Siemens WM16O5C2NL Review

EOSfoto 10 september 2017, laatste update op 11 september 2017, 189 views

Siemens WM16O5C2NL (Product gekocht)

Met de Siemens WM16O5C2NL hebben onze Oosterburen een prima product op de markt gezet, die voor een super schone was zorgt en ook nog eens opvallend stil zijn werk doet. Zoek je een degelijke machine, die goed wast, stil is en veel wasprogramma's heeft, dan is dit je machine.

Pluspunten

• Prima wasresultaten
  • Laag geluidsniveau
  • Goede centrifuge
  • Veel instellingsmogelijkheden
  • Prijs- kwaliteit

Minpunten

• (Te)veel instellingsmogelijkheden

Droogresultaat Score: 5
Energieverbruik Score: 5
Wasresultaat Score: 5

Omdat ik zelf een paar weken geleden een Samsung Galaxy S8 gekocht had voor 750, vond ik dat ik mijn vrouw ook iets leuks moest kopen, dus kwam er een nieuwe wasmachine…
Met die openingszin heb ik in ieder geval al de nekharen van een aantal mensen rechtop laten staan en kan ik verder met het serieuze deel van de gebruikerservaring.
Even voor de duidelijkheid: ook mijn partner heeft een S8 gekocht in die tijd, maar ik maakte het vergelijk met de smartphone omdat we (hier op Tweakers) zonder blikken of blozen, een paar honderd euro neertellen voor een telefoon, tv of laptop en op een wasmachine zou je dan gaan bezuinigen.
De oude wasmachine (ook een Siemens) was ruim 11 jaar oud en begon steeds vaker kuren te vertonen. Gelet op de economische levensduur van de oude machine, het feit dat de vorige leverancier (Maxwell) failliet was en witgoed-reparatiediensten vaak al exorbitante voorrijkosten rekenen, besloten we dus om gewoon een nieuwe machine te kopen.

Omdat de oude machine al een week of drie zijn werk niet meer echt naar behoren deed, had ik dus al even de tijd om rond te neuzen naar ervaringen van anderen en objectieve testen te bekijken. Maar de wereld van wasmachines is net zo ondoorzichtig als de wereld van TV’s: fabrikanten leveren vaak een technisch identiek product aan de ene keten met typenummer AB001, terwijl de andere keten dezelfde machine (alleen dan bijvoorbeeld met een verchroomde handgreep) krijgt met typenummer A2017SEPT.
Met andere gebruikerservaringen in het achterhoofd, moest de nieuwe machine in ieder geval aan de volgende eisen voldoen:
  • Schoon wassen;
  • Goed uitspoelen wasmiddel;
  • 1600 toeren centrifugeren;
  • Stil zijn werk doen.
Veel meer eisen stelden we niet aan de machine, maar we waren het er wel over eens dat we bij de aankoop ook rekening zouden houden met zaken die niet direct met de machine te maken hadden, maar wel met de levering en service van de leverancier.

Omdat we bij het vaststellen van de eisen, waaraan de machine moest voldoen, al vonden dat we een goede service en snelle levering wilden, vielen de witgoeddumpers op internet al af. Natuurlijk zullen daar ook bedrijven tussen zitten die op het gebied van snelle levering en goede service hun sterke kanten hebben, maar wij maakten een andere keuze.
Wij kozen voor Benly… Het overgrote deel van de mensen die deze review zal lezen, heeft zeker weten nog nooit gehoord van dit bedrijf, maar tot in de wijde omtrek van het dorpje Eygelshoven, is Benly inmiddels een begrip. Het bedrijf bestaat al meer dan 90 jaar en zowel onze overgrootouders als ouders kochten er al hun witgoed (en veel meer producten die men vroeger nog verkocht, zoals fietsen, huisraad, enz). Het bedrijf maakt inmiddels deel uit van de Euronics keten en kan daardoor tegen relatief gunstige prijzen inkopen.
In de winkel stonden voldoende merken en modellen wasmachines varirend van budgetmerken zoals Zanussi, middenklassers als AEG tot aan de A-merken Miele en Siemens. De eigenaar van de zaak wist meer over wasmachines te vertellen als ik in reviews weet te schrijven en kon alle vragen van mijn partner en ik, met onderbouwing, beantwoorden.
De uiteindelijke keuze viel daarom op de Siemens IQ 700 serie met typenummer WM16O5C2NL.
Op de prijs die in de winkel vermeld stond (799) kregen wij nog 50 korting, waardoor de uiteindelijke prijs uitkwam op 749. Voor dat geld kregen we bovenop de wettelijke garantie van 2 jaar, nog n jaar extra garantie van de leverancier. Verder kregen we de machine meteen geleverd, maar dat kwam niet goed uit, dus kwamen we overeen om de machine twee uur later te leveren. De kosten voor levering, aansluiting en een korte instructie, alsmede afvoeren oude machine (ook op zolder), zaten bij de prijs inbegrepen.
Het machine werd naar de zolderverdieping gesjouwd, aangesloten en er volgde een goede uitleg door de mannen die het sjouwwerk leverden. Overigens waren dat ook twee nette en beschaafde mannen die met veel plezier hun zware werk deden.
De oude machine werd naar beneden gesjouwd en meegenomen, zoals bij aankoop overeengekomen. Nadat alles klaar was, konden we met pin onze betaling doen en had de leverancier twee tevreden klanten erbij.

De Siemens WM16O5C2NL is technisch gelijkwaardig aan de Siemens WM16W4G2NL en de Siemens WM16W542NL (die op Kieskeurig Best Reviewed is). De WM1605C2NL is echter pas sinds oktober 2016 op de markt en wordt officieel alleen verkocht via showroom. Doordat de machine korter op de markt is, gaat hij net iets zuiniger met energie en water om dan de andere machines, maar de andere verschillen moet je echt met een loep zoeken.
Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste technische gegevens:
MerkSiemens
Waterverbruik9900 l/jaar
Geluidsniveau wassen47 dB(A)
Geluidsniveau centrifugeren73 dB(A)
Maximaal toerental centrifugeren1.565 tpm

De machine is uitgerust met een aantal sensoren en beveiligingen die ervoor zorgen dat de was ook echt goed schoon wordt en je huis niet meteen onder water komt te staan als er eens iets misgaat.
De sensoren die zorgen voor een schone was zijn onder andere: de aquasensor die controleert hoe vuil het water wordt tijdens een wasgang en de onbalanssensor die waakt over de mate waarin de machine aan een wandeling begint bij het centrifugeren.
Verder is de machine uitgerust met een dubbele waterbeveiliging, die de toevoer afsluit indien de slang zou breken of er een lekkage optreedt bij een ander technisch defect. Siemens is zo overtuigd van de goede werking daarvan dat ze alle directe en indirecte schade (bij particulieren) vergoeden als er toch iets mis zou gaan.

Wat valt er te zeggen over het design van een wasmachine en in hoeverre is het belangrijk? Het kenmerk van witgoed is dat het allemaal wit is, vandaar natuurlijk de naam. Normaal gesproken gebruik je een wasmachine niet om naar te kijken, behalve als je nog heel erg jong bent en een half uur gefascineerd voor de draaiende trommel zit te kijken naar het wasgoed dat draait.
Hoewel het design, in ons geval absoluut geen rol speelde bij de aankoop (de machine staat in een hoek op de zolderverdieping), zie je toch dat er bij de Siemens WM1605C2NL aandacht besteed is bij het ontwerp ervan. De zijkanten hebben een relif en aan de voorzijde is een aluminium profiel bij de deur aangebracht, dat het hele witte uiterlijk een beetje breekt.
Verder valt het op dat er bij dit nieuwste type veranderingen zijn doorgevoerd ten opzichte van de oudere types, waar het nog wel eens wilde voorkomen dat een mechanisme in de deuropening afbrak, waardoor de vulopening niet meer te openen was. Bij deze machine is het deurtje te openen zonder mechanisme en vergrendeld het, zodra de machine aan het wasprogramma begint.
De bediening is eenvoudig, door n grote draaiknop aan de voorzijde (die tevens als aan- en uitknop dienst doet) zijn alle wasprogramma’s te selecteren. Het idee van “een kind kan de was doen” gaat hier zeker op. Het display dat rechts naast de bedienknop zit is duidelijk en overzichtelijk. Het toont de meest belangrijke functies zoals was temperatuur, toerental voor centrifugeren en de resttijd.
Onder de draaiknop en het display zit nog een reeks knoppen voor aanvullende instellingen, maar daarover in de rubriek “mogelijkheden” meer.

Bij de aankoop van de machine vielen de enorme instellingsmogelijkheden van de Siemens WM1605C2NL al op en eerlijkheid gebied te zeggen: de vraag is hoeveel we er in de toekomst nog van zullen gebruiken.
Om meteen maar een handige feature te nomen is het feit dat er verlichting in de trommel ingebouwd is. Zodra de vulopening geopend wordt, of de machine ingeschakeld wordt, gaat er een lampje in de trommel aan. Als je het niet hebt, mis je het niet, maar zodra je er eenmaal aan gewend geraakt bent, wil je niet meer zonder en vraag je jezelf af, waarom nog nooit eerder iemand op het idee gekomen is.
Zoals hierboven ook al genoemd, is de bediening eenvoudig te regelen met een grote draaiknop. Je hebt bij de draaiknop de keuze uit de volgende programma’s: Katoen, Kreukherstellend, Snel+Mix, Fijne was/ zijde, Wol, Centrifugeren/ Spoelen, Afpompen, Overhemden, Gordijnen, Hygine, Outdoor, Donkere was, Superkort 15, Trommel reinigen. Dat laatste programma is met name bedoeld om –afhankelijk van de hoeveelheid was die je draait en soort wasmiddel dat je gebruikt- de trommel en machine inwendig te reinigen. Hoewel de meeste wasmiddelfabrikanten bijna geen poeder wasmiddel meer in de collectie hebben, is het voor de levensduur van de machine en het fris houden van was, toch nog altijd de eerste keuze. Wij gebruiken zoveel mogelijk poeder, juist vanwege die reden. Dat toevallig het wasmiddel van de Lidl ook nog altijd als beste uit de test komt bij de verschillende consumentenbonden (NL en D) is budgettair natuurlijk meegenomen.
Bij de hoofdprogramma's heb je ook nog eens allerlei extra instellingsmogelijkheden, zoals aanpasbare temperatuur, aanpasbaar toerental voor centrifugeren en instelbare tijd dat het wasgoed klaar moet zijn. De speciale vlekkenprogramma’s voor bijvoorbeeld bloed-, gras-, wijn- en vetvlekken passen de manier van wassen en inweken aan, aan de verschillende soorten vlekken. De tijd die een wasbeurt in beslag neemt, wordt daarmee ook langer, maar het wasresultaat is er dan ook naar. Een katoenen broek waarin een vetvlek zat, die de oude machine er niet meer uit kreeg, kwam na meer dan drie uur brandschoon uit de machine.
Behalve de speciale vlekkenprogramma’s is er ook nog de keuze uit de standen ecoperfect en speedperfect. De eerste stand zorgt ervoor dat het energie- en waterverbruik tot een minimum gereduceerd worden om toch een brandschone was te krijgen. Ook hierbij mag je bijna een uur extra wastijd tellen, maar als je de tijd ervoor hebt en/of je veel om het milieu geeft, is het een prima keuze om de was toch schoon te krijgen. De stand speedperfect, zorgt juist ervoor dat de was in een zo kort mogelijke tijd toch schoon wordt. De maximale belading gaat dan wel terug van 8 naar 5 kilo, maar (voor katoen) heb je binnen 1 ¼ uur een schone was. Het energie- en waterverbruik is dan ook hoger, maar voor een snelle was of in een druk gezin, kan het een ideale optie zijn om veel wasjes op n dag te kunnen draaien.
Verder heb je nog de keuze om voor kreukherstellend, extra spoelen of voorwas te kiezen. Ook bij het kreukherstellend mag de wasmachine in plaats van 8 kg maximaal 4 kg wasgoed bevatten, maar het wasgoed komt er dan beduidend minder gekreukt uit, dan zonder het kreukherstellende programma.
Verder kun je nog ervoor kiezen om een extra spoelgang te kiezen, om eventuele zeepresten tot en maximum te verwijderen, wat soms handig kan zijn in gebieden met extreem zacht water (zoals in onze woonplaats) of wanneer je een allergie voor bepaalde stoffen in wasmiddel hebt.
De meeste programma’s, voorkeuze en extra keuzes zijn allemaal met elkaar te combineren, waardoor je de keuze hebt uit meer dan honderd verschillende instellingsmogelijkheden. De mogelijkheden die wij –tot nu toe- getest hebben, leverden allemaal een schone en frisse was op.
De vraag blijft echter of al die instellingsmogelijkheden niet overdone zijn, maar dat zal iedere consument voor zichzelf mogen bepalen.

We hebben de wasmachine nu een paar weken in gebruik en verschillende wasprogramma’s en combinaties getest. Niet omdat het echt nodig was, maar ook vooral om de mogelijkheden en de resultaten daarvan waren allemaal prima. De was komt brandschoon uit de machine en afhankelijk van het toerental voor centrifugeren, ook nog eens behoorlijk droog.
Ondanks dat wij hier heel zacht water hebben en de fabrikant aangeeft dat het daarvoor nuttig kan zijn om de optie "extra spoelen" te gebruiken, hebben we nog geen zichtbare of voelbare zeepresten aangetroffen in de gedroogde was. We proberen echter ook altijd de exacte hoeveelheid waspoeder of wasmiddel te gebruiken, of zelfs soms nog net iets minder dan de fabrikant van het wasmiddel voorschrijft. Dit is niet alleen beter voor het milieu of de beurs, maar het zorgt ook voor een schonere was. Bij wasmiddel gaat de regel "more is better" zeker niet op. Het tegendeel is hierbij zeker van toepassing omdat bij overdosering de was-actieve stoffen hun werk niet naar behoren kunnen doen. Natuurlijk is de dosering echter ook afhankelijk van de vervuiling van de was en de hardheid van het water. De verschillende mogelijkheden bieden in ieder geval de optie om -wanneer je bij voorbaat al vermoed dat een vlek er niet uit zal gaan bij een gewoon wasje- te kiezen voor de opties in de vlekkenprogramma's in plaats van een extra lading wasmiddel toe te voegen.

De fabrikant geeft een restvochtgehalte aan van 45 tot 30%, waarvoor het hoogste cijfer geldt voor het wol-programma en het laagste voor fijne was/ zijde.
In ons huishouden hebben we geen aparte wasdroger, maar drogen we de was op zolder of –bij goed weer- buiten. Ondanks dat onze vorige machine ook maximaal 1600 tpm maakte, lijkt het alsof de was toch droger uit de machine komt dan bij de vorige.

Het energie- en waterverbruik is “gebaseerd op 220 standaard wascycli voor de katoenprogramma’s op 60 C en 40 C bij volledige en gedeeltelijke lading, en het verbruik in de energiebesparende standen. Het werkelijke verbruik wordt bepaald door de wijze waarop het apparaat wordt gebruikt”.
De meeste energiebesparing bij het wassen is echter nog altijd te behalen door een machine te kopen die aansluit bij je wasbehoefte. Wanneer je een machine koopt die eigenlijk een overcapaciteit heeft, verspil je meer dan je kunt besparen met een energiezuinige machine als deze.
Omdat ik (nog) geen verbruiksmeter heb geplaatst op de aansluiting van de wasmachine, ga ik dus uit van het verbruik zoals door de fabrikant is opgegeven. In de tabel hieronder staat een overzicht van het energie en waterverbruik per wasbeurt.
ProgrammaBeladingEnergieverbruikWaterverbruikProgrammaduur
Kreukherstellend 40 C4 kg0,71 kWh64 l2 uur
Snel & Mix 40 C4 kg0,6 kWh45 l1 ¼ uur
Fijnewas/ zijde 30 C2 kg0,19 kWh37 l¾ uur
Wol 30 C2 kg0,19 kWh41 l¾ uur

De daadwerkelijke verbruikskosten op jaarbasis zijn natuurlijk afhankelijk van de gekozen programma’s, de keren dat een wasmachine draait en de tarieven voor energie en water. De gestandaardiseerde gegevens zijn 137 kWh/annu en 9900 liter op jaarbasis. In theorie is dit dus echt wel een machine die zuinig met energie en water omgaat en daarbij toch prima een wasresultaat weet te leveren.
Uitgaande van de jaarlijkse verbruiksgegevens van de fabrikant, kost het gebruik van de wasmachine zo'n 32 op jaarbasis (137 kWh x kWh-prijs + 9.9 x m3-prijs drinkwater). Als je dit vergelijkt met de machines uit de energieklasse A (ook van Siemens), zie je dat de energie- en waterkosten op jaarbasis elkaar niet zoveel ontlopen. Het verschil in CO2 uitstoot is ongeveer 45 kg op jaarbasis, evenveel als een ritje Utrecht- Maastricht vv met een doorsnee benzineauto.

De bijna laatste rubriek, maar zeker niet de meest onbelangrijke is het geluidsniveau van een wasmachine. Zeker omdat in deze drukke tijden, waar in veel huishoudens vaak twee mensen werken, wasmachines moeten draaien als je zelf, je partner of je buren al of nog slapen, wasmachines hun werk doen.
Vanaf het begin valt op dat deze machine een stuk stiller is dan de vorige. We moeten regelmatig controleren of de machine nog draait door er naar te kijken of ons hoor, onder aan de zoldertrap, goed te luister te leggen.
Voor het wassen geeft de fabrikant een waarde op van 47 dB, wat echt stil te noemen is. Eigenlijk hoor je de machine dan niet eens draaien als je een verdieping lager bent of de deur dicht hebt. Voor het centrifugeren wordt een waarde van 73 dB opgegeven. Ook dat is een waarde die je nauwelijks meer hoort als je de deur naar de ruimte waar de machine staat, gesloten hebt.
In onze twee-onder-n kap woning horen we de wasmachine van de buren beter dan onze eigen machine.

Eigenlijk hebben we nog helemaal geen negatieve punten of zaken die voor verbetering vatbaar zijn, aan de machine kunnen ontdekken. De was is brandschoon, fris en afhankelijk van het gekozen programma en opties, ook nog eens nauwelijks gekreukt. Omdat een goede gebruikersreview ook negatieve punten belicht, heb ik er echt naar moeten zoeken, maar als ik er dan n moet noemen, is het misschien wel de enorme instellingsmogelijkheden die de machine bezit.
Gelet op alle ervaringen tot nu toe, geven wij de machine de volle vijf sterren die er normaal gesproken op Tweakers te verdienen zijn. Met de Siemens WM16O5C2NL hebben onze Oosterburen een prima product op de markt gezet, die voor een super schone was zorgt en ook nog eens in heerlijke rust zijn werk doet.

Deze gebruikerservaring is gebaseerd op mijn (eigenlijk onze) subjectieve mening, in ons (tweepersoons) huishouden in een gebied met zacht water en met gebruikmaking van waspoeder van onze keuze (Formil van Lidl). Onder andere omstandigheden, andere gezinssamenstelling of door het gebruik van ander wasmiddel, kunnen individuele resultaten afwijken van onze bevindingen.
Deze review is tot stand gekomen zonder technische meetgegevens of andere wetenschappelijk onderbouwde resultaten en ik (nog mijn partner) hebben geen enkele binding met de leverancier en/of met de fabrikant.
Wanneer je een aanschaf van een wasmachine zou overwegen, kan ik deze met recht aanbevelen, maar vaar niet blind op mijn mening en alleen deze review.

Heb jij ook een Siemens WM16O5C2NL?