Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS409 Review

js303 26 januari 2010, laatste update op 26 januari 2010, 1.787 views

Synology DiskStation DS409

Pluspunten

• Installatie
  • Behuizing
  • Beheertools
  • Performance

Minpunten

• Ik kan weinig bedenken

Kwaliteit voeding Score: 3
Ik heb onlangs een upgrade gedaan van mijn DS207+ naar de DS409 omdat ik meer schijfruimte nodig had.

Aangezien ik hem inzet als NAS opslag van av bestanden, met wat video en audio streaming en als download machine, had de extra processorkracht van de veel duurdere DS409+ voor mij weinig toegevoegde waarde, dus koos ik voor de 409 (zonder +). Ik kan niet echt een toepassing bedenken waar je extra geld voor die extra power nou waardevol is. HD streaming gaat ook al goed met deze gewone 409.

Op m'n werk heb ik een voorloper CS407 staan, maar deze 409 is qua installatiegemak en robuustheid wel een vooruitgang! I.p.v. losse SATA kabels zoals bij de 407 (die overigens nog problemen hebben gegeven door een breuk - inferieure kwaliteit vd kabels) klik je de schijven direct in een soort bus. Veel nettere oplossing.

Verder is de installatie een eitje, de kast is qua vormgeving strakker dan van CS serie, en in RAID-5 vind ik de performance meer dan prima. De schijven staan in RAID5 wat - als ik het goed begrijp - trager is dan RAID-1, echter hij is sneller dan mijn DS207+ met lezen en schrijven. Alleen uit hibernate ontwaken duurt langer dan de 207, aangezien er nu 4 ipv 2 schijven moeten opspinnen.

De 2 fans aan de achterzijde zijn best stil voor een NAS, maar als ie op je bureau staat hoor je 'em natuurlijk wel. Beter stop je hem ergens weg in een (meter-) kast.

Al met al ben ik *vooralsnog* zeer happy met dit ding.
Niet te vergeten: de bijgeleverde Diskstation Manager is een zeer uitgebreide en prettig te bedienen beheertool, met een slick interface die inmiddels behoorlijk volwassen is. Knap gemaakt.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS409?

Ik kan me voorstellen dat als je het apparaat op een fiber-lijn aansluit en met 100Mb/s van nieuwsservers gaat downloaden / parren / unrarren, een beetje power wel welkom is.

Als je tegelijkertijd met meerdere pc's bestanden van het apparaat gaat trekken of er juist op gaat zetten, heb je de performance zelfs nog meer nodig.