Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS918+ Review

Quasem 29 september 2017, 3.412 views

Synology DiskStation DS918+ (Product gekocht)

Mijn eerste Synology; gaat gebruikt worden als basis NAS met extra backup naar mijn Zyxel NSA325v2. Uitbreidbaar, relatief krachtig en een veel betere userinterface met apps dan de Zyxel. Ook veel duurder :-).

Pluspunten

• DSM werkt mooi
  • Standaard 4 GB, uitbreidbaar naar 8 GB
  • Mogelijkheden tot cache via M2 SSD (niet in gebruik)
  • USB 3.0 en eSata. Gelukkig ook USB 3 aan voorzijde

Minpunten

• Houders voor schijven voelen wat plastic en fragiel aan, verwacht Wel dat ze het goed houden
  • Geen 10 Gbit aansluiting

Kwaliteit voeding Score: 4
Dit is mijn eerste review en deze zal dus zeker niet zo compleet en uitgebreid zijn als sommigen graag zien, maar ik hoop toch wat informatie te kunnen geven.
Het is mijn intentie om af en toe deze review bij te werken.

Levering en installatie
De Synology DS918+ besteld via Megekko en deze werd de volgende dag geleverd incl. WD Red 4TB. Het monteren (in de houder stoppen en vastklikken) was zelfs voor een eerste kennismaking met Synology erg gemakkelijk.

Aansluiten op netwerk en zoeken via de Synology website incl. installatie van DSM leverde geen problemen op.

Hardware
Als negatief punt heb ik aangegeven dat er geen 10 Gbit aansluiting op zit. Wel 2 x 1 Gbit aansluitingen. Nu weet je natuurlijk wat je koopt en dat het er niet op zit, maar toch vind ik eigenlijk dat Synology op dit model de mogelijkheid voor uitbreiding had horen te geven. Ram upgraden is prima te doen, gewoon de schijven eruit en dan kan de ramupgrade plaatsvinden. Het is dus niet nodig om de hele nas uit elkaar te halen.

Een ander positief punt is de mogelijkheid om M2 ssd's als cache te installeren. Deze gaan er over een poosje zeker komen, aangezien de nas een centrale positie gaat krijgen als o.a. mediaserver, clouddrive en backupstation. Ook draait er inmiddels een VPN-server (OpenVPN). Backups moeten vervolgens doorgesluisd worden naar de Zyxel NSA 325v2.
De USB3 uitgang aan de voorkant gaat gebruikt worden voor wekelijkse backups naar een externe schijf, die op mijn werk zal worden bewaard (rotatiemechanisme met 4 schijven).

Er zit nu 1 schijf in. Opgezet als SHR, het komende jaar zal de NAS vol komen met 3 extra schijven van ook 4 TB (of groter).

Software
DSM6 is een verademing vergeleken met de ietwat spartaanse interface van mijn Zyxel nas. Niet alleen zijn er veel vaker updates, ook zijn er veel meer apps (packages) beschikbaar. Er is gewoon veel meer functionaliteit out of the box beschikbaar. Natuurlijk kan de Zyxel ook uitgebreid worden, maar het is allemaal wel veel meer gedoe.

Overig
De DS918+ is niet goedkoop (moment van schrijven ronde 550). Voor dat geld kun je zeker een hele mooie eigen gebouwde nas neerzetten. Maar die tijd wil ik er momenteel niet aan besteden. Vandaar een gekocht exemplaar. Ik heb ook gekeken naar de DS916, de 416 (play) en de 418(play). Ik heb voor de DS918+ gekozen ivm mogelijkheden, uitbreidbaarheid, performance en de verwachting dat dit model nu nog 2 jaar langer ondersteund wordt dan de 16-series.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS918+?

Waar word de M2 SSD cache exact voor gebruikt? Puur voor DSM of ook voor bepaalde applicaties? Of kun je dat zelf instellen?
Vandaag heb ik een Samsung 960 EVO 250gb geinstalleerd in mijn gloednieuwe DS918+. Daarbij kon ik alleen kiezen voor de cache-modus 'alleen-lezen'.
Klopt nog een erbij en je heb read write caching
En wat is daarmee het antwoord op de vraag van @bones?
Ik heb helaas nog geen SSD's om eea uit te proberen, maar uit alles wat ik lees blijkt dat het niet mogelijk is om er iets anders mee te doen als cache. 1 SSD => Read cache, een tweede is voor Write cache. Deze kun je aan een volume toewijzen, waar de cache op werkt. Ook lijkt er een limiet te zijn van grote van de SSD's.
Trucs om eea anders in te zetten heb ik nog nergens gelezen.
Dankjewel, dan heeft de 918+ voor mij geen toegevoegde waarde. Leek me leuk om DSM razendsnel op te laten draaien, al zal komend vanaf een 215j alles razendsnel zijn :) wachten op de 418play!
Is inmiddels bij een aantal winkels te bestellen. Alleen is het prijsverschil niet erg groot (ronde de 70 a 80 Euro). Maar vanaf de 25j zijn het forse upgrades idd. :)
de vraag is of je die 70 euro niet beter kunt uitgeven aan de 918+, maar moet er nog eens beter induiken.
Heb je de mogelijkheid om te testen of een M2 SSD ook in te stellen is als volume in plaats van cache? De duurdere / grotere modellen ondersteunen dit namelijk wel, maar hier wordt er door Synology niets over gerept. Mocht dit werken, dan is het voor mij een perfecte opvolger namelijk :)
Kan ik helaas niet testen. Ik wil nl. eerst kijken welke dat ik veel gebruik (er zit een adviesmogelijkheid in de software om de grootte van de cache te bepalen). Het lijkt alleen mogelijk om deze als cache in te stellen.
Ik ben benieuwd naar Nvme lees en schrijf prestaties
Zou deze nou sneller zijn dan de DS1817+?
Ja met nvme Ssd denk ik wel
Heb vandaag 2 keer 512 Ssd Samsung 840 pro gekocht voor read write caching
Jamer dat die maar 2 nic heeft en geen 10 gb mogelijkheid .read write nvme 1000Mbit en hooger
Maar netwerk kan max 200 Mbit /sec naar buiten geven
Ze moeten ze met 2 nics vergelijken
Een met ssd andere met nvme ssd
Bottle nek is 2 nics
2 nvme zijn wel een beetje duur .
128 gb is aan de kleine kant
256 is net genoeg maar ook prijzig
Voor mensen die later willen upgraden wel ideaal: over twee jaar zullen die prijzen dalen en kun je deze NAS een stuk sneller maken.
Goede review!

Wat ik me wel afvraag: als je geen SSD cache gebruikt, wat is dan het werkelijke voordeel van de 918 ten opzichte van de 916+?
In de 918 zit een Celeron CPU, in de 916 een Pentium die ietsje sneller is. Daardoor lijkt de 916+ het voordeel te hebben dat die hardwarematige transcoding ondersteunt die de 918 dus moet missen?
De 918heeft dus de mogelijkheid voor het toevoegen van een SSD cache, maar voor "standaard-thuissituaties" zal dat niet echt iets toevoegen (hoeveel mensen zullen werkelijk de bus volledig voltrekken bij normaal gebruik?).

Ik heb zelf de 916+ met 8 Gb. Jammer om te zien dat de vooruitgang zo traag verloopt: een 10Gb poort (of optie om deze later toe te kunnen voegen) is inderdaad wel het minimale dat je zou verwachten.

@IndoBoy ik denk het niet: https://tweakers.net/pric...re/829811;519879;1033565/
Maar als je zo'n grote NAS hebt, zou de SSD cache wel verschil kunnen maken: je koopt zo'n grote NAS waarschijnlijk omdat je relatief veel gebruikers en/of data hebt :)
10 gb is leuk voor de toekomst of directe verbinding met je pc.gigabit raakt zo snel vol. Gebruik iscsi dat bandbreedte gebruikt en storage . Heb vandaag een ds3617xs gezien sweeet maar net overkill voor thuis voor mij . Ds1817+ is al beina overkill
De J3455 in de DS918+ is iets sneller dan de N3710 in de DS916+, echter verbruikt hij ook meer stroom.

[Reactie gewijzigd door verytallman op 9 oktober 2017 14:19]

Prijs is ongeveer de helft van een DS1817+ wel toepasselijk