×

Help Tweakers weer winnen!

Samsung Galaxy S8 / S8 Plus / Note 8 DeX Station Review

WhattsTestpanel 13 oktober 2017, laatste update op 13 oktober 2017, 56 views

Samsung Galaxy S8 / S8 Plus / Note 8 DeX Station (Testpanel)

Werkt meestal zoals verwacht, maar ontbreekt nog enkele features en heeft nog enkele bugs. De hardware is prima, het design aangenaam en de prijs realistisch.

Pluspunten

• werkt zoals verwacht (grotendeels)
  • design
  • realistische prijs
  • afmetingen

Minpunten

• nog enkele bugs
  • niet alle apps compatible
  • software zou meer features kunnen hebben

Navigatiesoftware Score: 3
Intro
Voor ik begin met de eigenlijke review even een disclaimer: het toestel dat ik review is mij door Tweakers uitgeleend (samen met een Note 8, review hier: https://tweakers.net/prod...-dual-sim-64gb-zwart.html) in het kader van een testpanel. Het is niet mijn eigen toestel en heeft mij dus geen gekost.
In de doos
• DeX Station (obviously)
• USB lader
• USB type-C kabel
• Quick Start Guide

Bij de DeX wordt dus een lader geleverd, handig en logisch dat je hiervoor de lader van je smartphone niet moet gebruiken.

Connectiviteit
De DeX beschikt over deze aansluitingen:
• 2x USB type-A voor randapparatuur
• 1x USB type-C voor de lader
• 1x HDMI
• 1x Ethernet RJ45

2 USB aansluitingen is niet echt veel, maar je kan wel een hub aansluiten (zie ook onder). Een speedtest via de bedrade aansluiting toont duidelijk aan dat het hier om een Gigabit ethernet connectie gaat.

Wat ik persoonlijk ook handig zou vinden is een knop om niet op te laden wanneer in de DeX. Ik probeer het aantal laadcycli van mijn batterij te beperken, en het batterijverbruik van de Note zelf zou lager moeten zijn wanneer in de DeX (geen WiFi nodig, scherm niet aan).

Setup en aansluiten
Enkele minpunten die mij direct opvallen nog voor ik met de DeX aan de slag kan:
• er is geen 3,5mm audio jack op de DeX (en de aansluiting op het toestel zelf is ontoegankelijk wanneer het in de DeX zit)
• met een hoesje rond het toestel wil de DeX niet verbinden (ik kan het toestel wel in het docking station schuiven maar blijkbaar gaat de connector niet ver genoeg in het toestel om contact te maken)
• het is soms een beetje mikken om de aansluiting op de DeX terug te vinden wanneer je de Note er in schuift

Ik wil het de DeX niet te makkelijk maken, dus mijn scherm heb ik niet rechtstreeks aangesloten maar via een HDMI hub. De wireless ontvanger van mijn Logitech MX Master muis en mijn wired Ducky Shine toetsenbord zijn via een cheapo USB hub aangesloten. Zowel mijn scherm als toetsenbord en muis werden zonder problemen herkend. Het toetsenbord werd wel als querty ingesteld, maar dit heb ik na een minuutje zoeken in de instellingen kunnen omschakelen naar azerty.

Ik hoopte dat WiFi en/of mobiele data automatisch uitgeschakeld zouden op de smartphone worden bij het aansluiten van de DeX met wired ethernet, maar dit is niet het geval (toch niet bij mijn Note 8). Het toestel zal wel de wired verbinding gebruiken, maar WiFi en mobiele data blijven wel ingeschakeld (ook al zijn ze met 2 tot 3 muisklikken uit te schakelen).

De DeX heeft een ventilator om de telefoon te koelen, maar tot hier toe heb ik deze nooit gehoord. Misschien belast ik de Note niet zwaar genoeg, maar bij licht kantoorwerk zal de ventilator dus zeker niet constant moeten draaien.

Bouwkwaliteit en design
Toegeklapt lijkt de DeX een beetje op een hockey puck (met ongeveer dezelfde afmetingen) maar zo ben je er natuurlijk niet veel mee. Het kunnen open- en toeklappen lijkt mij eerder een gimmick, maar het scharnier voelt wel voldoende stevig (ook al zit er wat speling op). De bouwkwaliteit voelt verder goed; als ik het toestel in hand neem, voelt het stevig genoeg om meerdere trips in de rugzak te overleven.

Het toestel ziet er wel goed uit vind ik (vooral toegeklapt of wanneer er een smartphone in zit). Als het toegeklapt op je bureau op het werk staat, zal de nieuwgierigheid van de collega’s zeker geprikkeld zijn 

Eerste gebruik
De DeX ondersteunt 2 schermmodi: mirroring of desktop. Ik zie niet in waarom je het scherm van je smartphone zou willen mirroren, dus hier zal ik het verder niet over hebben. In desktop modus wordt het scherm van de smarthone uitgeschakeld en wordt alleen het externe scherm gebruikt. Ik heb enkel Full HD 1920x1080 schermen, dus hogere/andere resoluties heb ik niet getest (Samsung ondersteunt officieel ook enkel Full HD).

Audio
Het gebrek aan 3,5mm jack is een gemiste kans vind ik. De DeX zal vooral op vaste locaties gebruikt worden waar volgens mij nog veel desktop speakers met deze aansluiting te vinden zijn. Via Bluetooth heb ik eerst mijn UE Boom 2 aangesloten. Dit werkt prima maar omdat mijn 2.1 desktop setje (zonder Bluetooth) toch beter klinkt, heb ik een andere oplossing bedacht. Via een Mpow Streambot Mini Bluetooth ontvangertje (https://www.amazon.de/Mpo...reo-Ausgang/dp/B01LXKM8UU) kan ik toch een 3,5mm jack gebruiken voor audio wanneer het toestel in de DeX zit. Dit gaat natuurlijk in tegen de simplificatie die de DeX belooft, maar er bestaan dus toch workarounds om je 3,5mm audioapparatuur te blijven gebruiken.

Desktop en apps
Standaard ondersteunt de DeX geen widgets, maar via bvb. de DeX MAX app kan het wel. Let wel dat deze app niet van Samsung is, ook worden blijkbaar niet alle widgets ondersteund (bijvoorbeeld mijn 2G/3G toggle widget, eigenlijk gewoon een shortcut naar het mobiele data gedeelte van de settings). Widgets op de desktop via Dex MAX werken verder net zoals op de telefoon zelf, alleen blijven ze altijd op de voorgrond (ik heb toch geen manier gevonden om dit aan te passen). Dit maakt de widgets eigenlijk nutteloos, hij komt voor andere apps en zelfs voor de app drawer.

Je kan shortcuts naar apps vastpinnen op de taakbalk, maar hierbij heb ik geen manier gevonden om de volgorde op de balk aan te passen. Op de desktop kan je ook shortcuts naar apps plaatsen.

De meeste apps kan je wel opstarten onder DeX maar zullen in een window draaien met standaard afmetingen. Enkele apps die speciaal voor DeX aangepast zijn, kunnen wel in fullscreen mode draaien en zijn resizable (bvb YouTube, Chrome, Berichten, WhatsApp, Total Commander, MS Office apps). Bij enkele apps krijg je een melding dat mogelijk niet alle features ondersteund worden (bvb Authy), andere starten helemaal niet op. Bij de laatste categorie hoort jammer genoeg (voorlopig?) ook Firefox, de browser die ik boven Chrome verkies.

Bepaalde apps worden automatisch afgesloten bij het loskoppelen van de telefoon. Muziek die aan het afspelen is via Bluetooth blijft wel gewoon verder spelen.
Shortcut keys
Er zijn enkele keyboard shortcuts mogelijk, inclusief een shortcut om de shortcuts te tonen: meta-key + )
Wat Samsung de meta-key noemt, is de Windows of Command key naargelang het type keyboard.
De lijst met shortcuts is redelijk beperkt, maar wat er vooral ontbreekt is een optie om zelf shortcut keys aan te maken. Ctrl+Tab werkt wel om tussen tabs in een app te wisselen (bvb. in Chrome), Alt+Tab werkt om tussen recente apps te wisselen. Met Alt+Tab krijg je altijd de 8 meest recente apps te zien, dezelfde apps als de "recent apps" list.

De meta (Windows) key toont een soort app drawer op de desktop, maar spijtig genoeg moet je dan wel nog in het search veld klikken voor je bijvoorbeeld de beginletter van een app kan intypen.

Je kan wel gewoon op de desktop beginnen typen, je krijgt dan zowel resultaten vanop het internet maar ook je apps. Bij deze manier van werken kom ik wel een ergerlijke bug tegen. De eerste letter wordt correct opgevangen, maar de 2e letter niet; in plaats van de 2e letter gaat de cursor 1 karakter naar rechts, waarna de volgende ingetypte letters dan weer wel correct opgevangen worden. Als ik dus bijvoorbeeld "berich" intyp of naar berichten te gaan, dan komt er in de zoekbalk "richb", "telefoon" intypen resulteert in "lefoont" enz. Dit is wel enkel als je net van de desktop in het zoekscherm terecht komt (dus net op de Windows key heb gedrukt), als je het zoek scherm al open hebt, kan je wel correct typen. Met de escape key kan je vensters (en dus apps) afsluiten.

Video
Via Total Commander met de LAN plugin kan ik zonder problemen op mijn SMB / CIFS shared drives op mijn netwerk. Een 1080p film afspelen werkt, enkel bij het doorklikken naar een ander deel van de film is er soms 10 tot 15 seconden waar het afspelen hapert (waarschijnlijk aan het bufferen). Bij een 720p film met een lagere bitrate gebeurt dit niet. Qua ondersteunde codecs en dergelijke zijn mijn vaststellingen logischerwijze: indien het werkt rechtstreeks op het toestel, zou het via de DeX ook moeten werken. De beeldkwaliteit is prima en vergelijkbaar met VLC op de PC.
Telefoneren
Wanneer de telefoon in de DeX zit, blijft hij natuurlijk ook gewoon werken als telefoon. De openingen in de DeX doen misschien anders vermoeden maar er zit geen speaker of microfoon in, je telefoon zal dus zijn ingebouwde luidspreker en microfoon gebruiken. Dit werkt prima, de DeX staat onderaan de zijkant van mijn scherm en ik ben duidelijk hoorbaar aan de andere kant van de lijn.
De DeX is geschikt voor licht kantoorgebruik, maar heeft nog enkele bugs die geplet moeten worden. Ook zijn er nog enkele ontbrekende features die het allemaal net iets handiger zouden maken. Wie echer voldoende heeft aan een tablet of smarphone om de hele dag door te werken, zal met de DeX prima uit de voeten kunnen. De hardware is prima met een mooi design en een prijs rond de 100 is realistisch.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8 / S8 Plus / Note 8 DeX Station?