Specificaties 7.1-kanaals met 140W versterker en 3x HDMI - Bekijk alle specificaties

Pioneer VSX-919AH-K Review

SalimRMAF 26 januari 2010, 2.852 views

Pioneer VSX-919AH-K

Pluspunten

• Superscherp geluid
  • Best zuinig
  • Mooie look
  • Kon hem voor 340 krijgen.

Minpunten

• Behuizing van mindere kwaliteit dan mijn HDD recorder (PIO 560H)
  • Teveel opties voor een n0.0b

Geluidskwaliteit Score: 5
Ok dan, ik heb de Pioneer 919 binnen; ik heb ze effe met elkaar vergeleken. (Onkyo TS 577)

Zowel de 557 als de 919 worden ERG warm, nog net niet heet ofzo, maar het is best overdreven (warmte=onefficientestroom)

De Onkyo verbruikt met de speakers aangesloten/laag volume 135 Watt.
De Pioneer, met hoog volume, en de rest van de apparatuur beneden 300 Watt MAX.

Conclusie: 300Watt (-140 TV, -20 DVB-C receiver -/30 watt overige standbyapparaten) is 95 watt+

De Pioneer is dus iets zuiniger dan de Onkyo.

Qua geluid; de Onkyo had best een warm geluid.. dezelfde warmte voel ik bij mijn 10 jaar oude JVC-setje van 80 gulden. Niets speciaals dus. Vooral bij actiescenes merk je dat de Pioneer een stuk scherper/helderder is dan de Onkyo. Smaak verschilt, maar ik vind de Pio lekkerder klinken. Met muziek op is het verschil nog een stukje beter.

Qua aansluitingen wint de Onkyo natuurlijk ( 4 vs 3 HDMI inputs )

Daar waar ik bij de Onkyo wel gelijk op het display te zien kreeg of er een Dolby TRUEHD of DTS-HD-signaal binnenkwam, is dit bij de Pioneer minder. Dat dacht ik tenminste, totdat ik erachter kwam dat het "probleem" aan mijn TV lag; de EDID-waarde is veranderd. Nu krijg ik in ieder geval wel TrueHD te zien op de OSD; misschien zou ik een andere HDMI kabel moeten gebruiken tussen de WD TV HD LIVE en de Pioneer.

Qua degelijkheid is de Pioneer net iets beter; de Onkyo ziet er een beetje sterker uit van buiten, totdat je de volumeknop eraf haalt en ziet hoe goedkoop het materiaal wel niet is. De Pioneer is 2x gevallen vanaf 20XM hoogte; geen schrammetje of iets dergelijks. De front van de Pioneer is mooier, maar voelt wel goedkoper uit als je eraan voelt.

Aansluitingen: Pio wint het hier ook; o.a. een Multi-Channel 5.1 In, de Onkyo heeft 2x optical in en 2x coaxial surround in, terwijl de pioneer 2 x opt en 1x coax heeft. Het zou een goed idee zijn van Pioneer om 3 Optical in-ingangen te implementeren in hun apparaten van nu. Aan de 2x coax in van de Onkyo heb ik niets; ik heb alleen een Pioneer DVR 560-H HDD recorder die een Coax-out heeft.

Snelheid; Hier scoren ze ongeveer gelijk. Het switchen van ingang (allemaal) gaat sneller bij de Pioneer, maar de Onkyo is net wat sneller met HDMI-switching. Scheelt niet veel, maar het is wel een beetje merkbaar.

Prijs: De Pioneer was 150 euro duurder dan de Onkyo. Je moet het er maar voor overhebben (mooier design, stabiliteit, scherper geluid, meer ingangen, iPod support, MCACC-instelling )

Calibratie: De Onkyo heb ik niet gekalibreerd; de Pioneer is met behulp van de MCACC gekalibreerd. Freaky... Na de calibratie (10 minuten) gaf de Pioneer aan dat de afstand tussen de Microfoon en de linkerspeaker 1.14 Meter was. Nadat ik het heb opgemeten kwam er daadwerkelijk 114 CM uit! De equalizer instellingen zijn bij de Pioneer een stk uitgebreider (9-voudig tonenbereik) etc.

Radio: Onkyo niet getest, Pio wel; het beste radiogeluid dat ik ooit in mijn leven heb gehoord. Ik geloof dat de Onkyo hetzelfde geluid kan reproduceren met haar FM-tuner. Kudo's.

Surroundmogelijkheden: De surroundmodussen hebben meestal andere namen, maar over het algemeen scoren ze allebei toppie!

PS: De Onkyo is getest op een 19" nieuwe Samsung LCD-TV, terwijl de Pioneer is verbonden met mijn 32" oude Universum LCD met DVI/HDCP. :)

• JAMO HCS5 A402

Heb jij ook een Pioneer VSX-919AH-K?

Ik vind dit een heel goede review hoor.. van mij krijg je zeker 5 sterren!
Je hebt de twijfel bij me weggenomen en overgehaald ..
Ik twijfelde namelijk dus tussen een Onkyo en de Pioneer vsx-919AH-K (zwarte) maar als ik dit zo lees.. is mijn keuze snel gemaakt.
Enorm bedankt!
mm.. zojuist vernomen van Plasma-Discounter dat de VSX-919AH-K niet meer geleverd zal worden omdat Pioneer nieuwe receivers heeft aangekondigd (zie: http://tweakers.net/nieuw...3d-ondersteuning-aan.html)

Toch maar even verder zoeken dus..
Ik zie dat ik maar 2 sterren scoor.. waar moet ik meer over vertellen?
mooie review, ben aan het twijfelen tussen onkyo en pioneer dus hier had ik wel wat aan :)