Specificaties 6GB GDDR5 • 3x DP, DVI-D, HDMI - Bekijk alle specificaties

Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 2.0) Review

MicktatorTestpanel 17 oktober 2017, laatste update op 30 november 2017, 384 views Testpanel

Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 2.0)

Een dijk van een kaart! Voor RGB liefhebbers die gamen op FullHD kan dit wel eens d kaart zijn. Koel, stil en als kers op de taart voorzien van 4 jaar garantie!

Pluspunten

• Lekker snel
  • Stilstaande fans bij weinig belasting, zeer stille fans bij belasting...
  • ...en dat terwijl de kaart goed koel blijft.
  • Zeer nette RGB-verlichting
  • 4 jaar garantie (na registreren)
  • Berg aansluitingen, met extra HDMI aansluitingen voor VR
  • Meerprijs valt heel erg mee voor wat je krijgt

Minpunten

• Bijgeleverde software kent wat scherpe randjes
  • Beetje karige accessoires
  • Voor als je SLI wilt gaan doen: 2,5 slots breed

Drivers en compatibiliteit Score: 4

"Hij is rood. Hij is mooi. Hij is lief." Zo beschreef Wout het gemiddelde reviewniveau op niet nader te noemen vergelijkingssites bij de ontvangst van de Tweakers Oktober Testfest dag op het Tweakers HQ. Gelukkig is het gemiddelde niveau op Tweakers toch wel iets hoger en het was aan de enthousiaste crew te merken dat ze graag zo willen houden. Daarom mogen tig tweakers zich (tijdelijk) eigenaar van een mooi stukje technologie noemen. Bovengenoemde videokaart is mij toegestuurd en zal hieronder uitgebreid besproken worden.
Ook al ben ik Tweakers en Aorus (Gigabyte) heel dankbaar voor de leuke dag en het beschikbaar stellen van de GPU, ik ga, zo goed en kwaad als dat kan, mij hierdoor niet laten benvloeden in het beoordelen van het product en schrijven van deze review.

Op 19 juli 2016 gingen op Tweakers.net en Hardware.info (toen nog concullega's, nu toch wat meer directe collega's) de reviews van de GTX 1060 van NVIDIA live. Ht antwoord op de RX480 uit het rode kamp.

In de GTX 1060 line-up van Gigabyte is dit een van de duurdere kaarten, momenteel vanaf zo'n 340 te verkrijgen. "Meer geld = meer features" is een kreet die bij videokaarten nog wel eens waar wil zijn. Tipje van de sluier: DISCO! Of die enkele tientjes die je meer betaald voor een "basis" uitvoering van een GTX 1060 ook de moeite waard zijn, lees je hieronder.

De specificaties zoals genoemd op de Aorus website:

We zien hier geen hele schokkende dingen, behalve het feit dat de kaart een leuke uit-de-doos overklok meekrijgt en dat er nogal veel aansluitingen zijn. Daarover later meer.

Dan is het nu tijd om de kaart erbij te pakken. Stap 1: zet een lekker plaatje op.

Goed. 'Englishman in New York' vliegt uit de speakers. Nu echt tijd om de kaart erbij te pakken!

Een groot logo van Aorus siert de zwarte doos met licht reliefje. Voor de rest geeft de voorkant aan dat je een RGB-feestje kan bouwen, terwijl je gekoeld door Windforce ventilatoren je je VR headset aansluit. Ook wordt hier duidelijk gemaakt dat de kaart met 4 jaar garantie komt. Een in mijn ogen groot pluspunt!

De achterkant laat de features zien die die deze Xtreme Edition aan boord heeft. De koeling zou superieur moeten zijn door een tweetal 100mm ventalitoren in combinatie met een grote koperen baseplate die ook direct het VRAM meekoelt.

Hoe leuk de buitenkant ook is, we komen voor de binnenkant!
Na het verwijderen van de beetje schreeuwerige buitendoos vinden we aan de binnenkant een stijlvolle verpakking.

Deze zwarte doos geeft geboorte aan een nog een doos en een antistatische zak met daarin de GTX 1060. In deze slanke zwarte doos bevinden zich de accessoires.

Al is het woord accessoires misschien niet helemaal op zijn plaats. 2 boekjes, een CD met drivers (wanneer heb jij voor laatst daar drivers vanaf gehaald?) en een casebadge. Van een "Premium" videokaart had ik meer verwacht. Dit is toch wel een beetje karig.

Maar goed, we komen niet voor de accessoires, we komen voor de GPU. Na het uitdoen van zijn antistatische jasje is het een indrukwekkende verschijning. Wat mij vooral verbaasde is de dikte van de kaart.

Hier staat de kaart naast een, helaas vroegtijdig overleden, GTX 770 van MSI met de bekende TwinFrozr koeler. De kaart is dan ook meer dan 2 slots breed, hou hier dus rekening mee als je SLI wilt gaan draaien. Althans, "SLI". De GTX 1060 heeft de SLI aansluiting niet op de kaart zitten en zodoende is het niet mogelijk om met deze kaart "echt SLI" te draaien. Wel kan je gebruik maken van de mogelijkheden binnen DirectX 12 om meerdere videokaarten te laten samenwerken (zelfs AMD-kaarten kunnen dan gecombineerd worden met een NVIDIA kaart). [Deze informatie toegevoegd aan de hand van een comment van dylan111111 hieronder, waarvoor dank].

Voor een backplate is natuurlijk ook gezorgd. Stroom komt van een enkele PEG-8 en de koeling is in handen van de eerder genoemde 100mm Windforce ventilatoren. Die trouwens gewoon stilstaan als de kaart in idle draait en het niet zo warm heeft!

Qua aansluitingen is er wat vreemds aan de hand. Voor degene die de lijst met specificaties hebben doorgelezen, zal het niet meer als verassing komen. Deze kaart is uitgerust met een whopping 7 aansluitingen:

Aan de achterkant komen we 3x DisplayPort tegen, 1x HDMI en 1x Dual Link DVI. Echter heeft deze kaart aan de andere kopse kant ook nog 2x HDMI zitten, omgedoopt door Aorus tot "VR-Link". Deze zitten daar om een VR-set op aan te sluiten, met nog een zwik monitoren erbij. Het is trouwens wel zo dat je f de VR-link poorten kunt gebruiken f de DVI poort. Zelfs dan blijft het een imposante zwik aansluitingen!

En dan iets wat je tegenwoordig als fabrikant in je assortiment moet hebben. Althans, zo lijkt het wel, want we worden er mee doodgegooid: RGB LEDs! Aorus heeft besloten ook bij dit verhaal aan boord te springen en zodoende is de GPU uitgerust met RGB verlichting.

Zelfs iemand die niet per se fan is van RGB, zal de uitvoering van Aorus waarschijnlijk kunnen waarderen. Meer verlichting dan een kruis bij de koeler en een logo aan de zijkant zit er namelijk niet op. En dat vind ik wel prima. Overdaad schaadt zullen we maar zeggen.

Qua uniformiteit zit het eigenlijk ook wel snor, net als de uitvoering van de primaire kleuren. Alleen bij oranje (onderste foto) zie je dat het niet helemaal uit de verf komt. Nou is oranje een notoir moeilijk te mengen kleur met RGB LEDs, dus heel zwaar kan ik het ze niet aanrekenen. De aansturing van de LEDs is trouwens besproken in het volgende hoofdstuk.

Drivers:
Over de nVidia driver kan ik kort zijn: deze is, zover men dat kan bepalen in een week gebruik, stabiel (versie 387.92). Installeren ging goed, downloaden ging snel. Weinig over aan te merken dus!

Software:
Mijn vorige GPU, een MSI R9 270X HAWK van AMD, werd geleverd met MSI Afterburner. Zoals ik ook nog wel eens op fora tegenkwam, is dit een van de fijnste GPU-aanstuur-tools (galgje iemand?) die met veel videokaarten werkt. Zelf kan ik mij hier helemaal in vinden. Maar nieuwe kaart, nieuwe kansen.

Aorus heeft namelijk zelf ook een tool voor hun videokaarten, de Aorus Graphics Engine. Aangezien deze gewoon los te downloaden is op hun site, neem ik aan dat deze voor alle Aorus kaarten werkt. Met deze tool zou je alle features van je kaart moeten kunnen gebruiken.

Bij het open van de Aorus Graphics Engine (noemen we voortaan even AGE) krijg je een simpel homescreen te zien, met daarop de mogelijkheid om 3 standaard ingestelde Modes (OC, Gaming en Silent Mode) of de User Mode in te stellen. Bij deze User Mode snelkoppeling kan je meteen kiezen welk profiel je wilt gebruiken (waarover later meer).

Ook de klokfrequenties van de GPU en het geheugen staan aangegeven. Onderin kan je selecteren voor welke videokaart deze instelling moet gaan gelden. Aangezien ik maar 1 GPU tegelijk gebruik, staat er hier slechts ook 1 aangegeven.

Voor veel gebruikers zal dit scherm voldoende zijn. Echter zijn wij hier op Tweakers en vooraf ingestelde modi zijn leuk, maar wij Tweakers Tweaken graag. Na in het rechteronderhoek aanklikken van Monitor ON en het instellingenicoontje in dezelfde onderhoek kan de Tweaker aan de slag.

Links zien we een statuspaneel, met allerlei verschillende grafiekjes. Welke grafieken je te zien krijgt kan met de EDIT knop, net als het instellen van de verversingsfrequentie van de grafieken (beginnend bij 1000ms). Helaas is de volgorde van de grafieken niet zelf te bepalen.
Rechts kan je sleutelen aan de ventilator snelheid (die je ook via een eigen customized profiel kan laten werken) en de frequenties. Alles kan uiteraard worden opgeslagen in makkelijk aan te roepen profielen.

Het enige nog niet gebruikte knopje komen we dan tegen naast het Home symbool. LED!

Hier kan je helemaal losgaan met verschillende effecten en kleuren. Van het epilepsie veroorzakende "Dual Flashing" tot het rustigere "Breathing". Erg leuke toevoeging is de mogelijkheid om zelf met RGB-waarden de kleur in te stellen. Het oranje wat Aorus op grote delen van hun site gebruikt is bijvoorbeeld #FF6400, wat zich laat vertalen tot [R:255:G:100;B:0]. Het Aorus logo op deze pagina volgt trouwens de ingestelde kleur en effect, zij het met een kleine vertraging.

Al met al ben ik tot nu toe tevreden met de AGE. Slechts 2 minpunten heb ik kunnen ontdekken: het niet kunnen instellen wat de volgorde van de statusgrafieken is en het feit dat het "minimaliseer-streepje" ook echt alleen reageert als je precies op het streepje klikt. Er zit geen vakje omheen wat het nogal lastig maakt het te minimaliseren. Maar afgezien van deze 2 zeer te overleven minpunten werkt de AGE snel en soepel. De uitstraling is een beetje koningshuisgezind qua kleur, maar als je een kaart koopt met RGB-LEDs kan je dat waarschijnlijk niet zo heel veel schelen.

De GTX 1060 is getest in mijn huidige desktop. En nee, dat zijn niet allemaal de nieuwste componenten. Echter ben ik van mening dat het testen van een midrange videokaart ook niet op de allerbeste hardware hoeft. Je leest immers een gebruikersreview, niet een redactie-review (of een Foritain-review for that matter). Dat betekent dat er paar dingen anders zijn dan je gewend bent bij "professionele" reviews:
  • Mijn desktop is voor mij iets te belangrijk om helemaal leeg te vegen om een review te schrijven. Er draaien zo min mogelijk applicaties in de achtergrond tijdens de benchmarks (en 0 in de voorgrond), maar er draaien er wel een paar.
  • Bij gebrek aan een thermometer en decibelmeter ga ik uit van de temperaturen aangegeven door respectievelijk MSI Afterburner bij de R9 270x en AGE bij de GTX 1060. Geluidsniveau gaat met het oor.
  • Ik bezit bijna geen games met een ingebouwde benchmark. Daarom is het aantal benchmarks beperkt. Voor meer benchmarks wijs ik je graag door naar Tweakers (algemene GTX1060 review), HWI (algemene GTX1060 review) en Foritain (dezelfde GPU als waar deze review over gaat, alleen dan Rev 1.0).
  • Qua beeldschermen staan er 2 FullHD monitoren voor mijn neus. Verwacht dus geen testen op WQHD of 4K resolutie.
Goed, maar wat gaan we dan wel doen? Nou, ik ga proberen te laten zien wat je kan verwachten qua prestaties op een "normaal" systeem. Niet een klinisch testsysteem, maar een Windows 7 pc die gewoon normaal in gebruik is. Zijn deze resultaten 1 op 1 te vergelijken met bijvoorbeeld Tweakers en HWI? Zeer zeker niet.

Maar om eventuele achtergrondprocessen zoveel mogelijk uit te sluiten zijn de benchmarks ongeveer 10 minuten na het opstarten van de pc. Dan hebben we de grote "checken voor updates" momenten van veel programma's al gehad. Zoals eerder gezegd, draait er niks in de voorgrond.

Om onnauwkeurigheden uit te sluiten zijn de benchmarks meerdere keren gedraaid. Bij 5 ongeveer gelijke resultaten (met een paar keer opnieuw opstarten etc) ga ik er vanuit dat het resultaat betrouwbaar is. Eventuele hoog- en laagvliegers worden zo niet meegenomen.

Het Testsysteem in al zijn ornaat:
  • CPU: Intel i7 3770
  • Moederbord: Asus P8H77-V LE
  • RAM: 16GB, bestaande uit 4x4 GB Corsair Modules op 1600 MHz
  • OS: Windows 7 64-bit (up-to-date)
  • Opslag:
  • Koeling:
    • CPU: Corsair H55 met bijgeleverde fan
    • CASE: 3x Bitfenix Spectre 120mm
  • Behuizing: Bitfenix Shinobi
  • Monitor: 2x Acer H235H (Full HD)
  • Overig: Scythe Kaze Master Flat, LG DVD Drive.
Qua vergelijkingsmateriaal gebruik ik een MSI AMD R9 270X HAWK (de GPU die in mijn desktop zat voor het Testfest).

Zoals eerder gezegd is er geen overdaad aan Benchmarks getest. De gedane tests zijn (verdere toelichting bij de corresponderende grafieken):
  • 3DMark Fire Strike
  • Unigine Valley
  • Unigine Superposition
  • GTA V
We trappen af met toch wel een beetje de benchmark, 3DMark Firestrike.

We zien hier dat een GTX 1060 uiteraard geen partij is voor een R9 270X, maar dat had ook niemand verwacht. Wel laat het zien dat een aantal jaren verschil goed is te merken. En eerlijk is eerlijk, een R9 270X kostte toen ik deze aanschafte ook 100 minder dan dat de GTX 1060 mij vandaag zou kosten. Een echte appels-met-appels vergelijking kunnen we het dus niet noemen. Maar het laat wel heel mooi zien dat als je nu een wat oudere midrange GPU bezit, upgraden toch wel echt flink veel verschil kan maken.

Vervolgens zijn de 2 laatste benchmarks van Unigine gedraaid, Unigine Valley en Superposition. De naam voor het balkje geeft de gebruikte preset aan.

Ook hier zien we verbetering van rond de 100%.

Ik heb helaas geen uitgebreide gamebibliotheek en de games die ik wel heb missen vaak een ingebouwde benchmark. GTA V was de enige die aan de eisen voldeed, dus het is helaas ook de enige die ik hier laat zien.

De High instelling zijn de instellingen zoals ik die ooit gekozen heb om GTA V met de R9 270x soepel te spelen. De Very High geven op de GTX 1060 ook een prima speelbare ervaring. Ik het tabblab Advanced Graphics heb ik trouwens niet rondgeneuzeld, daar staat zodoende alles uit. Hier staan de instellingen per categorie.
SettingHighVery High
Anisotropic FilteringX16X16
Ambient OcclusionHighHigh
TessellationHighVery High

Samengevat:
Al met al een overweldigende winst voor de GTX 1060, maar echt een verassing mag dat niet heten. Maar heb je dus een R9 270X of iets soortgelijks in je kast zitten: je gaat er echt significant op vooruit.

De enkele PEG-8 stroomverziening geeft al aan dat deze kaart geen enorme stroomvreter is. En over het algemeen kan je wel zeggen: lager stroomverbruik = minder warmte. Dat terwijl Aorus een goede dikke koeler op de kaart heeft geschroefd. Die combinatie lijdt tot uitstekende resultaten. De resultaten zijn gemeten terwijl de kaart in Gaming-Mode stond en zich lekker aan het stukbijten was op 3DMark Fire Strike.
FanspeedMaximale Temperatuur (Celsius)
Manual - 100%45
Auto - schommelt rond de 45%59

Over de geluidsproductie kunnen we ook kort zijn. De ventilatoren staan namelijk gewoon stil als de kaart het niet al te warm heeft, dus dan is de kaart gewoon stil. En ook op die 45% waarmee de kaart 3DMark Fire Strike het hoofd kan bieden valt niet tegen. Die komt amper boven het standaard zachte gezoem van mijn kast uit. Dus ook daar niks te klagen. Op 100% is het geproduceerde geluid goed waarneembaar. Daarnaast is het een beetje naar geluid, wat lastig te beschrijven is. Maar alleen als je gaat overklokken zal je de kaart zo inzetten waarschijnlijk, dus heel druk kan ik me er niet over maken.

Niks dan lof dan ook voor Aorus voor de temperaturen en de geluidsproductie.

Allereerst een bekentenis: ik heb helemaal niks met overklokken en heb er zodoende ook geen kaas van gegeten. Niet dat het met de AGE een moeilijke klus is. Een beetje aan een paar schuifjes trekken en je kan een leuke overklok erop zetten. Aan de voltage schuif durf ik niet echt te komen, dus die heb ik ook lekker met rust gelaten. Om de (kortetermijn)stabiliteit te testen werd elke keer de Unigine Superposition benchmark gedraaid op de HD Extreme preset.

Al snel bleek dat het geheugen er niet echt zin in had. Met de ingebouwde OC Mode wordt het geheugen op 8316 MHz geklokt. Alles verder dan 8404 MHz en de benchmark startte niet meer op of crashte halverwege. De GPU heeft de benchmark uiteindelijk met 2128 MHz als Boost Frequentie goed doorlopen. De score: 2514 punten. Tegenover de 2356 punten die op standaard klokfrequenties worden gehaald een niet al te denderend resultaat. Meer kreeg ik er niet uitgeperst zonder me met het voltage te gaan bemoeien.
De kaart bleef trouwens echt belachelijk koel met de fans op 100%, namelijk 48 graden. De koeler lijkt in ieder geval niet de bottleneck!

(Prijsinformatie uit de Pricewatch gehaald op 20-10-2017).

Prijs/prestatie-verhouding is in mijn ogen n van de belangrijkste punten om te behandelen. Immers bepaalt dit of je de kaart wel of niet aanschaft. GTX 1060's gaan met goed zoeken vanaf ongeveer 290 over de toonbank. Het gros zit echter meer in de buurt van 310-320. Voor deze GPU betaal je 340 350. We hebben het dus over een prijsverschil van ongeveer 30 met het gros van de kaarten. Wat krijg je voor die 30? Allereerst krijg je een uit de doos al lekker hoog geklokte GTX 1060. Tel daarbij op dat de kaart n stil n koel is en een meerwaarde van zeker 15 is in mijn ogen al wel bereikt. Dan volgt nog de goed uitgevoerde RGB-verlichting, de extra HDMI-poorten en de 4 jaar garantie. In mijn ogen is het de 30 zeker waard. Of dat voor jou ook geldt, kan ik je natuurlijk niet vertellen, maar een slechte koop kan je je er moeilijk aan doen.

De doelgroep mag al wel enigzins duidelijk worden uit het uiterlijk en de RGB verlichting: gamers. Gamers met drie 4K-panelen voor hun neus? Nee, die niet, die hebben toch gewoon meer rauwe rekenkracht nodig. Voor benchmarks op hogere resoluties ga ik je schaamteloos verwijzen naar de review van Foritain. Daaruit maak ik op dat 4K gaming met moderne games met deze kaart niet echt van een leien dakje gaat, net als gamen op hoge settings op 1440p. Full HD gaat ook met zware settings gewoon heel erg goed op deze kaart.

Met oog op de lekkere dikke koeler, de RGB verlichting en uitstekende FullHD resultaten, komen we uit bij mensen die een mooie RGB-build willen maken in een kast met venster, die nog "gewoon" op een FullHD beeldscherm gamen. Of de kaart geschikt voor VR vindt ik lastig, aangezien ik dat niet echt kan verifiren. Als ik een gokje mag wagen: de wat lichtere VR games moeten wel gaan, maar als het detail teveel omhoog gaat, ga je de 90Hz niet meer halen vrees ik.

Een "premium" videokaart kan je deze Aorus GTX 1060 zeker noemen. En daar is niks aan gelogen als je kijkt naar de features en resultaten: een standaard lekker stevige overklok, goede resultaten (vooral op FullHD), RGB-LEDs, een berg aan aansluitingen, een koeler die zijn werk uitstekend doet zonder daarbij herrie te produceren n als kers op de taart nog even 4 jaar garantie. Ik mis niks in dit rijtje om het predicaat Premium te mogen verdienen.

Premium slaat helaas ook op de prijs, al is de premium gezien vanaf een "normale" GTX 1060 nog zeer gering. Samen met de software die nog een paar kleine verbeterpunten kent zijn dit dan ook de enige nadelen die ik kan ontdekken aan deze GPU. En dat is heel erg netjes.

De FullHD gamer (al dan niet op hogere frequenties) die ook nog wat geeft om een degelijk gebouwde kaart, die goed functioneert (en zo niet kan je die 4 jaar garantie altijd nog inschakelen) met een RGB sausje kan zich echt geen buil vallen aan deze kaart.

Heb jij ook een Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 2.0)?

Mooie review!
Klein puntje, met de Gtx1060 kan geen "SLI" worden gedraaid.

The GTX 1060s do not have SLI fingers and can only communicate via the PCIe bus, without a bridge, thereby demanding that applications support MDA (Multi-Display Adapter) or LDA Explicit (Linked Display Adapter) to actually leverage both cards.
NVidia does not officially support dual GTX 1060s