Nokia 3 single sim Wit Review

SLC 26 oktober 2017, laatste update op 29 oktober 2017, 4.516 views Product gekocht

Nokia 3 single sim Wit

Voor het bedrag van een betere Dumphone (75 euro) koop je nu tijdelijk (MM oktober 2017 gekkenhuis aanbieding) een smartphone inclusief alle voor en nadelen. Te mooi om waar te zijn ? We zullen zien.......

Pluspunten

• Tijdelijke 75 euro stuntprijs (MM)
  • Dumphone prijs voor een smartphone
  • Ongekend goede prijs / prestatie
  • China mini prijsje / Geen China wachttijd
  • Goede Soc prestaties / Voelt erg vlot
  • Veel betere Hardware & Software dan Dumbphone
  • Nederlandse Garantie
  • Mooi en stijlvol ontwerp

Minpunten

• Beperkte "houdbaarheid" Android
  • Veiligheid issues na aantal jaar
  • Onnodig groot voor 720px
  • Hardware in budget segment
  • Slechte camera voor smartphone
  • Bijna kaal Android
  • Android drempel indien onbekend

Voorwoord:

Deze review is speciaal geschreven ter gelegenheid van een bijzonder lage prijs van 75 euro bij Maedelmarkt per 23 oktober 2017. De normale prijs is namelijk gemiddeld 149 euro terwijl dit toestel pas een paar maanden in de verkoop is. Dat is dus best een erg scherp bedrag. Je kan het beste rekening houden met het feit dat deze review geschreven is in combinatie met de kostprijs van slechts 75 euro en dus niet gemiddeld 149 euro. Het tijdelijke aanbod van 75 euro voor de Nokia 3 geldt voor alle kleurstellingen in zowel Dual als Single Sim, dat wil zeggen: Zwart, Wit, Koper en Blauw. Sommige prijzen in de tweakers PW kloppen dus (nog) niet.

Kanttekening:

Het lukt op dit moment helaas niet goed om extra positieve of negatieve punten toe te voegen aan de lijst. De oorzaak daarvan is mij onbekend. Ik heb dus veel moeten proppen in de nog wel beschikbare regels, excuus daarvoor

Aanschaf bij MM:

De aanschaf bij Media Markt verliep helaas niet helemaal vlekkeloos. De aanbieding gold al vanaf de ochtend om 10:00 uur maar zelfs in de middag toen ik hem wilde kopen was de prijs nog niet aangepast en stond gewoon nog op 150 euro. Of ik dat maar even wilde aftikken, nou nee dus. Ik kan me niet goed voorstellen dat ik voor dit bedrag de eerste was die hem kocht maar slordig was het wel. De prijs aanpassing heeft bovendien nogal wat tijd in beslag genomen.

Unboxing:

De Nokia 3 komt in een klein bescheiden doosje waar je het toestel in aantreft samen met de lader en laadkabel. Verder wat boekjes, gewoon in het Nederlands en een speciaal sleuteltje om de Sim en SD slots open te maken.

Voor het eerste gebruik is het de bedoeling om het toestel eerst helemaal op te laden en uiteraard daarvoor even een Sim en een micro SD kaartje te plaatsen. De accu was bijna vol dus het opladen was zo klaar.

Dat je standaard bij dit budget toestel een Aparte Sim + Mcro SD configuratie krijgt samen met een aparte mogelijkheid voor Micro SD is eigenlijk best wel een luxe voorziening die je niet zou verwachten voor deze klasse.

Bouwkwaliteit:

Dit toestel heeft veel plastic maar de zijkanten zijn dan weer heel netjes van metaal gemaakt. Dat geeft in ieder geval een heel degelijke indruk. In hoeverre deze metalen (ws Alu) randen het toestel op de lange termijn weten te beschermen tegen impacts is afwachten. Mijn indruk is in ieder geval dat de bouwkwaliteit het budget segment sterk overstijgt. De wit zilveren versie geeft het toestel bovendien een extra stukje klasse.

Het eerste Gebruik:

Voor het eerst het toestel aanzetten gaf mij een vreemd gevoel, het scherm bleef wel erg lang zwart met alleen Nokia in beeld. Na een minuut of 5 ging hij uiteindelijk toch verder met het opzetten van het account. Ik schrok er wel een beetje van dat dit wellicht een voorbode zou zijn van een heel langzaam toestel. Dat is gelukkig niet het geval alleen geven Samsungs blijkbaar wat meer info tijdens initialisatie.....

Daarna was dus weer een kwestie van een nieuw nep account aanmaken in Android en een bevestiging via een ander nummer omdat er alleen een prepaid Sim in het toestel zit. Ik gebruik dit soort toestellen als zakcomputer en verder niet voor sociale media of bellen.

Eerste indrukken:

Ik heb gekozen voor de witte versie omdat je dan in ieder geval de home knoppen kan zien, dat was bij de zwarte versie een heel stuk slechter zichtbaar in de winkel. Bovendien is dit mijn eerste witte toestel en dat is weer eens wat anders. Het oogt imho mooier en stijlvoller.

Het toestel voelt solide aan en de afwerking is erg netjes. Vooral de klepjes voor de Sims en micro SD zijn netjes afgewerkt en gaan open met een speciaal sleuteltje. Zonder dat sleuteltje kun je dus onderweg niet je Sim of micro Sd vervangen.

Koud opstarten duurt 55 seconden. Ik heb geen idee of dat langzaam is anno 2017.
Mijn Samsung S3 Neo heeft een vergelijkbare Cold boot tijd, maar die is inmiddels al behoorlijk op leeftijd.

Het scherm valt natuurlijk wat tegen wanneer je van een Samsung S3 Neo met super Amoled scherm komt. Er is sprake van de nodige bleeding en het geheel is een heel stuk matter dan het hoge kwaliteitsscherm van de Samsung.

In eerste instantie zag ik vooral veel nadelen van een 5 inch scherm op slechts 720 pixels maar naarmate ik er meer mee werkt zie ik er ook wel de voordelen van in. Zo passen er simpelweg meer icoontjes van Apps op je scherm zonder dat dit er slecht uitziet. Bij mijn Samsung S3 Neo past er heel wat minder op het scherm maar het ziet er op dat toestel allemaal wel veel mooier uit......

Voor wat betreft de interne Hardware heb ik tot dusver weinig te klagen het geheel werkt heel erg vlot en nergens kom ik haperingen of vertragingen tegen ook al zit ik hier op een budget Wifi verbinding zonder AC.

Hieronder een Youtube video waarin de Mediatek MKT6737 Soc word vergeleken met een Snadragon 430:
Er zijn wel verschillen maar voor underdog Mediatek valt op dat de Soc erg goed kan meekomen.

Meer info over de mediatek Soc:

N.B. bovenstaande foto is geflitst en is daarom niet meer kleurecht !

Als eerste heb ik er een flashlight op gezet en een voice recorder. Dat zijn zaken die er bij de Samsung S3 standaard opzitten maar waar ik niet meer zonder kan.

Meer Apps zullen volgen welke ik ook aan de review zal toevoegen indien relevant genoeg.

De geluidskwaliteit is prima en laat tot dusver weinig te wensen over.

Accuduur:

Ondanks de nodige uurtjes intensief browsen en instellen is er volgens de indicator nog ruim 1 dag en 8 uur over op de accu. Dat ziet er dus voor mijn gebruik goed uit. Ik verwacht dat in combinatie met in de nacht uitzetten twee dagen haalbaar zal zijn.
Mocht het verbruik toch nog gaan tegenvallen op termijn dan zal ik dit onderdeel verder aanpassen.

WiFi bereik:

Het Wifi bereik is opmerkelijk goed. Ik heb geen idee hoe dat komt maar het bereik komt in de buurt van buitenlandse laptops die ik in het verleden heb gehad welke vaak een veel groter bereik hadden dan Nederlandse exemplaren. Voor het eerst ontvang ik met gemak het lokale gratis Wifi signaal tot diep in mijn woning. Dat is met geen van mijn huidige laptops of andere smartphones mogelijk.

Vergelijking met de Nokia 230 Dual Sim:

pricewatch: Nokia 230 Dual sim Wit

Beide kosten (tijdelijk) ongeveer hetzelfde bedrag: 75 euro
De Nokia 3 is in feite op alle punten beter dan de 230, behalve:
Duurzaamheid van de software.
Het niet kunnen vervangen van de akku.
Veiligheid van de Software.
Software / Menu complexiteit (vooral voor ouderen)
Veel groter
Zwaarder
Oude Grote Sims passen niet standaard

Fotokwaliteit vergeleken:

Omdat mensen de fotokwaliteit van hun smartphone steeds belangrijker vinden heb ik mijn best gedaan om een goed vergelijk neer te zetten. Mochten er nog andere wensen zijn dan hoor ik het graag.

Om een redelijke vergelijking te kunnen maken van de fotokwaliteit heb ik ervoor gekozen om 3 telefoon camera's onderling tegen het licht te houden onder verschillende omstandigheden zodat een goed vergelijk hopelijk mogelijk is.

Het gaat dan om deze Nokia 3, de Nokia 230 Dumbphone en de 4 jaar oude Samsung S3 Neo.

Telkens heb ik de beste gelukte foto's gekozen met of zonder invulflits.
Bij zowel de SD card als de HD/Rpi is met alle camera's geflitst en zonder flits gefotografeerd. De foto's van de SD card en HD/Rpi zijn bovendien gecropped en vaak gedraaid. De beste foto's staan hieronder.
De Nokia 3 in actie:

De Nokia 230 in actie:

De Samsung S3 Neo in actie:

Merk op dat de fotokwaliteit van de inmiddels 4 jaar oude Samsung S3 Neo een heel stuk beter is dan de kwaliteit van de Nokia 3 uit 2017. Niet alleen is de foto met de etalage bruikbaar en is er daadwerkelijk zichtbaar wat er in de etalage ligt maar ook de foto van de Harddisk en R-Pi is ontzettend veel scherper en daadwerkelijk bruikbaar.

Verder valt op dat het de Nokia 3 niet ontbreekt aan pixels maar aan doordachte kwaliteit. Zo werkt de invulflits gewoon niet goed genoeg, wat gewoon een ontwerpfout is. De donkere gedeeltes komen slecht tot zijn recht, wat wijst op een typische mooi weer camera.

Dat gezegd hebbende is de kwaliteit wel een heel stuk beter dan van de Nokia 230 Dumbphone terwijl deze op dit moment hetzelfde kost.

Alle foto's nog eens maar dan in vol formaat (mits beschikbaar) tref je hier aan:
gallery: SLC

Conclusie:

Voor een (tijdelijk) bedrag van slechts 75 euro is dit eigenlijk een No-Brainer. Het bedrag dat je betaald is gelijk aan dat van een beter dan gemiddeld Dumbphone met Dual Sim. Daarvoor krijg je dus een heleboel veel betere hardware extra's en een gigantische flexibiliteit aan software terug.

De keerzijde van al deze voordelen zit hem in het feit dat Android berucht is om zijn beperkte houdbaarheid. Dit toestel zal binnen enkele jaren geen updates meer krijgen en daardoor dan niet meer veilig zijn. De Dumbphone blijft dan wel veilig en kan gewoon zijn basis taken blijven uitvoeren zonder dat je je zorgen hoeft te maken over inbreuk in je systeem. Vooral voor ouderen en budget people is de overweging voor een toestel dat heel veel jaren mee moet gaan een belangrijke.

De fotokwaliteit is onder de maat anno 2017, het scherm is futloos qua kleuren maar de bouwkwaliteit en het totaalpakket is verder dik in orde voor de normale vraagprijs, laat staan voor de tijdelijke prijs van 75 euro. Doe daar je voordeel mee, of niet......

Externe reviews en info:

Een heel erg uitgebreide review van de Nokia 3 via notebookcheck met alle hardware tot in detail besproken en getest:

Bespreking van puur de Mediatek MKT6737 SOC bij Notebookcheck:

Voor de lezers:

Zijn er nog vragen of wensen dan kun je mij altijd een DM sturen of hieronder een reactie plaatsen. Uiteraard ook voor akelige type en taal foutjes.

Heb jij ook een Nokia 3 single sim Wit?

De review op zich is niet slecht, maar ik vind je scorekaart en dan vooral de plus en minpunten zeer teleurstellend. Van je pluspunten heb je er namelijk maar 2 die effectief over het toestel gaan, 5 focussen op de (tijdelijk lage) prijs en 1 op de garantie. Bij je minpunten plaats je dan weer enkele dingen die gewoon inherent zijn aan Android alsook bijv. dat je budget hardware krijgt (inclusief budget camera, maar wat verwacht je dan voor die prijs?). HMD is daarnaast zo nieuw dat we op dit moment weinig kunnen zeggen over hoe zij de toestellen door de jaren heen zullen ondersteunen.
Ik wil niet vervelend doen maar iemands review afzeiken met termen als "zeer teleurstellend" wanneer je zelf in 14 jaar tijd bij tweakers niet 1 keer de moeite hebt genomen om ook maar 1 review te schrijven vind ik een tikkeltje arrogant & ongepast.....

Dat gezegd hebbende staat er wel een foutje in de pluspunten. Blijkbaar is dat misgegaan bij het auto aanvullen: "Veel beter betaalbaar dan de f1,4" Uit een lensreview moet zijn "Veel betere hardware & Software dan dumbphone" Ik zal dat dadelijk even aanpassen.

Deze review is bovendien geschreven met als uitgangspunt de huidige lage stuntprijs en daarmee de vergelijking met dumbphones in dezelfde prijsklasse. Dit staat diverse keren benoemd in de review.

Tot slot is tellen blijkbaar een vak apart aangezien 3 positieve punten over de lage prijs gaan, wat dus het hele uitgangspunt is van deze review en 5 gaan er direct over het toestel:
Tijdelijke 75 euro stuntprijs (MM)
Dumphone prijs voor een smartphone
Ongekend goede prijs / prestatie
China mini prijsje / Geen China wachttijd
Goede Soc prestaties / Voelt erg vlot
Veel betere hardware & Software dan dumbphone
Nederlandse Garantie
Mooi en stijlvol ontwerp
vooral did, Android drempel indien onbekend vind ik net zo raar. XD
onder wat voor steen heb je wel niet gelegen als je android niet kent? zowat 90% van de smartphones bestaat uit android.. 8)7
vooral did, Android drempel indien onbekend vind ik net zo raar. XD
En weer iemand die zelf nooit reviews schrijft maar wel even een ongezouten kortzichtige mening komt ventileren, dank daarvoor.....

De review gaat (als je hem daadwerkelijk leest) in feite over een vergelijk tussen een betere dumbphone en een tijdelijk gelijk geprijsde smartphone. Vooral ouderen hebben nu voor gelijke kosten de keuze tussen een smartphone met Android en een Dumbphone met een simpel menu als software. Ouderen kopen sowieso al vaker budget spullen dan jongeren en kunnen dus nu tegen een totaal onbekend Android OS aan lopen. Vandaar dat ik daar nadrukkelijk melding van maak. Dat dit zich volledig buiten jouw belevingswereld afspeelt is evident.
Inderdaad, en dat kan je over alles zeggen hť, geldt net zo goed voor Apple.
Ook dit minpunt: "Bijna kaal Android" snap ik niet, wat is dan een pluspunt, een Huawei vol rotzooi?
Nokia gaat er ook prioriteit van maken om lang updates te geven, om dat in dit geval als minpunt te geven snap ik ook niet echt. Het is natuurlijk nog af te wachten of ze dit waar gaan maken.

@SLC , we mogen hier toch wel een mening over hebben of niet? Daar lijkt mij toch niets mis mee. Direct over "afzeiken" beginnen? Dat heb ik niemand zien doen...
De vergelijking met een dumbphone wordt ook maar even gemaakt en dan vooral omdat de prijs hetzelfde is (tijdelijk dan toch).

[Reactie gewijzigd door Buzzinga op 30 oktober 2017 08:57]

Ongezouten kritiek? vastgeroeste ideeŽn? Lastig communiceren in de echte wereld? Je weet duidelijk niet met wie je spreekt, je kan dat ook niet afleiden uit enkele zinnen (al denk je dat duidelijk wel).
Ik geef een paar opmerkingen waar ik het niet mee eens ben zoals dat gaat in een democratie, als je dat al als ongezouten kritiek opvat en mij begint te beledigen dan ben je vlug op je tenen getrapt lijkt mij.
Als je pas recht hebt op spreken (met naar mijn mening gegronde weerleggingen) als je een review schrijft dan zou je nergens meer op mogen reageren. mag ik dan ook niet meer op hardware reageren totdat ik zelf een printplaat heb gesoldeerd? Of niet meer op een game reageren totdat ik er zelf een heb ontwikkeld?
Als je zo moeilijk om kan met opmerkingen dan moet je misschien geen reviews mee schrijven?

Jou "afzeiken" is in ieder geval niet mijn bedoeling, jammer dat het zo is overgekomen.

Ontopic: Ik heb zowel een Nokia 3 en 5 en deze hebben in tegenstelling tot vele andere modellen die ik al van Android heb gehad al een aantal updates gehad. De 3 heb ik net nog een update naar veiligheidspatch 1/10/2017 gegeven.
Als je het updatebeleid vergelijkt met Apple dan moet elke Android smartphone duidelijk het onderspit delven, maar Android onderling maakt HMD het wat mij betreft wel waar op dit moment.

Het blijft in ieder geval afwachten wat de toekomst geeft, in de Nokia 3 doet MediaTek moeilijk wat de update naar Android 8 op zich laat wachten. Spelen ze het klaar, dan hebben ze er met mij terug een fan bij.

[Reactie gewijzigd door Buzzinga op 30 oktober 2017 11:42]

"Bijna kaal Android" Zien heel veel mensen juist als pluspunt ;)

Ik vind Nokia (HMD) een zeer interessant merk om te volgen op Android gebied.
Tevens hebben ze belooft dat alle huidige toestellen sowieso nog Android P update krijgen:

[Reactie gewijzigd door ricjuh op 27 oktober 2017 16:04]

Hoeveel fabrikanten hebben dat wel niet gezegd om nadien op hun woorden terug te komen. Eentje daarvan is ... Nokia zelf (al was het toen dacht ik al Microsoft).
Soit, ik geloof daar zelf niets meer van. Als het moment daar is zal elke fabrikant kosten / baten bekijken en een beslissing maken dat waarschijnlijk het best past in hun visie en strategie.
Bedankt voor deze nuttige review! Ik denk dat dit toestel een Galaxy S3 met Android 4.3 gaat vervangen.
Bedenk dat de Samsung S3 de betere hardware heeft. Alleen de software is dan een forse vooruitgang.
Bij overstap van de Samsung S3 naar de Nokia 3 ga je er in feite qua specificaties op achteruit.
Het is eigenlijk best bizar dat je na 4 jaar een nieuw toestel moet kopen alleen omdat de software faalt :F
Dit vind ik dan ook 1 vd grote nadelen van Android en Samsungs update beleid.
De software beperkt de hardware qua duurzaamheid & veiligheid.
Voor het milieu is dat bovendien (Edit nav hieronder ->) Volkomen Onnodig slecht......

[Reactie gewijzigd door SLC op 29 oktober 2017 00:20]

Maar daar kan Samsung niet veel aan doen. Als hun toeleveranciers geen drivers meer leveren voor de hardware werkende te krijgen onder een nieuwere kernel en ook Google geen ondersteuning meer geeft om de oude kernel in leven te houden op nieuwere Android versies dan kan Samsung niet veel anders dan de ondersteuning op een bepaald moment stopzetten.

Ik durf ook niet zomaar zeggen dat de S3 de betere hardware heeft. De Nokia heeft een grotere batterij, een iets groter scherm, eenzelfde scherm resolutie (met daardoor een pixeldichtheid die net iets lager is), meer RAM, een CPU met evenveel cores die net iets trager geklokt zijn maar wel moderner, ... Voor een volledig overzicht kan je terecht op https://versus.com/en/nokia-3-vs-samsung-galaxy-s3-32gb
De Android upgrade periodes bij Samsung lijken tot dusver kunstmatig kort.

Tav de Hardware verschillen, zeer sterk in het voordeel van de S3 Neo: Super AMOLED scherm en een heel veel betere camera. De andere Hardware is een beetje lood om oud ijzer. Eigenlijk is alleen de software actueler op de Nokia als voordeel. De Nokia ziet er qua styling wel veel beter en luxer uit. Maar ja wat koop je daarvoor, een pats factor ? Nee dank je......
Voor het milieu ook niet al te best dus......
[/quote]
Voor welke bedrijfstak geld dit niet tegenwoordig.
Als je het zo leest begrijp je niet precies wat ik bedoel (mijn post boven is inmiddels aangepast).

Doordat de hardware eigenlijk nog prima mee kan maar de software geen updates meer krijgt is de milieubelasting volkomen onnodig. Een simpele software update kan er voor zorgen dat een Android toestel niet vroegtijdig met pensioen hoeft. En de onnodige milieubelasting dus niet plaatsvind. Maar ja dan verkoopt Samsung minder mobieltjes en dat zullen ze er wel bij bedacht hebben toen ze er voor kozen om software updates te minimaliseren..... :F
Maar waarom gaat die eerder met pensioen?
Het is niet dat die in 1 keer ophoud met werken.
Zie het zo: het is net als Windows XP je kan er nog wel mee werken maar veilig is het niet meer.
klopt dat is als die geen beveiliging patches krijgt ja, maar android updates doen er niet toe eigenlijk. daarbij android is veel veiliger opgebouwd dan xp omdat je bijvoorbeeld niet zo makkelijk buiten de store kan downloaden/ niet nodig is.
Android updates doen er juist wel toe. Verder kun je XP uit 2001 niet meer realistisch vergelijken met een OS van bijna 15 jaar later, alleen het principe is hetzelfde, lees: niet meer veilig.

[Reactie gewijzigd door SLC op 28 oktober 2017 18:54]

Keurige review van een budgetproduct! Leuk ook met de foto's die je erbij hebt gedaan om het kwaliteitsverschil aan te duiden. Ga zo door!
Dank je voor de complimenten, na veel zure en ontmoedigende reacties is dat erg welkom :)
Handig als delicated TomTom in de auto of GPS voor geocaching lijkt me ook. Mits de GPS natuurlijk goed is. Heb je die getest?

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 28 oktober 2017 09:16]

Als met 'flashlight' de zaklamp functie wordt bedoeld dan zit dat er standaard al ingebouwd overigens, daar hoef je niks extra's voor te installeren ... (en de adviesprijs is/of was overigens §139 maar misschien bij release wel naar §149?).

[Reactie gewijzigd door apis29 op 31 oktober 2017 14:07]

Iedereen kan via de linkjes boven gewoon de laagste verkoopprijs in de PW opzoeken (142 euro):
pricewatch: Nokia 3 single sim Wit
Daar is niets geheim of mysterieus aan......
En daaruit kan je mooi afleiden dat de prijzen nog steeds rond de adviesprijs liggen en je 'dus' teveel betaald (ook kan je zien dat de lijntjes bij §140 begonnen).
Je hebt nog steeds niet verteld waarom 140 euro te veel geld is voor deze smartphone ?
Het principe dat de adviesprijs betalen altijd teveel betalen is. Makkelijk praten als je er zelf maar §75 voor betaald heb maar je gaat niemand wijs maken dat je hem voor §150+ had gekocht ;) (ook moet ik de eerste review nog tegenkomen die hem de adviesprijs waard vindt).
Het scheelt qua concurrentie wel veel dat Windows Phone dood is, in dezelfde prijsklasse waren die veel meer waar voor het geld en misschien denk ik wel nog teveel aan die waarde voor het geld maar toch zijn er wel een paar concurrenten voor de Nokia 3 te vinden in deze klasse die net wat meer waar voor geld bieden (zie ook je zelf gelinkte notebookcheck review).

[Reactie gewijzigd door apis29 op 1 november 2017 19:56]

Oh ja dat soort lompe kortzichtigheid, de adviesprijs betalen of huidige actuele prijs is altijd te veel. 8)7
Meneer heeft een stevig mazzeltje gehad en noemt iedereen die de normale prijs betaald meteen maar even "te veel betalers". Ik denk dat dit toestel prima verkoopt voor de huidige prijzen en er is ook nog steeds niemand in de betreffende topics die melding maakt van het feit dat dit toestel zijn geld niet waard is ondanks dat jij dat wel claimt.
Mooie review, heb de Nokia 3 inmiddels ook en ik kan me goed in deze review vinden.

Enige nadeel is het missen van een notificatie LED en het niet oplichten van het scherm bij het ontvangen van een mail/whatsapp/sms. Dit heb ik opgelost door Glance Plus te installeren. Werkt redelijk.