Specificaties Docking station (Samsung-compatible) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S8 / S8 Plus / Note 8 DeX Station Review

FlameszTestpanel 4 oktober 2017, laatste update op 7 oktober 2017, 260 views

Samsung Galaxy S8 / S8 Plus / Note 8 DeX Station (Testpanel)

Als je al een bruikbare telefoon hebt (Momenteel een S8(+) of Note 8, en je wilt een computer voor simpele taken zoals textverwerken, facebooken, browsen of video afspelen, dan is de DeX een prima keuze.

Pluspunten

• Simpel in gebruik
  • Goedkoop
  • Veelzijdig

Minpunten

• Afwisselende app compatibiliteit
  • Jong product

Navigatiesoftware Score: 4

Installatie

Om met de DeX te beginnen moet je deze aansluiten op een monitor met HDMI, een USB toetsenbord en muis, en stroom via USB C. Zodra je dit gedaan hebt kan je je telefoon in de DeX op de USB C aansluiting klikken en dan begint het vanzelf. Het is ook mogelijk een ethernet kabel aan te sluiten voor je internet verbinding, als je dit niet doet werkt de DeX via de WiFi of het mobiele netwerk dat je telefoon ontvangt.
De USB poorten lijken niet alle USB devices te ondersteunen, ze zijn in eerste instantie bedoeld voor een toetsenbord en muis, en werken ook met USB sticks, maar functioneren niet met mijn externe harde schijf.

Het interface

Het interface van DeX is gemaakt om te lijken op de interfaces die je vind op Desktop pc. Onderin een taakbalk met links een knop voor je app drawer, rechts een serie icoontjes om je instellingen aan te passen en in het midden de icoontjes van je actieve apps. De rest van je scherm is je bureaublad waar je snelkoppelingen naar je apps kan plaatsen en de vensters van je apps worden geopend.

Je kan de DeX gebruiken in de normale stand hierboven beschreven, en in screen mirror mode. Als je screen mirror mode gebruikt dan gaat het scherm van je telefoon weer aan en zie je op dat scherm en de aangesloten monitor hetzelfde. In deze stand kan je alle inputs nog steeds doen met je toetsenbord en muis, maar nu ook met het touchscreen van je telefoon.
Je zou denken dat dit handig is als je geen toetsenbord of muis voor handen hebt, maar je kan deze stand alleen bereiken vanuit de andere stand, je moet dus eerst een muis hebben om deze stand aan te klikken. Hierna kan je wel je muis ontkoppelen, en verder gaan met alleen touchscreen inputs, maar dat is dus een beetje onlogisch.

Gebruik

De DeX is bedoeld om desktop taken mee uit te voeren zoals tekstverwerken en webbrowsen en dit is er prima mee te doen. Samsung zegt samengewerkt te hebben met Microsoft en Hancom om hun Office applicaties te optimaliseren voor de DeX, dus als dat je software naar keuze is dan zou alles prima moet werken. Ik zelf werk graag in Overleaf (een online LaTeX editor, referral link hier) welke identiek functioneert als op mijn desktop, en google docs. Van Google Docs heb ik de browser versie en de app geprobeerd en deze werkten ook beide naar behoren.

In het browsen gaat ook het meeste goed, al is er één kleine irritatie, veel websites laden automatisch hun mobiele website. Dit moet je elke keer handmatig omzeilen. In de standaard browser van samsung werkt dit wel automatisch goed, maar ik zit zelf in chrome vastgeroest.

In mijn Note 8 review heb ik de media afspeel kwaliteiten van de Note 8 uitvoerig besproken, dus kreeg ik het idee de DeX als media pc te testen. Omdat er technisch gezien niets verandert aan de telefoon wanneer je je telefoon in je DeX stopt, zal deze dus ook nog steeds de zelfde bestanden af kunnen spelen. En dat komt neer op ongeveer alles.
Als je toch al een S8 of Note 8 hebt, zijn er weinig keuzes zo goedkoop om te gebruiken als media pc, (Op moment van schrijven ¤80 in de pricewatch).

Ook niet desktop gerichte apps zijn prima te gebruiken op de DeX, alleen hoe goed deze werken is afwisselend. Sommige apps kunnen alleen in portrait mode geopend worden, zoals je ze zou zien op je telefoonscherm, en sommige zijn wel schaalbaar. Maar als ze opstarten werken ze wel. Het kan bij hele oude apps gebeuren dat deze niet opstarten met een melding dat de app niet word ondersteund word omdat deze alleen voor touchscreens is gemaakt, maar die melding zal je niet vaak tegenkomen.
In mijn geval gebeurde dit met een TI-83 emulator app

De DeX is in staat om alle taken uit te voeren waar die voor geadverteerd word, en is prima in staat een desktop te vervangen voor lichte gebruikers.
Als nieuw platform heeft het nog wel enige kinderziektes, maar niets dat de DeX onbruikbaar maakt.
Al met al lijkt de DeX een veelbelovend product, en lijkt hij zijn huidige prijs (~¤100 in pricewatch) zeker waard.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8 / S8 Plus / Note 8 DeX Station?

Mooie review. Kun je wat meer foto's van de DeX zelf uploaden?
Alleen al door de Wii ging ik je review lezen :D :D :D

En ik ben dan toch benieuwd. Of het mogelijk is om met een andere telefoon, bijvoorbeeld een OP3, ook de desktop omgeving te voorschijn te krijgen ..

Is er een bepaalde software voor nodig om je S8 en je dex te koppelen of gaat dat automatisch?

[Reactie gewijzigd door Derekboy2000 op 7 oktober 2017 14:02]

Ik kan later vandaag wel een paar foto's toevoegen.

Ik denk niet dat het zomaar gaat werken vanaf een andere telefoon, al heb ik geen andere telefoon met een USB-C poort om het mee te proberen.
Je hoeft geen apps van te voren te installeren om DeX te laten werken, die functionaliteit zit waarschijnlijk ergens in de samsung skin of een van de ingebakken apps.
Never say never ;) ik heb google daydream en Samsung vr ookal werkend gekregen op me op3 ;)
Heb je 'DeX Hub' of 'DeX Max' al bekeken? Daarmee kun je instellen dat alle applicaties ge-opend kunnen worden, ook oudere. En bijna alle applicaties kun je dan ook schalen, via een soort developer mode.
Ik gebruik zelf alleen DeX Hub.

Geeft soms wel wat problemen met weergave, maar gaat meestal prima.