Gigabyte KM7580 Review

TERW_DAN 28 januari 2010, laatste update op 29 januari 2010, 3.040 views

Gigabyte KM7580

Pluspunten

• muis werkt erg fijn
  • spillproof
  • compacte receiver

Minpunten

• geen numlock/capslockleds
  • receivertje heeft niet altijd goed bereik.

Van Gigabyte kreeg ik de KM7580 desktopset om eens te testen. Omdat ik eigenlijk nog nooit echt met een desktopset aan het reviewen ben geweest leek me dat zeker eens de moeite waard om naar te kijken en heb geprobeerd er wat zinnigs over te vertellen.

De KM7580
De KM7580 is een desktop setje bestaande uit een draadloze muis en keyboard. Het setje werkt met een RFdongle die op USB aangesloten kan worden. Zowel muis als keyboard hebben 2 AAA batterijen nodig en daar zijn dan ook 4 stuks van meegeleverd.

De KM7580 wordt in 2 kleuren geleverd, wit of zwart. Ik had het zwarte exemplaar

Het keyboard
Het keyboard heeft een compacte indeling, waardoor er weinig loze ruimte is op het keyboard. Hierdoor zijn de delete, home, pageup, pagedown, end onder elkaar geplaatst boven de cursorkeys. Dit is even wennen als je normaliter tikt op een fullsize keyboard, maar echt hinderlijk is het niet.
Wat ik vervelender vind is de plaatsing van de contextmenu knop. Op de meeste keyboards zit deze namelijk naast de rechter windowstoets. Op dit keyboard zit hij tussen de linkse alt en spatiebalk in, niet de fijnste plaats vind ik zelf.

De aanslag van het keyboard is best lekker, niet te licht, waardoor je snel dubbele aanslagen maakt, maar ook niet te zwaar, zodat je echt op het toetsenbord moet rammen en je krijgt genoeg weerstand van de toetsen, zodat je niet het idee hebt dat je op een spons aan het tikken bent, zoals vaker het geval is met goedkope tikplankjes.
Ik vond het ding het fijnste voor het standaard werk, maar voor gamen is hij iets minder geschikt, het ding lijkt net iets meer lag te geven als een bedraad keyboard.

Verder zitten er 15 mediatoetsen op het keyboard. 4 toetsen die voor de browser bruikbaar zijn (back, forward, stop en bookmarks), 7 voor het aansturen van geluid/mediaplayer (pause/play, stop, back en forward en geluid harder, geluid zachter en mute). En dan nog 4 algemene knopjes, zoeken, homepage, e-mail en sleep.
Deze knoppen zijn verder niet in te stellen (net als mijn vorige keyboard, de Comfort Curve van Microsoft), waardoor het niet mogelijk is om er andere functies aan toe te wijzen.
Met dank aan Admiral Freebee ben ik erachter dat je deze knoppen wel gewoon kunt gebruiken in winamp als je de globalhotkeys aanzet.
Op de muteknop na heb ik deze toetsen eigenlijk nog nooit gebruikt op welk keyboard dan ook, en om eerlijk te zijn ken ik ook niemand die die dingen gebruikt. Het is leuk dat ze erop zitten, maar ik vind ze verder overbodig.

Naast de mediatoetsen zitten 3 uitsparingen waar je zou verwachten dat de numlock, capslock en scrolllock led zitten. Dat is helaas niet waar, de middelste is de batterijindicator, die rood gaat knipperen op het moment dat de batterijen leegraken, de andere 2 hebben geen functie. En daarmee hebben we gelijk het grootste gemis van dit keyboard, namelijk geen indicatieleds. Nu is er wel een stukje software dat je kunt installeren wat de status laat zien, maar dat ziet er vrij knullig uit en lijkt een beetje op een Windows 95 programma. Jammer, want er zijn mooiere oplossingen en het liefste had ik gewoon 3 ledjes gezien in het keyboard, zo heel veel verbruikt een ledje ook niet (en meestal heb je enkel numlock aanstaan). Lastig is ook dat het ding alleen te zien is als je net een knop hebt ingedrukt. Even kijken of caps of numlock aanstaat is er niet bij. Ik hoop daarom ook dat Gigabyte dit tooltje nog een keertje wat verbetert. Wat wel positief is aan de software, er worden nog drivers meegeleverd voor antieke OSen zoals Win2000.

KM7580 led indicator
Gigabyte KM7580 LED indicator

Wat verder handig is aan het keyboard is dat het spillproof is, zodat je niet direct je keyboard verknalt als je er een glas drinken overheen gooit. Uiteraard kon ik het niet laten om te testen. Dus ik heb een situatie waarin een glas water omgegooid wordt over het keyboard zo waarheidsgetrouw geprobeerd na te bootsen.
Daarvoor heb ik een veelvoorkomende stoorzender geÔntroduceerd.

Als eerst, een glas gevuld met water.

Het keyboard

En een kat (hij heet overigens Henk).

Zoals de meeste van ons wel zullen weten, katten zijn best lomp, dus een situatie als deze is erg gevaarlijk. Met name Henk is erg nieuwsgierig en loopt nog wel eens wat om als hij langskomt, zo ook nu.

Zoals we hier kunnen zien:

Maar gelukkig heeft dit keyboard wat gaatjes aan de onderkant die het water netjes af kunnen voeren, dus het water loopt tussen de toetsen door.

Dan is het een kwestie van even poetsen, met behulp van een oude bekende

En het keyboard glimt weer helemaal als nieuw en tikt verder ook prima.

De muis
De muis is vrij licht, 57 gram zonder batterijen, 80 gram met batterijen. Wat ik zelf een groot nadeel vind aan draadloze muizen is dat ze snel vrij zwaar worden, waardoor ik ze niet fijn vind werken. Bij deze muis valt het dus mee. De muis die ik doorgaans gebruik is de Microsoft Intellimouse optical, welke een gewicht heeft van 84 gram (daar zitten geen batterijen in, gezien die gewoon een staart heeft). De muis is niet heel erg groot, maar desondanks ligt hij nog best lekker in de hand. Het is verder een vrij rechttoe rechtaan muisje, 2 knoppen en een scrollwieltje (dat uiteraard ook als knopje gebruikt kan worden). De muis is optisch met een rode led, die je door een klein stukje plastic door de bovenkant ziet schijnen.

Onderop de muis vinden we een connectknopje waarmee de muis verbonden kan worden met de receiverdongle. Deze heb ik nog niet nodig gehad, omdat de muis eigenlijk continu gevonden werd.
Verder zit er nog een on/offknopje op, waarmee de muis uitgezet kan worden op het moment dat deze niet gebruikt wordt om op die manier batterijen te besparen.
Daarnaast zit er een kleine uitsparing in de muis waar de receiver in bewaard kan worden. Deze blijft vastzitten door een magneetje dat in de muis zit. Voor mensen met lompe vingers zoals mij kan het even pielen zijn om de receiver uit de muis te krijgen, maar gelukkig is dat ook weer niet onmogelijk.

Tot zover dus een vrij standaard muis, maar deze heeft nog wel 1 leuke feature aan boord. Standaard is de resolutie van de muis 500dpi, maar het is heel makkelijke deze te verhogen, door de linker en rechtermuisknop 3 seconden tegelijkertijd in te drukken. Als je dat doet dan schakelt de muis namelijk over naar 1000dpi, waardoor deze een heel stuk sneller aanvoelt. Zelf vind ik 500dpi meer dan genoeg, maar in games is het op zich wel handig of als je gewoon een muis wil hebben met een flink hoge resolutie.

Van alle draadloze muizen die ik tot nu toe gebruikt heb moet ik zeggen dat dit, ondanks de ietwat beperkte featureset, de fijnste is die ik tot nu toe gehad heb. Hij is responsief en werkt gewoon net zo prettig als mijn muis die wel een staartje heeft. Echter, de receiver moet wel in bereik zijn, anders hapert de muis flink.

De receiver
De receiver is bijzonder klein, hij steekt slecht een paar mm uit boven de USBstekker. Bang om hem kwijt te raken hoef je niet te zijn, omdat hij een prima plekje heeft in de muis waar deze in vast bewaard kan worden.

Het bereik van de receiver is vrij gevoelig. Als ik de receiver achterin m'n pc prik hapert de verbinding af en toe. Nu ben ik dit gewend van RF setjes, alle draadloze RF inputapparatuur die ik tot nu toe heb gebruikt (zowel budget als highend) heeft last van interferentie. Plaats ik het dongletje in de frontUSB poorten dan is het bereik meer dan prima. Volgens de specs zou het keyboard een bereik van 1 meter moeten hebben, maar op 5 meter doet het ding het nog prima.

Prijs en bechikbaarheid
De adviesprijs van deze desktopset ligt op (slechts) §21.
De set is per direct te verkrijgen, al heb ik deze nog niet daadwerkelijk in de Nederlandse winkels zien liggen. In het buitenland is dit setje voor soortgelijke bedragen te vinden.

Het setje werkt prima, het bereik van de receiver (of liever gezegd de gevoeligheid ervan) is wel iets om rekening mee te houden, maar dat geldt natuurlijk voor alle RFsetjes.
Minpuntje aan het keyboard is dat er geen leds op zitten, iets dat echt onmisbaar is. Daarom hoop ik dat er alsnog een nieuwere driver komt die bijvoorbeeld 3 icons zet in de systemtray waarbij je kunt zien of numlock aan of uit staat.
De muis vind ik zelf helemaal geweldig, ik zou de set alleen al kopen voor de muis die erbij zit, gezien het de eerste draadloze muis is die responsief is en niet te zwaar is met batterijen erin.

Al met al is het een prima setje, zeker voor het standaard desktopwerk. Voor gamen vind ik een keyboard met draadje nog steeds prettiger (en dat is op zich niet eens specifiek voor deze set), dus als je erop wil gamen, dan is dit misschien niet de beste keuze.

Heb jij ook een Gigabyte KM7580?

5 sterren. Al is het alleen al voor de kat test.

"Daarom hoop ik dat er alsnog een nieuwere driver komt die bijvoorbeeld 3 icons zet in de systemtray waarbij je kunt zien of numlock aan of uit staat."
Hier is gewoon gratis software voor te vinden die dat meer dan prima doet zoals kled of kbdledtray:

[Reactie gewijzigd door Henshin op 5 december 2011 23:49]

Overigens kan je de toetsen in Winamp wel instellen. Toch bij mijn Comfort Curve 2000. Daarvoor ga je naar de opties van Winamp en stel je ze in bij de opties van "globale sneltoetsen".

Mooie review verder :)
Dat zou ik even uit moeten proberen. Dat zal ik vanavond eens doen als ik weer thuis ben.
Ik kan met Admiral Freebee meepraten: alle mediatoetsen op welk keyboard dan eigenlijk ook doen het prima in Winamp, mits de genoemde instelling aanstaat :)
Simpel, EfficiŽnt, gedurfd (weinig consu-tweakers die nieuwe hardware met water behandelen), persoonlijk (weinig consu-tweakers die foto's maken), en katten.

Over het toetsenbord: als ze hem toch katproof aan het maken waren, hadden ze (net als Logitech op hun G-serie voor alleen de windows knop) wel een kat-knop op het toetsenbord kunnen zetten. Kat op toetsenbord? Haal knop over (bij voorkeur knop aan zijkant zodat je niet onder dat vette lijf moet gaan wroeten), geen EEEEEeeeeeeeeeeeeeeoooooooooeeeeeeeeeeeEEEEEEEEEE meer!

Overigens: Ik zou graag een review willen schrijven over een ragdoll (kattenras), en ik ben van mening dat katten en ICT(-ers) onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Zou er een kans zijn dat er puur voor de reviews katten in de pricewatch komen? Iets in deze structuur.

Overig > Katten > Kortharig > Europese korthaar
Overig > Katten > Langharig > Ragdoll
Overig > Katten > Langharig > Maine Coon

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 28 januari 2010 01:22]

geniale review moet ik zeggen met zeer duidelijke illustratie beelden er bij.

de muis is wel akkelig klein zo te zien lijkt meer op een laptop muis maar vast veel sneller zodat de kat hem niet te pakken krijgt :)

@Umbrah
Je bedoelt dat icter vaak een beetje sociale onaangepast zijn meestal alleen wonende mensen die graag uren lang/dagen lang met een kat op schoot achter hun pc zitten ??

Dan ben ik totaal schuldig en ongeveer iedere itc vriend van me.

Ik denk dat we het kopje katten dan onder rand apparatuur moeten zetten.

zelf eigenaar van 2 katten monsters

[Reactie gewijzigd door dispie op 28 januari 2010 09:35]

Beste review ooit. Krijgt van mij 5 sterren, en bewijst voor mij dat katten the source of evil zijn.
En heeft die kat de (staartloze) muis nog te pakken gekregen?
Weer een mooi review, een echte terw_dan review!
wat een review! mooi gedaan met die kat ;)
hehe
die kat maakt het helemaal af :+

veel voorkomend probleem, leuk uitgewerkt haha
verder goeie review!
een geweldige review!
zeker weten de volle 5 sterren!
geweldig, met foto's van een kat en al erbij, top! _/-\o_
Hmm, zouden de reviewers van t.net vaker moeten doen: electronica testen met behulp van een glas water. Worden de reviews meteen een stuk helderderder van. :D

5/5 Sterren dus.