Specificaties Tower, 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 331 Review

Wahloh 25 januari 2010, laatste update op 25 januari 2010, 1.695 views

Cooler Master Elite 331

Pluspunten

• Mooie modern uiterlijk
  • Makkelijk Klik en Screwless systeem
  • USB, Mic en Headphone frontpaneel
  • Lage prijs
  • Kwaliteit en Stevige Kast

Minpunten

• Voor de modders misschien niet zoon geweldige keus omdat je er hooguit een raampje in kan maken en wat Led Fans.
  • Mega Videokaarten passen niet op zelfde hoogte met Harddisk omdat er ruimte te kort is. (Hoeft niet aan deze kast te liggen, is in mijn geval wel zo.)

Intro
Mijn oude vertrouwde vriend overleed een 1 a 2 jaar terug, omdat mijn vriend een typisch wit (meer geel door de jaren heen) uiterlijk had dacht ik dat het maar eens tijd was om een geheel nieuw systeem te kopen.

Als arme tiener zonder al te veel geld ben ik het internet (o.a. Tweakers.net) af gaan speuren voor leuke onderdelen. Mijn oog viel bij het zoeken naar een behuizing meteen op de Cooler Master Elite serie. Dit kwam denk ik omdat ik een budget computer nodig had en deze behuizing zowel goedkoop als stijlvol eruitzag, totaal was ik 405,90 kwijt.

Nadat ik al mijn onderdelen had uitgezocht en besteld bij MNM-Computers (geweldige webshop overigens, Service Top) ben ik mijn onderdelen meteen gaan ophalen. Natuurlijk alleen onderdelen besteld die op voorraad waren, ik ben dergelijke verslaafd dat ik niet lang zonder computer kan.

Dozen ingeladen naar huis gereden.

Thuis aangekomen het uitpakken
Net als vroeger met sinterklaas alles als een dolle open gescheurd.

De behuizing zat in een gebruikelijke doos, netjes piepschuim aan beide kanten. En daar kwam de behuizing tevoorschijn. Mooi zwart, netjes knoppen weggewerkt, vrij degelijk voor ongeveer 30,-

Eerste reactie was: Wow, dat is een geweldige case voor dat geld.

Uiterlijk
Ziet er modern uit.
Mic In, Headphone Out en 2x USB in het frontpanel.
4x Extern zichtbare 5.25 bays
2x Extern zichtbare 3.5 bays
1x Led voor HDD activiteit (Blauw)
1x Led voor Power (Blauw)

Inbouwen van onderdelen
Het inbouwen van onderdelen verliep soepel.

Voeding met 4 schroeven vastgezet, Raampje achter in de PC past zoals normaal als gegoten, DVD-Drive vastgezet met het Screwless systeem van Cooler Master, Moederbord erin vastgezet (Spacers en schroefjes worden allemaal meegeleverd.).

Frontjes van de 5.25 en 3.5 bays zijn er makkelijk af te halen, dit kan je doen door het gehele frontpaneel eraf te halen en daarna via klip systeem de frontjes eruit te drukken.

Innerlijk
4x 5.25 bays (Extern Zichtbaar)
7x 3.5 bays (waarvan 2x Extern Zichtbaar)
Kliksysteem om PCI / PCI-E kaarten vast te zetten
Screwless systeem om CD/DVD-Drives en HDD/Diskette/Cardreaders vast te zetten
Zakje met schroefjes en boekjes liggen op de bodem van de kast.
Frontpanel kabeltjes netjes samengebonden met een Elastiek
Er zit een 120mm Fan achterin de kast (Niet te horen!)
Er is plaats om voor bij de hdds nog een fan te plaatsen en als je de Koker die je over de CPU Koeling kan plaatsen eraf schroeft zou er nog een fan voor in de plaats kunnen.

Ik had geen geweldig geadvanceerde hardware dus alles paste netjes.
Nu later heb ik een nieuwe Harddisk, Videokaart ingebouwd. Een probleem waar ik toen tegenaan liep was dat ik mijn Harddisk en Videokaart niet op dezelfe hoogte kan hangen, dan gaan ze tegen elkaar aan liggen duwen. Komt niet door de Case zelf maar meer omdat mijn HD4870 nogal een lomp groot ding is en omdat de PCI-E Power kabels er aan het uiteinde in moeten en niet aan de zijkant zitten.

Eindproduct (Totaal overzicht)
Nadat alles was ingebouwd kast netjes onder mijn bureau geschoven aangesloten, aangezet en begonnen met installeren.

Mijn mening over dit product is Zeer Goed, mede doordat het een geweldig mooie kast is voor het geld. Geen flut ding, slecht gebouwd, onhandig of van dun materiaal. Je krijgt precies wat je verwacht van Cooler Master, het gebruikelijke goed afgewerkt product wat een flink aantal jaren mee kan.

Tot op de dag van vandaag heb ik deze case nog in gebruik (dagelijks) en dat is vanaf Mei 2008 (Volgens mij aankoopbon dus dat zal wel kloppen :P).

Heb jij ook een Cooler Master Elite 331?

Leuke review! Is er ook trillingsdempend materiaal aanwezig bijvoorbeeld bij de harde schijf bays?
Hier spreek ik uit ervaring met de kast:

Er is vrijwel NIKS extra's aanwezig, het is een echte (goede!) budgetkast.
Er is inderdaad geen trillingsdempend materiaal aanwezig maar het geluid dat ik uit mijn kast hoor komen is de extra (eigelijk te kleine) fan die ik achter mijn hardeschijven heb geplaatst. Geen last van ratellen etc.

[Reactie gewijzigd door Wahloh op 25 januari 2010 18:16]