Specificaties 6GB GDDR5 • 3x DP, DVI-D, HDMI - Bekijk alle specificaties

Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 1.0) Review

Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 1.0) (Product deels gesponsord)

Baas van een GTX 1060 uitvoering: Snel, koel, stil, en lekker dik. Voorzien van RGB, extra interne HDMI poorten voor VR doeleidnen, en stilstaande fans in idle; alles klopt. Prijzen fluctueren, maar huidige meerprijs lijkt alleszins redelijk, zeker gezien je op deze modellen 4 jaar garantie krijgt. Top ding.

Pluspunten

• Uitzonderlijk snelle GTX 1060
  • Blijft goed koel onder load
  • Stilstaande fans in idle, fluisterstille fans onder load.
  • Das RGB fest!
  • Mooie set aansluitingen, inclusief 3x DP en 2 extra interne HDMI aansluitingen voor VR
  • Laag verbruik.
  • Meerprijs op moment van schrijven prima te overzien.
  • Jaar extra garantie. 4 jaar totaal na registratie.

Minpunten

• Geen garanties dat je maximale overclock ook echt significant hoger komt te liggen dan andere GTX 1060 kaarten.
  • Bij een topmodel mag wel wat swag in de doos.
  • Let op: Kans bestaat dat de 9Gbps variant (voorlopig) niet/lastig leverbaar blijkt.

Gigabyte Aorus GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G 9Gbps review

Uitpakken
DX12 Benchmarks
Energieverbruik
Geluidsproductie, duurtest, en overclocking
Bespreking resultaten en positionering

Met de eerste ervaringen van de ‘nieuwe’ GTX 1060 en GTX 1080 en de RX 570 en RX 580 achter de rug kunnen we ons meteen gaan focussen op iets wat we niet vaak genoeg kunnen doen: kijken naar een echt topmodel van zijn klasse. Van de 7 verschillende GTX 1060 varianten die Gigabyte op de markt zet, vijf daarvan overigens pre-9Gbps modellen, is de Aorus Xtreme 9Gbps (Voluit: Aorus GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G 9Gbps) het nieuwe topmodel. Nieuw, sneller geheugen, extra (en dikkere) heatpipes, RGB actie en extra (interne) HDMI aansluitingen voor de VR enthousiastelingen belooft in elk geval veel goeds.

Prijzen zijn vooralsnog wat lastig in te schatten, in de eerste weken na release schommelt het altijd wat en de voorraden houden vooralsnog niet over. Met op moment van schrijven voorraad bij Azerty a 342 euro hebben we echter een redelijke indicatie, gemakshalve gaan we uit van zo’n 350 euro.

Doos, typisch, boekje, etcetera. Zodra je zo’n kaart in handen krijgt dan is het eerste wat je doet natuurlijk de kaart hardhandig uit de doos trekken en kwijlen, maar –iets- meer Aorus zou wel leuk zijn? Wat stickertjes, een case-badge, kom op Gigabyte, jullie kunnen vast iets leuks bedenken.

Gelukkig maar dat de kaart zelf zo ontzettend veel goed maakt. Met twee 10cm ventilatoren is het niet het meest lange beest, maar hij is toch indrukwekkend genoeg, al was het maar vanwege de 2,5 slote n die hij inneemt. Ik zal toegeven dat ik persoonlijk wel fan ben van stevige kaarten die niet overdreven lang zijn, ook vanwege het mindere doorhangen op typische moederborden, maar een beetje formaat is wel handig voor dat ‘echte dikke GPU gevoel’ wat her volgens mij niet ontbreekt.

Backplate uiteraard ook van de partij, en met de nodige details. Gigabyte houdt de oranje details aan, maar bescheiden genoeg zodat hij ook nog te combineren valt met rood of RGB builds; een beetje LED verlichting erop en het kleurt in elk geval mee. Desondanks blijf ik van mening dat iets van een grijs kleurtje de algemene compatibiliteit nog wat hoger had gehouden.

En dan naar de beelden die de meeste gamers uiteindelijk toch zullen zien. Zo zien we ook pas goed hoe bizar dik die kaart is. Smaken verschillen yada yada ik vind hem wel heel tof. Een enkele 8-pin lijkt wellicht niet heel erg high-end, maar meer zou enkel overdreven zijn.

Één van de grote features is de VR link, waarbij we intern twee extra HDMI aansluitingen zien. De meeste typische gamers zullen er niet veel van denken, maar gecombineerd met een VR headset, de juiste behuizing of een VR-interface vooringebouwd kan het een mooi plusje zijn.

Door de HDMI poorten intern toe te voegen houdt Gigabyte de drie DisplayPorten achterop voor die zeldzame tri-screen setups. De DVI aansluiting is prettig, al moet je wel kiezen tussen –of- deze DVI port –of- de VR links.

Vaak zetten we GPU's in mijn eigen systeem om een beetje beeld te schetsen, maar voor deze kaart hadden we iets bijzonders: een build met een ThermalTake Core P3. Wit/zwart, met wat oranje details van de ThermalTake fans in het zicht, en dan is dit toch echt de ideale kandidaad. Meer pics zullen volgen zodra het glas om de build heen zit, maar voor nu vast een beeld waar die case review zo heen gaat.

RGB is natuurlijk een groot onderdeel daarvan, en (tenzij je het uitschakelt) je kan er hier ook lastig omheen, we geven wat indrukken. Nogmaals, er zullen meer pics volgen in de review van die case, maar dit spreekt volgens mij allemaal redelijk voor zich: LED-actie in het kruis in het middel, LED-actie in het Xtreme Gaming logo, en de fan-stop LED schakelt in afhankelijk van.. wel... of de fans gestopt zijn eh.

Als luxepaard binnen zijn generatie kent de Aorus Xtreme de nodige focuspunten vanuit de fabrikant, we lopen de belangrijkste features en specs door:

Het meest interessante is in mijn optiek het extra jaar garantie dat op deze reeks zit (leuk he, werk je hard aan een product, gaat een flapdrol een service als 'meest interessant' beschrijven). Na registratie 4 jaar garantie is een uitzondering in GPU land, en hoewel de kans op problemen met moderne kaarten een stuk kleiner is is een jaar extra zekerheid altijd mooi meegenomen.

Over kwaliteit gesproken, de kaart komt met een uitgebreidere stroomvoorziening en ook Gigabyte hun kaarten zijn inmiddels geheel automatisch vervaardigd; er komen geen handen meer aan te pas. Hoewel ook Gigabyte op hun wijze hun eigen onderdelen als ideaal kenmerkt met tal van mooie termen zijn dat geen zaken die ik met de bij ons aanwezige hardware of het blote oog echt kan beoordelen. Voor de aardigheid laat ik de sheets erin staan. Ook de punten die verder geen uitleg vereisen laten we ‘as is’ staan.

De specificaties en vergeleken met andere Gigabyte GTX 1060 modellen.

Zo krijgen we een beetje meer overzicht. Niet alleen is deze variant wat sneller geklokt, uiteraard voorzien van het 9Gbps geheugen, hij is ook voorzien van meer- en dikkere heatpipes om het volledig koperen block over de GPU, geheugen en VRMs te koelen. Mocht je denken dat het een kort potig kaartje is: 281mm heb je nog altijd nodig.

Alle recente kaarten zijn getest met een Intel Core i7-6700K met 16GB DDR4 op 2400MHz. Vanaf volgende review worden individuele resultaten van vorige generaties samengevoegd onder de chipnaam, niet de productnaam. Alle kaarten zijn getest met de instellingen zoals ze uit de fabriek komen, fabrieks-overklok instellingen blijven dus in tact. Verder overklokken en eventueel resultaten die daarbij van toepassing zijn worden in de individuele reviews onder de header “overklokken” besproken. Indien geen resolutie is gespecificeerd mag je uitgaan van 1080p. Alle benchmarks zijn om uitschieters te voorkomen meerdere malen uitgevoerd, waarbij opvallende uitschieters worden gefilterd en het gemiddelde wordt weergegeven.

Een belangrijke opmerking met betrekking tot de drivers. Driver updates geven soms wat prestatieverbeteringen, maar veelal in specifieke games. Een vergelijking maken met een oudere kaart op oudere drivers is dan ook niet altijd 100% eerlijk. De meeste games in deze vergelijking zijn echter al eventjes uit, dus de kans dat een nieuwe driver verder geoptimaliseerd is voor die game is dan zeer klein. Het blijft echter onvermijdelijk risico gezien je nieuwe kaarten ook niet kan testen op oude drivers.

Alle games in deze review hebben een geïntegreerde benchmark. Dit zorgt voor een reproduceerbare vergelijkingen tussen de kaarten, de gebruikte instelling staat in de header van elke grafiek.

Laten we beginnen met toch wel de grote single GPU benchmark: 3D Mark FireStrike. Deze resultaten zijn nog altijd representatief voor onderlinge krachtverschillen en deze ranking pinnen we dan ook vast in alle onderstaande grafieken: zo zie je de directe concurrenten consequent direct naast de kaart in test.

Ook het verbruik van een GPU is een belangrijk punt. Ik heb het verbruik gemeten bij het stopcontact, oftewel het verbruik van het gehele bovenstaande testsysteem, met een Voltcraft 4500PRO. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een basic USB toetsenbord en een USB muis. Die verbruiken uiteraard ook een klein beetje, en op deze manier hoop ik het verbruik van een gangbaar systeem (excl monitor) te tonen. Hoewel deze meting niet exact bepaald wat de kaart verbruikt, krijgen wij zo wel een inzicht in het daadwerkelijke verbruik van een systeem, een redelijke vergelijking van het verbruik van de verschillende kaarten, en een indicatie van welk vermogen voeding geschikt zou zijn voor dit product.

Het verbruik op drie momenten is opgenomen in deze grafiek:
- Het gemiddelde verbruik van de computer gedurende 10 minuten in idle (Dus niet de slaapstand, vergelijkbaar met een beetje mailen of in word/excel werken).
- Het gemiddelde verbruik gedurende enkele specifieke game benchmarks.
- Het piek-verbruik gedurende de hele benchmark sessie.

Tja, 172W verbruik terwijl je fanatiek aan het gamen bent met een toch pittig i7 systeem eronder, we zijn ver gekomen de laatste jaren. Het houdt in dat je een game systeem op basis van deze kaart met elke degelijke (en koop nou ook gewoon een degelijke…) voeding die de benodigde 8-pin aansluiting heeft kan draaien.

Positief is ook het wat lagere verbruik dan de Asus variant, terwijl deze natuurlijk ook nog sneller is. Beide komen met RGB verlichting dus daar zit ook geen verschil in, wat er op neer komt dat er –of- ook een betere chip in zit –of- dat de aangepaste stroomvoorziening hier gewoon goede zaken doet. Vooral ook het toch aanzienlijke gat met de RX 580's moet toch ook even aangekaart worden, want als je echt een fanatieke gamer bent en veel uren maakt dan kan dat toch echt een significant verschil gaan maken in je stroom rekening.

In dit hoofdstuk bekijken we de geluidsproductie, doen we een stabiliteitstest (duurtest), en kijken we of er nog meer uit de kaart te halen valt.

Wat verwacht je van een ultieme GTX 1060? Onhoorbare koeling? Lage temperaturen bij langdurige belasting? Check en check. We moeten de Voltcraft SL-100 praktisch in de ventilatoren steken om ook maar iets boven ambient te meten (toegegeven, als je hem er letterlijk in steekt dan hoor je wel een duidelijke tik). Op zich kunnen de meeste koelers dat wel, maar als we vervolgens dan zien dat die perfecte geluidsproductie gepaard gaat met ‘slechts’ 61 graden als stabiele temperatuur dan is het natuurlijk gewoon een topprestatie. Daar valt niets op af te dingen of over te discussiëren, net als dat de out-of-the-box boostsnelheid van 1987MHz gewoon erg chic is, niet vreemd dat hij dan ook netjes bovenaan de grafieken staat.

Het overclocken is wel wat complexer, want hoewel we de 2100 MHz stabiel aantikten kwamen we niet veel hoger, terwijl de Asus (beide in een quick and dirty OC sessie) een Mhz of 20 erachter bleef. Nu is het niet onbekend dat je geluk moet hebben met je chip, en dat in de recente Nvidia generaties de praktische overclockverschillen kleiner zijn dan vroeger, maar één ding is zeker: je koopt niet direct een garantie op een extreme overclock. Dat het potentieel in de dikke koeler zit gezien de geluidsproductie en warmte mag echter duidelijk zijn, maar het geluk element valt niet weg te nemen.

Om andere resoluties te bespreken op basis van bovenstaande resultaten eerst de grafiek met het aantal pixels per resolutie:

De GTX 1060 richt zich feitelijk enkel op Full HD / 1080p gaming, een resolutie waarbij we steevast goede resultaten zien, maar veel hoger en hij wordt afgestraft. Als je ziet hoe veel meer pixels gegenereerd moeten worden snap je dat het onwaarschijnlijk is dat dat echt goed gaat. De strijd met de RX 580 blijft natuurlijk actueel, waarbij we het bekende dreuntje kunnen herhalen dat Nvidia net wat beter scoort in DX11 games, AMD in DX12 een nipt voordeel heeft, Nvidia zuiniger is en AMD Freesync heeft (want laten we niet vergeten dat G-Sync eigenaren die daarvoor flink extra betalen veelal vast ook een GTX 1070 of luxer kunnen permitteren). Vooral wat dat laatste betreft zou ik denken dat als Nvidia dat ooit doet dat ze de strijd toch flink spannender maken voor zij op zoek naar een nieuw (redelijk betaalbaar) scherm. Hoe dan ook, en ik heb het eerder gezegd, is de GTX 1060 een mooie chipset voor die 1080p gamers die een redelijke aanschaf willen hebben, en wat de strijd tussen rood en groen betreft, tja, volg je hart.

Zoals altijd is het lastig om een luxere, snellere variant binnen dezelfde chipset te plaatsen. Je wint namelijk wel overal een paar frames, maar nooit genoeg om het verschil te maken tussen onspeelbaar (of niet soepel speelbaar) en (soepel) speelbaar op een hogere resolutie. Sterker nog: je moet getalenteerd zijn om het verschil echt te ervaren.

In de regel heeft de meest luxe uitvoering van een mid-range (en ja, ik noem 300 euro even mid-range) videochip het lastig. Zo zagen we in het verleden luxe uitvoeringen soms direct tegen de prijs aan hikken van een ‘degelijke’ uitvoering van een hoger gepositioneerde chipset, wat de aantrekkelijkheid zeker niet ten goede kwam. High-end kaarten hadden daar meestal minder last van, simpelweg omdat er of niets boven zat, of dat het gat naar de volgende stap erg groot was. Met prijzen rond de 350 euro zit deze Gigabyte Aorus Xtreme echter ruim 100 euro onder de eerste interessante GTX 1070’s, en hoewel er wat goedkopere modellen zijn scheelt het eigenlijk niet gek veel met gangbare custom modellen. Met de grote 1080p gamer doelgroep is dat geen verkeerde insteek, helemaal nu AMD kaarten zo extreem lastig te krijgen zijn en concurrentie vanuit een stevige RX 580 ook niet tot nauwelijks aanwezig is.

Een bescheiden price-premium dus, en dat terwijl Gigabyte met de Aorus Xtreme echt toch een topper van een GTX 1060 neer weet te zetten. Temperaturen zijn uitstekend, met extra en dikkere heatipes die meteen de VRM’s en het geheugen meenemen een prima prestatie op zich, en zelfs onder volle belasting is de kaart gewoon onhoorbaar; een prima optie voor open-on-desk systemen. Wat verbruik betreft zien we ook goede resultaten, zowel absoluut als relatief ten opzichte van de Asus 1060 refresh in de grafiek. Gigabyte kopt verder de logische voorzetjes in, zoals stilstaande ventilatoren in idle, een dikke backplate, RGB verlichting, en voegt als extra de extra interne HDMI aansluitingen toe voor de VR liefhebber; gewoon helemaal keurig in orde.

Ik wil graag iets te klagen vinden, maar ik zie het niet. Misschien dat een extreme maximale overclock een kers op de taart had kunnen zijn, maar we zien nu eenmaal weinig speelruimte binnen de meeste chips die van de Nvidia band rollen. De koeler zal in elk geval geen moeite hebben met wat er voor jouw chip te halen valt voor een realistische 24/7 OC. Ik zou verder nog kunnen stellen dat voor sommigen de ‘Xtreme Gaming” actie en de oranje highlights wellicht wat te veel van het goede zijn, maar ik zie er weinig anders in dan een hele, hele dikke GPU die met een beetje aandacht goed te combineren is. Zoals gezegd drukt de prijs altijd wel een beetje op een luxepaard, maar ik vind het hier alleszins meevallen, en als je dat als argument toch wat zwaarder weegt heeft de Aorus Xtreme een extra troef achter de hand: Een extra jaar garantie. Vier jaar garantie op je grafische kaart is uitzonderlijk en compliment waardig. Al met al een meer dan aantrekkelijk totaalplaatje wat hier vandaag op tafel ligt, zo worden we spontaan toch echt enthousiast over die Aorus Xtreme kaarten.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Nog enkele vergrotingen, klikken voor vol formaat:
https://www.techtesters.eu/pic/GBAORUS1060/x1t.jpg https://www.techtesters.eu/pic/GBAORUS1060/x2t.jpghttps://www.techtesters.eu/pic/GBAORUS1060/x3t.jpg https://www.techtesters.eu/pic/GBAORUS1060/x4t.jpg

Tijd over? Hier vind je nog honderden andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 1.0)?

Wederom een toppert van een review!

By the way: de kast is wel gaaf!
Thanks Ewoud :D En ja he, past ook lekker goed samen zo. Case review komt nog.
Mooi review @Foritain. Jammer dat ik al een hele maand op die van mij wacht.
Welke case gebruik je daar?
De levertijden van de 9Gbps / 11Gbps (1080) varianten zijn niet mals inderdaad, als het al lukt ze te krijgen... :-/

Case is de Thermaltake Core P3 Snow Edition: productreview: Thermaltake Core P3 Snow Edition review door Foritain
Thnx, nu weet ik welk case het is. Zie hem niet vaak zonder het glas vooraan XD
Wat makkelijker voor de foto en lichter om te draaien en verplaatsen ;)
Mooie kaart, mooie review, en een super dikke build waar die in hangt :D
Mooie review weer +3 :) , heb jij trouwens een idee of "oude" 6gb 1060GTX kaarten van gigabyte een firmware update gaan krijgen voor sneller geheugen (zoals bij EVGA) , of blijven deze gewoon standaard 8 gb/s ?
Uit je vele benchmarks blijkt trouwens dat het erg weing uitmaakt 8 dan wel 9 gb/s, maar ben alsnog benieuwd :-)
Thanks :D

Ik weet dat EVGA inderdaad een firmware update doet, en handmatig kunnen de meeste kaarten ook wel naar 9Gbps, maar ik ben niet bekend met andere updates die het forceren.

Veel maakt het zeker niet uit, echt net genoeg om de stap van de RX 480->RX580 bij te houden of voor te blijven (in geval van de snelste uitvoering iig), maar of je het verschil in de praktijk nu echt zal ervaren? Tja.
Mooie review! _/-\o_
ps Kandidaat is met een t aan het einde ;)
Thanks :D

En dat weet ik, maar ik zal dit wel weer eens om 01:30 afgetikt hebben gok ik zo :D
Oh dit is een review voor een grafische kaart? Ik zit hier alleen maar te genieten van de foto's van je setup.... :?

Top review met prachtige foto's! _/-\o_
Ik raak ook wel eens verdwaald ;)

Thanks, en leuk te horen, reviews zat, maar met wat extra foto liefde proberen we het toch wat aan te kleden :D
Ja, je schrijft altijd pracht reviews en levert daar ook altijd prachtige foto's bij maar deze build alleen is al een +3 waardig.
Danku O+

Moet ook zeggen dat ik erg blij ben met die setup. Het is niet alleen wat anders, maar het komt ook echt lekker uit met die kleine oranje details. Heb de 1080 Ti Lightning er nu in zitten, dat is helemaal insane. Even aftesten, daarna dat glas er maar eens opzetten en de RGB zijn werk laten doen :D
Die 1080ti lighting is ook een hele mooie kaart ja die zal hier heel goed bijpassen. Stuur mij anders die foto's van hoe de kast eruit ziet met het glas eromheen ben nu wel erg benieuwd namelijk.
In de review van de Lightning komen die pics zeker. Ik heb ze nu echter nog niet klaar, sorry :D
Zou een mooie upgrade zijn vanaf mijn Sapphire r7 260x die wel aan vervanging toe is.
Moet wel eerst ff kijken of me cpu dan geen bottleneck vormt voor de kaart.
AMD FX 4350.

[Reactie gewijzigd door Tygo2002 op 6 juli 2017 11:11]

Dat is soms zeker een bottleneck. Andere games weer niet, maar de druk komt wel zonder twijfel op je CPU te liggen met die combi.
Ik denk dat de gtx 1050 dan een betere optie is
Pak dan een Ti, of een RX 470/570 als je die kan vinden. Beide iets meer geld, maar dat lijkt geen punt als je al naar een 1060 keek, maar wel weer meer prestaties.

Of je pakt nu een dikkere GPU, en dan pak je straks een keer je CPU aan?
Ik denk dat ik dan voor de rx 570 ga omdat die iets beter verkrijgbaar is. Naar de cpu kijk ik later wel. Die kan nu opzich nog wel redelijk meekomen