Specificaties Tower/desktop met C2Q Q8200 en 3GB ram - Bekijk alle specificaties

Fujitsu Siemens Amilo Li 3740 Review

T.H. Lassche 21 januari 2010, laatste update op 21 januari 2010, 702 views

Fujitsu Siemens Amilo Li 3740

Pluspunten

• Relatief goede hardware voor een zachte prijs
  • Wordt standaard geleverd met muis en toetsenboerd
  • Erg stil

Minpunten

• Audio kabel hing in de fan van de videokaart (!)
  • Muis en toetsenbord gaan verkleuringen vertonen

Features Score: 4
Introductie

Midden vorig jaar had ik een extra desktop nodig. Toen is mijn oog gevallen op de AMILO 3740. Welke ik vervolgens bij de Media Markt heb gekocht voor destijds 600 euro.

Specificaties

Processor: Intel Core 2 Quad Q8200
Videokaart: nVidia GeForce 9500GS (512 mb)
Moederbord: mATX NV C2 775 PCIe VGA
Geheugen: 3072 mb DDR2 / 800 Mhz
HDD: 500Gb SATAII / 7200 rpm
ODD: SuperMultiformat DVD Burner DL
Cardreader: 20-in-1 cardreader
OS: Windows Vista Home Premium

Het is een model uit de L-serie van Fujitus Siemens, er is nog een zwaardere serie de P-serie.

Inhoud doos
  • Muis
  • Toetsenbord
  • Desktop pc
  • Voedingskabel
  • Installatiehandleidingen
Gebruikerservaringen

Hieronder geef ik in een aantal punten weer wat mijn ervaringen met de dekstop zijn.

Verpakking

De desktop pc zat goed verpakt in een dikke laag piepschuim en kwam ongeschonden uit de verpakking. Ook de muis en het toetsenbord waren goed verpakt.

Installatie

De installatie ging zoals ik gewend was, een aantal stappen voor de Windows installatie moesten doorlopen worden waarna het systeem werd geherstart en een GUI van Fujitsu Siemens op het scherm verscheen, het was een programma zoals de meeste fabrikanten dat tegenwoordig hebben, een scherm met verschillende opties en o.a. de mogelijkheid voor het maken herstelschijven. Alle stappen konden zonder problemen doorlopen worden. Ook werden er door het programma nog een aantal trial versies van software meegeleverd en ge´nstalleerd, zelf zit ik daar niet zo op te wachten, deze programma's waren dan ook al gauw weer verdwenen.

Bouwkwaliteit

Op zich zit de pc stevig in elkaar, er was echter wel 1 groot bezwaar, direct na de eerste start up hoorde ik geratel in de case, ik dacht eerst dat het gewoon een luide fan was en keek het een paar dagen aan, toen ik merkte dat na een paar uur intensieve belasting van het systeem de graphische kaart begon te laggen en extreem hoge temperaturen begon te vertonen heb ik toch de case maar eens opgengeschroefd (dan vervalt de garantie wel, maar ja ik ben ten slotte een tweaker en weet daar wel raad mee). Wat ik daar binnen aantrof verbijsterde me, de grijze audiokabel die van de grafische kaart naar het moederbord gaat hing in de fan van de grafische kaart (!) zoiets mag absoluut niet gebeuren, en ik heb de kabel dus ook met een bindstripje aan de case vast gemaakt.

De meegeleverde muis en het toetsenbord zijn ook prima, wel beginnen ze op den duur verkleuring te vertonen, maar dat is niet zo gek, want ze zijn wit van kleur.

Prestaties

De prestaties van deze PC vallen me 100% mee, met een midrange videokaart (9500GS) kunnen games zoals Company of Heroes gemakkelijk op high worden gedraaid. Ook met antialiasing (met 4x) heeft de grafische kaart geen moeite

Ook de prestaties van het systeem onder Vista zijn zeer goed, het opstarten van Vista gaat razendsnel (slechts 2x het groene balkje), in minder dan 30 seconden na het opstarten kun je met het systeem werken. Hiervoor moest ik wel wat dingen in de msconfig aanpassen. Deze snelheid is voor het grootste deel te wijten aan de harde schijf die zeer snel is, maar ook aan de processor die als quadcore heel wat aankan.

Geluidsproductie

Het systeem is zeer stil, de fan produceert verschillende geluidsniveaus, afhankelijk van de belasting, bij tekstverwerken e.d. hoor je helemaal niets. Tijdens bijv. gamen hoor je dat de fan harder gaat draaien, maar het geluid valt nog steeds in het niet, bij het geluide die mijn Acer Aspire 7720Z produceert.

Extra's

Een extra handigheidje is de cardreader, die maakt het gebruik van usb cartridges e.d. overbodig, een nadeel van de cardreader is wel dat ook wanneer je hem niet gebruikt hij nog steeds verscheidene schijven laat zien onder Windows Explorer, wat het soms lastig maakt om je USB apparaat te vinden.

Op de audiokabel na, een prima PC voor een goede prijs, de prestaties vallen niet tegen en de geluidsproductie ook niet. Zeer geschikt voor de gemiddelde computergebruiker.

Link: Productinformatie van de leverancier

Heb jij ook een Fujitsu Siemens Amilo Li 3740?