Specificaties 1.600 toeren wasmachine met 7kg laadvermogen - Bekijk alle specificaties

AEG Lavamat 76672 Pro Tex Review

leecher 3 oktober 2017, laatste update op 25 november 2017, 158 views

AEG Lavamat 76672 Pro Tex (Product gekocht)

Onzinnig apparaat dat §500 moet kosten maar niet eens overweg kan met vloeibaar wasmiddel. Na 2 maanden kan je er geen kleren meer in wassen ongeacht het wasmiddel want de lucht is niet te harden.

Pluspunten

• Makkelijke bediening
  • Best een stille machine
  • Was komt er behoorlijk droog uit na 1600rpm

Minpunten

• Bij gebruik van vloeibaar wasmiddel komt de was er altijd stinkend uit
  • Na 2 maanden komt de was er met poedervormig wasmiddel er ook stinkend uit
  • Apparaat wast na 2 maanden dus nauwelijks meer

Droogresultaat Score: 4
Energieverbruik Score: 4
Wasresultaat Score: 1
-----------------------------------------------------------------------

Hier een update, inmiddels ruim 2 maanden in gebruik. Het vloeibare wasmiddel hebben we weggegeven omdat het niet bruikbaar is in deze machine. Inmiddels komt de was er nu ook met poedervormig wasmiddel er stinkend uit als dit op 30-40 graden wordt gewassen.

De vorige AEG begon na 8 jaar te stinken en die lucht kregen we er niet meer uit hoeveel middeltjes en trucjes we ook geprobeerd hebben. Ik zal het bij deze machine ook gaan proberen maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat we hem na 3 maanden af kunnen schrijven.

N I E T K O P E N

-----------------------------------------------------------------------
Op zich een nette machine met een groot nadeel: Je kan er geen vloeibaar wasmiddel in gebruiken. Doen wij dit wel dan komt de was er altijd stinkend uit. Wij hebben verschillende merken vloeibaar wasmiddel geprobeerd, verschillende temperaturen, verschillende manieren van doseren (lade met het klepje op de juiste stand, moment van toevoegen gevarieerd, toevoegen in een wasbol) en verschillende hoeveelheden wasmiddel maar het mag allemaal niet baten.
Enkel bij gebruik van poedervormig wasmiddel komt de was schoon en fris uit de machine. De machine komt bij Coolblue vandaan en dit was hun reactie:

"Daarnaast kunnen sommige wasmachine's niet goed overweg met de hoge concentratie van vloeibaar wasmiddel. Je kunt daarom ook proberen om het 1-op-1 eerst te verdunnen met water voordat je het in de machine vult, of geen vloeibaar wasmiddel te gebruiken."

Het verdunnen/mengen van het wasmiddel doet de machine zelf zichtbaar in de wasmiddel lade. De conclusie is dus dat dit apparaat van §500 niet geschikt is voor vloeibaar wasmiddel. Helaas een miskoop.

Heb jij ook een AEG Lavamat 76672 Pro Tex?

Bij het vullen van jou wasmachine 'verdwijnt' waarschijnlijk het eerste water direct naar de uitgaande slang die dan gevuld wordt met de geconcentreerde zeep, dit komt dan nauwelijks terecht in de trommel.

Wat soms kan helpen is het vloeibare wasmiddel in een wasbolletje te doen en deze in het wasgoed te leggen.
Of eerst de spoeling een tijdje laten lopen en terwijl het water stroomt de zeep toevoegen kan ook, is wel wat omslachtig, ik heb ooit zo'n machine gehad en dat werkte prima en ik was er zo aan gewend.
Zoals in de review beschreven hebben we dat allemaal al geprobeerd. Het mengen van de zeep door de machine zelf werkt ook gewoon, je kan het zien gebeuren in de lade. Het maakt allemaal niet uit hoe je het doet want de was blijft er stinkend uit komen.

Grappig genoeg hebben we deze machine aangeschaft omdat bij de oude wasmachine (vrijwel dezelfde AEG machine maar dan 8 jaar oud) de was er ook stinkend uit bleef komen ongeacht het wasmiddel. Veel reinigingsmethoden geprobeerd maar niks mocht baten. De machine zelf werkte nog prima alleen de lucht was niet te harden. Daarom nu een gloednieuwe AEG en ook hier komt de was stinkend uit tenzij je poedervormig wasmiddel gebruikt. Het is de laatste keer geweest dat hier een AEG in huis komt.
Het wordt een beetje een raar verhaal zo, het klinkt alsof het aan het water (of de leiding) ligt en niet aan de machine. Het meest vreemde is dat poeder wel OK is. Het douchewater stinkt niet ? Of in de keuken? Je zou nog kunnen proberen om met een tuinslang vanaf een ander punt in huis (of van de buren, je hebt inmiddels al van alles geprobeerd dus kan dit er ook wel bij ;) ) het water naar de wasmachine toe te brengen, misschien maakt het verschil.
De nieuwe machine staat in een nieuw huis, andere regio en een andere water leverancier. Daar ligt het niet aan.

Ik heb nog gedacht dat er misschien bacteriŽn uit de was mee zijn gekomen uit de oude machine maar ook dat is onwaarschijnlijk. Het resultaat is namelijk zeer betrouwbaar. Vloeibaar = stank, poeder = fris.

[Reactie gewijzigd door leecher op 3 oktober 2017 19:22]

Hilarisch dit en erg vervelend natuurlijk.
Als je de net (met poeder) gewassen frisse was wast met vloeibaar en het gaat stinken dan is de hilariteit compleet :) Of een keer jou sokken niet meewassen }>
Hoewel je review wat aan de korte kant is om een goed oordeel te kunnen vormen van het werkelijke probleem, lijkt het erop dat je last hebt van een vetfilm die achterblijft tgv het gebruik van vloeibaar wasmiddel. Hoewel vloeibaar wasmiddel en zeker wastabs heel gemakkelijk kunnen zijn, bezitten ze toch eigenschappen die de levensduur van de wasmachine negatief beÔnvloeden.
Ik ben het zeker met je eens dat bij een nieuwe machine de was altijd fris moet ruiken, ongeacht welk wasmiddel je gebruikt, maar de eisen tav water- en energieverbruik, zijn zo hoog dat fabrikanten naar allerlei foefjes moeten grijpen om de was toch schoon (en fris) te laten worden. Sommige fabrikanten lukt dat beter dan anderen, maar eigenlijk mag je wel blij zijn dat de was niet fris is met vloeibaar wasmiddel, want je wordt nu gedwongen om gebruik te maken van poeder. Dat is beter voor de wasmachine en voor je was. Misschien niet handig en hip, maar zoals gezegd: wel het beste voor je machine.
Je kunt ook eens proberen om een kookprogramma (zonder was) te draaien, maar met de inhoud van een halve fles schoonmaakazijn. Het is een goede gewoonte om dat (afhankelijk van het aantal wasjes die je draait) dat ťťn of twee keer per maand te doen.
Als je was (na het azijnbad) nog stinkt, lijkt het erop dat er toch echt iets mis is, maar peuter dat maar eens iemand aan het verstand bij CB.
Opnieuw gecommuniceerd met Coolblue, deze gaven aan een volledig programma te draaien op 90 graden (95 in het geval van deze machine) met soda, zonder wasgoed. Dit heeft niets geholpen want de wasbeurt daarna (40 graden, poeder) was weer niet fris. Opnieuw contact gehad met Coolblue, deze keer moeten we het proberen met HG wasmachine reiniger.

Nog geen 3 maanden in gebruik en een wasbeurt of 30 verder en we mogen nu al aan de slag met allerlei middeltjes en trucjes. Deze machine verdient -3 sterren.