ECDream A9 Mini PC Stick Review

Kiswum 25 oktober 2017, laatste update op 11 december 2017, 450 views

ECDream A9 Mini PC Stick (Product volledig gesponsord)

De EC Dream is een universele pc die voor diverse doeleinden kan worden gebruikt. Je kunt het inzetten als spelcomputer, streaming media pc, een mini pc achter je tv en veel andere toepassingen. De prijs is erg goed, maar het grootste manco is de luidruchtige ventilator.

Pluspunten

• Volledige Windows 10 Home editie
  • Het is een prima apparaat dat kan worden ingezet als mediaspeler en/of spel computer (emulator)
  • Scherpe prijs
  • Opslag kan worden uitgebreid met een SD kaart
  • Ondersteuning voor USB hubs, dit zorgt ervoor dat je eenvoudig extra apparatuur zoals een muis, game controller of toetsenbord kan aansluiten
  • Goed om te weten: Er is geen spyware of bloatware gevonden op het apparaat

Minpunten

• De ventilator is nogal luid en slaat zelfs aan als het systeem niets doet
  • Het apparaat is veel groter dan veel andere Intel PC sticks
  • Er zouden meer USB poorten op het de PC stick moeten zitten
  • De ~15cm HDMI verleng kabel is te klein in dagelijks gebruik
  • 32GB opslag is erg krap voor een volledige Windows 10 installatie. Na een schone installatie heb je zo'n 17GB tot je beschikking en dan moeten er nog applicaties bij komen

Features Score: 4
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/UK.png English review

Shenzhen EC Technology Co. Ltd beter bekend als: EC Dream, is in 2011 opgericht. EC Dream maakt verschillende producten zoals een mini computer met Linux, Android TV-kastjes, Wireless Display adapters/dongels en computer sticks zoals de A9 uit deze review.

Eind augustus heb ik de EC Dream A9 pc stick mogen ontvangen om te testen. Een pc zoals dit, kan op diverse manieren worden ingezet. Je kunt je tv slim(mer) maken, gebruiken als emulator om oude spellen mee te spelen, als home automation controller (zoals een Raspberry Pi) en andere toepassingen.

Ik heb de pc stick onder andere ingezet als HTPC (Home Theater PC). Ik heb een aantal Full-HD films vanaf de NAS (Synology DS215J) afgespeeld. Tevens heb ik gebruik gemaakt van Netflix om online streams en offline films te testen.
De afgelopen weken heb ik de stick ook gebruikt als emulator om SNES, SEGA en old-school games te spelen. Die functies zijn de basis geworden voor deze review.

Ik wil bij deze Geekbuying bedanken voor het verstrekken van de PC stick.

https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/Inhoud.pngOm de review sneller te laten laden, is er gebruik gemaakt van verkleinde foto's. De meeste foto's en plaatjes zijn te vergroten, door erop te klikken.

Globale verkoopprijs bij publicatie: +/- §100,-

De bruine verpakking is gemaakt van gerecycled papier. Aan de voorkant is een plastic scherm aangebracht waardoor je de EC Dream A9 direct kunt zien. De doos is verder vrij kaal en er zijn geen logo's aangebracht. Aan de zijkant is een label aangebracht waarop je kunt zien welk apparaat er in de doos zit.

Het eerste dat je zal zien wanneer je de doos opent, is de EC Dream A9 pc stick. In een op maat gemaakte schuimlaag ligt de stick op je te wachten. Onder het schuim ligt een compartiment dat is gevuld met een handleiding en de benodigde accessoires.

Hier zijn de uitpakfoto's van de mini computer:

Inhoud van de doos:
• 1 x EC Dream A9 computer stick
• 1 x HDMI verleng cable
• 1 x USB adapter
• 2 x documentatie

Hier is een demonstratie video van de fabrikant te vinden:

Als je de EC Dream A9 met andere PC sticks vergelijkt, dan valt het op dat de A9 een stuk forser is dan het gros van de pc sticks. Dit komt waarschijnlijk door de krachtigere Intel Celeron processor die hierin wordt gebruikt. De CPU moet natuurlijk koel blijven en de ingebouwde fan dat doet naar behoren. De temperatuur van de processor en de behuizing worden namelijk niet warm.
Hier is een lijst van een aantal originele Intel PC / Compute sticks te vinden.

De pc stick is omhult in een stevige zwart plastic laag. Aan de voorkant van de behuizing is een helderblauw LED te vinden. Bovenop het apparaat is achter een plastic kapje een HDMI uitgang te vinden. Aan de linkerkant vind je een USB 3.0 poort en een Micro SD kaart lezer. Aan de rechterkant is zit de tweede USB 3.0 poort, een micro USB stroomaansluiting en de aan-/uitknop. Als je die kant goed bekijkt, dan zie je een gaatje in de behuizing zitten waarmee je de computer kunt resetten. Tot nu toe hoefde ik die knop niet te gebruiken. Als het systeem vastloopt, dan verwacht ik dat het systeem ook wel uit zal gaan als ik de aan-/uitknop enkele seconden in zou houden.

OS:64x Windows 10 Home
Hoogste resolutie:4K (3840 x 2160 pixels)
Processor:Intel Celeron N3350
CPU:64 bits dual-core 2*1,1 - 2,4GHz 14nm
GPU:Intel HD Graphics 500
SD kaart:Micro SD kaart
Opslag:EMCC 32GB
Geheugen (RAM):2GB DDR3
3,5 mm hoofdtelefoon aansluiting:Nee
Luidspreker:Nee
WLAN:Intel Stonepeak AC3165 802.11 a/b/g/n/ac, 2,4GHz + 5GHz, 1x1 Streams, Wireless Display
Bluetooth:v4.0
USB:1x Micro USB voor de stroomaansluiting, 2x USB 3.0
HDMI:HDMI 1.4
Stroom:100~240V, 50/60Hz,5V/3A
Ventilator:Ja
Formaat:128 x 58 x 16 mm
Gewicht:230g

Veel laptop fabrikanten leveren hun systemen met heel erg veel bloatware (nutteloze/gesponsorde software van partners) en soms zelfs met spyware. Hieronder heb ik de eerste screenshots geplaatst die ik na het uitpakken heb gemaakt. Er zijn geen speciale applicaties of vreemde instellingen gevonden. Ik ben blij dat het systeem gewoon netjes is afgeleverd zonder vreemde zaken. Alle drivers zijn correct geÔnstalleerd, maar wellicht wil je de vragen van Microsoft van tevoren nog wel even nakijken voordat je je rechten afgeeft aan Microsoft.

De hardeschijf heeft een capaciteit van 32GB waarbij je nog ongeveer 17GB van kunt gebruiken voor je eigen data. De capaciteit is niet voldoende voor een Windows 10 machine. Het zou beter zijn geweest als EC Dream hier een 64GB EMCC of SSD in had gezet. Echter zal dat nadelig zijn voor de prijsklasse waar hij nu in valt. Als je meer opslag nodig hebt, dan is het aan te raden om gebruik te maken van een SD kaart. Deze zal snel genoeg zijn voor de meeste toepassingen.

Gedurende de reviewperiode, heb ik Windows opnieuw geinstalleerd door terug te gaan naar de Factory Settings. Je kunt Windows herinstalleren via Instellingen en Systeemherstel.

Je kunt de pc stick direct in je monitor of tv plaatsen. Over het algemeen zal je gebruik moeten maken van de HDMI verlengkabel, doordat er achter veel tv's te weinig ruimte is voor de forse stick. De HDMI kabel is niet heel erg lang en in mijn geval bungelde de stick uit de tv. Als de kabel wat langer zou zijn (zo'n 30-40cm), dan zou ik de stick op een betere plek achter de tv kunnen hangen. Het zou waarschijnlijk zelfs in de kast onder de tv kunnen liggen voor een stillere beleving.

Films testen

Ik heb de stick als een Multimedia gebruikt door Netflix erop te installeren vanaf de Windows Store. Vanuit Netflix is het mogelijk om films direct op je hardeschijf of ssd te downloaden. Dit is interessant wanneer je eigen films op vakantie of bij vrienden zou willen bekijken. De films en series die je download zijn echter beperkt te bekijken. Na verloop van tijd kun je ze niet meer bekijken, maar vooraf zie je niet wanneer die tijd is verlopen. Als je een video start, dan heb je ongeveer 48 de tijd om de video af te kijken. Als je verder wil kijken, dan is verbinden met het internet niet voldoende om die tijd te verlengen. Opnieuw downloaden is dan hetgeen wat je zou moeten doen.
Ik heb enkele films getest en het werkt zoals het zou moeten. Er waren geen lags met streams of gedownloade films. In de films kun je gewoon vooruit spoelen zonder dat je tegen problemen aanloopt.
Het grootste nadeel van deze stick is het geluid dat van de ventilator afkomt. Je kunt hem met gemak vanaf 4-6 meter horen. Het is dus niet onverstandig om je surroundset een standje harder te zetten.

Als ik een film wil kijken, dan verbind ik normaal gesproken met mijn Synology DS215J NAS. Dit budgetmodel maakt gebruikt van het DLNA protocol om muziek- en video bestanden te streamen. Ik heb daarmee enkele films met de EC Dream A9 afgespeeld en dat ging zonder problemen.

Spellen testen

Voordat ik spellen op de computer stick kon testen, moest ik eerst wat pakketten en spellen downloaden. Ik heb daarbij ook gebruik gemaakt van een emulator om de gedownloade spellen in te kunnen laden. Het is niet toegestaan om spellen van bijvoorbeeld een SNES, NES, Sega of PS1 te downloaden. Hierdoor zal ik niet uitleggen hoe je gebruik kunt maken van dergelijke emulators.
Het gebruikte programma ondersteund veel verschillende controllers, zoals een PS4 en een USB SNES controller. De meeste spellen werken zonder problemen, maar je moet er wel voor zorgen dat de emulator in orde is.

De computer is gebouwd rondom een Intel Celeron N3350 met een 14nm 64bit duo-core processor en twee threads. De standaard snelheid is 1,1Ghz en heeft een maximum van 2,4Ghz. De CPU ondersteund LPDDR4 geheugen met een maximale snelheid van 2400MHz. De grafische beelden worden vanuit een Intel HD Graphics 500 kaart verzorgt, met een maximale snelheid van 650Mhz.

EC Dream maakt geen gebruik van de maximale snelheid van het geheugen. De stick wordt namelijk geleverd met LPDDR3 geheugen. Vermoedelijk zal je het verschil tussen DDR3 en DDR4 in de prakijk niet snel merken met deze stick.

Hier zijn enkele screenshots van de benchmarks die ik heb gedraaid. Dit is de eerste Intel stick die ik heb getest en hierdoor heb ik nog geen data van andere benchmarks.

De American Megatrends BIOS is ongelofelijk groot! Je kunt veel instellingen aanpassen. Het zijn er zoveel dat het lastig is om de juiste keuze te maken. Hier zijn enkele foto's van de bios. Dit is volgens mij nog geen 10% van alle instellingen die je kunt kiezen.

Links
• De PC stick is geleverd door Geekbuying. Hier is de directe link naar de EC Dream A9.
OfficiŽle EC Dream A9 pagina
• PDF Datasheet van de processor kan je hier vinden

Review van een andere website: • CNX-software

De EC Dream is een universele pc die je voor diverse doeleinden kan gebruiken. Je kunt het inzetten als spelcomputer, streaming media pc, een mini pc achter je tv en veel andere toepassingen. De prijs is erg goed en lag rond de release van deze review op ongeveer §100,-.

Het grootste nadeel van de pc stick is de goed hoorbare ventilator. Je kunt het zelfs horen draaien als de pc niets staat te doen. Dit is zeer waarschijnlijk ook de reden waarom de computer zo koel is nadat je een film hebt gekeken. Voor een apparaat van dit formaat had ik overigens ook wat meer USB poorten verwacht. De HDMI verlengkabel die is meegeleverd vind ik te kort, waardoor je de stick niet snel ergens kwijt kunt.

Door de luidruchtige ventilator haal ik een volle punt van de score af. Hierdoor kom ik voor de EC Dream A9 uit op een score van 3,5 sterren.

Eindscore

https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/minus-mini.png De ventilator is nogal luid en slaat zelfs aan als het systeem niets doet
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/minus-mini.png Het apparaat is veel groter dan veel andere Intel PC sticks
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/minus-mini.png Er zouden meer USB poorten op het de PC stick moeten zitten.
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/minus-mini.png De ~15cm HDMI verleng kabel is te klein in dagelijks gebruik
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/minus-mini.png 32GB opslag is erg krap voor een volledige Windows 10 installatie. Na een schone installatie heb je zo'n 17GB tot je beschikking en dan moeten er nog applicaties bij komen

https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/plus-mini.png Volledige Windows 10 Home editie
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/plus-mini.png Het is een prima apparaat dat kan worden ingezet als mediaspeler en/of spel computer (emulator)
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/plus-mini.png Scherpe prijs
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/plus-mini.png Opslag kan worden uitgebreid met een SD kaart
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/plus-mini.png Ondersteuning voor USB hubs, dit zorgt ervoor dat je eenvoudig extra apparatuur zoals een muis, game controller of toetsenbord kan aansluiten
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/plus-mini.png Goed om te weten: Er is geen spyware of bloatware gevonden op het apparaat

Heb je een vraag, zie je spelfouten of heb je andere opmerkingen? Stuur me een bericht of plaats een reactie.

Naar_boven

Met dank aan Deathgrunt voor deze bannertweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een ECDream A9 Mini PC Stick?

Zeer gave review wederom :) +3
Bedankt Vector, volgens mij liggen dit soort reviews meer in jouw straatje dan mijn smartphone reviews :)
@Kiswum ik heb reeds een Lumia 950 en een Nokia 6 :) Dus smartphone reviews sla ik meestal over inderdaad :)
Ten eerste ben een absolute nitwit op het gebied van gadgets e.d.
Wat ik me gelijk afvraag is, als er toch al 5 kabels aan het apparaat zijn verbonden, waarom dan geen bekabelde netwerkverbinding in plaats van wifi?
Het apparaat mag 3 x zo groot zijn als het stroomverbruik maar minimaal is, zulk een apparaat zou hier 24/7 moeten draaien.
Waarom altijd zoveel aandacht voor de verpakking, alleen het opnoemen wat er in de verpakking zit zou voior mij voldoende zijn, de verpakking zelf zegt mij helemaal niets, een stuk noppenfolie met daaromheen sinterklaas inpakpapier of bruin pakpapier is verde okť.

Dit is geen kritiek op jouw review, mijn idee hieromtrent zal ongetwijfeld een uitzondering zijn!
Bedankt voor je reactie! Je vraagt je af waarom er 5 kabels zijn verbonden. Er is volgens mij slechts 1 kabel echt verbonden en dat is de stroomkabel. De HDMI uitgang zorgt vervolgens voor het beeld. Naast de 2 USB poorten is er ook een SD kaart ingang. Het kastje heeft eigenlijk maar 2 kabels die je erin kunt steken en te gebruiken.

Ik heb gebruik gemaakt van een niet-gevoedde usb hub. In die hub zitten 2 spelcomputer controllers en een usb naar netwerk adapter van 100mbit. Dit werkte allemaal zonder problemen.

Je vraagt je af waarom er zoveel foto's van de doos zijn gemaakt. In dit geval zijn er 4 foto's van de verpakking geplaatst. Het is een oude gewoonte die ik heb overgenomen van smartphone verpakkingen. Vooral bij Chinese smartphones is het wel interessant om te weten wat men kan verwachten voordat je het artikel besteld. Zijn er beveilingsstickers aangebracht door de fabrikant. Als dat niet het geval is, wat kan er dan tijdens allemaal met de inhoud gebeuren tussen de verzending van de fabrikant naar de webwinkel en vervolgens naar de eindgebruiker. Tevens staan er vaak specificaties op de doos om aan te tonen wat voor apparaat er in de doos zit. Bij smartphone zou je dan kunnen zien hoeveel werkgeheugen of cpu erin zit. Dit wil nog weleens anders zijn bij echte en fake producten.

Foto's van het product vind ik altijd fijn om te zien, hetzelfde geldt voor de accesoires. Voordat je iets koopt uit China, wil je zeker zijn van je zaak. Je kunt het niet even van tevoren testen, dus dan zou je het moeten doen met de gegevens die je op het internet kunt vinden.

Bij mijn review is het belangrijk dat je door middel van tekst en foto's een gedegen keuze kan maken. Ik hoop met mijn review de juiste zaken te hebben getoond. Zowel aan de binnen- als buitenkant.

Mocht je informatie missen, dan kan ik dat altijd opzoeken en aanvullen.