×

Help Tweakers weer winnen!

iRobot Roomba 681 Review

pacod 24 september 2017, laatste update op 24 september 2017, 270 views

iRobot Roomba 681 (Product gekocht)

Mijn vrouw en ik hebben beiden een fulltime-baan en 2 huiskatten. Elke dag stofzuigen ging ons tegenstaan, maar was wel nodig met kattenharen en steentjes uit de kattenbakken. Dit leek ons een uitkomst, waar wij maar ook de katten blij mee zouden zijn.

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Geluid valt me erg mee
  • Programmeerbaar
  • Laag genoeg voor de meeste meubelen
  • Kattenharen
  • Kattenbak steentjes

Minpunten

• Oppassen met kabeltjes en losse draadjes
  • Prijzig
  • Docking moet worden vastgemaakt

Na het uitpakken hingen we de Roomba aan de docking zodat deze klaar was voor zijn eerste schoonmaak-ronde.

Het eerste dat me meeviel was het geluid dat de roomba produceerde. Het is zeker niet stil, maar het is niet te vergelijken met een reguliere stofzuiger. Dit kunnen onze katten bevestigen, want deze vlogen niet in paniek achter onze bankstel (waar dit met normaal stofzuigen wel het geval is) en zijn zelfs nieuwsgierig naar dat vreemde apparaat dat door de kamer heen rijdt.

We wonen in een appartement met een kleine 100m2, maar gebruiken de roomba hoofdzakelijk voor de gang (11m2) en de woonkamer (45m2) dus in totaal 56m2. Op een aantal plekken in deze zit een meubelstuk waar de roomba niet bij kan komen, zoals onder ons bankstel en de salontafel. De vloer bestaat grotendeels uit laminaat, maar in de woonkamer hebben we een hoogpolig vloerkleed liggen. Met deze ruimte is de roomba zo'n 1 uur en 15 minuten bezig voordat hij klaar is en teruggaat naar de docking. Niet supersnel, maar we zijn toch bijna nooit thuis als hij aan de slag is.

Als we aan het werk zijn doet de roomba z'n werk en doet het naar mijn gevoel goed. Het programmeren is ook eenvoudig te doen. Helemaal verlost van het stofzuigen ben je niet, maar elke dag is niet meer nodig!

Conclusie:

Apparaat doet wat het beloofd en gaat goed om met de kattenharen en steentjes uit de kattenbak. Prijzig is hij wel (377), maar we waren huiverig om een goedkoop apparaat aan te schaffen. Met name om de verkrijgbaarheid van filters en reserveonderdelen.

We hebben nu meer tijd over voor andere zaken en zijn tot nu toe erg tevreden met deze aanschaf. Ik kan het apparaat zeker aanbevelen voor mensen met huisdieren en een gebrek aan tijd.

5 sterren had dit apparaat gekregen als het 80 euro goedkoper was geweest en het nog stiller was geweest.

Heb jij ook een iRobot Roomba 681?

Dit product ziet er goed uit. :)

Vraagje: zelf heb ik 3 verdiepingen (van ongeveer 50m2 per stuk) met laminaat op de grond (en met 2 trappen tussen de verdiepingen). Kan ik de Roomba en zijn dock makkelijk oppakkken en op een andere verdieping zetten? Of zal je dan dingen krijgen dat hij zijn dock niet meer kan vinden of dat hij ergens anders door de kluts kwijtraakt?

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 28 september 2017 10:40]

Volgens mij kan het prima. De dock zal hij wel terug kunnen vinden zolang deze binnen bereik is.