Asus RT-AC53 AC750 Review

GOTD 23 september 2017, 129 views

Asus RT-AC53 AC750 (Product geleend)

Asus heeft met de AC-750 een product precies doet wat je kunt verwachten van een repeater. Je wifi bereik wordt enorm vergroot maar niet versneld.

Pluspunten

• Bereik wordt vergroot
  • 3 manieren van installatie (WPS, kabel, app)
  • Geen verlies stopcontact
  • Design

Minpunten

• Inleveren op snelheid

WLAN-bereik Score: 5

Vraag de gemiddelde tiener wat hij liever heeft, twee dagen zonder water of een week zonder wifi. Makkelijk natuurlijk; wifi, dat wordt maar even dorst hebben de komende dagen. Gelukkig heeft Asus met de AC-750 een oplossing voor dit eerste wereld probleem. Vanaf nu heeft iedereen wifi of je nu op een klein zolderkamertje zit of ver achter in de tuin, eindeloos streamen van Youtube is geen probleem meer. Deze repeater moet er voor zorgen dat het vaak brakke bereik van de standaard modem/router die je bij je abonnement krijgt verlengt wordt met tientallen meters.

Maar wanneer heb je nu precies een repeater nodig?

Dit blijft een moeilijke vraag. Als je een gamer bent en graag spellen speelt waarbij iedere tiende van een seconde belangrijk is, moet je niet voor de repeater gaan. Alle andere mensen die ’normaal’ gebruik maken van internet, denk aan Youtube, Facebook en Netflix, kunnen wel gebruik maken van deze repeater. Bij dit gebruik is de kleine lag die ontstaat geen enkel probleem.

What's in the box

Als je de doos open doet zie je als eerste de repeater zelf. Aan de voorkant zie je verschillende lampjes zitten. Naast de lampjes is duidelijk te lezen waarvoor de lampjes dienen. Als eerste staat er een power lampje. In eerste instantie lijkt deze overbodig maar als je bedenkt dat een repeater vaak wordt gebruikt door mensen die niet alles weten van hardware is deze keuze lang niet gek. De andere lampjes geven aan van welke verbindingen er gebruik wordt gemaakt. Verder heeft de voorkant nog een stekker. Deze heeft geen nut voor de router zelf en is er puur om niet een stopcontact te verspillen.

Aan de zijkant zijn ook twee knopjes te vinden en een reset button. Er zit een aan/uit knop. Waarom deze er zit is mij niet helemaal duidelijk. Het zou natuurlijk kunnen dat deze hier zit zodat je de repeater uit kunt doen als je bijvoorbeeld niet in de tuin zit en op die manier stroom besparen. Dit voordeel lijkt mij alleen nogal klein tegenover de irritatie die het kan opleveren. Urenlang uitzoeken waarom de repeater niet werkt om er vervolgens achter te komen dat hij al die tijd heeft uitgestaan. Gelukkig zijn er mensen die mij vast in de comments kunnen laten weten waarvoor dit is ;)

Onder de aan/uit knop zit een reset knop. Deze is in te drukken met een naald of een speld. Als deze knop wordt ingedrukt, worden alle instellingen gereset en kun je de repeater in een nieuwe omgeving weer gebruiken. Als laatste hebben we de WPS knop. Hiermee moet het verbinden met een router makkelijk worden gemaakt. Houdt de WPS knop kort ingedrukt en doe hetzelfde bij je router en klaar.

Benchmarks

Tijdens de benchmarks heb ik als eerst gekeken hoeveel langzamer de repeater precies is als de repeater en mijn standaard ziggo modem/router op dezelfde plek staan. Hieruit krijg je een verwacht resultaat. De repeater is langzamer op zowel de 5Ghz als de 2,4Ghz. Natuurlijk koop je de repeater ook niet om op dezelfde plek te zetten als je router. Je wilt de repeater hebben op een plek tussen je router en een plek waar je geen wifi hebt. Bijvoorbeeld ver achter in de tuin. Hiervoor heb ik ook enkele tests gedaan. Ik ben met mijn telefoon de straat ingelopen. Dit deed ik terwijl ik verbonden was met de normale router. Zodra het ontvangst weg is ben ik gaan verbinden met de repeater. Zoals verwacht had ik daarna wel weer gewoon wifi. De wifi was wel langzamer dan normaal maar wel bruikbaar voor alle standaard toepassingen.

De Asus AC-750 is een makkelijk te installeren repeater. Het kan via een app, wps of zoals ik het heb gedaan via een kabel. Even kort klikken op de juiste verbinding en alles is klaar. Als de repeater ingesteld is, zie je deze ook meteen verschijnen in je lijst met verbindingen. Op dit moment kun je de repeater loshalen en plaatsen waar je maar wilt. Vervolgens moet je de repeater op de juiste plek plaatsen, dit kan soms problemen veroorzaken omdat het niet te ver van je router moet maar ook niet te dichtbij. De repeater heeft een stopcontact zodat je geen stopcontact verliest. In de praktijk zul je zien dat door de grootte er toch vaak een stopcontact wegvalt omdat de repeater hier boven hangt. De snelheid van deze repeater is niet geweldig. Voor mij is dit geen groot minpunt omdat je hem moet gebruiken om het bereik van je wifi te vergroten. Hierbij moet je altijd rekening houden met langzaam internet.

Je vergroot je wifi bereik enorm en houdt een aardige snelheid over. Dit wordt gecombineerd met goede looks en makkelijke installatie. Kortom de Asus RT-AC53 AC-750 is een goede koop als je wifi bereik niet groot genoeg is.

Heb jij ook een Asus RT-AC53 AC750?