Corsair X64 64GB Review

MetalRush 25 januari 2010, laatste update op 25 januari 2010, 1.484 views

Corsair X64 64GB

Pluspunten

• Prijs/Prestatie ligt goed t.o.v. concurrenten
  • Stil (inherent aan SSD)
  • Snel (na een complete HDD Erase)

Minpunten

• (Nog steeds) GN TRIM support (essentieel bij SSD)
  • Alle bijkomende ergernissen door gevolgen van ontbreken TRIM-support.
  • Ronduit slechte communicatie van Corsair-support.

Algemeen:
Ik heb bewust gekozen voor de Corsair X-serie.
In vergelijk met anderen (Intel, OCZ, etc) is de prijs/prestatie -verhouding zr interessant.
Het nog moeten uitkomen van de TRIM-functie van Corsair maar even voor lief genomen.
De P-serie had net de TRIM-functie gekregen (aldus een artikel hier op T.net) en ik had goede hoop op een snelle release voor de X-serie.

Prestaties
De prestaties zien er, zeker op papier, erg goed uit:
HDD leessnelheid 220MB/s
HDD schrijfsnelheid 135MB/s
Maar dit is, door het ontbreken van TRIM, niet voor lang.
Ik heb een bestaande installatie (afkomstig van een RAID config) overgezet op deze SSD.
Allerlei tweaks uitgevoerd, afkomstig van het Corsair forum, speciaal voor Windows 7.
Na een zondagje photoshoppen, ging de snelheid bijna zienderoog achteruit.
Dit was toch wel even schrikken... deze SSD was nog geen 2 weken in gebruik...
Zo is ie na behandeling door/met Parted Magic:

Brengt mij dus bij....

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik begin als een kapotte cd te klinken, maar kan het helaas niet anders verwoorden:
Door het uitblijven van de TRIM-functionaliteit, moet je deze serie SSD dus om een bepaalde periode opnieuw 'opbouwen'.
Dit kan dan nog redelijk snel m.b.v. een 'Parted Magic' -Linux cd, maar is toch erg omslachtig.
Dit vind ik niet passen bij een product als dit en zeker niet van een gerenommeerd bedrijf als Corsair (waar ik in het verleden erg tevreden over was; zowel voor product als support).

Compatibiliteit
Voor wat betreft compatibiliteit had ik niets te klagen.
Zodra Windows 7 uit kwam heb ik mijn systeem deze upgrade gegeven, met het vooruitzicht op het vervangen van mijn Raptor-RAID set door een SSD (met vooruitzicht op een RAID uitvoering van deze).
Windows 7 gaat erg prettig om met de SSD. Snel en soepel worden programma's opgestart.
Wl eerst de nodige tweaks toepassen die eerder in deze review zijn geschreven (advies van Corsair).

Ondersteuning door fabrikant
Tja, komen we bij de ondersteuning van de fabrikant.
Hier kan ik redelijk boos over worden.
Zoals geschreven: ik was erg tevreden over Corsair's producten en service (in het verleden ook een RMA in moeten dienen, die erg snel en naar volle tevredenheid werd opgelost).
Op het forum van Corsair heb ik mij een tijd lang afzijdig gehouden. In afwachting van (jawel, daar hebben we hem weer) de TRIM functie.
Nu blijkt dat de TRIM functie zlf niet het probleem is maar de update utility van Indilinx (de chipset fabrikant van deze X-serie drives). Het wordt ng specifieker: het gaat erom dat Corsair deze update net wil uitbrengen voordat alle problemen zijn opgelost.
Punt is echter, dat de problemen zich bij 'slechts' 2 typen moederborden voordoet; degene met een P45 chipset en degene met een P55 chipset.
Jammer genoeg worden ontevreden klanten en 'lastige threads' op hun forum (hierover) nu steeds sneller ge-banned dan wel gesloten.
Het enige dat ze er nog over willen zeggen is:
We hebben nog geen update beschikbaar en hebben geen planning hierover.
De update utility heeft nog een aantal onopgeloste problemen maar we releasen niet voordat deze aan onze criteria voldoet.
Erg teleurstellend.

De prijs is inmiddels op niveau en in vergelijk met de concurrenten.
In de tijd dat ik deze SSD aangeschaft heb, was deze erg concurrerend. Dat valt nu deels weg door de extra tijd en moeite die men er zelf in moet stoppen om de performance toch enigszins op niveau te houden.

EindOordeel / Advies
Wil je een snelle SSD voor een scherpe prijs: shop goed rond op het net.
De concurrenten van Corsair blijven niet stil staan. De meesten hebben TRIM al in gebruik en werkt naar behoren.
Mijn persoonlijke advies momenteel: kies voor de P-serie van Corsair (iets langzamer) of een ander merk.
Gezien de redelijk arrogante houding van de Corsair medewerkers op hun forum, zou ik voor een ander merk kiezen.

Heb jij ook een Corsair X64 64GB?

er is nu een trim-firmware uit, staat op het forum van corsair.

alleen krijg ik de mijne niet geflashed (en meerderen met mij), enigste andere optie is opsturen naar corsair (taiwan) die flasht hem dan, ben je je drive minimaal 2 weken kwijt.
denk dat ik maar een andere ssd ga halen en deze verkoop.

de (goedkopere) performance ssd's hebben volgens mij nog betere ondersteuning dan de indilinx x-series ssd.

[Reactie gewijzigd door Tweaty op 15 april 2010 19:02]

omdat corsair geen goede firmware uit brengt, heb ik de nieuwste patriot torqx x64 firmware erin geflashed, zodat de ssd nu wel de TRIM functie heeft.
Werkt dat ook ?? De Patriot firmware op de Corsair ?
Want die was al een tijdje uit...
Heb je geen ander moederbord waarop je jouw Corsair kunt flashen?
Het heeft nml met het moederbord te maken waarop/-mee ie geflashed wordt...
Eenmaal flashen op een ander mobo en klaar ben je.
Standaard ahci driver + wiper.exe does the trick.
Na een maand gebruik sinds de laatste keer een secure erase haal ik hogere waardes dan jij.

Over de firmware: ze willen liever iets uitbrengen wat goed werkt dan maar snel iets neerzetten (intel, ocz).
Die tools staan niet beschreven op het forum van Corsair.
Wil ik niet mee zeggen dat ze het niet (goed) doen, maar ik gebruik dan liever iets dat door de fabrikant wordt aangeraden (ook i.v.m. eventuele garanties e.d.).

Dat Corsair iets goeds wil neerzetten, bestrijd ik ook niet en ben blij dat ze er zo intensief mee bezig zijn. Wat mij tegen de borst stuit is dat ze er zo lang over doen (terwijl aangegeven werd dat men ´spoedig, na het uitkomen van Windows 7´ een TRIM-functie beschikbaar zou hebben. Voor de P-serie is dat gelukt... de X-serie klanten wachten nog steeds en worden ordinair aan het lijntje gehouden. Dat is jammer.
Ja weet ik ;) ik heb dus ook een X64
heb het op mijn P55 geprobeerd, op een pc met een intel G31 en AMD 760G chipset en bij geen van allen werkte het.

dus toen maar de torqx firmware erin geflashed, beide ssd's hebben de indilinx chipset.

[Reactie gewijzigd door Tweaty op 13 mei 2010 23:44]

Hoe wordt nu dan jouw Corsair hekent ?
Als Corsair of als Patriot ?
Wel vreemd dat ie bij Corsair niet te flashen is en door/bij Patriot wl... :?
hij wordt herkend als 'n patriot torqx.
bij de patriot moet je een jumper plaatsen, je bios ziet hem dan als een barefoot, hij is dan met 't patriot firmware proggie te flashen. (je garantie vervalt dan wel)
Tjek heb ik ook gedaan ^_^ werkt prima.