Specificaties 34" • 3440x1440 • 60Hz • AH-IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite XUB3490WQSU-B1 Zwart Review

jerrycan92Testpanel 23 oktober 2017, laatste update op 24 oktober 2017, 579 views Testpanel

Iiyama ProLite XUB3490WQSU-B1 Zwart

De XUB3490WQSU is een prima UWQHD monitor.

Pluspunten

• Kan 75Hz aan
  • IPS
  • Speakers
  • VESA mount + verstelbaar

Minpunten

• Default DP 1.1
  • Kan niet 90 graden draaien
  • IPS
  • PIP werkt niet zoals verwacht
  • OSD moeilijk bedienbaar in donker

Met Tweakers testpanel uitgeloot om deze monitor in twee weken te reviewen. Persoonlijk ben ik java ontwikkelaar en in mijn vrije tijd kijk ik films en speed ik games. Tot nu toe heb ik van Iiyama in 2010 eerder een monitor gekocht, een ProLite E2472HD, welke tot nu toe nog steeds zonder problemen werkt.

Specificaties

Monitor
  • 34" 3440x1440@75Hz IPS
  • 3440x1440
  • 21:9
Testsysteem
  • Intel i7 3770k
  • Inno3d GTX 1080 Twin x2
  • nog wat irrelevante hardware

Verpakking

Gezien het hier om een monitor betreft die eerder als show model is gebruikt, is de doos al eens eerder open geweest. De doos is gemaakt van stevig karton en de monitor zit goed verpakt in piepschuim en folie. Oftewel niets op aan te merken.

Uitpakken

In de doos zijn de volgende items meegeleverd:
  • De XUB3490 monitor met stand
  • USB-3 A->B kabel
  • Safety Guide
  • Quick Start Guide
  • Notice
Eigenlijk alle standaard items on met de monitor aan de slag te kunnen. Let op dat wanneer je MHL of mini-HDMI gebruikt je zelf voor de kabel of adapter moet zorgen.

Montage en aansluitingen

Voet
De voet is aan de onderkant te bevestigen met behulp van drie meegeleverde schroefjes. Deze zijn erg makkelijk vast te draaien, waarmee dit de makkelijkste monitorvoet montage van mij tot nu toe is. Daarbij heeft de voet een opening waardoor de kabels van de onderkant van de monitor netjes weg te werken zijn.

Gezien de voet als VESA mount bevestigd is, kan de voet vervangen worden en is het mogelijk de monitor aan een muurbeugel te bevestigen.

Let wel op dat de voet met zijn huidige lengte net niet lang genoeg is om de monitor in portret modus te kunnen ondersteunen. Dit wordt ook duidelijk aangegeven op een stikker op de voet.

Interfaces

Aan de onderkant zien we de volgende aansluitingen (van onder naar boven):
  • HDMI / MHL
  • HDMI
  • HDMI 2
  • DP
  • audio
  • microfoon-in
Eigenlijk alle aansluitingen die je van een moderne monitor mag verwachten.

Aan de rechter zijkant zien we de volgende aansluitingen (van rechts naar links):
  • USB-3 in
  • USB-3 uit
  • USB-3 uit met Battery Charger techniek
  • USB-2 uit
  • USB-2 uit
Oftewel veel USB aansluitingen.

Gezien de vele USB aansluitingen is de monitor prima te gebruiken als een hybride dock, waarbij je keyboard, muis, etc. aansluit op de monitor en je enkel de kabel voor beeld en usb op je laptop hoeft aan te sluiten.

Vormgeving

En van de belangrijkste punten van een monitor is hoe hij eruit ziet.
Wanneer de monitor uit staat is de rand erg dun (paar millimeter). Let er wel op dat wanneer de monitor aan staat er nog wel een zwarte balk van ongeveer een centimeter binnen de omlijsting zwart blijft. Dit kan van belang zijn wanneer je meerdere monitoren gebruikt.

Het IPS scherm heeft een matte laag meegekregen wat ervoor zorgt dat licht dat op de monitor schijnt niet storend hoeft te zijn.

Rechts onder zitten de knoppen voor de bediening van het paneel. In het donker is alleen de aan/uit knop makkelijk te vinden gezien deze verlicht is. De overige knoppen kan even zoeken zijn.

Paneel

De XUB3490 wordt geleverd met een 34" AH-IPS paneel met een resolutie van 3440x1440. Deze resolutie is vergelijkbaar met een 27" paneel met resolutie 2560x1440, maar dan een stuk breder. Wanneer je deze monitor naast een 27" 16:9 monitor zet kun je dus met de muis goed tussen de monitoren wisselen.

Wanneer je de monitor op een andere resolutie instelt, wordt het beeld gecentreerd, waardoor de verhouding in ieder geval niet aangepast wordt. Let op dat deze instelling niet aangepast kan worden.

De monitor heeft als refresh rate de keuze tussen 30Hz (HDMI < 2.0 of DP 1.1) en 60Hz voor HDMI 2.0 en DP 1.2. Daarbij kan het paneel 75Hz aan, waardoor dit als aangepaste resolutie in te stellen is.
Kijkhoek
Vanuit alle hoeken is het beeld goed.
Normaal
Boven
Onder
Links
Rechts
Monitor test
Met de monitor test gevonden op https://www.eizo.be/monitor-test/ is de monitor te testen op afwijkingen en dode pixels. Hierbij heb ik geen dode pixels geconstateerd.
Enige opvallende wat dat de grijze overgang op sommige kolommen niet geheel geleidelijk leek te gaan. Wanneer je met fotografie bezig wilt kan dit iets zijn om rekening mee te houden.

Grijswaarden:
Er zit soms een sprong qua grijswaarden.
Gamen
De monitor is 21:9 wat ervoor zorgt dat je games extra breed kunt krijgen, zolang de game het ondersteunt. Wanneer dat niet het geval is kun je de resolutie aanpassen en krijg je een zwarte rand aan de zijkanten. Uitrekken van beelden hoef je dus geen zorgen over te maken.

Om te controleren of je favoriete games ermee overweg kunnen, is op steam de ultrawidemasterraceGroup
Films
De monitor is super breed, wat ervoor zorgt dat veel films zonder zwarte randen afgespeeld kunnen worden. Let wel even dat de resolutie kleiner is dan UW4K (3840*1600). Hierdoor kun je dit soort films net niet op originele resolutie zien.
geluid
De monitor heeft ingebouwde boxen aan de achterkant van de monitor. Deze zijn goed te gebruiken wanneer je films wilt kijken of voor achtergrond muziek.
OSD
Binnen het OSD heb je de standaard functies (contrast, helderheid, kleurinstellingen, standaard input, etc.). Daarnaast heeft het ook een paar extra functies die wat meer toelichting behoeven.

De knoppen zelf zitten aan de onderkant en hebben geen verlichting. Overdag is daarom redelijk te werken met de knoppen. In het donker is het volledig op je gevoel afgaan. Hierbij zou het zeker een verbetering zijn om op het beeld aan te geven waar je moet drukken om een actie uit te voeren. Hierbij heb ik bij BenQ XL2730 als voorbeeld gezien dat de knoppen aan de zijkant zitten en wanneer je het OSD gebruikt de keuzes naast de knoppen in het beeld staan. Op die manier kun je in een wat donkerdere omgeving nog steeds prima uit de voeten met het OSD.
Eco Mode
Zoals de meeste moderne monitoren heeft ook deze monitor een 'eco' modus. Per merk verschilt wat deze optie doet en vaak kun je handmatig gelijke instellingen verkrijgen.

Met deze monitor wordt de helderheid en contrast op een vaste waarde neergezet. Voor de rest veranderd er voor zover ik kan zien niets. Gebruik deze optie daarom niet en stel de helderheid en contrast in op een waarde die je zelf prettig vindt werken. Hierbij geldt hoe lager helderheid en contrast hoe energiezuiniger de monitor wordt.

Daarnaast heeft de monitor een functie om zichzelf uit te schakelen. Deze functie vraagt om de x tijd vraagt of de monitor uit moet. Wanneer je dan niet binnen een minuut op een OSD knop drukt, gaat de monitor in stand-by. Let hierbij op dat de OSD knop aan/uit er ook voor zorgt dat de monitor uit gaat. In combinatie met slecht zichtbare OSD knoppen kun je per ongeluk de monitor uitzetten, waardoor ik aanraad om deze optie uit te zetten.

Los daarvan beschouw ik zelf de computer leidend om te bepalen of de monitor uit kan. Wanneer je geen computer gebruikt maar een apparaat die geen functie heeft om de monitor uit te schakelen na inactiviteit zou je deze functie aan kunnen laten. Bereid je wel voor op de frustratie dat je per ongeluk op de aan/uit knop hebt gedrukt en alsnog de monitor uit hebt gezet.
PIP
De monitor heeft de mogelijkheid om gebruik te maken van Picture in Picture, waarbij de inputs van verschillende kabels gecombineerd kan worden. Hierdoor denkt je machine nog steeds met 1 of meer 3440*1440 monitoren te werken. Opties hierbij zijn:
- een kwart van het beeld laten overlappen door een ander beeld (standaard pip)
- boven/onder
- links/rechts
- opdelen in 4 gelijke stukken.

Het lijkt mij bij een ultra wide monitor van 3440*1440 enkel interessant om de optie van links/rechts van 1720*1440 te gebruiken. Helaas werkt dit niet goed. Alles krijgt de helft van de breedte, waardoor verhoudingen niet meer kloppen. Door een aangepaste resolutie van 1720*1440 te gebruiken krijg je dit beeld:

Niet te gebruiken dus.

De andere PIP modi werken wel zoals verwacht, maar deze zijn voor zover ik kan beoordelen geen modi die je daadwerkelijk wilt gaan gebruiken.
Los daarvan heeft windows 10 prima ondersteuning voor het opdelen van een monitor in gedeeltes.

De monitor kost op het moment van schrijven ongeveer 600. Dit is aan de hoge kant voor een monitor, maar vergeleken met andere monitoren met dezelfde resolutie zit de monitor bij de goedkopere varianten.

standaard instellingen

Om het meeste uit de monitor te halen zul je bepaalde instellingen aan moeten passen. Hierbij een lijstje wat ik aangepast heb:
  • Binnen OSD -> Extra -> DisplayPort: van '1.1' naar '1.2'. Enkel met 1.2 wordt 60Hz gebruikt en is 75Hz mogelijk.
  • Specifieke resolutie: 3440*1440 @ 75Hz. Deze resolutie zorgt ervoor dat de muis net iets vloeiender beweegt. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
  • Binnen OSD -> Extra -> AutoOff: van 'On' naar 'Off'. Dit zorgt ervoor dat de monitor niet om de x uren gaat vragen of hij uit kan.

De kleurweergave, contrast en helderheid zijn uitstekend, want IPS.
Ghosting is bijna niet aanwezig maar heb ik tot nu toe niet als storend ervaren.
Bouwkwaliteit is goed.
Qua vormgeving ziet het er goed uit, zolang je kunt leven met moeilijk te vinden OSD knoppen.
Prijs lijkt gemiddeld tot laag te zijn voor een vergelijkbare monitor.

Updates

2017-10-24 aanpassing tekst bij OSD om het duidelijker te maken en tikfout verwijderd.

Heb jij ook een Iiyama ProLite XUB3490WQSU-B1 Zwart?

Mooie uitgebreide review, thx.
Kan je iets vertellen over eventuele inputlag bij games?
De reactiesnelheid is wel laag bij dit scherm.

[Reactie gewijzigd door ncornelisse op 22 december 2017 08:18]

Tijdens het gebruik heb ik niets gemerkt van inputlag, maar tools om het te meten heb ik niet.
dank je voor je snelle reactie
Hey, hoezo heb je ips ook als minpunt aangegeven?
IPS heeft naast voordelen als kijkhoek, kleur, etc. ook nadelen: Laag contrast vs OLED, ghosting (gesloten vensters kunnen een witte gloed achterlaten).
Dat zorgt ervoor dat de monitor in bijvoorbeeld een kantooromgeving goed te gebruiken is, maar werk je in een slecht verlichte ruimte of wil je gamen kan het minder zijn.
Alles heeft een laag contrast vergeleken OLED, deze panelen worden echter zo ver ik weet nog niet voor monitors gemaakt...

Een bekend fenomeen bij IPS panelen is wel ''IPS-GLOW''. heeft deze monitor daar veel last van?
Ik heb me er destijds niet aan gestoord, het is merkbaar als je lange tijd een stilstaand venster wegklikt en een zwarte achtergrond gebruikt. Bij kleuren niets ervan gemerkt.