Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart - Reviews

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart Review

darkkingllTestpanel 20 oktober 2017, laatste update op 14 maart 2018, 1.583 views Testpanel

Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart

Ik mocht de Samsung LC27HG70 testen voor het Oktobertestfest. Dit is een curved 27 inch monitor gericht op de gamermarkt en met veel daarbij passende technieken. Is het voor de bijna 700 euro dat deze monitor kost dan ook een goede opvolger voor mijn oude 24" Iiyama?

Pluspunten

• HDR
  • Beeldkwaliteit
  • Verstelbaarheid van de monitor
  • Eye friendly modus
  • Instelbaarheid van de monitor

Minpunten

• Backlight bleeding
  • Niet geschikt voor kantoorwerk

Dankzij een beetje geluk mocht ik de Samsung LC27HG70 testen voor het Oktobertestfest. Dit is een curved 27 inch monitor gericht op de gamers onder ons. Dat komt goed uit, want ik game graag in mijn vrije tijd, gebruik nu nog een Iiyama Prolite 24” monitor en zit weleens te dagdromen over het upgraden van deze monitor naar een ultrawide of curved monitor. De Samsung heeft beide en is gelijk ook een stukje groter dan de Iiyama.
Is het voor de bijna 700 euro dat deze monitor kost dan ook een goede opvolger?

Is de Samsung LC27HG70 een geslaagde opvolger voor mijn huidige 24" monitor? Ja. Ondanks de flinke prijs zie ik mijzelf wel een dergelijk scherm gebruiken voor het gamen. Helaas is het niet de enige vervanger, omdat kantoorwerk niet echt fijn is op het curved scherm, maar dankzij de rijke hoeveelheid features, het mooie design en de(naar mijn mening) goede kleuren en contrast is het voor de gamer een erg fijn scherm.

Unboxing

Toen ik de monitor in ontvangst nam hoopte ik dat het een compleet nieuwe monitor zou zijn, zodat ik een zinnig unboxing verhaal kon neerpennen. Helaas was dat niet zo en betrof het een scherm dat reeds eerder door een ander is getest. Gelukkig was alles wel compleet en netjes ingepakt in de behoorlijke doos.
Het scherm zelf zat, zoals het hoort, tussen 2 lagen dikke piepschuim in een beschermende “zak”, maar het materiaal voor de montage van de voet lag los onderin de doos. Ook zat er een apart doosje in, waren alle bekabeling, boekjes en een cd met de handleiding zat.
De totale inhoud was als volgt:
  • Het scherm zelf
  • De voet van het scherm(3 delen, standaard, poot en montagedeel voor de monitor)
  • montagebeugel voor aan de muur
  • stroomadapter + kabels
  • Displayport kabel(mini-displayport naar gewone displayport)
  • USB-kabel om gebruik te kunnen maken van de usb aansluitingen in de monitor
  • HDMI kabel
  • Afdekkapje voor het kabel aansluitpunt ten behoeve van cable management
  • kabel geleider

Featureset

Deze nieuwe monitor van Samsung beschikt over de laatste technieken en nieuwste snufjes op beeldgebied. Zo heeft deze niet alleen een curve van 1800r maar ook een aantal andere leuke features die hieronder zijn benoemd.
Freesync2:
De monitor beschikt, hoe kan het ook anders, over de nieuwste versie van Freesync, namelijk Freesync2. Het is daarmee een van de eerste monitoren die hiermee uit is gerust en dus ook 1 van de eerste HDR monitoren. Bron: nieuws: AMD kondigt FreeSync 2 met hdr-ondersteuning aan
-QLED, also known as QuantumLed is een, op QuantumDot techniek gebaseerd LED-scherm waarbij het kleurfilter waarmee elk LCD-scherm standaard word uitgerust is vervangen door dit dot laagje. Dit zou moeten zorgen voor een grotere inkijkhoek, een betere lichtopbrengst en betere kleuren. Dit kan kloppen, Ik heb het scherm nu op een helderheid van 75% staan en dat is nog altijd erg fel. Zeker als je naar een witte achtergrond kijkt.
Ondanks dat het een VA scherm is, heeft deze toch een responstijd van 1MS. Hoe? Dankzij MBRT of Motion Blur Reduction Technology. De details hierachter ken ik niet, maar het komt erop neer dat tijdens het verversen en tonen van de afbeelding op het scherm, de backlight niet helemaal wordt uitgeschakeld, maar verdeeld in 4 zone’s aan en uit gaat. Zo word ghosting of motion blur voorkomen en hoeft men geen extra krachtig backlight te gebruiken omdat er altijd wel een deel aan staat.

Hoe kan het ook anders met een gaming monitor? Ook de Samsung LC27HG70 beschikt over een refreshrate van niet alleen 60 of 100 Hz, maar ook 144Hz.
De laatste feature die mij opviel kan vergeleken worden met software als Fluke. Het is de zogenaamde Eye Saver Mode, waarbij de monitor zelf de optimale instellingen pakt om je ogen te laten ontspannen. Er zijn dus een stuk minder blauwtinten aanwezig in deze modus.

Al deze nieuwe functies, FreeSync2 met HDR, MBRT, de refresh rate en de WQHD resolutie van 2560*1440 pixels maken het een scherm dat barst van de features en op dat gebied wellicht een van de beste schermen van Samsung is.

Pixeldefecten

Er zijn tijdens de test geen pixeldefecten aangetroffen.

Kleurweergave

In de doos zat een kalibratierapport. Dit komt goed uit, want zelf heb ik niet de apparatuur om dit goed te kunnen testen en was het dus gebleven bij het volgende: Mooi scherm met goede, heldere kleuren die eenvoudig aan te passen zijn door middel van de voorgeprogrammeerde standen + de 3 “custom” standen die gebruikt kunnen worden om het beeld helemaal naar eigen wens in te stellen.
En omdat plaatjes meer zeggen dan praatjes:

Bouwkwaliteit en afwerking

Het scherm zit zeer stevig in elkaar, lijkt niet snel extra te wiebelen als men per ongeluk tegen het bureau aanstoot en bied een goede weerstand tijdens het draaien van het scherm, waardoor de kans dat het scherm uit zichzelf verzakt of verdraaid klein is. Het enige minpuntje is dat er een kleine naad zichtbaar is onder aan de voet van de monitor.

Contrast en helderheid

Het is een VA paneel, dus zwart is niet puur zwart en heeft het scherm een redelijke hoeveelheid backlight bleeding. de foto hieronder is bijvoorbeeld genomen toen het scherm ingesteld stond op 75%helderheid en de black equalizer op 13 stond. Met deze Black Equalizer kan men enigszins de hoeveelheid backlight regelen, waarbij men bij 1 veel backlight heeft en bij 20 weinig. Ik kon zelf echter weinig verschil zien.
Voor de kleurcontrasten en helderheid heeft men bij Samsung zelf al een kalibratierapport van deze monitor gemaakt en meegeleverd. Dit rapport is eerder in deze review geplaatst.

Vormgeving

Het design is altijd lastig om te beoordelen, omdat dit zeer persoonlijk is. Ik vind het zelf een mooie monitor, met redelijke randen en een algehele goede afwerking. De voet is mooi compact, waardoor deze weinig ruimte inneemt op het bureau en dankzij de ruim instelbare hoogte was ik mijn extra verhoging ook niet meer nodig.
Het enige wat van mij niet had gehoeven was de verlichting aan de achterkant van het scherm. In mijn geval staat de monitor voor een raam, waardoor het licht weinig nut heeft, tenzij je de voorbijgangers graag wilt laten weten dat je een luxe monitor hebt.
Er zijn maar 2 echte minpunten aan het design van het scherm. Op de plek waar de arm op de voet gemonteerd zit is een kleine naad zichtbaar en er is geen rekening gehouden met bekabelde toetsenborden, waardoor de kabel van mijn toetsenbord over de voet van de monitor moet, in plaats van mooi via een geultje eronderdoor. Hierdoor krijgt het scherm voor design 4 sterren.

Kantoorgebruik
Zoals in deze review al eerder is genoemd, is dit scherm gebogen. En wel met een radius van 1800. Dit houd in dat, als het scherm 11 meter breed zou zijn, dit scherm een cirkel zou zijn. Gelukkig is dat niet zo en is het een 27” scherm. Dit is erg leuk voor het kijken van films of het spelen van games, maar niet zo geschikt voor kantoorwerk of het browsen op internet, doordat teksten op het scherm niet helemaal recht lijken te lopen. Hierdoor lijkt het een beetje vreemd en vind ik dit scherm niet echt ideaal voor bijvoorbeeld tekst verwerken. Aan de andere kant, hoeveel bedrijven hebben een dergelijk ruim budget voor monitoren?

Het scherm is zeer eenvoudig om te draaien van landschap naar portretstand en kan ook makkelijk in de hoogte en hoek worden aangepast. Hierdoor is het mogelijk om het scherm, zonder een extra voet eronder te gebruiken, op de juiste hoogte en in de juiste hoek te plaatsen. De voet die ik zelf had gemaakt voor mijn oude monitor, heeft tijdens de test van de Samsung dus mooi aan de kant gelegen omdat die niet nodig was. Dit zorgde voor een stuk opgeruimder bureau en meer bruikbaar oppervlakte.

Ghosting

Ghosting is een fenomeen dat je liever niet ziet tijdens het gamen. Anders word het namelijk een stuk lastiger om bijvoorbeeld die tegenstander goed te kunnen raken. Mede dankzij de hoge refresh rate van 144 hertz en MBRT komt ghosting bij deze monitor echter zeer beperkt voor. Ik heb een ghosting test met UFO’s uitgevoerd waarbij, zeker op 144Hz de ghosting minimaal was. Ik betwijfel of het tijdens een game te merken valt.

Op het moment van schrijven staat deze monitor in de pricewatch voor 684 euro. Vergeleken met andere ultrawide curved monitoren lijkt dit wat aan de hoge kant. Neem bijvoorbeeld de BENQ XR350. Deze kost 499 euro en heeft ook een refreshrate van 144Hz. Dit scherm is echter 35” en dus aanzienlijk groter. Daarnaast heeft deze monitor een iets hogere responstijd(4 MS) en lagere resolutie(1080p). Verder is er niet veel concurrentie in het hoekje met curved monitoren en zal je dus al snel bij de “ouderwetse” platte monitoren aankomen. Het eerste dat opvalt is dat deze monitoren direct een stuk goedkoper zijn. (iiyama-g-master-red-eagle-gb2760qsu-b1) maar dan heb je een conventionele platte monitor, wat tijdens kantoorwerk wel weer fijner is.
Als je je puur richt op HDR en de overige features is er op dit moment geen grote concurrentie, waardoor er ook weinig vergeleken kan worden.

De vraag is dus of het curved scherm, het design en HDR de hoge prijs goed maken. Die vraag dient iedereen voor zichzelf te beantwoorden, maar persoonlijk zou ik het er wel voor over hebben. Het gamen op een curved scherm geeft namelijk toch net even die extra dimensie waardoor je erg snel in de game wordt gezogen. Voor iemand wiens complete pc net 700 euro heeft gekost blijft het echter veel geld.

Heb jij ook een Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart?

En wel met een radius van 1800. Dit houd in dat, als het scherm 180cm breed zou zijn, dit scherm een cirkel zou zijn.
De radius van een cirkel is de afstand van elk punt van de rand tot het midden. In dit geval dus 1800mm (of 180 cm inderdaad). Dit geeft een omtrek van 2π*radius=1130 cm. Dus de monitor zou 11 meter breed moeten zijn om een cirkel te vormen (gelukkig maar). Dus de radius is eigenlijk vooral een indicatie van hoe ver je van het scherm af moet zitten zodat elk punt op het scherm (in alleen het horizontale vlak natuurlijk) ongeveer even dichtbij is. Ongeveer omdat je 2 ogen hebt en dus niet exact 1 perspectiefpunt kan creŽren. Wellicht dat op die 180cm afstand de tekst op je monitor dan ook minder krom loopt.

[Reactie gewijzigd door Bansheeben op 20 oktober 2017 15:52]

AH, weer wat geleerd.
Dit is mijn eerste curved scherm(en review overigens) ooit, dus dat wist ik niet. Ik dacht dat het van rand tot rand was.
Ik zal vanavond, als ik eraan denk, eens kijken of de tekst op 180cm afstand rechter loopt. Ik denk dat het scherm nu +- 50 cm van mij af staat.

Bedankt voor de feedback, ik zal het aanpassen.
Geen probleem, voor de rest prima review hoor ;)
Thanks :) Ik zal de volgende keer wel zelf ook wat betere fact-checking doen.
Mooie review.
Is de verlichting aan de achterkant van het scherm uit te schakelen?
Bedankt.. De verlichting is via het menu in- en uit te schakelen.
Bedankt voor de review.
Twee puntjes:
Ik denk dat je hier de plank een beetje misslaat. Van alle paneeltechnieken (TN / IPS / VA) biedt VA het beste contrast en dus het beste zwart. Ook heeft een VA geen last van "IPS glow". Nadeel van VA is wel dat de kijkhoeken beperkter zijn dan van IPS. Persoonlijk vind ik dat voor een PC monitor niet zo'n groot probleem (afhankelijk van de situatie kan dat voor een TV wel een probleem zijn).
De hoeveelheid backlight bleed die ik opmaak uit jouw foto is gigantisch. Ik heb zelf een LC24FG70 (ook curved + VA) en ik herken de bleeding totaal niet. Ik vraag mij dus af of de hoeveelheid bleed in dit geval niet exemplarisch is? Hoe heb je de foto genomen?
De BENQ XR3501 kost 499 euro en heeft ook een refreshrate van 144Hz. Dit scherm is echter 35” en dus aanzienlijk groter. Daarnaast heeft deze monitor een iets hogere responstijd(4 MS). Verder is er niet veel concurrentie in het hoekje met curved monitoren en zal je dus al snel bij de “ouderwetse” platte monitoren aankomen.
Vergeet niet dat de BENQ XR3501 maar een 1080p resolutie heeft. Ook heeft dat scherm geen FreeSync en in de praktijk slechtere reactietijden. Als je geen probleem hebt om maar met 1080p te gamen heb je aan de LC24FG73 een prima alternatief voor +/- 350 euro. De grote vraag in deze context is: is 1440p 2x de prijs waard t.o.v. 1080p?
Ah, excuus, het stuk over beste zwartwaardes was mij niet bekend. Wel de kijkhoek. Die vond ik van dit scherm vrij acceptabel, maar niets bijzonders.
De foto van de backlight bleeding is genomen terwijl het scherm (zo uit mijn hoofd) stond ingesteld op 75% in mijn game/studeerkamer, waar het scherm voor de enige 2 ramen staat.

Zelf heb ik geen problemen met het gamen in 1080p, zeker niet gezien de hardware die ik heb(Ryzen 1500, R9 280x, 16GB ram) waardoor de hogere resolutie soms voor aanzienlijk minder fps zorgen en de gpu geen freesync ondersteund.
Maar je hebt gelijk. Ik zal dat bij de BENQ plaatsen.
nvm :)

[Reactie gewijzigd door rohitpenace op 21 oktober 2017 01:18]

Mooie review , zeer goed leesbaar en duidelijk ook :)
Leuke review.
Zou je nog wat meer kunnen vertellen over de HDR feature van deze monitor? Wat vond je daar van, bijv. in vergelijking met je bestaande Iiyama scherm? Die HDR techniek schijnt toch best bijzonder te zijn en is ook iets waarmee deze monitor zich echt onderscheidt van vrijwel alle andere monitoren in de markt.
Goedendag,
Helaas ondersteunt mijn videokaart geen FreeSync2 en dus ook geen HDR.Dat heb ik dus niet kunnen testen.
Helder, bedankt voor je reactie.