1. Laagste prijs
    Niet beschikbaar
  2. Gebruikersreviews
  3. Willen (0) Hebben (0)

Bekijk alle reviews

Arctic Silentium T2 Review

+1
Ronald
19 april 2005, laatste update op 19 april 2005, 5.511 views

Arctic Silentium T2

Ik ben in de loop der jaren het geluid van computer cases en voedingen behoorlijk zat geworden, begonnen met een Alpha pal6035 als koeler met een stofzuiger van een 60mm fan. Koelen deed hij dan ook wel, maar op den duur gaat dat irriteren, en de techniek maakt dat we cpus en kasten tegenwoordig met bijna geen geluid kunnen koelen. Ik was dus op zoek naar een stille kast als primair vereiste. Ik kwam ergens op Gathering of tweakers de hint tegen over de Arctic silentium T2 en ben toen gaan kijken wat deze case voorstelde. Op de fotos ziet de kast er gelikter uit dan in werkelijkheid, maar slecht is het zeker niet, het zilver gelakte plastic is wat minder glimmend dan op de foto. De indeling van de kast is volledig onconventioneel:...

Pluspunten

• Absoluut Stil
  • Sterke voeding

Minpunten

• Zeer Krap
  • Geen volledig standaard atx model voeding al denk ik dat een standaard atx er wel in te hangen is.

Eindoordeel

4 van 5 sterren (Goed)
Ik ben in de loop der jaren het geluid van computer cases en voedingen behoorlijk zat geworden, begonnen met een Alpha pal6035 als koeler met een stofzuiger van een 60mm fan. Koelen deed hij dan ook wel, maar op den duur gaat dat irriteren, en de techniek maakt dat we cpus en kasten tegenwoordig met bijna geen geluid kunnen koelen. Ik was dus op zoek naar een stille kast als primair vereiste. Ik kwam ergens op Gathering of tweakers de hint tegen over de Arctic silentium T2 en ben toen gaan kijken wat deze case voorstelde.

Op de fotos ziet de kast er gelikter uit dan in werkelijkheid, maar slecht is het zeker niet, het zilver gelakte plastic is wat minder glimmend dan op de foto. De indeling van de kast is volledig onconventioneel: Voeding in het voor onderin. Lucht stroomt van achter en onderin langs de pci kaarten omhoog naar de cpu en naar voren naar de voeding, om daar warm en wel uit de kast verwijderd te worden. Dvd drives en floppy zijn verborgen door middel van een deur zonder slot, persoonlijk hoeft een deur niet, maar het staat wel fraai afgewerkt.

De moederbord tray is niet uit de kast te nemen, dit maakt het plaatsen van een groot moederbord als de abit lastig, het kan maar net langs de aluminium in rubber opgehangen Harde schijf doos. Diezelfde doos is gelijk wel weer een voordeel, er hangt een Raptor 74GB in welke mede daardoor zo goed als onhoorbaar is. Wel is de plastic kap van de doos moeilijk los te krijgen en kwetsbaar, het eerste wat mij lukte was een van de klemmen breken, maar dit geeft geen verder geen enkel probleem, met 3 klemmen zit hij nog steeds stevig dicht. Veel ruimte bied de kast niet, met 2 cd/dvd spelers, 3 harde schijven en 1 floppy drive zit hij gewoon vol.

Na het geklungel om het moederbird in de kast te krijgen is de installatie van harde schijven en dvd spelers een verademing. volledig schroefloos klem je de plastic geleiders op hds, dvd spelers en floppy en drukt het allemaal probleemloos vast in de kast, dit maakt alle tijd die je nodig had voor het mobo goed ;) De geleiders zijn bovendien zo gevormd dat er geen direct contact is tussen drives en kast, wat de doorgifte van vibratie geluid zal moeten verminderen.

De kast komt standaard met 4 superstille fans, waarvan 2 op de voeding en plaats voor meer is er niet. Lijkt me ook niet nodig, want ondanks (het gebrek aan) geluidsniveau word er veel lucht door de kast gehaald, wat blijkt, de cpu koeler weet de cpu enkele graden koeler te houden dan in de oude bigtower (met 4 fans). Veruit het luidste onderdeel in de kast is nu de koeler van de Geforce TI 4400, na de chipset fan vervangen te hebben door een passief exemplaar van zalman.

De voeding zelf is een 350 watt exemplaar waarvan arctic claimed dat hij 450 watt peak mag hebben, komt met 1x sata power, atx en 12 volt aansluitingen, naast precies genoeg molex voor videokaart en het maximum aan drives. (mits je de sata power kan gebruiken voor 1 HD) De lengte dan de kabels aan de voeding is werkelijk precies uitgekiend. Behoefte iets vast te zetten is er eigenlijk niet, veel heen en weer kunnen de kabels toch niet. Specificaties en fotos van de fabrikant zijn te vinden op http://www.arctic-cooling.com/pc_case2.php?idx=12

Alle afbeeldingen

Beoordeel deze review: 0 +1 +2 +3

Heb jij ook een Arctic Silentium T2?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reacties (1)

1
1
0
0
0
1
Wijzig sortering
Dit zijn inderdaad zeer leuke cases. Ik heb op basis van deze al 3 PC's in elkaar gestoken, waaronder:
* 2 keer een XP2400+ met daarbij een Arctic Cooling CopperSilent 2TC en voor de rest alles passief gekoeld met 1 harddisk in de gedempte ophanging. Deze was mede dankzij de zeer stille CPU-cooler kwasi onhoorbaar.

* een A64 3500+ op een MSN K8N Neo4 Platinum bordje met daarbij een PowerColor X800XL. Deze maakte iets meer lawaai, vooral dankzij de nogal luide NB cooler op het MB. Na deze met een fanmate wat getemd te hebben is het geheel redelijk stil... Het vervangen van de boxed AMD cooler (waarvan de fan nu temperatuurgeregeld is) door een freezer64 zal ongetwijfeld nog wat helpen.
Ook in deze vrij zware PC slaagt de voeding erin om zeer koel te blijven, en dit systeem zonder problemen van een stabiele spanning te voorzien.

De niet-standaard voeding is gewoon bij te bestellen...

Wat betreft de ruimte in de case (of beter gezegd het gebrek daaraan) heb je ruimschoots gelijk, maar eens de PC in elkaar steekt is het wel een zalig ding.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn