Specificaties 12,1MP • Full HD filmen • 24x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart Review

FZ200 13 oktober 2017, 291 views

Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart (Product gekocht)

Uitstekende camera, voor als je opzoek bent naar een betere camera en nog niet zeker bent of je wel verder in fotografie wilt verdiepen.

Pluspunten

• Lichtsterke lens
  • Groot zoombereik
  • Goede fotokwaliteit
  • Uitgebreide opties
  • Elektronische zoeker
  • Goede instructies vanuit de gemeenschap

Minpunten

• Geen WiFi of NFC
  • Verouderd model ( Vandaar de prijs! )
  • Geen 4K optie
  • Slechte handleiding
  • Redelijk aan de zware kant

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4

Waarom zou je vandaag de dag überhaupt nog een compactcamera kopen, wanneer de gemiddelde smartphone prima mooie foto's schiet?! Nou zo dacht ik jarenlang! Aangezien mijn Sony Cybershot DSC-W350 al jaren stof ligt te happen, ook al doet die het ondanks zijn leeftijd van 7 jaar oud nog gewoon goed. Echter smartphone camera's zijn zo goed geworden, dat een simpele compact camera gewoon geen meerwaarde meer bied.

Zodoende wilde ik dus kijken voor iets beter: want weleens waar was ik tevreden over de foto's die mijn Xiaomi Redmi Note 4 bij daglicht produceerde. Maar bij mindere lichtomstandigheden, deed hij het gewoon belabberd! Dus kortom, ik zocht vooral een camera met een lichtsterke lens en hij moest betaalbaar zijn.

Moeilijk moeilijk dus, want door de bomen zie je het bos niet meer! Travelzooms, Bridgecamera's en DSLR's. In eerste instantie wilde ik dus een Canon EOS 1300D kopen, die zag ik te koop voor ¤ 285 bij Saturn compleet met SD-Kaart en reistas. Dus ik ging naar de Saturn in Aachen en toen bleek hij daar ¤ 399 te kosten!

Het bleek achteraf dus een fout te zijn van de persoon die de aanbieding op Mydealz geplaatst had, dus de aanbieding was helaas enkel gelding in Celle. Al had ik eerlijk gezegd niet zo'n goed gevoel bij de Canon, aangezien het duidelijk een van de minder goede instap-dslr's op de markt bleek te zijn!

Ik ging dus verder kijken en bekeek mij de Nikon D3300 nog eens goed, maar ik wou simpelweg niet meer dan ¤ 300 uitgeven. Zodoende ben ik verder gaan zoeken en kwam ik bij travelzooms en bridgecamera's uit, waarvan ik geen flauw benul had wat deze termen in hielden! Nou de betekenis van een travelzoom werd mij snel duidelijk: een compactcamera, met een groot zoombereik van al gauw 60x vergroten.

Echter ik kwam er al snel achter dat travelzoom's ook een groot nadeel met zich meebrachten: ze doen het namelijk in algemene zin gewoon een stuk minder goed, bij slechte lichtomstandigheden. Al helemaal wanneer je gaat inzoomen! Zodoende kwam ik op het pad van de Panasonic FZ300 welke door Tweakers vergeleken werd met een travelzoom camera, welke ook van Panasonic was. Nu denk je wellicht? Deze review gaat toch over de FZ200 en niet de FZ300! Ja dat klopt en waarom ik de FZ300 noem, leg ik in het volgende stuk uit.

Waarom de Panasonic FZ200 en niet de nieuwere FZ300?!

Veel mensen denken vast, dat een camera die al 5 jaar op de markt is zwaar verouderd is en het daarom verstandiger is om een nieuwere model aan te schaffen. Nou dat geld misschien bij computers en smartphones, waar de ontwikkelingen zich razend snel opvolgen. Maar bij camera's is dat gewoon niet het geval, daar gaat de ontwikkeling tegenwoordig best langzaam bij.

In de FZ300 zit zelfs precies dezelfde sensor en lens als zijn voorganger de FZ200, waardoor de fotokwaliteit bij deze camera eigenlijk gewoon gelijk is. Het voornaamste is botweg gezegd dat de FZ300 in 4K kan filmen en dat hij WiFi aanboord heeft, en daar houdt het eigenlijk wel bij op! Ja hij heeft een vuil afwerende coating en een quadcore processor, waardoor hij sneller foto's verwerkt en de extra rekenkracht voor het filmen in 4K!

En als je dan bedenkt dat de FZ300 voor ¤ 427 verkocht word en de FZ200 voor slechts ¤ 294 dan is de keuze snel gemaakt, althans als je niks om WiFi en 4K geeft.

Waarom geen DSLR?

Ik heb serieus er over nagedacht om een DSLR te kopen, maar met een budget van ¤ 300 zijn die gewoon lastig te vinden. Laat staan dat er een lichtsterke lens bij geleverd word: want dat is vaak gewoon niet het geval en als je betere lenzen komt te kopen, dan word het gewoon een dure grap. Vooral als je net als mij gewoon een betere camera wilt om puur op vakantie mee te nemen.

Dan is een Bridgecamera gewoon een betere keuze, ook al wint een instap DSLR het uiteindelijk toch wanneer je deze met een betere lens uitrust. Een bridgecamera zit dus eigenlijk tussen de compact camera en DSLR's in, vandaar ook de term bridge. Wat ik eerlijk gezegd een behoorlijk verwarrend term vond.

Eerste indruk

Het in gebruik nemen van de camera was in eerste instantie erg verwarrend: waar zit de flitser? Wat zijn de verschillende modes van camera? Nou om eerlijk te zijn, snap ik op de auto modus en scene modus nog steeds niet goed hoe ik de zelf de instellingen aanpas: maar gelukkig is er veel informatie beschikbaar in het Engels op internet, dus dat speelt allemaal niet zo'n probleem.

Er is zelfs een Britse YouTuber die zo enthousiast werd van deze camera, dat hij er een boek over schreef en de mogelijkheden met deze camera uitgebreid uitlegt. Dus dat heeft mij positief verrast. Ook voelt de camera gewoon solide aan en ben ik positief verrast, over het feit dat ik de elektronische zoeker in kan stellen op mijn oogafwijking.

Foto's

Vandaag ben ik naar Eupen geweest en heb ik uitgebreid de automatische stand van de camera kunnen testen, want ja die stand heeft gewoon mijn voorkeur. Omdat hij dan automatische de beste instellingen toepast: al zal je best betere foto's kunnen krijgen met handmatige instellingen!

Origineel

Ik ben persoonlijk harstikke tevreden over de foto's die hij schiet en ben eigenlijk het meest nog wel verrast over het zoombereik, aangezien deze camera zelfs bij 24x zoom de foto's nog goed belicht. Hij levert dan ook veelal gewoon scherpe beelden bij het inzoomen en ik ga zeker de zoom mogelijkheid benutten!

Origineel

PS Eupen is echt een mooie stad, nooit geweten dat die zulke mooie kerken hebben!

Origineel

En nog eentje in het donker: ja dat is mijn geliefde Peugeot 205 8-) Is trouwens wel creepy, om nachts met zo'n grote camera rond te lopen. Want het zoombereik is zo groot: dat je er ook mee op de balkons van grote flats mee kunt inzoomen :X

Eigenlijk was ik vooral op zoek naar een camera, die tijdens mijn aankomende reis naar Engeland het landschap en de kust met de vele krijtrotsen goed op beeld zou kunnen vastleggen. Want met mijn Xiaomi Redmi Note 4 ( wachtwoord vergeten, inderdaad die review heb ik ook geschreven en ja ik ben een dissident van Tweakers :( ) kreeg ik bij mindere lichtomstandigheden gewoon nooit echt goede foto's!

Dus met deze brugcamera zijn de resultaten vele malen beter en dan ben ik iemand die niks geeft om handmatige instellingen, en vooral de auto-modus gebruikt. Al ben ik tegelijkertijd van mening: dat het vooral erom draait om mooie plaatjes vast te leggen. Iets wat je niet doet, door maar wat wild in het rond te fotograferen. Zodoende ben ik dus juist erg tevreden over de auto-modus van deze camera, want zo kan ik mij vooral concentreren op wat ik echt vast wil leggen.

Daarbij interesseert mij de video functie van de camera dan ook eerlijk gezegd helemaal niks, die zal vast goed zijn. Maar daar heb ik de camera niet voor gekocht, anders had ik het ook wel kort behandeld.

Ik ben echter wel van mening dat dit een veelzijdige camera is, of je nou puur zoals ik vakantie kiekjes wilt maken of liever serieuzer aan de slag wilt. Heet gaat tot op zekere hoogte eigenlijk allemaal wel, alleen je mist dus moderne functies zoals WiFi en 4K. Echter, de nerd in mij neemt dan gewoon een micro USB naar vrouwtje USB kabel en dan kan ik de foto's ook gewoon vanaf de smartphone benaderen. Handig op vakantie, aangezien ik al jaar en dag geen notebook meer mee sleep!

PS ik kocht de camera voor ¤ 294 bij de Media Markt in Duitsland, in Herzogenrath waar k nerjes werd geholpen.

PS: ik snap dat klonen niet mag, maar het kost mij teveel energie en moeite om telkens weer Tweakers te moeten mailen voor een unban. Iets wat mijn geestelijke gezondheid helaas ook niet toe laat: niet dat dit maar iemand wat zou interesseren?!

Uiteindelijk wil ik dus enkel mijn review met de gebruikers delen en ik heb eigenlijk ook niet meer de energie en zin, om van die ellende lange discussies aan te gaan. Waarin met mijn autisme tot keer op keer het onderspit delf, ook al zou ik zo graag mee doen in de maatschappij. Het kost mij gewoon zoveel energie: dat ik na 6 jaar participeren, nu lusteloos thuis zit en weinig contact met de buitenwereld heb.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart?

Thanks voor je review. :) Ik heb er zeker wat van kunnen leren, ook mooi dat je de vergelijking maakt tussen dit model en het nieuwere model.
Bedankt voor je reactie: ja die vergelijking ging ik al vrij snel voor mijzelf maken, toen ik dat artikel van Tweakers zelf las. Achteraf kwam ik er zelf nog achter, dat de accu van FZ200 een stuk langer mee gaat, dan die in de FZ300. Dus dat is mooi meegenomen vind ik :)