Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 8 Plus 64GB Grijs Review

tom.cx 6 oktober 2017, laatste update op 12 oktober 2017, 4.507 views

Apple iPhone 8 Plus 64GB Grijs (Product gekocht)

Snelle en krachtige telefoon. iOS11 heeft nog wel de nodige bugs op rare momenten. Foto's zijn fantastisch goed maar soms krijg je olie vlekken in beeld als er te weinig licht is. Het is een mooie update als je vanaf een iPhone 6s komt.

Pluspunten

• Snelheid
  • Scherm met TrueTone
  • Accuduur
  • TouchID
  • Camera

Minpunten

• Nieuwe foto compressie zorgt voor olievlekken in foto's
  • Bugs in iOS11
  • Achterkant is van glas en kan barsten

Introductie

Elke twee jaar gun in mijzelf een nieuwe telefoon. Vanaf de iPhone 3GS naar een iPhone 5 gegaan. Daarna de iPhone 6s. Nu ik meer onderweg met het OV en vond dat mijn iPad mini net te groot was. Is de keuze gevallen op een iPhone 8 Plus. Het formaat was toch een klein beetje slikken maar intussen ben ik er aan gewend geraakt. Owja: Dit is mijn eerste review en hoor graag wat jullie er van vinden.

Waar is de iPhone 7s Plus?

Menigte vonden het vreemd dat Apple met de iPhone 8 (Plus) kwamen en niet zoals gebruikelijk met de iPhone 7s (Plus). Overal waren hier wel wat geruchten over en de meest logische vond ik persoonlijk deze: Het design is geüpdate, want de achterkant is nu van 'glas'. Apple ziet het daarom als een nieuw toestel. Vandaar de naam 'iPhone 8 (Plus)'.

Design

'Een betonblok', 'Niks veranderd', 'Weer hetzelfde', 'Te grote bezel'. Zo heeft iedereen wel iets te zeggen over het design van de iPhone 8 Plus. Omdat het niet veranderd is van buiten. Ondanks dat dit het feit is vind het persoonlijk niet erg. Het is een prima design die nog steeds modern aanvoelt.

iOS 11 update

De nieuwe iPhone wordt geleverd met iOS 11. iOS11 is een mooie update en heeft er weer mooie functies bij. Het bedieningspaneel is flink geüpdate en ziet er gelikt uit. Daarnaast zijn animaties versneld waardoor het lijkt dat iOS sneller is. Wat ik zelf jammer vind is dat Apple het '3D Touch appkiezer' uit iOS 11 verwijderd heeft. Ook zijn in het instellingen menu een aantal instellingen veranderd van plek. In deze review ga ik echter niet in op de nieuwe functies van iOS 11.

Airdrop

Airdrop is fantastisch om tussen iOS en MacOS snel foto's te delen. Ik gebruik dit ook tijdens de camera test. Wat mij echter wel opvalt is dat de iPhone 8 plus veel moeite heeft om de media te converteren voor het verzenden. Mijn vorige iPhone 6s is hier toch veel sneller mee.

De Camera

De iPhone 8 Plus heeft precies dezelfde camera's als de iPhone 7 Plus. Hier is niks in veranderd. Wel heeft hij een iets betere foto chip en dit is zeker te merken. Helemaal als je van een iPhone 6s afkomt. Er zitten twee camera's op de iPhone 8 Plus en vergeleken met mijn iPhone 6s maakt hij in vrijwel alle omstandigheden mooiere foto's. Met name in het donker is het verschil verbluffend.Het diepte effect is erg mooi maar werkt niet vlekkeloos. Hij wilt nog wel eens een element op de foto verkeerd uitsnijden. Dit is met name als er op een plek wat schaduw is. Apple zal dit in verloop van tijd verder verbeteren en de functie Portret Modes is nu natuurlijk nog in beta.
Foto’s in het donker.
Dit is voor mij een van de belangrijkste aspecten. Het maken van foto’s. Dit doe ik graag met mijn iPhone en in het donker merk ik dat de foto sensor veel beter is met minder licht.

Zoals in onderstaande foto te zien is heb je bij de donkere foto last van een soort olie-vlekken. Ondanks dat er licht op de foto is en gebruik is gemaakt van de flitser. Natuurlijk is de flitser krachtiger dan vorige iPhones. Het is alsnog niet te vergelijken met de filters van een spiegelreflex camera.

Deze foto is ook in het donker genomen. Ook hier valt het mij op dat je een beetje een olie-vlekken achtige stukken hebt. Dit vind ik erg jammer. Ik weet niet of het hier om een bug of door de compressie waar ik het eerder over had. Hopelijk wordt dit wel wel verbeterd door Apple.

Normale versie foto:

Stukje Ingezoomd waarbij de vlekken beter zichtbaar zijn.

Deze foto is genomen op de beste manier. De iPhone heb ik op een statief gezet en de belichting van buiten is goed. Eigenlijk gewoon helemaal optimaal waardoor het een prachtige foto is geworden. De kleuren vind ik persoonlijk erg mooi. Laat de herfst maar komen! Voor het scherpen oog; Ook hier zie je helaas toch een klein beetje de olie-vlekken.

Let op: Deze foto is niet het origineel. Ik heb er compressie overheen moeten gooien i.v.m. het upload limiet van 4MB op Tweakers. Het origineel is namelijk 6,7 MB. Deze kan hier gedownload worden.

Ik heb van de week nog een video gemaakt. Hierin kan gezien worden hoe de foto's zijn gemaakt d.m.v. de schermopname die ik heb gemaakt tijdens het fotograferen. De video is hier te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=h5pYy7TmvRU
Omdat YouTube compressie gebruikt kan je hier zelf al het materiaal (70mb) downloaden. Zonder compressie: https://tomstorage.nl/s/rPlpUyDUwx7TSPt

Update: Omdat je bij aankoop 90 dagen telefonisch support heb van Apple dacht ik hier ga ik even gebruik van maken. Ik wil graag weten of de zogenaamde vlekken horen of dat het een software fout is. Hier komen ze nog op terug. Zodra ik hier meer over weet zal ik dit in de review zetten.
De nieuwe compressie
Het maken van foto's gaat erg goed op de iPhone. Alleen krijg je in de volgende omstandigheden een soort olie-vlekken in de foto's. Bij minder licht en als er veel diepte zit in een foto. Waar het door komt weet ik niet. Ik heb op de iPhone beide compressies geprobeerd (Deze kan je vinden onder 'Instellingen app > Camera'). Hopelijk gaat Apple dit verbeteren. Op mijn iPhone 6s had ik hier namelijk een stuk minder last van. Dat is echter een slechte vergelijking omdat de foto's in het donker veel donkerder zijn op de iPhone 6s.

Update 10-10-2017: Ik moet inmiddels zeggen dat de nieuwe compressie kort gezegd een beetje 'ruk' is voor apps die nog niet aangepast zijn. Deze crashen of het importeren duurt heel lang. Vandaag 45 korte video's en 1 lange video geïmporteerd in Splice (GoPro app). Die deed er uit eindelijk meer dan 22 minuten over. Wat ik erg lang vind voor een import van alleen video materiaal.

Draadloos opladen

Helemaal verbaast was ik toen Apple bekend maakte een open standaard voor draadloos laden te volgen. Ze deden dit al een beetje met de Apple Watch maar met de iPhone 8 Plus is het dan eindelijk zover. De open standaard Qi wordt door Apple gebruikt. Eerst vond ik het geen meerwaarde. Echter toch maar voor ¤15,- een draadloze Qi lader bij de Ikea gekocht. Het werkt fantastisch. De telefoon wordt opgeladen terwijl hij erop ligt. Heb je hem even nodig hoef je niet steeds de telefoon van de lader te halen.

Accuduur

De accuduur is erg goed. Hij gaat als ik hem intensief gebruik dik een dag mee. Intensief gebruik is foto's bewerken, maken en videos maken en bewerken. Ook gebruik maken van Netflix en games. Aan het einde van de dag heb ik vaak nog 25% over. In het weekend gebruik ik hem minder intensief en kan er dan twee dagen mee doen. Een prima accuduur wat mij betreft. Ondanks dat de accu kleiner dan zijn voorganger.

Snelheid

De snelheid van de telefoon is echt super. Er is geen vrijwel geen wachttijd en installaties van apps schieten voorbij. Ook bij grote apps/games. Downloaden kan even duren maar dit is niet een factor die echt mee telt. Soms hikt hij nog wel eens maar dit komt door de bugs in iOS 11. Dit heeft in mijn ogen niet zo zeer met de CPU te maken.

Speakers

Wat mij opvalt vergeleken met mijn andere iPhone 6s is dat het volume natuurlijk veel harder kan. De telefoon trilt echter wel een klein beetje mee als het volume op 100% gezet wordt. Verder is het geluid goed voorruit gegaan en is het een fijne toevoeging. Je hoort het geluid goed van links-naar-rechts en andersom gaan.

Het is een prima telefoon en als je komt van een iPhone 6s is het een mooie update. Met name de verbeterde camera's, grotere accu en scherm waren voor mij een belangrijke meerwaarde voor de update.

Indien je van een iPhone 7 Plus komt zou ik zeggen; Het is de update niet waard. Deze uitspraak doe ik door het vergelijken van specificaties iPhone 7 Plus vs iPhone 8 Plus.

Update op 6-okt-2017 om 11:32: Tekst beetje verbeterd.
Update op 6-okt-2017 om 12:59: Bij camera een stukje erbij gezet met link naar video waar gezien kan worden hoe foto's in het donker gemaakt worden.
Update op 6-okt-2017 om 21:32: Bij camera stuk geplaatst met foto voorbeelden over olie-vlekken.

Heb jij ook een Apple iPhone 8 Plus 64GB Grijs?

Sorry dat ik het zeg, maar echt objectief is deze review niet. Je geeft toch een drietal niet te verwaarlozen minpunten aan en toch geef je het toestel de maximale score van 5 sterren.
Helaas kan je de software en hardware niet los van elkaar beoordelen. Het toestel zelf qua hardware krijgt echt vijf stèrren. De software krijgt van mij een drie ivm de bugs die er nog in zitten. Waar ik elke dag wel een keer last van heb. Gezien het de meeste om de hardware gaat geef ik deze een vijf. Bugs zijn namelijk op te lossen dmv updates. Hardware problemen niet.

Overigens is het probleem met de compressie ook in mijn ogen software matig. Maar ik wacht nog op een reactie van Apple. Zoals in de review staat heb ik wat vragen bij apple neergelegd over de zogenaamde olie vlekken.

[Reactie gewijzigd door tom.cx op 12 oktober 2017 09:03]

Nou ja, als je de hardware 5 sterren geeft (wat ik nogal royaal vind aangezien het bijna een kloon van de iPhone 7 is) en de software 3 sterren, zou je er voor kunnen kiezen om het toestel in z'n totaliteit 4 sterren te geven. Dat lijkt mij toch een stuk eerlijker. Als Apple de softwarematige problemen heeft opgelost kun je je review natuurlijk aanpassen en alsnog 5 sterren toekennen.
De keuze voor 5 sterren is (en dat is puur persoonlijk) dat de hardware goed is. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met Apple hardware. Misschien dat hij niet erg objectief is omdat ik zelf altijd al Apple heb gebruikt en nooit langer dan 6 weken Android. Maar iOS vind ik persoonlijk goede software alleen nu de bugs er in zitten is het wat minder. Ook kan je in de review overigens al zien dat ik hem nog steeds bijwerk her en der. Maar ik ben het eens met je punt en zal de sterren aanpassen.

Ik zeg 'Apple Hardware' maar het is natuurlijk slechts voor een deel door Apple zelf ontworpen hardware.

[Reactie gewijzigd door tom.cx op 12 oktober 2017 13:50]

Bij deze heb ik ook mijn beoordeling van je review een tandje hoger gezet aangezien ze nu beter in lijn is met de huidige situatie :Y)
@tom.cx vind je het niet heel veel geld voor n smartphone? ;)

gr. Rick
Ja en nee. Als ik prijs, kwaliteit en gemak bekijk vind ik het zeker niet duur. Met name omdat je lang updates ontvangt (3,5 jaar vaak of langer) en ik moet toegeven dat ik de draadloos laden functie ook wel erg fijn vind. Daarnaast is het een apparaat die ik dagelijks veel gebruik zowel privé als voor werk. Ook daar brengt deze vele gemak mee.
Mja, dan nog valt daar genoeg op af te dingen natuurlijk. De Nexus 5 (2013) heeft ook ruim 3 jaar updates ontvangen. En kon toen al draadloos laden. :P
Momenteel gebruik ik hem nog steeds met plezier. En dat voor ¤ 330,-. Als je dat dan afzet tegen de ruim ¤ 500,- extra voor een iPhone 8 Plus dan krab je je toch ff achter je oren.

Begrijp me niet verkeerd; je moet vooral kiezen wat je zelf belangrijk vind en met je eigen portemonnee, maar ik steek die ¤ 500,- toch liever in mijn zak. Doet mijn vrouw ook en dan kunnen we nog een keertje luxe op vakantie. ;)
Sommigen kopen een dure telefoon, gaan 2x luxe op vakantie en kunnen die ¤500,- extra in hun zak echt wel missen.
We kunnen wel weer voorbeelden van de goedkoopste kleding en auto’s geven maar het is allemaal niet echt nuttig in deze review...

Edit: Nice review, leest lekker weg.

[Reactie gewijzigd door Sumi1976 op 12 oktober 2017 10:27]

Die donkere foto's hebben nog maar zo'n kleine hoeveelheid kleurinformatie, van de 24 bit blijft daar nog maar 8 bit aan informatie van over. Die overige 16 bit is te donker. Als je dit daarna digitaal weer naar het volledige 24bit gamma uitrekt krijg je corona's.
Dank voor je uitleg! Dat kan het inderdaad verklaren. Omdat ik zelf toch nieuwsgierig was hoe dit zou kunnen komen heb ik een ticket geopend bij Apple. Ik heb ze een aantal voorbeeld foto's gestuurd en krijg deze week (hopelijk) reactie over foto's. De uitkomst zal ik hier ook neerzetten.
Die 'olie vlekken' zijn volgens mij niet specifiek voor de iPhone 8. Ik zie het ook regelmatig op m'n iPhone 7+. Wellicht heeft het met de compressie te maken? Foto's van stilstaande onderwerpen in matig licht schiet ik hierom liever in raw met Lightroom.
Goeie tip! Ik zal ook eens met lightroom in RAW fotograferen. Ik heb ook het idee dat de vlekken met de compressie hebben te maken want op mijn iPhone 6S heb ik het eigenlijk niet. Dus mijn gedachte gaat ook echt uit naar de nieuwe compressie.
Interessant, want ik kan hier niks over vinden. Dit zou toch een groter probleem zijn. Ik doel dan op het feit dat er meer mensen last van moeten hebben
Dat zou je zeggen inderdaad. Maar het kan ook aan mijn toestel liggen. Daarom heb ik een ticket bij Apple geopend. Heb ze voorbeelden gestuurd en ze gaan er nog op terug komen deze week.
Ben erg benieuwd naar wat Apple er op te zeggen heeft. Hou mij en andere tweakers op de hoogte van de uitslag.
Ik heb er voor ik terug overstapte naar iPhone wel wat over op gezocht destijds en er waren wel degelijk fora / nieuwssites met klachten over 'watercoloring' in iPhone foto's. Juan Bagnell van PocketNow heeft er in de 'real camera review' van de iPhone 7 ook heel kort wat over gezegd. Google op 'watercoloring iPhone 7' en je vindt meer over dit issue.

Het komt er volgens mij op neer dat de noise reduction best agressief is en dit valt met name op bij slecht licht. De details worden wat uitgesmeerd om de hele foto wat aangenamer eruit te laten zien. Volgens mij dus een bewuste keuze van Apple. Bij goed licht heb je er minder last van, maar bij tegenlicht of slecht licht fotografeer ik hierdoor liever RAW.

Moet er bij zeggen dat ik geen enkele technische kennis hierover heb, dus wellicht zit ik er totaal naast.
Bedankt voor de extra uitleg. Klinkt dus eerder als iets aan de software kant waar een aantal met een kritische blik last van hebben (zich aan irriteren) maar het gros zich niet aan stoort. Ben dan ook errug benieuwd wat tom.cx van Apple te horen krijgt.
Bedankt! Ik vul hem steeds ook een beetje aan en verbeter er ook steeds iets in.
Nette review! Ik heb de 8 Plus ook nog even overwogen maar ga voor de X. Momenteel heb ik de 6.

Iets dat ik mis in de review is snelladen, heb je dit geprobeerd of heb je geen snellader?
Ik heb zelf geen USB-C lader die het snel laden ondersteund. Voor mij heeft dit (op dit moment) ook geen meerwaarde omdat ik aan het einde van de dag ruim 10-15% over heb. Ik zet hem dan op de draadloze lader van de Ikea.

Deze ligt nu op mijn nachtkastje maar wil hem nog gaan inbouwen: http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/40318025/
Bedankt voor de terugkoppeling :) helder!
Waarom is je keuze op de iPhone 8 gevallen en niet op de 7? Tenzij je natuurlijk geld zat hebt vind ik het prijsverschil echt belachelijk groot voor bijna hetzelfde. Heb net iig de iPhone 7 gekocht voor 526 euro.
Hij komt van de Iphone 6s af dan is de keuze voor de 8 logischer. Ik gok dat hij graag na twee jaar gewoon het nieuwste wil hebben anders was hij wel bij de 6s gebleven.
Inderdaad wat @ArneNL vermeld. Ik kom van de iPhone 6S af en dan zijn de verschillen wel groot.
Ja ik snap het enigszins wel. Maar als je naar de 7 was gegaan zijn de verschillen nog steeds aardig groot plus je bespaard meer als 200 euro. Ik ga normaal elke 2 jaar ook gewoon voor de nieuwste, maar ik zag dit keer echt niet in waarom ik voor de iPhone 8 had moeten gaan. Draadloos opladen heb ik totaal geen behoefte aan en alle tests wijzen uit dat kwa snelheid de 7 en 8 nauwelijks verschillen.
Ik heb hem niet los gekocht maar via een abonnement + bijbetaling.
Ik doe normaal 2 jaar met een telefoon en dan gun ik mijzelf wel een nieuwe. Nu wil ik er echter langer mee doen omdat het een best sterkte telefoon is. Ik verwacht dat deze minimaal 3,5 jaar mee gaat. Met name omdat het een krachtig beestje is.

Als ik nu ook kijk kies ik zeker ook voor de 8 voor het draadloos laden. Dit vind ik toch wel een gemak waar ik inmiddels liefde voor vertoon. Zowel in de woonkamer als slaapkamer ligt er een draadloze lader.
OT: 526 euro is niet veel. Nieuw? Heb je een link? TIA.
Bij belsimpel in combinatie met abonnement. 507 euro zelfs als je jet black neemt.

[Reactie gewijzigd door Kvibe op 11 oktober 2017 21:24]

Het was geen refurbies in een originele doos?
Nee gewoon een nieuwe.