijvoorbeeld op internet aan het surfen bent dan is het toch wel een beetje breed in verband met de hoogte.

Btw, je hebt in de review vermeldt dat hij 20 Watt verbruikt, terwijl in de Specs en Afbeeldingen van Tweakers zelf staat dat het scherm 30 Watt verbruikt... :9
Ja, 30W is het piekvermogen, maar het standaardverbruik is zo rond de 20W ;).
Op het een na laatste plaatje zie ik dat je een analoge kabel hebt aangesloten aan het beeldscherm. Sluit je hem nu ook daadwerkelijk analoog aan of heb je hem (hoop ik) toch via DVI aangesloten?
Overigens heb ik enkele weken een SX2210 monitor aangeschaft bij Dell en ook die is geniaal. Goede kwaliteit.

*typo

[Reactie gewijzigd door Kordakus op 2 februari 2010 16:51]

Das toeval, die zat er nog aan. Ik heb nu een DVI kabel besteld, en dan sluit ik mijn PC er gewoon via DVI op aan. Op het moment is ie via HDMI aangesloten, maar die aansluiting wil ik voor mijn PS3 hebben ;).
Is de monitor in hoogte verstelbaar? Goede review verder :) interessante monitor!
Nope, hij is wel kantelbaar, maar niet in hoogte verstelbaar.
Ik vind het een mooie monitor, maar ik zelf vind dat 16:9 zo jammer. Ik zou liever 16:10 zien. Maar je hebt overigens wel gelijk vind ik dat voor die prijs het een zeer zeer goee koop is.
Ik gebruik em ook een paar dagen nu, superding! Heb jij er ook last van dat de backlight blijft branden wanneer de computer het scherm na xx min uitschakelt?

edit: Andere monitor aan mn systeem gehangen, en die doet het ook :P; ligt dus aan de computer.. Nu nog uitvinden wat (gebruik die functie best vaak, maar als de backlight blijft branden heb ik er nog niets aan).

[Reactie gewijzigd door SuperPaddo op 3 februari 2010 15:59]

Dan toont ie waarschijnlijk een zwart scherm in plaats van dat hij naar de monitor uitschakeld. Je kan de screensaver uitzetten en zeggen dat de monitor uit moet, dan word ie wel "echt zwart".
Ben maand in bezit van deze monitor en het beeld is echt super (dvi aangesloten op computer, vga nog niet geprobeerd)!

Wat ik wel een ontiegelijk nadeel vindt is dat je Dynamisch contrast niet kan uitzetten :/
Ook als je de monitor ga instellen en aangeef GEEN Dynamisch contrast "wenst te zien".
Dit werkt soms met films (vooral waar het donker is) of met spellen (vooral met HDR) SUPER IRRITANT! (Je kan in het donker lastig dingen zien :P (goh), en met spellen wilt het "licht" je nog wel eens verblinden....

[Reactie gewijzigd door Mister Advance op 26 mei 2010 18:10]

Ik heb de monitor nu ook een maandje of twee. Voor de prijs is het echt een fantastisch ding. Jammer dat hij niet in hoogte verstelbaar is, al voldoet de hoogte van de voet voor mij prima. Beeld is voor een monitor in deze prijsklasse (TN paneel) bijzonder goed, mooie felle kleuren, genoeg instelmogelijkheden en zoals vermeld erg energiezuinig, niet onbelangrijk in deze tijden.

En hij ziet er ook nog eens mooi uit, dat mag ook wel eens gezegd worden als je kijkt naar vrijwel alle andere monitoren die allemaal op elkaar lijken en allemaal standaard zwart zijn.