Creative Sound Blaster Audigy 4 Review

ronaldlokers 28 november 2005, 741 views

Creative Sound Blaster Audigy 4

Pluspunten

• bijgeleverde software
  • goed geluid in games
  • zang klinkt veel zuiverder (ik had eerst ac 97' geluid)

Minpunten

• oem versie heeft geen afstandbediening (logisch)
  • voor de rest niks mogen ontdekken

Aansluitingen Score: 3
Drivers en support Score: 4
Om geluid af te spelen is deze kaart heel goed, wil je geluid opnemen dan moet je deze niet hebben omdat er geen goede aansluitmogelijkheid is om op te nemen.

Bij zang merk ik heel duidelijk dat stemmen beter doorkomen en dat ik in winamp de EQ uit kan laten en toch nog een goed geluid krijg. Ik had eerst onboard geluid, dat is vergeleken met dit om te huilen.

De extra software die meegeleverd word is leuk en handig, vooral als je je verveelt heb je aan de soundfont tool veel. Hiermee kan je allerlei instrumenten spelen op je toetsenbord. Voor de rest ontgaat me de nut van dit stukje software, maar dat kan ook zijn omdat ik de mogelijkheden niet uitgebreid getest heb

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Audigy 4?

Ik denk dat in vergelijking met onboard sound zo ongeveer elke geluidskaart beter klinkt.

Hoe bedoel je het precies dat er geen goede aansluitmogelijkheid is om geluid op te nemen? Zit er geen line-in op? En sowieso zou ik dat dan als een negatieve eigenschap noteren, ik neem nog wel eens geluid op vanaf bijvoorbeeld een minidisc en dat zou blijkbaar niet mogelijk zijn met deze kaart. Ik zie het bij jou niet terug bij de negatieve eigenschappen.

Wordt er nog meer software bijgeleverd dan Soundfont? Zo ja, wat zijn je ervaringen daarmee?
Wat mij betreft mag je survey wel wat uitgebreider zijn.
Denk dat ie bedoelt dat er geen gamepoort op zit. Daardoor kun je er geen midi-keyboard (of andere apparatuur) op aansluiten. Verder heeft de kaart wel gewoon line-in enzo, alleen niet digitaal enkel analoog.
soundfont is een soort van sampler, handig voor beginnende muzikanten. Waar we voorheen nog hardwarematig geheugen op onze AWE32/64, GUS en EWS64 (to name but a few, ik heb deze kaarten gehad..)prikten, werken de laatste soundblasters met software matig geheugen.
alhoewel op de nieuwste soundblaster (X-FI) op sommige modellen alweer hardwarematig buffer geheugen zit.