Specificaties 15,6" (1366x768), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Extensa 5635-652G16MN Review

dreku88000 19 januari 2010, laatste update op 19 januari 2010, 1.686 views

Acer Extensa 5635-652G16MN

Pluspunten

• Mooi beeldscherm, duidelijk beeld
  • Goede prestaties
  • Goede accuduur
  • Goede prijs

Minpunten

• Toetsenbord buigt iets door bij typen
  • Wel heel veel onnodige software (meuk) bijgeleverd

Aanschaf voor een klant van me. Deze wenst de laptop geheel gebruiksklaar opgeleverd te krijgen, vandaar dat ik ervaring heb met de eerste ‘stapjes’ van deze laptop. Hierdoor heb ik wel een idee van de mogelijkheden en gebruisgemak van de laptop, over de betrouwbaarheid kan ik nog niets zeggen, ik heb hem gisteren pas opgeleverd bij mijn klant. Als er iets mee is zal ik deze review updaten.

Uitpakken van de doos

Het openmaken van de doos is een beetje routine aan het worden bij mij, aangezien ik al meerdere Acer laptops in mijn handen gehad heb. Deze zijn allemaal op dezelfde (degelijke) manier verpakt. Eerst heb je een soort ‘buitendoos’, hierin zit de doos met de laptop. In de doos met de laptop zitten vervolgens de laptop, de accu, lader met netsnoer, garantieboekjes en backup DVD’s. Let wel: dit zijn lege DVD’s, je dient er zelf een backup op te zetten nadat de Windows installatie op de laptop is voltooid.

De laptop ziet er compact uit en is redelijk dun en redelijk smal (dunner en smaller dan mijn Travelmate 6465), met een gewicht van ongeveer 2,5 kg vind ik dit een mooi formaat voor een laptop. De laptop beschikt over een volledig toetsenbord inclusief een numeriek gedeelte. Het scherm van de laptop heeft geen vergrendeling, hierdoor kan deze dus gemakkelijk open en dicht gaan. Het zou mij beter bevallen zijn als er wel een vergrendeling op gezeten had. Het scherm is glanzend, maar stoort niet echt bij kunst licht.

Eerste gebruik

Uit de doos gelijk de accu in de laptop geprikt en het geheel aan de stroom gehangen. Tijd om hem aan te zetten. Er verschijnt direct een scherm van Windows, dat deze zich aan het voorbereiden is voor het eerste gebruik. Er staat dus een soort pre install image op. Bij deze laptop was Windows 7 Professional meegeleverd. Binnen 10-15 minuten is dit ge´nstalleerd! Lekker snel dus, maar dan komt het, de overige Acer software, waarvan er naast enkele nuttige programma’s ook heel veel meuk op staat. De installatie van alle software (inclusief meuk) duurt ongeveer een half uurtje.

Hierna ben ik gelijk naar Configuratiescherm -> Programma’s gegaan om alle onnodige spelletjes en McAfee eraf te gooien. Hiervoor in de plaats heb ik Kaspersky Internet Security 2010 ge´nstalleerd, wat naar mijn mening veel minder systeembronnen gebruikt en prettiger in gebruik is. Al dit verwijderen en installatie van KIS duurde alles bij elkaar ook nog een klein half uurtje.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de harde schijf schoon te vegen en met een clean install Windows 7 te beginnen, maar goed, ik heb de rest van de software, zoals Acer ePower en voorinstallatie van Office 2007 erop laten staan. Een schone installatie van Windows 7, Office 2007 en KIS zal ongeveer ook een uurtje duren denk ik, dus qua doorlooptijd zit hier weinig verschil in.

De pre-install van Office scheelt je ook weer installatie tijd, omdat je enkel de key nog in hoeft te vullen. De onderdelen die niet tot je key behoren kun je hierna verwijderen (optioneel); na 25 keer kun je deze onderdelen niet meer gebruiken.

Wat me wel opviel toen ik de laptop gisteren (18-01-2010) aanzette is dat er al 42 (!) updates waren voor Windows 7. Ze waren zo ge´nstalleerd, dus ik heb er geen ‘last’ van gehad.

Gebruiksgemak

De laptop is lekker snel, reageert goed op commando’s en meerdere dingen tegelijk doen gaat heel goed. De laptop zal voornamelijk voor office toepassingen gebruikt worden, e-mail, internet, Word en Excel. Hiervoor is de laptop zeker snel genoeg.

Een leuke feature die ik voor het eerst zag, was het multitouch touchpad op de laptop. Hierop zit een sticker geplakt met hoe je deze met 2 vingers kunt gebruiken. De sticker moet eraf, want anders reageert je touchpad voor geen meter, maar zo valt het wel op dat deze multitouch ondersteund. Met deze feature kun je gemakkelijk scrollen en in en uitzoomen. Ook kun je dingen verschuiven en draaien. Het vergt enige oefening om de dingen niet door elkaar te halen, maar vooral scrollen en zoomen werkt heel prettig en snel. Het touchpad reageert heel goed en voelt ook de bediening met 2 vingers goed aan.

Zoals gezegd is het scherm een mooi glanzend breedbeeld scherm met goede helderheid, goed afleesbaar in kunst licht. Bij daglicht heb ik het scherm niet gezien. Ik vind het duidelijker en mooier beeld geven dan mijn Travelmate 6465 scherm.

Wat ik nog wel even wil melden is dat het toetsenbord iets doorbuigt/ veert bij het typen. Dit vind ik niet hinderlijk, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit niet waarderen.

Prestaties

De Windows 7 prestatie index toont een 3,4, welke door de video chip (Intel GMA X4500HD) omlaag gehaald worden, de overige cijfers waren 5+. Ik zal vanavond de cijfers van de index toevoegen.

Features

De laptop is voorzien van de volgende hardware en aansluit mogelijkheden:

Intel Core 2 Duo Mobile T6570 op 2,1Ghz, met Intel Mobile GM45 chipset, 2GB DDR 3 RAM geheugen (2x 1GB), 160 GB 5400 rpm harde schijf en een 15,6” 1366x768 WXGA breedbeeld scherm.

Verder is de laptop voorzien van:

Intern:
Wlan (BGN)

Rechts:
DVD +/- RW DL brander, 1 USB aansluiting

Achterkant:
Aansluiting netstroomadapter

Links:
2x USB aansluiting, VGA uitgang, gigabit netwerkaansluiting (RJ45), mic en hoofdtelefoonaansluiting (beiden 3,5 mm jack).

Voorkant:
Cardreader

Accuduur:

Ik heb niet heel veel verschillende zaken kunnen testen m.b.t. accuduur, maar toen de laptop voor het eerst geheel was opgeladen, heb ik hem uit het stopcontact getrokken. Hierna ben ik vrolijk doorgegaan met configuratie en instellen van de laptop. Verder nog wat ge´nternet en software ge´nstalleerd. Alles bij elkaar heb ik dit ongeveer een uurtje of 2 volgehouden, waarna ik de andere dag de laptop weer aan het net heb gehangen. Hij gaf toen aan dat hij nog ongeveer 35% capaciteit over had. Dit lijkt me erg netjes. Na een half uurtje laden zat hij weer op 60%, waarna hij mee is gegaan naar mijn klant. Hier hebben we er nog ongeveer 1,5 uur mee gewerkt, waarna we hem weer aan de stroom hebben gehangen, toen gaf hij aan nog ongeveer 15% over te hebben. Dit vind ik erg netjes. Ik denk dat hij met office toepassingen en internet (zoals hij gebruikt gaat worden) toch wel een uur of 3 Ó 4 meegaat met volle accu. Ik heb dit nog niet getest, zal het mijn klant vragen hoe lang hij met een volle accu kan doen en dit nog toevoegen aan deze review.

Ook Windows 7 helpt hier zeker aan mee, de power instellingen zijn in mijn ogen zeer uitgebreid en goed in te stellen. Zo wordt bijvoorbeeld het scherm, na een in te stellen aantal minuten, donkerder, maar gaat (nog) niet uit. Hierdoor gebruikt deze weinig stroom en kun je toch zien wat er verder gebeurd (indien je geen schermbeveiliging hebt ingesteld).

Voor dit bedrag een hele nette laptop met goede beeldkwaliteit, goede accuduur en goede prestaties. Door de Intel grafische chip is deze laptop minder geschikt voor games en zware grafische (3D) toepassingen. Dit is dan ook het punt waar de Windows prestatie index op blijft steken. Verder is alles goed aan deze laptop. Zoals gezegd buigt het toetsenbord iets door, maar dit is door mij niet als hinderlijk ervaren. Verder prima deal!

Heb jij ook een Acer Extensa 5635-652G16MN?

Duidelijke review! Zeker verhelderend bij een keuze.

Er staat dus standaard W 7 Prof op maar de laptop heeft standaard 2 gb intern geheugen. Is dat wel voldoende?

Trekt de grafische kaart trouwens wel een HD film?
Thanx voor je reactie!

HD film heb ik niet geprobeerd, daar was/ is de laptop ook niet voor aangeschaft. Windows 7 draait heel soepel en ook de aero interface werkt prima! Het maakt trouwens in systeembelasting vrij weinig (of niets) uit welke versie van Windows 7 je hebt, enkel netwerk en backup mogelijkheden worden steeds uitgebreider, naarmate je een duurdere versie hebt. Hier heb je ook info met de verschillende versies. De 'core' van Windows is dus steeds hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door dreku88000 op 19 januari 2010 10:59]

Over de grafische kaart; ik heb zelf een Toshiba U400 (Augustus '08 aangeschaft).
Deze bevat dezelfde grafische kaart (Intel GMA X4500MHD), en het afspelen van films in zowel 720p als 1080p gaat vloeiend.

Ook op Wikipedia wordt vermeldt dat de kaart geschikt is voor "full 1080p high-definition playback". Een van de verbeterde punten ten opzichte van haar voorganger, de GMA X3500.
Hoe zit het wanneer ik de Windows niet wil accepteren, kun je me dan ook als verkoper vertellen hoe ik geld van die Windows terug krijg?
Phoe, goede vraag! Ik heb deze vraag nog niet eerder gehad, maar zal er eens achteraan gaan! Als ik meer weet, post ik het hier.
Jammer van die veel onnodige software
Maar veder mooie review.
Ik moet voor oktober ook een laptop hebben. En deze neem ik zeker mee in mijn keuze lijst.
Thanx
Reacties welkom, de fileserver was echter niet beschikt (?) om de plaatjes te ontvangen, dus dit probeer ik later nog eens. :)

Edit: oorzaak van probleem met plaatjes bekend: Mededeling:
Tweakers.net's shared filesysteem heeft momenteel ernstige bereikbaarheidsproblemen, hierdoor kunnen diverse afbeeldingen niet worden weergegeven.

[Reactie gewijzigd door dreku88000 op 19 januari 2010 10:35]