Specificaties Laser all-in-one (Zwart) - Bekijk alle specificaties

Samsung SCX-4300 Review

Haan 20 maart 2010, laatste update op 20 maart 2010, 2.069 views

Samsung SCX-4300

Pluspunten

• Laserprinter, scanner, copier
  • design

Minpunten

• lange opwarmtijd na inschakelen

Scankwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5
Na jarenlang trouwe dienst moest ik afscheid nemen van mijn HP Laserjet 4+. Niet omdat de printer zelf aan vervanging toe was, maar omdat mijn nieuwe Core i5 systeempje geen parallelle poort meer had. Ik heb nog even getwijfeld aan een verloop van USB -> parallel, of een bracket ergens zien te kopen (er zit nog wel een header op het moederbord), maar toch besloten dat het ook wel eens tijd was voor een printer update.

Dus met een paar wensen in het achterhoofd de pricewatch geopend en op zoek gegaan. Mijn wensen waren:
- laserprinter
- scanner
- rond de 100 euro

Daaruit kwam eigenlijk de Samsung SCX-4300 als enige kandidaat uit. Na wat rondgezocht te hebben naar ervaringen (helaas nog geen review hier, dit wordt de eerste) besloten om deze printer te bestellen.

Intussen heb ik de printer een maand of twee gebruikt, dus tijd voor een beoordeling.
Ik moet erbij zeggen dat ik juist voor een laserprinter heb gekozen omdat ik vrij weinig print. Waarom dan een laserprinter :? Omdat je dan in ieder geval geen gezeur krijgt met uitgedroogde inktcartridges ;) Ook heb ik geen behoefte om in kleur te kunnen printen, dus dan hoef je ook niet voor een duurdere kleurenlaser te gaan.

Installatie is onder Windows 7 totaal geen issue, er zit wel een cd'tje met drivers en software bijgeleverd, maar die heb ik niet aangeraakt. Printen en scannen gaat prima zonder extra drivers te moeten installeren, dus dan doe ik dat bij voorkeur ook niet ;)

Let er wel op dat je een USB printerkabel (A-B) hebt, of er bij koopt, zodat je niet zoals ik erachter komt dat je de printer niet aan kan sluiten (genant moment als je jaren bij een pc-winkel heeft gewerkt en dat bij iedere verkochte printer aan de klant meldde |:( )

Het enige minpunt aan de printer vind ik eigenlijk de opwarmtijd. Het kan wel een minuut duren voor de printer klaar is voor gebruik als hij uit heeft gestaan. Omdat ik weinig gebruik maak van de printer, staat hij eigenlijk altijd uit, tenzij ik hem nodig hebt. Dat je dan een tijdje moet wachten voor je kan printen of kopiŽren, kan wel eens irritant zijn.
Als de printer echter eenmaal is opgewarmd spuugt hij de pagina's er behoorlijk rap uit, dus daarover niets te klagen. Ook de afdrukkwaliteit is prima, tekst komt haarscherp op papier. Het scannen / kopiŽren gaat ook vlot genoeg.

Al met al een prima multi-functionele laserprinter, die je voor rond de 100 euro (inclusief verzendkosten) in huis kan hebben. Ook qua design staat het apparaat goed op de meeste bureau's, al zal dat natuurlijk altijd een kwestie van smaak zijn.

Heb jij ook een Samsung SCX-4300?

Bedankt, ik heb zelf ook goede ervaringen met deze printer en heb (met de spaarstand van de printer) al meer dan 1000 printjes gehaald met de bijgeleverde toner. Deze staat ook voor 1000 printjes, maar ik ging er vanuit dat dit alleen onder optimale omstandigheden zou zijn. Via het menu kun je ook een printje maken van de interne gegevens van de printer, waarop staat hoeveel je geprint hebt en hoeveel % toner er nog over is.
Nieuwe toners staan voor 2000 printjes overigens, maar die kosten ook zo'n 60 euro.

Ik ben het met je eens dat het voor de prijs echt een goede printer is, zelfs als je iets meer moet printen zoals ik.

Een paar lichtelijk negatieve punten die ik uit eigen ervaring nog wil toevoegen aan je review:

- Als de printer aanstaat komt er een zoemend geluid uit waarvan ik nog niet weet of het van de printer zelf of van de adapter komt. Goed hoorbaar.

- Er zit een uitschuifklepje dat voorkomt dat de pagina's op de grond glijden als hij ze uit spuugt. Dit klepje is gemaakt van plastic, niet heel stevig en dus breekbaar.

- Ik heb slechte ervaringen met dubbelzijdig printen. Als ik een aantal geprinte pagina's weer terug in de lade stop om opnieuw te printen, dan neemt hij er meerdere mee.
Mijn alternatief hiervoor is dat ik 2 pagina's op landscape druk.

-De aan/uit knop zit (voor mij dan) moeilijk aan de achterkant verstopt.

-De opwarmtijd kan ik beamen, al verschilt dat nogal eens.

[Reactie gewijzigd door hpt870 op 20 maart 2010 19:11]

Handige tip van het menu met interne gegevens van de printer!

Mijn oude HP laserjet maakte ook behoorlijk veel lawaai als hij aanstond, deze Samsung is daarmee vergeleken wel een heel stuk stiller. Ook dubbelzijdig printen is bij een laserprinter altijd lastig als je niet eentje heb die duplex kan printen. Het papier wordt namelijk verhit tijdens het printen, zodat het moeilijker een tweede keer door de printer kan.
Ik heb hem sinds 10-2009 en hij is altijd goed bevallen. Helaas is de scanner onlangs stukgegaan, hij tikt luid bij het opstarten en geeft scanner error aan. Printen gaat nog wel en ik doe trouwens nog steeds met de meegeleverde toner.

Ga hem op opsturen voor reparatie, want binnen garantietermijn van 2jr. Dit is toch wel slecht dat zoiets, ook nog het scangedeelte (weinig gebruikt) zo snel stuk gaat.