Salora DBS350 - Reviews

Specificaties HD-ready DLP-beamer • 180" maximale schermdiameter - Bekijk alle specificaties

Salora DBS350 Review

Mezz0Testpanel 22 oktober 2017, laatste update op 22 oktober 2017, 249 views Testpanel

Salora DBS350

De beamer is voorzien van een accu en android 4.4 waardoor deze makkelijk mee is te nemen. Deze maakt wel wat meer geluid dan aangegeven maar tijdens een film zal de filmgeluid dit makkelijk overstemmen. Al met al een mooie kleine (draagbare) beamer maar wel wat aan de prijs.

Pluspunten

• klein formaat
  • ingebouwde accu
  • geen rainbow effect
  • 1600 lumen

Minpunten

• oude android (4.4.2)
  • oudere cpu/gpu
  • prijs
  • input select via menu

Contrast / helderheid Score: 4
Algemene beoordeling
De salora DB350 is een klein handig beamertje voorzien van een accu en android 4.4.2 (kitkat) waardoor deze makkelijk mee is te nemen. De beamer maakt wel wat meer geluid dan aangegeven maar tijdens een film zal de filmgeluid dit makkelijk overstemmen. Al met al een mooie kleine (draagbare) beamer maar wel wat aan de prijs.
Toen de koerier vanaf HQ Tweakers met de beamer aanbelde voor mijn eerste review op tweakers, dacht ik dat hij alleen de voeding in zijn handen had want het is wel een heel klein doosje. Nadat ik wat beter keek bleek het om de gehele beamer te gaan en toen werd ik wel heel nieuwsgierig om het uit te pakken.
Maar voordat ik alles uitpak moet ik meteen denken aan de keynote van Foritain. Eerst foto’s maken voordat je er mee gaat spelen/reviewen. Doordat ik zelf alleen maar een smartphone heb moet ik even wachten totdat mijn schoonzusje met een prachtige camera komt. Tot dan mooi even de tijd om alvast uit te gaan zoeken welk merk Salora is.
Al gauw kom ik op de site van Blokker en zie dat tv’s,action cams,klokradio’s en natuurlijk beamers hebben. Om eerlijk te zijn had ik nog niet eerder van ze gehoord maar dat mag de pret niet drukken.
Als ik verder zoek zie ik dat het om een Fins bedrijf gaat die ongebracht werd bij FINLUX maar helaas 2005 failliet ging. In 2006 werd het indergebracht in Salora Internation BV die nu weer de eigenaar is van het Finse merk.

.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E5Uc34lgOFD5Gc.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E5Uc3106HFi93U.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E5Uc328hJt65nh.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E5Uc3HSNOdLO7Y.jpeg
Featureset
De beamer wordt geleverd met een kleine handleiding plus een simpele afstandsbediening waar ook een knop zit met de tekst 3d maar dat heb ik helaas niet kunnen testen ivm het missen van een actieve 3d bril.
Zoals aangegeven wordt de beamer geleverd met Android 4.4 wat mij een beetje out-dated aangezien kitkat nu 4 jaar oud is. De beamer staat dan niet altijd aan maar kan wel verbonden worden met wifi en kan een security issue geven. Het enige positieve ervan wat ik kan bedenken is stabiliteit.
Er zit ook een accu in waardoor je de beamer makkelijk mee kan nemen alleen haalt hij niet de aangegeven 2 uur. Zelf had ik de beamer 24 opgeladen om daarna 45 minuten naar youtube te kunnen kijken. Als je alleen hdmi gebruikt zal dit wel langer zijn.

Connectiviteit:

6. sd-card
7.mini vga
8. headphones
9. main power knop

Doordat het apparaat eigenlijk een beamer is met een ingebouwde mediaplayer zal ik het opdelen in 2 gedeeltes.
De ‘mediaplayer’:
Zoals eerder vermeld is deze beamer uitgerust met Android 4.4 en heeft een ingebouwde accu waardoor hij makkelijk overal naartoe is te nemen. Maar is de bijgeleverde hardware snel genoeg om video af te slepen via youtube.
De processor is een Mstar-6A628VX Quad core 1,5 GHz met een Mali-450 MP2 GPU. Allebei wat oudere hardware maar moet de truc toch doen.

Eenmaal aangesloten en met mijn draadloze toetsenbord (logitec K400r) heb ik de afstandsbediening geeneens nodig. Makkelijk ga ik door de verschillende opties en zorg ervoor dat de beamer via wifi connected is.

Via happycast moet in een verbinding kunnen maken met de beamer maar helaas is het me niet gelukt om met mijn android telefoon en mijn windows laptop een connectie te krijgen. Bij het openen van de happycast applicatie is er een qr code te scannen maar die verwijst naar een chinese pagina waar ik niet verder mee kom.

Het is in te stellen als je de beamer start dat deze in een soort hoofdscherm komt met daarop je favoriete apps zoals youtube of dat je meteen kan kiezen om te connectien via hdmi. Helaas detecteerd de beamer niet wanneer je de hdmi kabel connect zodat je altijd via het menu dit moet selecteren. Verder kom ik hier en daar nog wel wat taalfouten tegen.
Het verbinden van de beamer via hdmi werkt meteen goed. Wel eerst via het menu de ingang selecteren en hiermee mis ik meteen de knoppen op de beamer om de ingang te selecteren. Je zal dus altijd een afstandsbediening erbij moeten hebben.
Kleurweergave
Hiervoor moet ik even kijken naar de techniek van deze beamer namelijk DLP. Naast DLP zijn er ook LCD en LCOS beamers. DLP zijn er dan ook nog in twee smaken namelijk single chip en triple chip. De laatste variant wordt bij duurdere beamers gebruiker en heeft voor rood,groen en blauw aparte chips. Elke chip bestaat uit superkleine spiegeltjes waarbij het licht reflecteerd wordt naar het scherm en bij zwart wordt het licht dus niet naar het scherm gereflecteerd wat een hoog contrast opleverd.
Een van de nadelen van DLP is de zogenoemde regenboog effect wat je kan zien bij bv witte vlakken waar je bij de randen de kleuren rood,groen,blauw kan zien. Dit nadeel speelt zich vooral af bij single chips DLP beamers maar heb dat niet kunnen constateren bij deze beamer.
Waar ook rekening mee moet worden gehouden is dat lichtopbrengst minder fel lijkt dan bij LCD beamers. Dus een LCD beamer met dezelfde opbrengst zal er herlderder uitzien. Helaas heb ik niet een LCD beamer met dezelfde waarden beschikbaar dus kan dit niet verifieren.

En dan nu naar de kleurweergave van dit kleine monster.
Kort maar krachtig gewoon goed(met in het achterhoofd dat het om een 1600 lumen beamer gaat) ook mede hierdoor zijn de kleuren nog goed overdag waardoor dit ook een makkelijke beamer is die je mee kan nemen voor een presentatie.
Contrast en helderheid
De helderheid van de beamer in het donker in met 1600 lumen voldoende om snel even iets te kijken.
Vormgeving
De beamer is, dankzij de DLP techniek, een mooi klein beamerje die je makkelijke in je (grote) binnenzak kan stoppen. De lens steekt er niet uit zoals de meeste beamers.
Geluidsproductie
Volgens de beschrijving onder de 25db wat mij een beetje aan de lage kan lijkt. Met een simpele app op de phone kom ik toch rond de 50db uit wat beter lijkt te kloppen. Als de beamer iets dikker was geweest was er misschien ruimte voor een grotere fan die minder lawaai maakt.
Naast de fan zit er ook een speaker in maar die is zo klein dat deze voldoet om snel wat youtube filmpjes mee te bekijken met geluid maar voor andere doeleinde totaal ongeschikt.
De adviesprijs is 659 euro terwijl deze al te vinden is in de prijswatch voor lagere prijs. Kijk je bij onze verre oosterburen dan kom je de exact zelfde beamer tegen voor 400 euro. Ik vermoed dat deze prijzen ook verder zullen zakken tot die prijzen als dit apparaat langer uit is.
Hardware
De fabrikant heeft een goede kleurweergave en lichtopbrengst weten te stoppen in een kleine beamer met ingebouwde accu.Dde input selectie via een fysieke knop een gemis waardoor de afstandsbediening altijd mee moet.
Android
Doordat er android op staat is deze makkelijk als standalone te gebruiken. Wel vind ik het een minpunt dat er voor een oudere versie is gekozen omdat veel apps niet meer compatable zijn met deze versie.
Totaal
Al met al een zeer kleine beamer die volgens mij uitstekend is om mee te nemen voor een presentatie of snel ergens een film kijken. ( zelfs in de zomer tegen een tentdoek).

hieronder nog wat actie foto's

Bedroomshot op wit behang vanaf ongeveer 3,5 meter.

another shot van 17cm afstand.

iets verder weg op een zo groot mogelijke muur in de buurt. Hier zie je ook goed de lichtopbrengst van de kleine beamer

Niet alle apps kunnen geinstalleerd worden. Helaas geen F1 op groot scherm

portable. Past in mn jaszak.

Heb jij ook een Salora DBS350?