×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers zegt: 8,5

HTC U11 Zilver Review

John_Otters 30 september 2017, laatste update op 30 september 2017, 168 views

HTC U11 Zilver (Product gekregen)

Een zeer mooie en snelle high-end smartphone, maar had zelf graag een amoled scherm en een grotere accu gezien. Ook het gemis van een 3.5 mm aansluiting is zeker een minpunt. Gebruik van een hoesje aan te raden.

Pluspunten

• Hardware: snel
  • Goede audio
  • Goede camera
  • Strak design, voelt stevig aan
  • Fingerprintscanner
  • Water- en stofresistant
  • Ondanks LCD mooi, helder HD scherm
  • Meegeleverde accessoires

Minpunten

• Geen amoled
  • Accuduur
  • Geen 3.5mm audio
  • Achterkant breekbaar en vingerafdrukkenmagneet
  • Bloatware van Zuckerberg

(Ik heb de HTC U11 via Tweakers.net gewonnen door mee te doen aan de HTC poll)

Elke review wordt geschreven met een bepaalde achtergrond. Een iphone gebruiker zal de U11 anders reviewen dan een samsung gebruiker. Om even een beeld te schetsen: de HTC HD2 was mijn eerste smartphone. Wel met een android rom natuurlijk, want tweakers.
Na de HD2 heb ik vervolgens achter elkaar een Nexus 4, Nexus 5 en nu een Lenovo P2 gehad. Wat ze met elkaar overeen hebben is dat ze allemaal android daaiden, dat ze zo veel mogelijk functies hadden en dat ik ze weg deed zodra de update ondersteuning dreigde weg te vallen. Wel werden mijn telefoons steeds sneller en steeds groter. De HTC U11 zou zeker in dat rijtje passen, zoals we zullen zien. (Hij is alleen niet groter dan de P2, gelukkig)

Design

Het design van de HTC U11 is zeer gelikt. Mooi afgeronde randjes, glanzende achterkant en weinig randjes waar vuil in kan blijven hangen. Dat ie ook nog spatwaterdicht is met zijn ip67 rating, is mooi meegenomen.
Hij voelt stevig aan, maar schijn bedriegt: de achterkant is van glas, dus net zo breekbaar als de voorkant. Bovendien is de achterkant zo shiny, dat de vingerafdrukken er helder op blijven staan. Dan geef ik toch zeer de voorkeur aan een aluminium behuizing.
Gelukkig heeft HTC er dan wel een hard doorzichtig hoesje bij geleverd, wat de achterkant beschermt. Ik zelf echter de voorkeur aan hoesjes met een randje, waadoor ook de voorkant enigszins beschermd is.
Een aantal reviewers zien de bezels als een negatief puntje. Ik hoef geen scherm dat van rand naar rand loopt. Ik heb nu al dat ik aan de rand van het scherm iets selecteer als ik niet op pas. De U11 heeft wel in de onderkant de back en apps knoppen zitten. Geen zwart balkje op je scherm meer dus.
Waar de Lenovo P2 een minpuntje opliep doordat de power knop net onder de volumeknoppen zit, heeft HTC dit mooi opgelost: de power knop heeft ribbels, waardoor je in principe nooit verkeerd kunt gaan. Dit soort details kan ik zeker waarderen.
Waar HTC innovatief in is, is edge sense: knijpen in je telefoon. Voor mijn gevoel toch vooral een gimmick. Ik zou heel erg moeten wennen aan het feit dat soms de camera aanspringt omdat ik de telefoon te hard vastpak. De vingerafdukscanner als knop gebruiken, zoals bij de P2, spreekt me dan meer aan.

Hardware en prestaties

Wat hardware betreft is er al veel gezegt: de soc, het geheugen, de opslag, … het past allemaal bij een moderne telefoon en veel snellere telefoons zul je niet gauw zien. In de review van Arnoud Wokke staat dit ook netjes in mooie benchmarks te zien.
Nu draai ik geen zware apps en game ik nauwelijks op mijn smartphone, dus veel zal ik er niet van merken. Wel zie ik dat apps een fractie van een seconde sneller openen op de U11 dan op mijn P2 en dat bijvoorbeeld een youtubefilmpje net iets eerder start op de U11.
De laadpoort is een USB-C, dus de U11 gaat mooi met de tijd mee. Nooit meer kijken of je laadkabel verkeerdom zit. Helaas is dit dan meteen ook je geluidspoort: de U11 heeft geen 3.5mm jack. Er zit een verloopstekkertje meegeleverd, maar deze schijnt extra stroom uit je accu te trekken. Met het geluid zelf zou het erg goed zitten. Ik hoor het zelf niet, maar veel reviewers vinden het geluid top. Voor mij is de missende 3.5mm echt een minpunt.
De vingerafdrukscanner werkt naar mijn idee erg goed. Hij is mooi weg gewerkt in de bezel en wat kleiner dan die op mijn p2, maar hij reageert erg goed op mijn aanraking.

Scherm

Het eerste dat opvalt als ik de U11 naast mijn P2 leg is dat de kleuren warmer zijn. Dit kun je uiteraard ook instellen, dus dat zegt nog niet zoveel. Het contrast en de helderheid van het scherm zijn prima in orde. Groot nadeel vind ik echter dat HTC voor een telefoon van bijna ¤700 geen amoled scherm heeft kunnen regelen.

Accu

Inderdaad, die accuduur. Goed, het is een vrij zuinige telefoon. Android wordt ook steeds beter in het zuiniger maken van de apps en een snellere soc hoeft niet altijd meer te betekenen dat dit ten koste gaat van je accuduur. Vergelijk je de HTC U11 met mijn Lenovo P2, dan zie je dat de P2 meer dan 50% keer zo lang meegaat (bij webbrowsen 9uur 19 minuten vs 15 uur 47 minuten). Dat is natuurlijk ook te verklaren omdat de accu van de p2 net zoveel groter is. De laadtijd is echter wel gelijk aan elkaar: 2,5 uur.

Software

De android versie die HTC gebruikt (sense) is vrij kaal, en daar hou ik van. Geen onnodige samsung-laagjes, gewoon android. En deze android versie verwacht ook nog eens update voor het eind van dit jaar naar Oreo. Helemaal goed dus.
Toch valt hier en daar wel wat bloatware te bekennen. Nauwelijk eigen versies van apps die je toch niet gebruikt, maar dat de facebook apps er alvast voorgeďnstalleerd staan en niet zomaar te verwijderen zijn, daar ben ik minder blij mee. Ik bepaal graag zelf welke apps ik erop zet.
Gelukkig is de HTC U11 wel vrij gemakkelijk te rooten en dan zijn die ongewenste apps er zo weer af.

Camera

Ik heb slechts een paar foto’s gemaakt. Ook met zoom en kan wel zien dat de camera stukken beter is dan die van mijn Lenovo P2. Daar was dan bij de P2 vooral ook op beknibbeld. Ik ben geen topfotograaf, maar de camera op de U11 zou al een goede vervanger zijn voor een zakcamera.

Met de huidige prijzen van ¤1000,- en meer voor de nieuwste Samsung of iphone valt het nog wel mee. Het is duidelijk te zien dat dit geld vooral in de hardware is gaan zitten. Helaas hebben ze daarbij niet even een grotere accu en een amoled scherm in meegenomen. Hoewel ik de nieuwprijs (op moment van schrijven ¤639) nooit voor een telefoon zou neerleggen, denk ik dat de prijs/kwaliteit verhouding zeer redelijk is.

Heb jij ook een HTC U11 Zilver?