Raidsonic Icy Box IB-266StUSD-B Review

dvdheiden 26 januari 2010, laatste update op 26 januari 2010, 4.206 views

Raidsonic Icy Box IB-266StUSD-B

Pluspunten

• veel aansluitingen (extern usb, extern e-sata, intern e-sata)
  • aan 1 USB aansluiting genoeg
  • aluminium oogt degelijk en niet krasgevoelig
  • enige vindbare oplossing voor redelijke prijs

Minpunten

• geen power via e-sata maar dan extra usb kabel nodig
  • plastic greepje waarmee de tray de schijf vast pakt
  • montage harde schijf

Aangezien USB sticks nog steeds niet de door mij gewenste snelheid en capaciteit hebben bereikt (zeker i.c.m. de prijs) heb ik het idee gevat om een laptop schijf in een mooie behuizing te gooien en zo een uit de kluiten gewassen USB stick te creŽren.

Ook gaan schijven bij mij overal rondslingeren en heb ik een vrij grote schijf nodig. Daarom ben ik gaan kijken naar een product waarbij ik de USB behuizing in een tray kon schuiven en die met e-sata op mijn thuis-pc kon aansluiten. Zo heb ik thuis snelheid (e-sata) en is die netjes opgeruimd (in z'n tray) en heb ik mobiel een grote USB powered schijf.

De enige die ik kon vinden die dit kan (en betaalbaar is) is de Raidsonic Icy Box IB-266StUSD-B.

Bestelling
Als je de behuizing eenmaal hebt gevonden, is te zien dat die bij weinig webshops leverbaar is. Op het moment van schrijven bij 8 webshops. De behuizing heb ik gekocht bij Informatique op 19 januari waarbij die alleen bij de leverancier op voorraad was. Op 22 januari heb ik een verzendmelding gekregen en op de 25ste heb ik de behuizing ontvangen.

De behuizing wordt geleverd in een kleine doos waarbij een aantal blitse jaren '70 kleuren opvallen.

De doos en zijn inhoud
De behuizing wordt zeer compleet geleverd:
  • schijf behuizing (aluminium)
  • tray a.k.a. dockingstation (plastic)
  • beschermhoes voor de schijf behuizing
  • USB data kabel
  • USB power kabel
  • e-sata kabel
  • Schroevendraaiertje (voor de kleine schroefjes)
  • Zakje schroefjes voor de tray
  • CD (drivers + handleiding)
Het product
Het is een 3,25" tray die voorzien is van een vaste molex en sata aansluiting, met daarin een slee voor een behuizing voor een schijf van 2,5" die zowel via USB als e-sata aangesloten kan worden.

Aangezien dit geen alledaags product is, dat merkte ik al gedurende mijn zoektocht, heb ik wat foto's genomen om goed te laten zien hoe het eruit ziet/wat het doet. Aan de zijkant zitten al de rails voor in de Antec P182.

De tray + schijf behuizing + beschermhoes

Voorkant tray + achterkant schijf behuizing + beschermhoes

Schijf in de tray

Tray vanaf de bovenkant

Aan de voorkant zitten een tweetal bescheiden ledjes, waarbij de een de stroomvoorziening aangeeft en de ander de lees/schrijf acties.

Aansluitingen
De schijf is aan te sluiten op 3 manieren:
  1. extern via USB (stroom van USB)
  2. extern via e-sata (stroom van USB)
  3. intern (tray) via e-sata (stroom van molex, data via sata kabel)
Het mooie is dus dat je 'm via USB kan aansluiten onderweg (op de laptop bijvoorbeeld), via e-sata op een pc (op het werk) en vervolgens via e-sata via de tray wanneer je thuis ben waarbij de schijf dus ook gelijk opgeruimd is!

Een nadeel is wel dat als je 'm extern via e-sata aansluit, je 'm dus nog via USB van stroom moet voorzien.

De tray houdt de schijf vast door middel van een plastic "greepje". Ondanks dat dat goed werkt heb ik het idee dat dit toch een zwak punt is die het mogelijk zou kunnen begeven na een tijdje gebruik. Dit greepje is goed te zien op de foto "tray van de bovenkant" aan de linkerkant.

Montage
Zoals te zien op de foto's hierboven heb ik de rails van de Antec P182 er al aangeschroeft. Dit ging allemaal eenvoudig en ook het daadwerkelijk plaatsen van de tray in een 3,25" bay ging probleemloos. De sata kabel is vrij stug, maar dat vormde niet echt een probleem. De molex aansluiting is wat aan de korte kant, dus mocht je erg gefixeerd zijn op het wegwerken van kabels zou dat een probleem kunnen vormen.

De behuizing is voorzien van zeer kleine schroefjes, waar de meegeleverde schroevendraaier je gelukkig bij helpt. De schijf zelf in de behuizing plaatsen was iets lastiger, de schijf moet er met een hoek ingeduwd worden terwijl de aansluitingen niet echt meebewegen. Wanneer je dit echter rustig doet vormt dit niet echt een probleem, maar het is mogelijk een zwak punt. De schijf zit verder niet vastgeschroefd maar moet door de boven en onderkant geklemd worden d.m.v. rubbers. Ik heb wel het idee dat de schijf goed vast zit.

Plaatsing in de behuizing waarbij de schijf pas vlak kan als de connectoren er helemaal inzetten, daarvoor zit die dus aan de rechterkant omhoog

Gebruik
De schijf klikt eenvoudig in de tray waarna die voorzien wordt van stroom en z'n e-sata aansluiting. Voor hot-swap moet je wel even kijken of je sata controller dit ondersteunt. Zelf maak ik geen gebruik van de hot-swap mogelijkheden, doe 'm erin als ik thuiskom (voordat ik de computer aanzet) en haal 'm er pas de volgende ochtend (als de pc uitstaat) eruit.

Eerst was ik nog even bang dat het erin en eruit schuiven in de tray eventuele krasjes kon veroorzaken maar het aluminium waarvan de behuizing is gemaakt is degelijk en niet krasgevoelig.

Als je de schijf via USB aansluit heb je meestal maar 1 USB poort nodig. Dat is erg prettig want dat scheelt weer aansluitingen. De meegeleverde USB kabel waarmee je de schijf aansluit bevat wel al standaard een tweede connector maar die hoef je dus alleen aan te sluiten als de schijf te weinig stroom krijgt uit 1 poort.

De prijs van het product vind ik gerechtvaardigd, zeker als je ziet wat je er allemaal bij krijgt. Daarnaast werkt het gewoon goed en makkelijk. Ook was het het enige product die ik kon vinden met deze functionaliteit, dus dan is een prijs van +/- 30 euro mijn inziens een mooie prijs.

Mijn verbazing was groot toen ik zag wat er voor dit bedrag allemaal werd meegeleverd, dat vond ik erg netjes. Toen ook het product nog eens goed werkte, kon mijn geluk niet meer op ;)

Mochten er nog vragen en/of verbeterpunten voor deze review zijn hoor ik dat uiteraard graag!

Heb jij ook een Raidsonic Icy Box IB-266StUSD-B?

Nette review van een interessant product. Wellicht dat dit ook wel iets is voor in mijn eigen bakkie ;)
Maar het eerste waar ik dan toch echt benieuwd naar ben: hoe is dan de snelheid ten opzichte van een beetje usb stick? En wat voor doorvoersnelheden haal je via de verschillende aansluitmogelijkheden?

[Reactie gewijzigd door Rupie op 26 januari 2010 11:22]

De snelheden die ik via e-sata haal zijn te vinden in mijn review over de schijf:
pricewatch: Samsung Spinpoint M7 HM320JI, 320GB SATA-150, 8MB, 5400rpm

Via usb heb ik niet getest, maar als je dit interessant vind wil ik dat vanavond wel doen voor je!
Ik heb zijn grotere broer, Icy Box met 5.25" bay.

Een van de nadelen vind ik dat je een Molex kabel moet gebruiken en je kan er niet gewoon een van je voeding gebruiken hij moet via het bijgeleverde kabeltje. Het zelfde geldt voor het Sata kabeltje.
Je hebt inderdaad weer een extra kabeltje. Voor de sata aansluiting is dat niet zo erg, dat is namelijk geen "extra" kabel aangezien je die sowieso moet hebben om de schijf aan te sluiten. Voor de molex is het inderdaad wel een extra kabel, als je vanaf je voeding er direct een naar de tray had kunnen trekken was dit inderdaad wel mooier geweest als je kabel management belangrijk vind. Voor mij zelf maakt het niet zoveel uit.
Ik heb deze behuizing al enkele jaren (minstens twee jaar, maar weet eigenlijk niet meer wanneer ik hem heb gekocht). Pas sinds een klein jaar heb ik naast een laptop ook een vaste pc om de tray in te doen. Ik gebruik de behuizing op dezelfde manier als de reviewer, namelijk om dezelfde schijf als intern te gebruiken op mijn vaste pc, en als extern bij mijn laptop.
Naast de opmerkingen van de reviewer kan ik het volgende opmerken:
Binnenwerk van de behuizing zit wat gammel in elkaar, heb het zelf ook met secondelijm gerepareerd (heb namelijk een keer of tien de schijf geswapt)
  • Alu behuizing is niet geheel kras ongevoelig en voelt minder stevig aan dan menig andere buizing met zo'n rubberachtig laagje erom.
  • De schijf die er nu in zit (Seagate Momentus 5400.6 ST9500325AS, 500GB SATA-300, 8MB, 5400rpm), heeft precies genoeg stroom van een enkele usb aansluiting (mits ik een korte USB kabel gebruik). De connector in de schijf is echter al wat gesleten, dus je kan makkelijk de voeding een klein beetje onderbreken zodat de schijf net wat te weinig stroom krijgt. Geloof dat dit vrij slecht is voor de schijf, sinds een paar dagen geeft ie S.M.A.R.T. meldingen, zal wel niet lang meer duren voor die het loodje legt. Het zal de derde schijf zijn die dan in deze behuizing is overleden. (Vandaar dat ik ook op zoek was naar een alternatief, en deze review las). Alternatief is natuurlijk altijd een tweede USB aansluiting gebruiken voor extra power, maar dat vind ik niet zo handig.
  • De tray is niet van topkwaliteit, de hd schuift niet altijd even makkelijk naar binnen en naar buiten.
Ik lijk misschien wat negatief, maar eigenlijk ben ik best tevreden met dit ding. Ik gebruik alleen best vaak de behuizing als USB stick aan een laptop, en dit is niet de beste USB behuizing. Wie echter daarnaast ook de schijf als interne SATA wil gebruiken zijn er weinig alternatieven. Als je de behuizing meestal als interne sata wil gebruiken en soms als externe USB kan ik hem zeker aanraden. Wil je echter de schijf meestal als USB gebruiken dan zijn er beter alternatieven.

EDIT:

even googlen leert dat er minstens 1 vergelijkbaar alternatief is, de Vantec EZ-Swap EX 2.5 Inch HDD Enclosure. Review hier: http://www.ocia.net/reviews/ezswapex/page1.shtml

[Reactie gewijzigd door Damsplaat op 31 oktober 2010 14:52]

zelf zou ik hem niet willen
of toch wel
waarom twijfel je, wellicht kan ik je helpen! :P
mmm. Lijkt veel op de :
Silverstone SST-MS05B,
qua specs.
Ik zag de ICY BOX pas later.

In prijs maakt het ook weinig uit.

Ik had de Silverstone al besteld, anders had ik ook deze overwogen.

Maar de Silverstone, ook al is die volgens mij iets dikker, levert volgens mij iets meet schok bescherming aan de drive.

Het ontwerp van deze ICY box is wel leuk moet ik zeggen.
Ik had precies het zelfde probleem als HackZois dat usb te langzaam is, ik heb de nieuwe broer gekocht IB-290StUSD-B met een 16MB 7.200 schijf en het gaat nu super snel echt een handig apparaat :)
Het heeft niet lang geduurd, mijn IB-290StUSD-B en HDD zijn beide gesneuveld :(

Ik deed de behuizing met de HDD in de tray en toen kwam er in een een vieze bande stak vandaan en ja hoor het apparaat en HDD zijn beide verbrandt.

Ik ben blij dat mijn pc het wel heeft overleeft, want die ging meteen uit.

Ga nu een klacht indienen bij Azerty waar hij de Icy Box vandaan komt.