Samsung Spinpoint M7 HM320JI, 320GB Review

dvdheiden 26 januari 2010, laatste update op 26 januari 2010, 1.571 views

Samsung Spinpoint M7 HM320JI, 320GB

Pluspunten

• Redelijke prestaties
  • Zeer koel
  • Acceptabel/laag geluidsniveau

Minpunten

• Mogelijke betrouwbaarheid (komt van RMA)

Aangezien USB sticks nog steeds niet de door mij gewenste snelheid en capaciteit hebben bereikt (zeker i.c.m. de prijs) heb ik het idee gevat om een laptop schijf in een mooie behuizing te gooien en zo een uit de kluiten gewassen USB stick te creŽren.

Bestelling
Toen ik in de Vraag & Aanbod vervolgens een Samsung HM302JI met de capaciteit van 320GB die nog volledig in de seal zat (terug van RMA) aangeboden zag worden, heb ik mijn slag geslagen. Ik heb hierbij niet specifiek naar een model gezocht, maar een schijf in seal van Samsung met 320GB voor een leuk bedrag was voor mij gewoon ideaal.

Featureset
Ik kreeg de schijf bulk geleverd. Wat betekende dat ik enkel de schijf in een anti-statisch zakje kreeg, met daarin wat vochtvretend spul. Dit wist ik echter van te voren, dus zie ik niet als minpunt.

De specificaties van de schijf:
  • Schijf: 2,5" Samsung Spinpoint M7 HM320JI
  • Grootte: 320GB
  • Interface: SATA-150
  • Cache: 8mb
  • RPM: 5400rpm
Daarnaast beschikt de schijf o.a. ook over:
  • Automatic Acoustic Management (AAM)
  • Native Command Queuing (NCQ)
Een overzicht van de featureset:

Compatibiliteit
De schijf heb ik aangesloten via een http://tweakers.net/produ...cy-box-ib-266stusd-b.html, waarbij de schijf in een behuizing zit die in de pc geschoven kan worden en vervolgens via e-sata aangesloten kan worden maar ook via USB aangesloten kan worden. De schijf werkte meteen zowel via USB als e-sata, kortom geen problemen op dit vlak.

Daarnaast heeft de schijf voldoende aan de stroomvoorziening van 1 USB poort waardoor je maar 1 kabeltje mee hoeft te nemen als je 'm via USB aan wilt sluiten.

Prestaties
De prestaties zijn voor mij niet heel belangrijk en heb ik de schijf dan ook niet op uitgekozen. Het ging er mij voornamelijk om dat deze als sneller en groter alternatief voor een USB stick functioneert.

Om de prestaties van de schijf te meten heb ik de schijf aangesloten via de e-sata interface en een benchmark met HD Tune gedraaid. Hieruit kwamen de volgende resultaten:

Kortom:
  • Min: 31,1 MB/sec
  • Max: 66,0 MB/sec
  • Avg: 51,6 MB/sec
  • Burst rate: 90,2 MB/sec
  • Access time: 18,5 ms
  • CPU Usage: -1,0%
Uit deze resultaten valt natuurlijk gelijk de CPU usage op, -1,0%. Geen idee wat dat kan verklaren, bij andere schijven krijg ik daar een normale load te zien en ook bij een tweede test waren de resultaten redelijk gelijk en leverde ook dat een -1,0% CPU usage op. Maar goed, maak me hier niet echt druk om, maar ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar dat nou vandaan komt.

De prestaties zelf zijn resultaten waarmee ik tevreden ben en goed mee te werken is i.c.m. portable apps.

Daarnaast nog de random acces en file benchmark van HD Tune Pro gedraaid, hieronder zijn de resultaten te vinden:

Betrouwbaarheid
De betrouwbaarheid van een schijf is altijd maar afwachten en kan ik niet echt iets over zeggen. Wel hou ik de schijf in de gaten, immers had de tweaker waarvan ik deze schijf kocht deze net terug gekregen van RMA. Dit is dus wel een aandachtspuntje.

Geluids- en warmteproductie
Zoals wellicht in de eerdere screenshots is opgevallen, de schijf zelf is erg koel. Zeker in Idle mode blijft de schijf toch wel erg koel. Ik heb na een half uur draaien een temperatuur gemeten van 21 graden volgens HD Tune. De omgevingstemperatuur lag toen op 17 graden (geen centrale verwarming thuis). Op het moment van de benchmark steeg de temperatuur naar 26 graden. Wellicht dat de goede airflow in de Antec P182 daar ook aan bijdraagt maar dan nog vind ik dit erg nette resultaten.

Qua geluid scoort de schijf ietsjes minder dan bij de geluidsproductie, maar daar heeft wellicht ook de behuizing mee te maken. Wanneer ik de behuizing via USB aansluit voel en hoor je de trillingen duidelijk. Op het moment dat die in de tray zit valt het geluid grotendeels weg. Kortom, de schijf op zich doet het naar behoren qua geluidsproductie.

De schijf bevalt en doet wat die moet doen. Kortom ben tevreden met deze aankoop!

Mochten er nog vragen en/of verbeterpunten voor deze review zijn hoor ik dat uiteraard graag!

Edit: -1,0% cpu usage blijkt bug in HD Tune te zijn, zie: KAdrifter, dinsdag 26 januari 2010 10:07
Edit 2: op verzoek van KAdrifter nog een tweetal benchmarks toegevoegd

• Raidsonic Icy Box IB-266StUSD-B
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Samsung Spinpoint M7 HM320JI, 320GB?

Reviews door de redactie

Nette review :).
hdtune geeft vaker waarden van -1% cpu usage weer, Als je cpu load hoger dan een procent of 2 is gedurende het draaien van de benchmark wordt hij wel correct weergegeven (zonder - dus). Niets om je druk over te maken.
Verder zegt de andere benchmark van hdtune (onder kopje random access) veel meer over de perfomance van de schijf in real life dan de benchmark die hier getoond wordt.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 26 januari 2010 10:08]

Dankje! Ook voor de uitleg over de -1% cpu usage.

Helaas heb ik geen HD Tune pro en moet ik het met de gratis versie doen waardoor ik geen gebruik kan maken van de random acces benchmark.
de pro versie van hdtune heeft een trial periode van 15 dagen;)
Aha een trial! Dan zal ik dat vanavond nog even toevoegen!
Het gaat hier om een 2,5" schijf dus ik veronderstel dat hij USB powered is.
Maar als je eSATA gebruikt is hij dan ook eSATA powered?
Het is inderdaad een 2,5" schijf die wanneer die aangesloten is via USB daar zijn stroom vandaan kan halen.

Als die extern via de e-sata aangesloten wordt, krijgt die z'n stroom via een speciaal USB kabeltje.

Wanneer die in de Icy Box zit, krijgt die zijn stroom via een molex.

Overigens is dit meer voor in de review over de Icy Box, die wil ik vanmiddag gaan maken.
Thx voor de info, ik heb de grotere variant van die Icy Box (5.25 inch). Bevalt me erg goed, makkelijk in en uit bijv. naar een feestje om muziek te draaien.

Was benieuwd of je een extra kabel nodig hebt voor eSata, wel jammer dat dit het geval is.
Ja dit is helaas wel het geval, enig voordeel wat je van de e-sata aansluiting hebt is de snelheid.