×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties 6,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 8 Dual Sim 64GB Zwart Review

WhattsTestpanel 13 oktober 2017, laatste update op 17 oktober 2017, 202 views

Samsung Galaxy Note 8 Dual Sim 64GB Zwart (Testpanel)

Snelle telefoon met een prachtig groot scherm en handige features, jammer van de hoge prijs en matig werkende irisscan.

Pluspunten

• groot en mooi scherm
  • toestel voelt heel snel aan
  • batterij (bij matig tot middelmatig gebruik)
  • 3,5mm jack
  • waterdicht
  • werking van de S Pen
  • MicroSD slot
  • meegeleverde USB-C en On The Go adapters

Minpunten

• prijs is veel te hoog
  • irisscan werkt niet altijd vlot
  • batterij bij zwaar gebruik (scherm aan)
  • geen verwisselbare batterij
  • weinig nuttige toepassingen voor S Pen

Intro

Voor ik begin met de eigenlijke review even een disclaimer: het toestel dat ik review is mij door Tweakers uitgeleend in het kader van een Note 8 testpanel (samen met de DeX Station, review hier: https://tweakers.net/prod...s-note-8-dex-station.html). Het is niet mijn eigen toestel en heeft mij dus geen ¤ gekost (op een hoesje na, meer hierover later). Ik gebruik het toestel echter wel zo volledig mogelijk als "mijn" toestel, ik heb alle apps geīnstalleerd zoals op mijn eigen toestel en heb zo min mogelijk teruggegrepen naar mijn Galaxy S7.

Deze review zal voornamelijk gaan over het praktische gebruik en niet zozeer in detail gaan op technische zaken (verwacht dus bijvoorbeeld geen lading benchmarks). Waar toepasselijk zal ik de Note 8 vergelijken met de S7. Sommige features die voor mij nieuw zijn, zullen gebruikers van eerdere Samsung Edge of Note toestellen misschien wel al kennen. Ik heb echter nog nooit een Edge of Note toestel gehad dus vergeef het mij als ik uit de lucht kom vallen. Naast de eigenlijke test van de Note 8, verwacht ik ook te bepalen of een "phablet" voor mijn gebruik praktisch is.

Ik doe af en toe mee met de polls op Tweakers voor smartphone testpanels maar dit is de eerste keer dat ik effectief mag deelnemen. Gelukkig genoeg was het voor de Note 8 want dit is het toestel dat mij erg interesseert. Via mijn werkgever kunnen we om de 2 jaar een nieuw toestel kopen met korting (te kiezen uit een lijst met iOS/Apple en verschillende Android fabrikanten). De high-end Samsungs komen consistent als één van de beste Android toestellen uit Tweakers' eigen reviews, dus mijn laatste toestellen waren een S3, een S5 en tenslotte een S7. De Note toestellen staan ook op onze lijst, maar door de hoge prijs en twijfels ivm. de afmetingen heb ik nog nooit zo’n groot toestel durven kiezen.

In de doos

• Note 8 (obviously)
• S Pen
• oortjes met rubber topjes van verschillende groottes
• USB lader
• USB type-C kabel
• USB type-A naar type-C connector
• micro-USB naar type-C connector
• pincet en 5 vervangbare punten voor de S Pen
• pin om de SIM en MicroSD lade te verwijderen

Er zat geen quick start guide of handleiding bij mijn exemplaar, maar vermoedelijk is dit bij de retail exemplaren wel het geval (mijn testtoestel werd in een witte merkloze doos geleverd).

Setup en eerste gebruik

Wat me onmiddellijk opvalt tijdens de eerste setup is dat je de keuze krijgt om bepaalde default apps niet te installeren. Handig want veel van deze bloatware zal ik toch nooit gebruiken. Waarschijnlijk doet dit hetzelfde als apps achteraf uitschakelen, maar het is best handig dat je dit tijdens de installatie voor een aantal apps tegelijk kan doen.

Een nieuw high-end toestel vers uit de doos voelt altijd snel aan, zeker vergeleken met een toestel van 1 of 2 jaar oud dat al de nodige actie gezien heeft. Maar de Note 8 is het eerste toestel waarbij de installatie van al mijn apps even snel ging als ik ze kon opzoeken in de Play Store. Ik doe nooit een restore vanuit de cloud voor een nieuw toestel, ik leg mijn vorige toestel naast het nieuwe en ga zo alle apps af en beslis wat ik op het nieuwe toestel wil installeren. Bij de Note ging de installatie quasi even snel als het opzoeken en op "installeren" tikken in de Play Store. Na het aantikken van de laatste app had het toestel nog maar enkele seconden nodig om alle installaties af te ronden.

Ontgrendelen

Van alle mogelijke manieren om het toestel te ontgrendelen, ben ik eerst aan de slag gegaan met de irisscan (omdat ik nog nooit een toestel met deze optie heb gehad). Volgens Samsung belemmeren een bril en contactlenzen de werking van de scanner; een bril draag ik niet maar wel contactlenzen.
De scan werkte in mijn geval wel redelijk consistent. Redelijk dus en niet prima, vooral omdat het toestel op een specifieke afstand van het gezicht moet gehouden worden en soms net te veel tijd nodig heeft. Met een motorhelm op heeft de irisscan meer moeite, waarschijnlijk omdat slechts een beperkt deel van mijn gezicht zichtbaar is. Jammer want wanneer ik een helm op heb, heb ik ook handschoenen aan en zal de vingerafdrukscanner dus niet gebruikt kunnen worden. En een code intikken met motorhandschoenen aan, is helemaal onbegonnen werk.

De irisscan heb ik proberen om de tuin te leiden met een foto van mijn ogen, maar dit werkte niet. Wanneer ik een foto van enkel mijn ogen (dus zonder gezicht) gebruikte, dan heeft het toestel snel door dat het geen echt gezicht voorgeschoteld krijgt en stopt het de irisscan bijna onmiddellijk. Bij een poging met een foto van het hele gezicht bleeft het toestel langer scannen maar kwam er geen succesvolle herkenning. Al bij al niet de meest wetenschappelijke test, maar toch goed om te weten :)

Volgens verschillende testers is de positie van de vingerafdrukscanner niet optimaal, maar voor mijn redelijk lange vingers is de scanner wel goed geplaatst (maar je moet jezelf wel even aanleren om het toestel zo op te pikken dat je vinger in de buurt van de scanner zit). De scanner staat gelukkig naast de cameras en ook de led-flitsers bevinden zich nog tussen camera en scanner. Hierdoor zal je niet zo snel met je vinger de lenzen van de cameras vuil maken. Ook vind ik dat een hoesje het makkelijker maakt om de scanner terug te vinden, de rand van het hoesje maakt duidelijk waar je juist je vinger moet houden. Ontgrendelen met de vingerafdruk gaat vlot, alleen moet je wel er op letten om de hele scanner te bedekken. Ook moet je misschien enkele keren je vingerafdruk terug aanmaken tot je het beste resultaat hebt.

Wanneer de nieuwigheid van de irisscan na enkele dagen wat verdwenen was, merkte ik toch dat ik meestal de vingerafdruk gebruikte om het toestel te ontgrendelen. De vingerafdruk werkt voor mij in de meeste gevallen het vlotst, enkel occasioneel typ ik de pin nog eens in (als het toestel bijvoorbeeld plat op mijn bureau ligt) en de irisscan laat ik meestal links liggen.

Hoesje

Zoals hierboven al gezegd, heb ik wel een hoesje gekocht voor mijn korte tijd met de Note 8. Niet alleen omdat ik graag zorg draag voor mijn apparaten, maar ook om te testen hoe de randen van het scherm het doen in combinatie met een hoesje. Het hoesje in kwestie is een EasyAcc hoesje van nog geen 7 euro via https://www.amazon.de/gp/product/B074DT5Y4J. Ik heb deze hoesjes voor nog toestellen gebruikt en de pasvorm is nu ook weer prima. Het hoesje komt boven- en onderaan net voorbij de voorkant van het toestel, zodat bij een val plat op de vloer het scherm toch beschermd is. Aan de zijkant is het hoesje minder hoog zodat het scherm helemaal vrij is, maar ik denk dat het toestel toch nog voldoende beschermd is bij een val op de zijkant.

Scherm en gebruik

Het scherm vind ik prima, levendige kleuren en een hoge resolutie (volgens mij nuttiger met deze afmetingen als op een scherm van om en bij de 5 inch). Ook groooot natuurlijk en in dit geval is big volgens mij ook better: er kan opvallend veel content op het scherm getoond worden. De afgeronde zijkanten van het scherm kunnen in sommige gevallen wel nuttig zijn. De meeste apps laten daar toch enkele pixels vrij en deze verloren ruimte kan nu gebruikt worden om extra bediendingspanelen in te verbergen (zie onder). Natuurlijk kan je dit met een plat scherm ook, maar met het afgeronde scherm zijn de bezels zo goed als weg en wordt het toestel toch weer wat smaller. Als apps in de breedte echt alle pixels van het scherm gebruiken dan ziet het er soms wat raar uit, bijvoorbeeld knoppen die gedeeltelijk van het scherm vallen. Maar je kan dan wel weer heel makkelijk met de vingers bij die knoppen omdat je niet over een schermrand heen moet. Het hoesje kan bij de uiterste randen van het scherm wel licht hinderen, maar niet in die mate dat ik verschillende keren moet proberen voor het toestel reageert.

Door 2 keer te tikken op het bolletje links op de navigatiebalk kan je de balk verbergen (wanneer je een app open hebt staan). Je hebt dan nog meer screen real estate maar moet wel vanuit de onderste rand naar boven swipen om de balk tijdelijk terug te tonen. Meestal laat ik deze feature uitgeschakeld, maar als ik langere tijd een enkele app open heb (bvb. de digitale krant of nieuws via website) dan schakel ik het wel eens tijdelijk in. Het makkelijke is dat je de feature snel kan in- en uitschakelen en je dus naargelang de omstandigheden vlot kan kiezen.

Het toestel heeft door de kleine bezel onderaan geen ruimte meer voor een "echte" home knop, maar deze mis ik niet. Door onderaan de rand van het scherm te drukken (met misschien net iets meer kracht als wat nodig is voor een echte knop) zal het toestel hetzelfde reageren als met een echte knop (en ook even trillen ter bevestiging). Deze on-screen knop werkt prima, tijdens mijn tijd met het toestel heeft de knop elke keer correct het toestel gewekt of naar het home screen gestuurd.

Zoals met verschillende voorgaande Samsung toestellen kan je op de Note 8 ook het scherm in 2 delen en 2 verschillende apps samen tonen. Dit werkt prima en deze feature gebruik ik geregeld, bijvoorbeeld om een meterstand of serienummer van een foto af te lezen en in de andere helft van de scherm terug in geven. Het dubbele scherm werkt zowel in portrait (apps boven elkaar) als in landscape mode (apps naast elkaar). De splitsing van het scherm kan je met een slider verschuiven waardoor je de belangrijkste app meer schermruimte kan toekennen. De optie om de navigatiebalk te verbergen, werkt in multi-window jammer genoeg niet, de balk blijft altijd in beeld staan als je 2 apps tegelijk toont. Ook ondersteunen niet alle apps multi-window, TomTom Go bijvoorbeeld laat zich niet naast een andere app draaien. Er is ook een soort picture-in-picture optie waarbij je 1 van de 2 apps in een window bovenop de andere app kan draaien.

Het Always On Display heb ik uitgeschakeld omdat ik het persoonlijk niet zo nuttig vind en omdat het batterij verbruikt. Als ik een berichtje of missed call heb dan toont de notificatielampje mij dit wel, als ik de tijd wel weten, druk ik wel even op de knop. AOD zou volgens mij nuttiger kunnen gebruikt worden, bijvoorbeeld om navigatie-info te tonen zonder continu het hele scherm te moeten gebruiken. Een rit van verschillende uren met navigatie waarvoor je nu de telefoon aan de lader moet hangen, zou dan mogelijk zijn met minimaal batterijverbruik.

Waar mijn S7 nog een icoontje heeft om de app drawer te openen, moet je dit op de Note met een swipe naar boven of beneden doen, eender waar op het scherm. Om vanuit de app drawer terug naar het home screen te gaan, doe je nogmaals een swipenaar boven of beneden. Dit werk heel intuītief en vlot. In de app drawer kan trouwens een heel stuk meer op het scherm, zoals je kan zien in dit vergelijk tussen de S7:

En de Note 8:

In portrait mode is het onscreen toetsenbord makkelijk te gebruiken, wat mij betreft geldt hier ook bigger is better. Grotere toetsen zorgen er voor dat ik sneller en met minder fouten kan typen. In landscape mode kan ik (in tegenstelling tot de S7) niet meer met 1 hand typen, hiervoor is de afstand tot sommige letters te groot geworden en moet je dus wel met 2 handen werken.

Edge functies

Met de "Edge vensters" functie kan je vanuit elk scherm een soort snelkeuze-menu tevoorschijn halen (door vanuit het midden van de rechterkant naar binnen te vegen). Standaard krijg je dan 2 opties waartussen je kan swipen: "apps" en "people". Als je in de de "people" panel op een contact tikt, krijg je de keuze tussen een bericht sturen of opbellen. Je kan echter nog een hele hoop andere panels toevoegen, waaronder: tasks, klembord, reminder, apparaatonderhoud, weer, quick tools, Samsung internet, sport, financiën, slim selecteren en agenda. Deze panels werken vlot en zijn na een korte gewenningsperiode best handig.

Bij "Edge Lighting" zal er bij een notificatie even een lichteffect rond de buitenste rand van het scherm gaan. Dit is meer een gimmick dan een echte feature, maar het ziet er wel goed uit (zeker als het al iets donkerder is en je hebt de breedte van het effect op maximum gezet).

Camera

De camera werkt goed en snel. Zoals bij verschillende recente Samsungs is er een snelstartknop (dubbel klikken op de aan/uit toets) en dit vind ik een heel handige optie, je hebt de camera direct bij de hand en opgestart. Tegenwoordig zijn er weinig “slechte” camera’s te vinden op de betere smartphones, maar vooral bij weinig licht kan er wel verschil zijn in de prestaties. Vergeleken met de S7 geeft de camera van de Note 8 bij weinig licht meer detail en een neutralere witbalans (de S7 geeft een warmere foto).

Ik heb verschillende foto's van hetzelfde onderwerp met beide toestellen toegevoegd doorheen de hele review. Jammer genoeg heb ik ze wel lichtjes moeten verkleinen om ze te kunnen uploaden.

USP Features

Over Bixby kan ik kort zijn, ik gebruik het niet.Het is niet de eerste keer dat Samsung een dienst/app lanceert die eigenlijk hetzelfde doet als een bestaande Google dienst/app, om dan na enkele jaren er de stekker uit te trekken. Ik vermoed dat Bixby binnen enkele jaren hetzelfde lot beschoren zal zijn. Af en toe kom ik toch eens per ongeluk in Bixby terecht (door een swipe te veel of druk op de verkeerde knop), en dat is ook de enige keer geweest dat ik het toestel heb kunnen laten haperen. Nog voor Bixby goed en wel opgestart was, had ik op de back knop gedrukt en dan reageerde het toestel even niet meer. Na enkele seconden en nog enkele drukken op de back toets, werd Bixby dan toch afgesloten en reageerde het toestel terug vlot. Hopelijk maakt Samsung de Bixby toets in de toekomst vrij te assigneren aan een andere actie, want voorlopig kan je enkel de knop volledig uitschakelen (vanuit de settings in Bixby zelf). Aangezien ik geregeld per ongeluk op de knop drukte, heb ik hem inderdaad uitgeschakeld (en is nu inderdaad een helemaal nutteloze knop).

De S Pen wordt door Samsung als USP (unique selling proposition) in de markt gezet, maar wat mij betreft is dit meer een gimmick. Ik heb een beetje research gedaan naar wat je er allemaal mee kan, maar het valt mij eigenlijk wat tegen. Ik zal niet snel notities nemen met de pen aangezien het eigenlijk net even snel kan ingetypt worden. Het enige waarvoor ik het misschien zou gebruiken, is om stukken text te copy/pasten en op screenshots iets te markeren of omcirkelen. De pen zal niet uit ongewenst uit het toestel vallen, maar mag wat mij betreft na het indrukken van de knop (op het achterste uiteinde van de pen) iets makkelijker uit het toestel schuiven (met een hoesje is het net iets moeilijker). De knop aan de zijkant van de pen kan gebruikt worden om notities of aantekeningen te wissen: de knop indrukken en het deel van de tekening of tekst aanraken dat je wil wissen. Dit werkt allemaal prima, op de techniek van de S Pen heb ik niets aan te merken... Maar ik zie er voor mij persoonlijk weinig nuttige toepassingen voor. De meer artistieke zielen onder ons kunnen er misschien meer mee aanvangen?

De Note 8 is IP68 stof- en waterdicht http://www.samsung.com/global/galaxy/what-is/ip68/. Voor mij betekent dit dat ik mij geen zorgen moet maken wanneer ik mijn toestel op de motor of in een felle regenbui gebruik. Waterdichtheid is zo’n feature waarvan ik niet wist dat ik het wilde, maar waar ik nu wel naar zoek in een toestel. Vroeger moest je hiervoor een stukje gebruiksgemak opofferen omwille van de afdekklepjes over alle poorten, maar dat is nu gelukkig niet meer nodig.

Afmetingen

Het is moeilijk te ontkennen, de Note 8 is groot en dit brengt enkele beperkingen met zich mee.
De meeste mannen steken hun telefoon in de broekzak, maar met de Note is dat niet altijd meer mogelijk. Als je eens jeans draagt met ondiepe zakken (I'm looking at you, Levi's) dan kan je eigenlijk niet meer neerzitten met de telefoon op zak. Mijn motorjeans (die ik op de meeste werkdagen draag) heeft diepe zakken en dan kan ik zonder problemen gaan zitten met de telefoon op zak. Vrouwen (of mannen) die de telefoon in hun handtas (of manbag) bewaren, zullen hier natuurlijk helemaal geen last van hebben.

De afmetingen maken het soms ook moeilijk om de telefoon 1-handig te bedienen. Ik heb redelijk lange vingers, dus het is wel mogelijk, maar wanneer ik helemaal de andere kant van het scherm moet bereiken, is mijn grip op de telefoon niet zo vast meer als ik zou willen (met risico op een val).
Het verschil met de S7 is echter minder groot als ik had verwacht, vermoedelijk door de heel kleine bezels op de Note.

Connectiviteit

Door tijdens het testen van de DeX Station te wisselen tussen verschillende Bluetooth speakers heb ik de Dual Audio functie ontdekt: de Note 8 kan namelijk 2 Bluetooth speakers tegelijkertijd aansturen. Er wordt wel gewaarschuwd dat het geluid mogelijk niet synchroon zal lopen, en dit was bij mij ook het geval. Mogelijk wordt het kleine verschil in sync door de ontvangers zelf veroorzaakt en zal het beter gaan met 2 identieke toestellen, dit heb ik echter niet kunnen testen omdat ik geen 2 identieke toestellen heb. Natuurlijk is dit een non-issue als je 2 hoofdtelefoons aansluit, dus Dual Audio kan zeker een 3,5mm splitter vervangen voor wie ’s nachts met zijn wederhelft muziek wil luisteren zonder de kinderen/ouders/buren wakker te maken.

De Note 8 is de eerste smartphone die ik gebruikt heb met een USB type-C aansluiting. Prima wat mij betreft, eindelijk is het niet meer nodig om uit te kijken of je de stekker niet ondersteboven probeert in de telefoon te duwen. Een nadeel is natuurlijk dat je je huidige collectie micro-USB kabels niet meer kan gebruiken, al verzacht Samsung wel de pijn door een micro-USB en type-A adapter mee te leveren. Deze type-A adapter ondersteunt trouwens ook USB On The Go, een USB stick in de adapter werd correct herkend en geopend door de Note. Voor wie daarna zijn USB-opslag ook veilig wil verwijderen: Instellingen, Apparaatonderhoud, Opslag, (menu) Opslaginstellingen, Eject knop (no worries, ik heb er ook even naar moeten zoeken).

Tot voor kort was dit geen item in een review, maar times they are a changin': de Note 8 heeft nog steeds een 3,5mm headphone jack en daar ben ik blij om. Het argument dat de aansluiting te veel interne ruimte inneemt, zou met de Note 8 ook geen steek houden (het toestel is gigantisch en als er zoveel ruimte wordt opgeofferd voor de S Pen dan kan de headphone jack er zeker nog wel bij).

De Note 8 kan wel voorzien worden van een MicroSD maar ondersteunt geen Adoptable Storage (waarbij de MicroSD kaart als extensie bij de interne opslag dient). Ik kan de redenering van Samsung ergens wel volgen:
• het interne geheugen is sneller dan een MicroSD dus zou Adoptable Storage de snelheid van de opslag naar beneden halen
• het kaartje kan dan niet meer gebruikt worden om de data naar een ander toestel over te zetten
Maar ik zou toch graag de keuze hebben. Je kan wel nog altijd de data van sommige apps naar het kaartje verplaatsen (maps van navigatie apps, muziek, foto's, enz). Dit gezegd zijnde, met 64GB opslag heb ik (voorlopig) wel voldoende ruimte.

Het toestel beschikt zoals de meeste high-end toestellen over NFC, maar dit heb ik niet getest. NFC hangt grotendeels af van de gebruikte apps en ik heb nog geen echt nuttige NFC-app gevonden (contactloos betalen buiten beschouwing gelaten want ik heb nog niet voldoende vertrouwen in de technologie om hier al gebruik van te maken).

WiFi en mobiel signaal

Via een speedtest app heb ik verschillende WiFi tests gedaan, zowel op 2,4GHz als op 5GHz. Omdat resultaten van 1 toestel op zich niet zo veel zeggen, vergelijk ik hier met mijn S7. Ik heb net naast de router getest (slechts 1 enkele test opgenomen in de resultaten want deze zijn heel consistent) en met een muur tussen toestel en router (3 of 4 tests). Qua upload ontlopen de Note 8 en S7 elkaar nauwelijks, maar qua download is de Note sneller en meer consistent. Waar de S7 tijdens 1 tests zelfs volledig de verbinding verloor, was er met de Note geen vuiltje aan de lucht.

Voor mobiele data heb ik geen speedtests gedaan omdat er te veel mogelijke variabelen zijn en omdat er een probleem is met mijn S7 (4G stukken trager dan 3G op een locatie waar alle andere toestellen wel heel snelle 4G hebben). Ik heb wel de signaalsterkte op de toestellen gemeten en hier ontlopen beide toestellen elkaar nauwelijks. Wanneer er goede coverage is (signaalsterkte in -dBm dichter bij 0) dan lopen de prestaties zo goed als gelijk. Wanneer het signaal zwakker is, neemt de de S7 enkele dBm voorsprong (maar dit is in de praktijk nauwelijks merkbaar). De S7 lijkt wel iets meer last te hebben van schommelingen, wanneer ik met mijn handen in de buurt van het toestel kom om een screenshot te nemen, zakt de signaalsterkte. De Note 8 doet dit ook, maar het effect is hier minder sterk.

Batterij

De duur van de test is eigenlijk niet lang genoeg om een volledig beeld te krijgen over de prestaties van de batterij. In mijn ervaring heeft een nieuwe batterij wat tijd en enkele laadcycli nodig om stabiel te presteren. Ook gebruik ik een nieuw toestel intensiever, ik heb toch altijd wat tijd nodig om alles naar mijn voorkeur in te stellen en in een normaal ritme te vallen.

Ondertussen ben ik een week ver en met mijn huidige gebruik is de batterijduur vergelijkbaar als bij mijn S7. Na een goede 3 dagen (bijna 4 dagen en 3 volledige nachten) heb ik het toestel aan de lader moeten hangen, ik had op dat moment nog 17% lading over. Let wel dat ik misschien niet de gemiddelde gebruiker ben, ik zet namelijk zo veel mogelijk functies uit wanneer ik ze niet nodig heb.
Zo staan op het werk mobiele data, WiFi en Bluetooth meestal uit (ik zit dan toch achter een PC waar ik alles op binnen krijg), locatie-diensten staan enkel aan wanneer ik met de auto of motor rij (2 maal ongeveer een kwartiertje per werkdag), NFC staat altijd uit enz. Voor heel intensieve gebruikers zou een volledige werkdag op een lading volgens mij geen probleem mogen zijn, al merk ik wel dat de SOT (screen on time) een grote impact op de batterij heeft (meer als bij de S7 naar mijn gevoel). Ik vermoed dat hier het grote schermoppervlak toch zijn tol eist van de batterij.

Hier ben ik tegenwoordig ook in de minderheid vermoed ik, maar ik zou graag een verwisselbare batterij zien. Een batterij is gevoelig voor slijtage en na enkele jaren is het beste zeker er zeker af. Geen probleem voor wie om de 2 jaar van toestel wisselt, maar die “oude” toestellen worden dan dikwijls wel doorgespeeld naar familie of vrienden. Voor hen en voor wie langer met een toestel wil doen, is het best makkelijk als ze voor om en bij ¤ 50 een nieuwe batterij kunnen plaatsen. Met de Galaxy S5 bijvoorbeeld kon dit wel nog en zelfs met waterdichtheid, dus het is wel mogelijk.

Bouwkwaliteit

Op de bouwkwaliteit heb ik niets aan te merken, het toestel voelt prima aan en lijkt voldoende stevig, de knoppen voelen stevig aan en reageren correct. Ik heb het toestel gelukkig nog niet laten vallen tijdens mijn testperiode, dus over valbestendigheid kan ik mij niet uitspreken. Het toestel heeft geen echte unibody, de achterkant lijkt een apart paneel maar is toch niet verwijderbaar. De achterkant is wel gevoelig voor vingerafdrukken (no pun intented), maar dat is bij elk toestel met een glanzende glazen of metalen achterkant zo.

Tenslotte nog een woordje over de prijs: in tegenstelling tot bij het scherm is bigger hier niet better, maar de prijs van de Note 8 is zeker very big. De Note mag van mij best duurder zijn dan de S8 en zelfs nog een fractie duurder dan de S8+, maar net geen 1000 euro is voor mij te veel van het goede. Waarschijnlijk zal de prijs nog zakken in de komende maanden, maar dan koop je natuurlijk ook een toestel waar weer enkele maanden minder ondersteuning zal voor zijn. Jammer genoeg lijken deze prijzen normaal te worden voor de high-end toestellen. Als er langer (security en feature) updates gegarandeerd zouden worden, zou je de prijs per jaar nog kunnen rechtvaardigen, maar spijtig genoeg zijn er weinig fabrikanten die meer als pakweg 2 jaar consistent blijven updaten. Ik wacht dus vol ongeduld op de dag dat Google er in slaagt het onderliggende OS meer los te trekken van de aanpassingen die de fabrikanten nodig achten.

De Note 8 is een indrukwekkend toestel en het beste Android toestel dat ik in handen heb gehad. Het toestel voelt razendsnel aan en heeft alle features die je van een top-end toestel verwacht. Bovenop komen nog de unieke features van het Edge scherm, ook al zal dit niet voor iedereen een toegevoegde waarde zijn (net als de S Pen).

Maar het toestel is zeker niet perfect, met voor mij de prijs als grootste minpunt en de irisscan als grootste minpunt qua techniek. Voor een USP van een flagship telefoon werkt de irisscan gewoon niet goed genoeg en gebruik ik in de praktijk bijna altijd de vingerafdrukscanner. Wat mij betreft is de prijs veel te hoog, maar dat geldt niet alleen voor de Note 8 maar voor alle huidige flagship modellen (Android zowel als iOS).

Om af te sluiten: ik ben heel tevreden van mijn S7, maar wanneer ik na een tijdje met de Note even terug naar de S7 ga, voelt deze verouderd aan. Net iets trager, een klassiek uiterlijk met grote schermranden, een heel stuk kleiner... De S7 lijkt plots een toestel van 5 jaar geleden, en dat beschrijft misschien nog best hoe modern de Note 8 is.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 8 Dual Sim 64GB Zwart?

Super diepgaande en duidelijk review. Nuttig.
Interessante review door de Note 8 te vergelijken met de S7.
Bedankt, voor mij was het een logisch vergelijk gezien ik de S7 al een jaar als dagelijks toestel gebruik.
Interessante review! Bedankt
Bedankt! Met “VR “ in je gebruikersnaam ben je misschien geīnteresseerd in de virtual reality toepassingen van de Note 8, maar dit heb ik spijtig genoeg niet kunnen testen :)
Even een vraag aan wie een score "0 - Oppervlakkig" aan de review heeft gegeven: ik sta altijd open voor verbetering, kunnen jullie eventueel meegeven waarom deze score en wat jullie missen in de review zodat ik in de toekomst eventueel kan aanpassen/bijvoegen? Thanks!
Vind ik inderdaad ook, en al helemaal als het scherm aan staat. Het grote scherm met weinig ruimte boven en onder en display tot "over" de rand ziet er echt futuristisch uit. Alleen jammer dat ik het moet teruggeven ;(
Inderdaad erg jammer