×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 8 Plus 64GB Grijs Review

thechip 30 september 2017, laatste update op 1 oktober 2017, 1.846 views

Apple iPhone 8 Plus 64GB Grijs (Product gekocht)

Mooie upgrade komende van een Iphone 6s en absoluut geen spijt van de overstap. De camera is echt een killer feauture!

Pluspunten

• Camera
  • TouchID
  • Consumeren van Content
  • Bouwkwaliteit
  • Earpods met Lightning meegeleverd
  • Draadloos opladen
  • Universele standaard QI

Minpunten

• Design is verouderd
  • Scherm is niet bijzonder
  • Geen USB-C

Aangezien ik al een tijdje een iphone 6s had vond ik het een mooi moment om een nieuw model aan te schaffen. Het werd sowieso een Iphone dat is bij mij altijd een no-brainer. Echter moet ik wel eerlijk bekennen dat de S8 van Samsung een heel erg mooi toestel is. Vooral toen ik hem voor het eerst zag. Als ik eerlijk ben vind ik de S8 op dit moment zelfs het mooiste toestel, als echte Apple fan steekt mij dat wel enigzins. Deze review is vooral voor mensen die twijfelen welk model ze nou moeten halen. Dit was een punt waar ik zelf erg mee geworsteld heb. Ik kwam zoals gezegd van de normale Iphone 6s. Dus als je op zoek bent naar benchmarks etc dan is daar genoeg over te vinden op het web.

Unboxing en inhoud

Foto's zal ik toevoegen maar zoals altijd is het allemaal erg minimalistisch en erg mooi verpakt. In de doos trof ik de iphone, wat boekjes, het pinnetje om de simtray te openen, een lightning kabel en oplader. tot mijn grote verbazing trof ik earpods met een lightning aansluiting. Hiervan was ik niet op de hoogte dus dit was een welkome verrassing.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DYJGP2Eq7JorJl.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DYJGP1UKs5S6xv.jpeg

Help welke Iphone?

Hier heb ik even over na moeten denken en volgens mij hebben veel mensen op dit moment deze keuzestress. Apple heeft het er niet makkelijker op gemaakt. Eerder kwam er een model uit en dat was het. Afijn ik wilde graag een nieuwe Iphone en heb gewacht tot het Apple event. Apple what have you done, maar dat gaan we niet hier bespreken. Welk model kies je dan? een Iphone 8 de plus of toch de X. Ik heb persoonlijk niet gekeken naar de prijs, alhoewel 1350 euro behoorlijk aan de prijs is. Ik maak persoonlijk ontzettend veel gebruik van de camera van de iphone. Heel gaaf om altijd een fototoestel bij de hand te hebben en even een mooi plaatje of filmpje te schieten.

De portait feature zag er zo gaaf uit dat de normale iphone 8 eigenlijk al redelijk snel af viel. Touch id vind ik persoonlijk zo een ontzettend fijne feauture waar ik zo gewend aan ben geraakt. De demo van FaceID faalde natuurlijk keihard door de slechte voorbereiding. Maar ook los van het falen ervan vond ik tijdens verschillende demonstraties van FaceID dat het redelijk traag was. Daarnaast lijkt het mij persoonlijk ontzettend irritant om nadat je de Iphone hebt geunlocked je ook nog een swipe up moet uitvoeren om de telefoon daadwerkelijk te gebruiken. twijfel, twijfel en nog eens twijfel. want de X heeft wel het grotere scherm in een compactere behuizing en een OLED scherm. Echter vond ik het gemis van TouchID de doorslag geven. Misschien volgende jaar als de X is verbeterd en FaceID 2 komt eraan dat ik dan overstap. Op deze manier heb ik de keuze gemaakt voor de Iphone 8 plus en ik kan jullie alvast verklappen dat ik heel erg blij met de 8 plus ben. Had ik toen mijn 6s ook maar in de plus versie genomen besef ik mij nu.

De Iphone 8 Plus it is!

De iPhone 8 Plus dus en wat ben ik er blij mee en ja wat is die camera vet! Mijn vrouw is een fanatieke fotografe en heeft meerdere spiegelcamera's maar zij was de hele dag bezig om de Iphone te ontvreemden _/-\o_ . Wat ik ook ontzettend fijn vind is hoe groot het scherm is.Het is zo veel fijner om content te absorberen. Zoals ik zei ik had al veel eerder een groter scherm moeten nemen kom ik nu achter. Nee de telefoon is inderdaad niet meer met 1 hand te bedienen en al helemaal niet als je kleine vingers hebt zoals ik. Meestal heb ik de Iphone toch met 2 handen vast dus dat is voor mij geen issue.

Bouwkwaliteit

De Iphone straalt pure klasse uit. de bouwkwaliteit is zoals we van Apple mogen verwachten top. Eindelijk zijn we van die lelijke antenne strepen verlost, wat was dat lelijk zeg. Ook heb ik nu veel meer grip. De Iphone heeft alleen geen grip meer op de bank. hij glijd zo naar beneden dus zorg dat die de goede kant op glijdt 8)7. Wat ik erg jammer vind is dat het design van de telefoon zo gedateerd aanvoelt. Heb het gevoel dat Apple de strijd aan het verliezen is of reeds heeft verloren ten opzichte van de concurrentie. Ook de Iphone X. Wees eens eerlijk mensen, die hap uit dat scherm dat kan toch niet waar zijn? Echt bizar alsof het een onafgemaakt product is die onwille van de tijd toch gereleased moest worden. Bizar gewoon....

Batterijduur

De batterijduur is gewoon netjes en niet bijzonder. Ik kan hier nog weinig over vertellen. Heb de Iphone erg intensief gebruikt en een hele dag haal ik ermee dus dat is ok. Het draadloos opladen heb ik nog niet geprobeerd omdat ik mij nog aan het inlezen ben welke lader ik wil gaan gebruiken. Wel heb ik besloten om er een snellader bij te halen. Zodra ik deze heb zal ik de bevindingen met jullie delen.

Scherm

Het scherm is prima, niks bijzonder. Ik zie zelf weinig verschil met het scherm van een 6 of 7. Het hele truetone zie ik meer als een verfijnde Night shift. Jammer dat in de plus geen OLED scherm aanwezig is. Prettig dat ik nu zo een groot scherm heb. Het kijken van filmpjes, lezen van mails, appen, surfen. Al deze handelingen zijn gewoon zo veel fijner met een groter scherm. Mijn ipad Air 2 lag al stof te happen maar ik zal hem nu helemaal nooit meer gebruiken.

Dagelijks gebruik

Zoals ik al zei ik ga geen benchmarks uitvoeren. De telefoon voelt erg rap aan maar om eerlijk te zijn was mijn Iphone 6s dat ook. Hoeveel sneller moet een app opstarten, ik weet het niet. Ik merk hier dan ook weinig verschil met de 6s. dus mocht je een 7 hebben dan hoef je volgens mij om de snelheid al helemaal niet te upgraden. Het toestel is wel echt een stuk groter dan de normale versie, dus mocht je een strakke broek aan hebben dan zie je een enorm gevaarte in je broekzak ;) . Meestal heb ik een nette broek aan dus dat vind ik sowieso geen gezicht zo een telefoon in je broekzak. Heb hem meestal in mijn binnenzak van de jas of op bureau. De plus zal ik nu al helemaal niet meer in mijn broekzak stoppen onderschat het formaat niet.

Camera

De camera ja de camera wat is die vet. Ik heb eigenlijk alleen nog maar foto's van mijn kinderen gemaakt en die ga ik niet hier posten. Wel kan ik mededelen dat de portrait functie echt tof is. alsof je een mini studio in je hand hebt. Ik zal binnenkort wat foto's van andere objecten maken en uploaden. De snelheid van de camera is ook voor mijn doen uitstekend. Ik ben geen fotograaf dus misschien zijn andere mensen vele malen kritischer. De camera is voor mij toch echt het hoogtepunt, dat klinkt misschien gek bij een smartphone maar dat is wel de stand van zaken en volgens mij voor velen met mij.

Misschien een aparte review en niet zoals jullie gewend zijn maar hij was ook meer bedoeld voor de twijfelaars. Ik hoorde daar ook bij en ondanks het verouderde design, het gemis van een oled scherm is dit toch wel echt de fijnste Iphone die ik in tijden heb gehad met een super camera!

Heb jij ook een Apple iPhone 8 Plus 64GB Grijs?

Tnx voor je inzicht. mijn iPhone 8 is besteld.

Wat me op viel in je review:

"Het werd sowieso een Iphone dat is bij mij altijd een no-brainer" en "als echte Apple fan" en dan vervolgens verbaasd zijn dat de earpods een lightning aansluiting hebben wat al sinds iPhone 7 is omdat ze de 3,5mm jack hebben verwijderd? 8)7 . hahaha dat voelde raar.

Over de camera, dit zal anders zijn met de 8+/x maar ik heb ook een DSLR maar vind de 6S nu echt super slecht.
Klopt was er verbaas over omdat er zoveel heisa was omtrent het verwijderen van de jackplug. Dus ik ging er vanuit dat er helemaal geen oordopjes waren meegeleverd :D vandaar de verwondering.
Helemaal geen oordopjes meeleveren. Dat zou helemaal crisis veroorzaken haha wat wordt het volgende dan.... geen lightning kabel meer want je wireless charging is er al. Sync maar via WiFi.

Soms denk ik met dit soort bedrijven dat ze denken, laten we kijken hoe ver we het allemaal kunnen rekken want ja die paar minder units tov (extreem) hoge prijs heft elkaar meer dan genoeg op.

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 1 oktober 2017 21:37]

Nintendo heeft het op gegeven moment ook geflikt, die verkochten hun nieuwe (3)DS(?) op gegeven moment zonder oplader, omdat het gros van de DS kopers vaak al een oplader hadden van een vorige generatie handheld. Scheelde Nintendo geld in de productie, plus de extra opladers die los verkocht worden voor de nieuwe klanten. En die kwamen er volgensmij ook gewoon mee weg. Zou er dus niet heel erg gek van opkijken als apple op gegeven moment iets vergelijkbaars zou doen. Het is eigenlijk ook zo'n gek idee nog niet, gezien de gemiddelde Apple gebruiker toch een redelijk "dedicated" koper is, en op het moment van aanschaf van een nieuwe iPhone hoogstwaarschijnlijk al enkele opladers in bezit heeft.

[Reactie gewijzigd door bimmy op 2 oktober 2017 01:48]

Punt is echter dat men altijd kabels te weinig heeft, en er kabels kapot gaan. Er is geen een officiŽle lightning kabel die het overleefd heeft.

Rest is allemaal goedkope(re)kruidvat merk die het al sinds de iPhone 5 hebben overleefd.

Afijn dat van de 3DS vond ik ook echt een slechte zaak. Dat zijn proprietary laders die je niet op elke straathoek kan krijgen. Dat is anders met usb/lightning.
Nintendo doet het Weer, want ik kwam er vrijdag achter dat er geen adapter bij de mini snes zit.
En het is gewoon weer uitverkocht.
Ik voelde me echt super genaaid toen ik onwetend een 3DS gekocht had voor m'n zoon en dan pas (op kerstdag) merkte dat er geen oplader bijzat. Nooit meer nintendo voor ons !
Misschien dat er nu weer gereageerd kan worden op de review? Volgens mij zijn er voldoende Nintendo topics te vinden waar zulke zaken besproken kunnen worden. Thanks!
Wat bedoel je precies met het pluspunt "consumeren van content"?
Had verwacht daar iets over te vinden in de review zelf.
Bedankt voor je scherpte. Ga het verwerken in de review. Ik bedoel ermee dat ik hiervoor altijd de normale uitvoering heb gehad en sinds dit model ben overgestapt op het plus model. Het bekijken van pagina's in Safari, maar ook het verwerken van mails gaat allemaal zoveel gemakkelijker voor mij met het grotere scherm. Ook is het bekijken van filmpjes een stuk prettiger dat bedoel ik met het consumeren van content.
Helemaal duidelijk. Dankjewel. Kan ik me goed voorstellen overigens. Op mijn SE krijg ik bij Apple Music vaak niet eens alle tekst van een songtitel of album in beeld. Naar mij idee is dit allemaal heel bewust om de consument subtiel te vertellen dat ze eigenlijk een groter scherm nodig hebben. Dan kan je ondanks dat je prima tevreden bent met je telefoon qua hardware, alsnog gaan investeren in een nieuwer model!