Specificaties 6,3" • 2960x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 8 Single Sim Goud Review

FlameszTestpanel 29 september 2017, laatste update op 11 oktober 2017, 510 views

Samsung Galaxy Note 8 Single Sim Goud (Testpanel)

De Note 8 is een toptelefoon die goed is in bijna alles dat het doet. Als hoogtepunt het prachtige scherm met goede kleurweergave en hoog contrast. De enige echte minpunten voor mij zijn dat de vingerafdruk scanner achterop zit, en de huidige prijs van ¤999.

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Waterdicht
  • Camera
  • Batterij

Minpunten

• Plaatsing vingerafdruk scanner

Intro

Ik mag me een van de zes gelukkigen noemen die van Tweakers/Samsung voor een maand een Note 8 heeft ontvangen om er een review over te schrijven, en dat is wat jij hier nu gaat lezen.
Voor je mijn review leest is het misschien handig te weten met wat voor blik ik de Note 8 bekijk. Ik ben zoals je misschien al gezien had geen Tweakers review veteraan, dit is mijn eerste review, en verslijt ook niet elke paar maanden een nieuwe flagship telefoon. Je zal in deze review dus niet lezen hoe deze telefoon vergelijkt met de S8, een iPhone, of een ander huidig flagship
Het vergelijkingsmateriaal dat ik de afgelopen 3 jaar heb vastgehouden is een Samsung Galaxy Note 3. Ook zal je van mij geen benchmarks zien, ik zal mijn review beperken tot mijn ervaringen in mijn dagelijkse gebruik van de telefoon en het type gebruik dat voor mij persoonlijk relevant is. Als je statistieken en benchmarks wilt zien zijn er vast genoeg reviewers die daar beter in thuis zijn en je dat soort informatie beter kunnen geven dan ik. Dus bij deze, mijn review:

De eerste dag

Het eerste dat mij opviel bij het gebruik van de telefoon is het scherm. Het extra lange scherm, met een beeldverhouding van 37:18 is ongelofelijk scherp en kan extreem felle kleuren weergeven. Zelfs egaal gekleurde vlakken in simpele apps leken bij de eerste keer kijken uit het scherm te komen. Om het niet te overdrijven heb ik het scherm wel meteen op sRGB stand gezet, waarin de kleuren realistischer zijn maar het scherm nog steeds de IPS-monitor bij mijn desktop overtreft.

Qua ontwerp ziet de telefoon er strak uit, de voorkant is bijna helemaal scherm, met als first voor mij, zonder fysieke home-button. Deze verandering was voor mij echter geen probleem, en ik was al gewend aan de on-screen button voor ik het door had. De achterkant van de telefoon is een volledig egaal paneel van glas met een “Maple Gold” afwerking, aan de zijkanten lopen de randen iets af, net als het scherm aan de voorkant. Door het glas is de telefoon redelijk glad en is de achterkant een vingerafdrukken magneet. Door de kleur vallen de vingerafdrukken minder op dan als het een zwart vlak was, maar je zult er niet aan ontkomen als je geen hoesje of skin gebruikt. In tegenstelling tot mijn Note 3 steekt de camera niet uit aan de achterkant, waardoor je geen last hebt van een wiebelende telefoon als je ‘m ergens plat op legt. De telefoon ligt iets zwaarder in de hand dan mijn Note 3, maar is niet te zwaar. Ik vind het zelf wel fijn dat de telefoon iets van gewicht heeft, om een of andere reden voelt een lichte telefoon goedkoop in mijn hoofd.

Compleet nieuw voor mij was het hebben van een vingerafdrukscanner op de telefoon. Voor ik de telefoon in handen had heb ik al menig reviewer horen klagen dat de vingerafdrukscanner op een heel moeilijk te bereiken plek zit, dat ze de telefoon door hun hand moeten schuiven om erbij te kunnen. Gelukkig heb ik flinke joekels, en lijkt het alsof de Note 8 precies voor de vorm van mijn hand gemaakt is, als ik de telefoon vast houd komt mijn vinger natuurlijk terecht op de plek van de vingerafdrukscanner. Mijn joekels lijken wel een dubbelsnijdend zwaard met betrekking tot de vingerafdruk scanner, want het is blijkbaar te veel vinger voor de Note 8 om te onthouden, het is niet raar voor mij om 5 pogingen nodig te hebben om de telefoon te unlocken, omdat ik het een deel van mijn vingerafdruk op de sensor moet leggen dat hij al geleerd heeft. Dit was gelukkig simpel op te lossen door elke vinger die ik wil gebruiken twee keer in de telefoon te zetten, zodat de telefoon een groter oppervlak van mijn vinger leert. Wat wel een blijvend probleem voor mij met de vingerafdruk scanner is dat hij achterop zit, ik gebruik mijn telefoon regelmatig als ik hem op een tafel of bureau heb liggen, en dan is het toch extra moeite om deze op te pakken om hem te unlocken, het liefst had ik de scanner voorop de telefoon gezien.

Andere ervaringen

Videoweergave
Een van de dingen waar ik mijn smartphone veel voor gebruik is videoweergave, in een loos moment of in het OV even mijn youtube subscriptions checken moet dus te doen zijn. Net als op mijn Note 3 werken 1080p 60fps videos in de youtube app prima, maar nu zonder dat na een filmpje van 5 minuten er ook meerdere procenten batterij zijn verbruikt. De Youtube app lijkt jammer genoeg nog geen 1440p te ondersteunen, maar als ik in google chrome naar de desktopversie van youtube ga en daar 4k video probeer te kijken werkt ook dat probleemloos. Het wordt de telefoon echter wel een beetje te veel wanneer ik een 1080p HDR 60fps demo aan zet, dan begint het wat te haperen.

Om uit te vinden waar precies de grens ligt probeer ik een paar series en films vanaf mijn desktop te streamen via VLC. Om de netwerk snelheid als bottleneck uit te sluiten ben ik dichtbij mijn router/acces point gaan zitten waar ik volgens speedtest.net 60 Mbit haal, ruim voldoende voor al mijn testbestanden. Door telkens files met een iets hogere bitrate af te spelen blijkt dat rond de 5500 Kb/s alles nog goed gaat, er op 6250 Kb/s al wat problemen komen en het op 6900 Kb/s gewoon niet meer te doen is.

Dit resultaat verbaasde mij redelijk, even terug kon de Note 8 nog 4k 60fps Youtube video afspelen, en ik zou denken dat dit een hogere bitrate heeft dan 6Mb/s, maar Youtube publiceert deze data niet dus daar is niks met zekerheid over te zeggen.
Om te kijken of het nog aan iets anders kon liggen, zoals de manier waarop VLC streamt, of mijn netwerk, heb ik uiteindelijk wat testbestanden op het geheugen van mijn telefoon gezet. Vanaf lokaal geheugen bleken zelfs BluRay rips met een bitrate van meer dan 33 Mb/s nog te werken. Het lijkt er dus op dat het te zwaar wordt voor de telefoon om en de video te renderen, terwijl hij het tegelijk van het netwerk moet halen.

Wat kunnen we hier nu uit concluderen? De Note 8 is krachtig genoeg om zware video’s af te spelen, en Youtube en Netflix moeten het prima doen, maar als je vanuit eigen bron wilt kijken met iets als Plex, Kodi of VLC moet je er op letten dat je files gebruikt die niet te hoog in bitrate zijn, of laten transcoderen.
Waterdichtheid
De Note 8 heeft een IP86 rating, wat inhoud dat ie redelijk water resistent is. Ik heb nog niet de neiging gehad om hem door de wc te spoelen, maar het is fijn om te weten dat ie er tegen kan. Behalve dat ie er tegen kan, is de telefoon nu ook überhaupt bruikbaar in de regen. Met mijn Note 3 was het geval dat als er ook maar één regendruppel op het scherm kwam dat het touchscreen al helemaal door de war raakt en je er dus eigenlijk niets meer mee kan doen. Dat is nu dus verleden tijd. Verder is de mogelijkheid om met je telefoon muziek te kunnen draaien in de douche ook een goede toevoeging aan mijn dagelijks leven.
De irisscanner
De irisscanner werkt bij mij razendsnel, vaak is de telefoon al ontgrendeld voordat de telefoon tijd heeft gehad om het beeld van de front camera te tonen. Wanneer ik mijn bril op heb is dit ook meestal het geval, maar kan het afhankelijk van de lichtsituatie ook wel eens moeizaam gaan. Wanneer er net een spiegeling van een lichtbron op het glas van mijn bril zit, waardoor mijn iris niet gescand kan worden, gebeurt er niets. Om dit op te lossen moet ik mijn bril even van mijn neus af schuiven of mijn hoofd zo draaien dat de spiegeling niet meer in de weg zit. Verder werkt de iris scanner in het donker ook prima, al dan niet een beetje trager.
Software
Op de Note 8 vind ik Android 7.1.1 met “Samsung Experience” versie 8.5. Alles loopt lekker snel en de launcher ziet er uit zoals ik gewend ben van mijn Note 3, met een paar kleine verschillen. Zo kan je nu altijd direct bij je app lijst komen door omhoog of omlaag te vegen en is er een “edge venster” wat je kan openen door een wit randje net over de rand van je scherm naar binnen te trekken. Ik gebruik het momenteel om een paar app icoontjes in te zetten, zodat ik niet meerdere pagina’s hoef te gebruiken, en voor een paar veelgebruikte contacten. Je hebt er nog een handvol andere functies in zitten, zoals je agenda, het weer, aandelen, een klembord en snelkoppelingen van webpagina’s, maar ik heb hier geen gebruik van gemaakt.

De S-pen doet het net zoals vanouds goed, hij is op een paar technische punten verbeterd, maar dat zijn details waar ik met mijn use-cases niks van zal merken. Ik gebruik de S-pen als ik even snel een notitie wil maken en om mijn uren te noteren bij mijn bijbaantje, en dat gaat dus prima. Met snelle notities hoef je nu niet meer je telefoon te unlocken, dit kan nu direct op het always on display, wat snelle notitities nog sneller maakt. Er is ook een nieuwe functionaliteit toegevoegd waarmee je met de S-pen gifjes kan tekenen, ik heb hem even getest om de meest kinderachtige tekening die je kan bedenken te maken, en daarna niet echt meer gebruikt. Wat mij opviel in het gebruik van deze gimmick is dat het redelijk beperkt is, er is een maximum aan hoeveel je mag tekenen in de gif wat je redelijk limiteert om iets echt creatiefs te maken.

Samsung pronkt ook met haar eigen virtual assistant, Bixby, op de Note 8. Ze willen heel graag dat je Bixby gebruikt en hebben haar dus ook een eigen knop gegeven. Ik zie zelf het nut niet zo zeer in van al die virtual assistants, maar ik wilde het toch een kans geven. Op zich lijkt de mogelijkheid om je muziek te besturen met Bixby, voor tijdens het auto rijden of iets dergelijks, best handig. De teleurstelling was snel daar toen bleek dat Bixby helemaal niets met Google Play Music kan. “Pause” of “next track” roepen lukt nog wel, maar als je Bixby vraagt de app op te starten, een muzikant of album af te spelen of iets dergelijks word je beantwoordt met “I’m afraid I can’t do this right now.”

Over stabiliteit durf ik na twee weken niet zo veel te zeggen, ik heb in die tijd één enkele keer gehad dat ik iets voor een seconde of twee liet vastlopen, al weet ik niet meer wat. Ik heb er redelijk vertrouwen in dat de telefoon goed blijft lopen als je hem goed gebruikt, na drie jaar loopt mijn Note 3 ook nog als een zonnetje.
Always on display
Ik had er van tevoren niet veel van verwacht, maar ik ben nu best wel blij met deze functie. Als ik mijn telefoon naast me heb liggen kan ik altijd in één oogopslag zien hoe laat het is en van welke apps ik meldingen heb, wat toch wat beter werkt dan de gekleurde led, die overigens ook nog steeds aanwezig is. Eigenlijk doet het exact het zelfde als wat mijn Note 3 ook al kon met de ‘air view’ functie, maar dan zonder dat je als een idioot naar je telefoon hoeft te wapperen. Het kost me per dag wel een paar procent batterij, maar dat heb ik er wel voor over.
Batterij
Ik heb in deze twee weken geen enkel probleem gehad met de batterijduur. Ik heb dagen gehad met variërende gebruiksintensiteit, waarbij ik meestal aan het einde van de dag rond de 40 a 45% procent overhad, als ik dit zou doortrekken zou het dus net niet genoeg zijn voor twee dagen met redelijk intensief gebruik. Door de spaarstand aan te zetten wanneer je hem minder nodig hebt is dit zeker uit te rekken tot een volle twee dagen, meer dan prima in mijn oogpunt.
Klik hier voor een paar batterij grafiekjes van de dagen waarop ik me herinnerde een screenshot te maken.
Camera
Ik ben zelf geen persoon die vaak foto’s maakt, maar voor het punt van de review heb ik mij er toch even toe verzet. Bij de aankondiging van de Note 8 presenteerde Samsung met veel trots hun “Live Focus” stand voor de Note 8 camera, waarmee met behulp van de dubbele camera een foto gemaakt kan worden waarin de achtergrond vervaagd is. Dit moet een vergelijkbaar resultaat geven als wanneer je een cameralens gebruikt met een groter diafragma. Het resultaat ziet er ongeveer zo uit.
De functie geeft leuke foto’s, en zien er op eerste gezicht professioneel uit. Prima om te gebruiken voor je Facebook of LinkedIn. Als je de foto van iets dichterbij bekijkt zie je dat het systeem soms nog wel een beetje moeite heeft om te vinden waar je gezicht eindigt en de achtergrond begint, dit kan je op de eerste foto goed zien in de baard van het onderwerp.
In normaal gebruik schiet de telefoon verder ook gewoon prachtplaatjes, wat mij echter op is gevallen is dat de kleuren iets feller/verzadigder worden dan ze in de realiteit zijn. Dit maakt voor iets mooiere foto’s om op je insta te zetten, maar ik zou mijn foto’s dichter bij de realiteit willen hebben.
Een prijs van ¤999 is voor mij moeilijk te verantwoorden. Ik zou persoonlijk niet meer dan ¤500 willen uitgeven aan een telefoon, en ik begrijp dat er altijd wel de super high end flagships zijn die daar flink boven uitsteken, maar zelfs dan vind ik meer dan ¤800 euro niet te begrijpen.

De Note 8 is een prachttoestel, en het zal me pijn doen als ik ‘m binnenkort weer moet terugsturen. Hij is goed in alles waar je een telefoon voor zou willen gebruiken.
De S-pen is de grootste bestaansreden van deze telefoon en die doet nog steeds alles waar je hem al van kent bij de vorige edities van de Note.
Als je voor jezelf de prijs kan verantwoorden, of als deze al gezakt is tegen de tijd dat je dit leest, kan ik hem zeker aanraden

P.S. Als je de foto's van en door de note in het originele formaat wilt zien kan dat hier

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 8 Single Sim Goud?

Prima review, enne die gif is inderdaad te flauw voor woorden :P
Wat ik een beetje mis in de review is een vergelijking met je oude note. Naast de duidelijke verbeteringen mbt snelheid etc vraag ik mij af of het pennetje en het gebruik daarvan is verbeterd. Dat is toch de USP van het apparaat.
Ik heb het in de review redelijk kort gehouden mbt de S-pen, omdat er naar mijn insziens niet zo veel aan veranderd is. Het ontwerp is iets veranderd om bij de nieuwe look van de Note te passen en er zijn een paar nieuwe functies die ik heb beschreven in de review, maar voor de rest is het ongeveer de zelfde ervaring.

Er is ook een koppeling tussen Bixby en de S-pen, maar Bixby heb ik niet zo veel mee, dus dat is ook niet in de review terechtgekomen.

[Reactie gewijzigd door Flamesz op 5 oktober 2017 14:49]