×

Help Tweakers weer winnen!

Samsung Galaxy S8 Zilver Review

BugBoy 24 september 2017, laatste update op 10 oktober 2017, 481 views

Samsung Galaxy S8 Zilver (Product gekocht)

Fijn toestel voor een goede prijs. Eigenlijk is alleen de wat beperkte accuduur voor mij iets dat in de praktijk voor irritatie zorgt.

Pluspunten

• Lekker groot scherm
  • Prima camera
  • Meer vrijheid
  • Notificatieled
  • Relatief compact
  • Koptelefoonaansluiting
  • SD slot
  • Waterdicht

Minpunten

• Bigby (knop) waardeloos
  • Beperkte accuduur
  • Edge onhandig
  • Fingerprint onhandig
  • Interpunctie bij spraakherkenning
  • Samsung apps
  • Gevoelige volumeknoppen
  • Kwetsbaar

Van iOS naar Android
Vanaf het prille begin heb ik een iPhone gehad en die is mij eigenlijk altijd prima bevallen. Zelfs zo goed dat ik na de iPhone 5 eigenlijk niet veel behoefte had aan meer of beter. Toch was die na bijna 5 jaar zo afgeleefd en op dat er vervanging moest komen. Ook was het toestel niet meer geschikt voor iOS 11.

De iPhone X is nog niet leverbaar en ook erg prijzig, dus besloten om eens de gok te wagen en een Android toestel te proberen. Mijn vrouw heeft nog een Luma 640XL en die is ook aan vervanging toe. Mocht Android tegenvallen, dan schuif ik deze door en koop ik alsnog een iPhone X.

Android had voor mij altijd genoeg redenen om er niet voor te kiezen. Het matige updatebeleid, security issues, bloatware, spontaan trage telefoons, ... waren de belangrijkste. Een aantal is van horen zeggen, dus ik wou het zelf wel eens meemaken.

Waarom de S8?
Ik wou wel gaan vergelijken met een flagship Android toestel, anders is het logisch dat het toestel minder zou zijn dan een recent iPhone model. Verder heeft de Samsung S8 de volgende functies die mij wel aanspraken:
  • Goede camera
  • Aantrekkelijk design
  • Groot en goed scherm in een relatief compacte behuizing
  • Koptelefoonaansluiting
  • Recent toestel dus voorlopig nog wel updates
De eerste indruk
De eerste indruk van het toestel is eigenlijk erg postief. De afwerking is op hoog niveau en doet zeker niet onder voor de iPhone. Aangezien ik al veel diensten van Google gebruik was de overstap eenvoudig. Al mijn mail, contacten, agenda's, foto's, ... waren al bij Google ondergebracht, dus na het invullen van mijn account informatie kon ik meteen los.

Samsung versus Google
Wat ik erg verwarrend vind is dat sommige applicaties van Samsung zijn en anderen van Google. De applicaties hebben geen éénduidige interface. Waar Google hun material design heeft, heeft Samsung een eigen presentatie. Ik denk dat die van Samsung wellicht wel mooier is, maar ik heb liever eenduidigheid.

Zo heb ik nu twee e-mail applicaties, twee notitie applicaties, ... en dat werkt niet altijd allemaal even naadloos samen. Sommige Samsung apps kun je wel verwijderen, maar anderen weer niet. Ik gebruik bijvoorbeeld Google Photos, dus ik zou verwachten dat ik Samsung Gallery wel kon verwijderen, maar dat kan weer niet.

Ik was ook in de veronderstelling dat ik Google Now kon gebruiken, maar op de Samsung S8 heb je het volstrekt waardeloze Bixby. Vergeleken met Siri lijkt het of Bixby volledig zwakzinnig is. Gelukkig kun je het uitschakelen, maar ik had liever gezien dat ik het had kunnen vervangen door Google Now, dat wel goed schijnt te werken. Vrijheid op Android is helaas ook nogal beperkt.

Het zelfde voor find my phone. Daar is een Samsung versie van en een Google versie. Standaard staat die van Samsung er op, maar werken die samen? Ik denk van niet, want de ene wil een Samsung account en de ander een Google account. Waarom niet altijd via Google bij een Android toestel? Dan werkt het veel consequenter.

Gebruiksgemak
Een iPhone werkt nog eenvoudiger en consistenter dan een Android toestel, maar het valt me helemaal niet tegen. Je hebt op de Android veel meer mogelijkheden en dit gaat wellicht ten koste van wat gemak. Voor mij slaat die balans positief door naar de S8.

Ik hoef niet alle applicaties op mijn startscherm te hebben en ik kan widgets toevoegen. Het hebben van shortcuts van WhatsApp icons vind ik erg praktisch. Ook de klok en weer informatie op je startscherm is prima. Helaas integreren niet alle applicaties even smaakvol. Sommige applicaties hebben hele lelijke widgets, waardoor ik ze toch niet op mijn startscherm wil zetten. Daar zou Google eigenlijk richtlijnen voor op moeten stellen.

Ook zaken als auto-unlock als de telefoon koppelt met de carkit vind ik praktisch. Zo zijn er meerdere kleine praktische zaken die mij positief verrassen. De notificatie LED en het praktischere notificatiescherm vind ik ook zulke positieve uitschieters.

Applicaties
Het aanbod van applicaties op Android is vergelijkbaar met iOS. Van de belangrijke applicaties zijn er meestal wel iOS en Android versies. Het overzetten van die gegevens valt niet altijd mee. Dat is voornamelijk te wijten dat je geen bestanden kunt overzetten uit iOS. Daarom is het overzetten van bijvoorbeeld WhatsApp gesprekken vrijwel niet te doen. Ik heb het er maar bij laten zitten.

Wel jammer dat een aantal iOS applicaties niet beschikbaar zijn op Android, maar voor alles is wel een alternatief. Overzetten van dat soort data (bijv. rittenregistratie) is wel een gedoe. Veel exporteren naar Excel, kolommen aanpassen en weer importeren.

Het wordt pas echt lastig bij applicaties die je samen met anderen gebruikt. In mijn vriendengroep gebruikt iedereen CostSplit. Daarvan is geen Android versie. Dan heb je wel SplitWise, dat zeker zo goed werkt, maar de rest moet wel mee. Ga je switchen, dan moet je dit wel even in je achterhoofd houden.

Accuduur
Met mijn iPhone 5 kwam ik de dag niet meer mee door. Die accu was ook dermate oud dat ik dat ook niet onlogisch vond. Bij de S8 kom ik de dag ook niet door, zonder tussentijds bij te moeten laden. Dat valt me erg tegen. De Always on functionaliteit heb ik al uitgeschakeld, maar als je de telefoon regelmatig gebruikt dan kan ik een powerbank aanraden en die zul je ook nodig hebben.

De afgelopen dagen op weg geweest met wat vrienden, die de telefoon net zo veel gebruikten, maar de iPhone 7+ hield het beduidend langer uit dan de S8.

Scherm
Het scherm ziet er prachtig uit. Wel heb ik hem naar de bioscoopstand gezet, omdat ik de kleuren dan wat neutraler vond. Ik ben niet zo van die knalkleuren, maar houd het liever iets realistischer. Zwartwaardes zijn inderdaad beter dan bij de iPhone, maar je kunt nog steeds goed zien wat scherm is en wat de rand is (vooral onder een hoek). Niet dat me dit stoort, maar ik had er door de lovende verhalen nog wat meer van verwacht.

Edge vind ik ronduit waardeloos. Door de grip vouwen je handen soms toch nog iets over het beeld heen, dus een kleine bezel zou ik praktischer vinden. Ook zou het onverwachtse "aanrakingen" wellicht voorkomen. Het touch-screen is erg gevoelig. Op de iPhone had ik vrijwel nooit dat ik onbedoeld iets aanklikte en op de S8 heb ik het regelmatig. Wellicht gewenning, maar voor nu voelt het nog niet fijn aan.

Een ander nadeel van Edge vind ik dat je soms te weinig marge hebt. Websites (bijv. Tweakers) openen full-screen en dan begint de tekst precies bij de ronding. Door die ronding heb je soms wat extra spiegeling en maakt het lastiger leesbaar. Niet overkomelijk, maar de meerwaarde ontgaat mij. Ook denk ik dat het bij een valpartij extra gevoelig is, omdat het scherm over de zijkant doorloopt.

Het scherm staat standaard op de FHD+ stand (2220x1080). Je kunt ook naar de WQHD+ stand (2960x1440), maar ik zie totaal geen verschil. Wellicht dat er mensen zijn die het kunnen zien, maar voor dagelijks gebruik verwacht ik dat FHD+ voldoende zal zijn. Wellicht dat je voor Gear VR die hogere resolutie nodig hebt, maar voor mij voelt het als erg overbodig aan. Liever had ik dan een FHD+ scherm als dat een hogere batterijduur tot gevolg zou hebben.

Fingerprint en unlocken
De fingerprint sensor zit op een onhandige plek. De enige andere opties zijn gezichtsherkenning (niet zo heel veilig), de iris-scan en de pin-code. Met een fingerprint sensor op de voorkant hoef je het toestel niet op te pakken. Nu wel en voor het alternatieve biometrische manier ook, dus het wordt toch weer vaak de pin-code. Liever had ik een iets kleiner scherm en de fingerprint gewoon weer op de oude plek.

Audio
Ik luister nooit audio door de speakers van de telefoon, dus daar zal ik ook geen oordeel over geven. Wel heeft deze telefoon nog een koptelefoonuitgang, dus ik kan mijn bestaande koptelefoons lekker blijven gebruiken zonder verloopkabels.

Samsung claimt dat ze een geweldige koptelefoon hebben meegeleverd. Deze koptelefoon is voor een bijgeleverde koptelefoon best aardig, maar niets spectaculairs. Het grootste voordeel is dat er meerdere "vullingen" worden bijgeleverd, waardoor de dopjes goed op ieders oor zouden kunnen aansluiten. Dat geeft een betere bas en het zou me niet verbazen dat dit de meeste winst oplevert.

Ik vind ze niet heel veel beter dan het spul dat Apple standaard meelevert. Nadeel van die goede afsluiting van deze oortjes is het "benauwde" gevoel dat ze geven (erg persoonlijk). De geluidskwaliteit met mijn Bose QC20i vind ik zeker zo goed als bij de iPhone, dus de DAC lijkt redelijk voor elkaar. Nadeel is wel dat de volume bediening het niet meer doet, omdat dit verschilt tussen iOS en Android apparaten.

Overgevoelig
Wel een nadeel vind ik de fysieke knoppen op het toestel. Die zijn gewoon te gevoelig. Regelmatig met hardlopen gaat ineens het geluid uit, omdat er iets zachtjes drukt op die plek. Erg irritant, want de volume bediening van de (bijgeleverde) koptelefoon lijkt ook niet altijd te werken. Beter wat het geweest dat deze knoppen iets meer weerstand hadden geboden.

Vandaag had ik bij het hardlopen blijkbaar onbewust de telefoon geunlockt, terwijl die in mijn flipbelt zat. Het gevolg is dat ik een filmpje had gepost in een willekeurige WhatsApp groep. Gelukkig geen bijzonder filmpje, maar het is natuurlijk wel erg onwenselijk. Nu maar ingeschakeld dat de telefoon automatisch op slot gaat bij het handmatig locken. Wel wat vaker unlocken, maar je wilt geen genante filmpjes sturen in de verkeerde app groep. :)

Toetsenbord
Op de iPhone gebruikte ik al tijden het Google toetsenbord, omdat je lekker kunt swipen. Dat kan met het Samsung toetsenbord ook prima. Ik swipete altijd per woord, maar het lijkt er op dat het Samsung toetsenbord ook spaties probeert mee te nemen. Daardoor moet je oppassen dat je niet via de spatiebalk swipet. Maar over het algemeen werkt het prima.

Een heel groot nadeel vind ik het "spraaktoetsenbord". In de basis werkt dit prima, maar interpuntie wordt in het Nederlands niet ondersteund. De woorden "komma", "punt" of "vraagteken" worden niet begrepen. Dan wordt gewoon het woord "punt" geschreven i.p.v. het leesteken. Erg knullig en het werkt wel in het Engels en het Duits, maar dus niet in het Nederlands. Daardoor eigenlijk niet te gebruiken als je het belangrijk vind om de juiste interpunctie te gebruiken.

Lastpass
Ik gebruik al jaren LastPass en dat was best wel omslachtig op de iPhone. Steeds heen en weer switchen of niet-intuïtief gebruik maken van de "delen" functionaliteit. De integratie van LastPass (en waarschijnlijk andere wachtwoordmanagers) is op Android veel beter geregeld. Ook in de browser werkt dit volledig automatisch, maar ook in andere apps weet LastPass vaak al de username en wachtwoord in te vullen.

Bij Android mogen achtergrond services blijkbaar een stuk meer dan op iOS. Dat zal ongetwijfeld ook nadelen hebben, maar ik vind het erg prettig werken.

Ondanks de opmerken en kritiekpunten vind ik het een erg prettig toestel en voor mij fijner dan een iPhone. Ik ben wel benieuwd hoe lang dit duurt. Mijn vorige telefoon had ik bijna 5 jaar en dan valt de afschrijving erg mee. Dit toestel schijnt een update te krijgen naar Android 8, maar ik ben benieuwd hoeveel meer versies ik nog mee kan.

Voor ¤599 vind ik het een goede koop en ik ben blij dat ik nu ook eens aan Android kan ruiken. De kans is groot dat ik de iPhone X laat liggen, want die kost bijna 2x zoveel en biedt mij niet zo heel veel meer. De accuduur is eigenlijk het enige dat mij echt dwars zit bij dit toestel.

Update (1 maand in bezit)
Ik ben nog steeds erg gelukkig met mijn keuze. Enige echt praktische kritiekpunt is de accuduur. Die vind ik echt onder de maat. Soms wordt de telefoon warm en weet ik niet wat er aan de hand is. Zo tevreden, dat ik voor mijn vrouw ook een S8 heb gekocht. Helaas is die twee keer gevallen. Eerste keer de achterkant kapot, de tweede keer de voorkant. Beetje zuur, maar het toont wel aan dat de S8 echt heel kwetsbaar is zonder hoes.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8 Zilver?

Meer advertenties

Leuke review, met veel plezier gelezen. Ik ben zelf gebruiker van de Samsung S6 en ik herken wat je zegt over de Samsung apps. Bizar dat een vlaggeschip die toch ook wel wat centen kost zo vol zit met ongewenste rommel die inderdaad vaak dubbel is t.o.v. de Google apps. Eén vraag, wat doe je zoals met je telefoon dat je hem overdag al moet bijladen? Ik ben zeker geen heavy user en kom zonder al te veel problemen met een procent of 50 weer thuis. Wat bellen, mailen, surfen en daar blijft het wel bij ... O ja, ik heb wel de helderheid van het scherm zo minimaal mogelijk staan, dat is een heel grote battery drain ...

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 24 september 2017 20:21]

Wellicht dat ik de telefoon nu meer gebruik dan voorheen, omdat het nogal nieuw is. Maar met een paar dagen weg is het vooral af en toe een foto, beetje WhatsApp en af en toe Google Maps. Echt niet heel spannend. Scherm staat bij mij meestal vrij helder, omdat ik veel buiten ben. Dat zal wellicht veel helpen.
Je kunt vrij makkelijk bij de instellingen zien wat de grootste stroomverbruikers zijn. De schermhelderheid heb ik ergens in het midden gezet en "automatisch", dan regelt hij het verder zelf wat meestal wel goed gaat, ik zit meestal binnen en een paar meter van een raam vandaan, dus heel helder hoeft het allemaal niet te zijn. Dat is toch ook wel het nadeel van grotere schermen met zo'n hoog oplossend vermogen! Google maps gebruik ik ook met regelmaat, omdat het inspreken van het adres veel vriendelijker is dan de navigatie van de auto. In de auto soms (maar meestal vergeet ik het) ook aangesloten op de 5V ...

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 24 september 2017 20:42]

Ik zit in hetzelfde schuitje al jij zat: ik gebruik al meer dan 5 jaar iOS, maar ik vond de prijs die ze nu gaan vragen voor de nieuwe iPhone X dermate degoutant dat ik best bereid ben om eens na te gaan wat de concurrentie te bieden heeft. Bovendien begon ik mij meer en meer aan het gesloten karakter van iOS te storen. Om nog maar te zwijgen van de haat die ik ondertussen voor iTunes heb ontwikkeld, wat voor mij als muziekliefhebber nogal meespeelt.

Ik heb ondertussen dus ook een S8 besteld en morgen zou ik die moeten hebben. Ik ben zeer benieuwd. Ik heb erg van je review genoten, vooral omdat die geschreven werd als een ex-iPhone gebruiker, waardoor hij voor mij een pak meer waarde had dan de andere reviews. Dank!
Dank en ik ben benieuwd wat jij er van gaat vinden. Het is wat meer tweaken en dat moet je willen/kunnen, maar dan is er zeer veel uit te halen...
Ik heb hier geen probleem mee. Op een iPhone viel naar mijn gevoel te weinig te tweaken. Net daarom was ik het ook beu aan het geraken. Ik heb vorig jaar eens een kleine uitstap gedaan van iOS naar Android (OnePlus X) en dat was me helemaal niet slecht bevallen. Echter, door wijziging van werkgever zat ik enkele maanden later weer op iPhone. Ik had hierdoor wel geproefd van de extra mogelijkheden van Android die iOS niet biedt, en de geest is nooit meer echt in de fles geraakt.

Ik kijk echt uit naar morgen en ga me een dag opsluiten met mijn nieuwe telefoon denk ik! :)