HP Pavilion Power 15-cb061nd Review

UltraWalnut 25 september 2017, laatste update op 25 november 2017, 612 views

HP Pavilion Power 15-cb061nd (Product gekocht)

Mooie laptop, goede kwaliteit voor de prijs. Snelle NVMe SSD erin!

Pluspunten

• goede accuduur
  • goed scherm
  • lekker toetsenbord om lang op te typen
  • alle 3 de USB-poorten zijn op 3.0 snelheid
  • supersnelle drives (NVMe SSD + HDD)
  • snelle internet adapter
  • Windows Hello ondersteuning
  • GTX 1050 met 4 GB geheugen i.p.v. 2 GB

Minpunten

• scherm kan niet heel fel
  • de 'fans'zijn echt duidelijk hoorbaar bij zware belasting
  • fans zijn standaard altijd aan, maar is op te lossen in de BIOS (zie uitgebreid)
  • komt met alle HP bloatware
  • de 'write' snelheden van de SSD zijn niet geweldig

Mijn vorige laptop was een Asus N56VZ, dus het was ondertussen wel tijd voor wat nieuws. Ik zocht een laptop rond de ¤1200,-, en toen heb ik deze HP voor ¤1139 gekocht. Ik heb hem vooral nodig voor gamen, maar ik houd niet erg van gamer looks zoals andere laptops in deze prijscategorie.

In de doos

In de doos zat eigenlijk vrij weinig.
De laptop zelf en de oplader. Op de zijkant van de doos staan de specificaties. De laptop zit netjes ingepakt in een folie en daaromheen nog een bescherming.

Buitenkant

Op de laptop zelf zitten niet heel veel poorten, maar genoeg voor dagelijks gebruik.
3x USB 3.0
Kensington Lock
3.5 mm combo
Ethernet poort
HDMI 1.4
USB Type-C Gen 1 (5 GB/s)
Aan de rechterzijde zitten ook nog 2 LED's. Eéntje is er voor 'power', de tweede is om aan te geven of er data naar de HDD wordt geschreven

Toetsenbord typt erg lekker, met (denk ik) rond de 1.5 mm travel distance. Het is verlicht, en je kan het aan en uit zetten met de F5-toets. Het jammere (maar niet een enorm minpunt) is dat er maar twee standen zijn: aan of uit. De powerknop is ook verlicht, evenals Caps Lock. Het toetsenbord heeft aan de rechterkant ook een numpad. De pijltjes toetsen zitten in de ruimte van 3 toetsen verwerkt. Pijltje omhoog en omlaag zijn beide een halve toets geworden.
Het touchpad is ook fijn, en ondersteunt gestures.
De speakers zitten boven het toestenbord, maar klinken niet goed. Er staat een klein logo van Bang & Olufsen bij, maar ik zou niet weten waar die vandaan komt. De speakers klinken te vlak, en missen (zoals eigenlijk alle andere laptops) Bass.
De webam is 1080p, en ondersteunt Windows Hello. Dit vind ik persoonlijk een groot pluspunt, want de technologie is relatief nieuw. Naast de webcam zitten 2 infrarood sensoren, die het zelfs mogelijk maken om midden in de nacht zonder lichten aan in te loggen met je gezicht. De randen om het scherm heen zijn niet storend groot.

Scherm

Het scherm is een erg mooi IPS paneel. Ik heb zelf geen apparatuur om specificaties te meten, daarvoor verwijs ik je naar de review van Tweakers.net zelf (zie onderaan de review).

Accuduur

Hetzelfde als het scherm: gewoon prachtig! Zelf kom ik tot 7-8 uur op de batterij met scherm op 50% helderheid. Ik heb het dan over Word, Spotify via mijn headset en een paar Chrome tabs open.

Hardware

De NVMe drive is erg snel, met rond de 1600 mb/s read en 350 mb/s write (gemeten met CrystalDiskMark 5.2.2)
De HDD is 7200 RPM, dus even snel als alle miljoenen andere HDD's op deze planeet.
i7 7700HQ + GTX 1050 4GB zorgt er voor dat alles vloeiend verloopt in games.
Ik haal rond 65 FPS in GTA V met een mix van High/ Very High settings. In Rocket League op max settings zit ik rond de 90-100 FPS.

Fans

Tja, een apart hoofdstuk voor de fans is geen goed teken.
Hier komen mijn grootste minpunten vandaan. Allereerst, de fans zijn altijd aan. Dit is te veranderen in de BIOS, maar in mijn geval kwam ik daar niet altijd. 1/3 keren lukte het wel door gewoon F10 te blijven indrukken tijdens het opstarten. Als je er eenmaal bent, moet je zoeken naar de 'Fan always on' optie, en die i.p.v. Enabled op Disabled zetten. Sla het op, start je systeem opnieuw op, en verwijder HP CoolSense. Ik heb zelf getest dat zelfs met HP CoolSense op de stand 'Off' de fans nog steeds aanblijven gaan. Dus dan ben je bijna gedwongen om de hele app te verwijderen.

BIOS

In andere userreviews op tweakers.net kan je lezen dat het toetsenbord uitvalt na een bepaalde tijd. Dit kan je makkelijk voorkomen door een BIOS update uit te voeren, en dan weet je zeker dat je goed zit. Verder is de BIOS niet heel uitgebreid, maar bied wel alle standaard functies. Ik zal een linkje invoegen onderaan de review naar de pagina van HP met de juiste BIOS download. Het is supersimpel, open het programmaatje, en laat het zijn werk doen. Het duurt nog geen 10 minuten.

HP heeft een erg goede laptop gemaakt, die de prijs zeker waard is. Als je niet lui bent en gewoon de BIOS-update installeert en de fans uitzet, dan is dit zeker een laptop om aan te raden!

Links

Review van tweakers.net voor alle technische metingen (scherm en SSD).

Link naar de nieuwe BIOS van HP.

Heb jij ook een HP Pavilion Power 15-cb061nd?