Specificaties Intel Atom N330 on board - Bekijk alle specificaties

Asus AT3N7A-I Review

ttb_82 17 januari 2010, laatste update op 17 januari 2010, 2.206 views

Asus AT3N7A-I

Pluspunten

• Compleet
  • Voldoende om HD af te kunnen spelen

Minpunten

• Niet geschikt als server die 24/7 aan staat
  • Slechts 1 proces tegelijk aan kunnen

Layout Score: 4
Hierbij mijn eerste productreview... over de Asus AT3N7A-I. Deze heb ik op 28-12-2009 gekocht en gebouwd.

Mijn systeem
Kast: Chenbro Micom ES34069 Storage Server - Towermodel - Mini ITX - voeding 120 Watt - zwart - USB
Mobo: AT3N7A-I
HD: 3x Seagate Barracuda 5900.12 1.5TB, 5900rpm,32MB
RAM: 2x OCZ Value 2GB DDR2 PC2-6400, 800MHz
OS: Windows 7 64bit Ultimate

Doel
Een stabiele HTPC die HD content kan afspelen. Daarnaast natuurlijk ook wat leuke content kunnen downloaden. Tevens wil ik uitzending gemist en youtube filmpjes kunnen bekijken. Deze HTPC zal 24/7 aanstaan. Vandaar dat er is gekozen voor 'groene componenten', om zodoende weinig stroom te verbruiken.

Installatie en eerste indruk
Het doosje van het moederbord ziet er zeer aantrekkelijk uit: Er staat zelfs 'Full HD 1080p Suppot' (inclusief typfout, de R ontbreekt). Het inbouwen van het moederbord in de kast verliep zonder grote problemen. Het bleek belangrijk kom eerst 1 HD aan te sluiten, en niet meer. De Windows 7 install heeft kennelijk de vervelende eigenschap om zich deels over meerde schijven te spreiden zonder dat je dat wilt. Dit kan ook aan mij liggen..., iig heb ik dus 2x een install moeten doen. Na deze install heb ik de 2 andere schijven erbij aangesloten.

Windows 7 en het mobo
Het valt mij op dat dit moederbord door veel tweakers wordt gebruikt icm Ubuntu. Zelf heb ik te weinig kennis van Linux om dit te doen, dus heb ik voor Windows 7 gekozen. Bovendien wil ik gebruik maken van bepaalde Windows applicaties.

Het installatieschijfje bevat onder meer drivers voor de chipset en een HDMI driver. Tevens kan je Asus utilities installeren om onder meer het flashen van de BIOS mogelijk te maken (asus update) en om de fan speed en temperaturen in de gaten te houden van de componenten op het moederbord.

Het afspelen van media
Dit is waar het allemaal om gaat. Hoe gaat dit moederbord met het afspelen van media om. Om maar met de deur in huis te vallen: niet al te best! Graag wil ik wel benadrukken dat deze ervaring alleen gebaseerd is op Windows 7. Dit bordje kan alles afspelen met 1 programma: Media Player Classic. Voor muziek gebruik ik Winamp. VLC kan niet zonder schokken HD afspelen. Misschien komt dit ook omdat er geen 64 bits versie van uit is. Ik gebruik de codecs van Shark007.

Met bovenstaande applicaties is het goed te doen om de HTPC te gebruiken. Geen probleem! Maar nu het grote zwakke punt van het moederbord: Als je naast het afspelen van een film aan het downloaden bent of meerdere applicaties runt dan beginnen films en zelf muziek flink te haperen. Zo kan ik bijvoorbeeld DC++ niet laten runnen naast het afspelen van een film. Dat trekt het mobo niet, ondanks het feit dat ik zie dat de processen bij elkaar zo'n 50% cpu gebruiken! Ook winamp icm DC++ is een nogo. Heel vreemd.... De muziek hapert dan enorm!

De afgelopen tijd heb ik flink wat codecs geprobeerd. Bovenstaande combinatie lijkt het beste. Als anderen hier ook ervaringen over hebben dan hoor ik het graag!

Stabiliteit
Het moederbord heeft tot nu toe 3x een BSOD (blue screen of death) gegeven. Als error kreeg ik iets met win32k.sys. Aangezien ik dit nog moet uitzoeken wat dit precies veroorzaakt kan ik hier verder nog niet echt uitspraken over doen.

De review is misschien wat kort door de bocht. Wat ik voornamelijk naar voren wil laten komen is dat het moederbord niet slecht is zolang je 1 proces uitvoert. Meerdere processen tegelijk kan problemen geven en ervoor zorgen dat media stottert/hapert. Als je dit mobo net zoals ik wilt gebruiken als server en als HTPC dan zou ik een ander moederbord kiezen.

• OCZ Value 2GB DDR2 PC2-6400, 800MHz
  • Seagate Barracuda 5900.12 1.5TB, 5900rpm,32MB
  • Windows 7 64bit Ultimate
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Asus AT3N7A-I?

Ikzelf ben ook nu enkele maanden in het bezit van dit moederbord en gebruik hem als HTPC/server. In je negatieve punten zeg jij dat hij niet geschikt is om 24/7 aan te staan. Op dit moment draai ik Windows 7 met IIS7 voor mijn websites en een ander programma om mijn FTP server te runnen. Op dit moment heeft de pc (echt server kan je het natuurlijk niet noemen) een uptime van 60 dagen (60 dagen staat hij nu aan zonder opnieuw te zijn opgestart). Helaas heb ik hem vandaag moeten rebooten omdat er weer een zooi updates moest worden geinstaleerd maar daar kan het moederbordje niets aan doen.

Nu komen we op je volgende punt. Je zegt dat als je een film (ik neem even een een 1080p film) aan het kijken ben dat hij dan niets anders kan doen want dan begint de film te haperen. Op mijn systeem kan ik het volgende tegelijk doen:
- IIS staat aan om verschillende websites te hosten
- Ik download spullen via nieuwsgroepen
- Outlook staat op de achtergrond aan
- Via het synchronisatiecentrum synchroniseer ik mijn telefoon via Bluetooth
- ik kijk een full-HD film op mijn full-hd tv waar hij op is aangesloten.

Om de overige specificaties van mijn systeem te bekijken klik hier.

Dus sorry ik ben het niet met jou punten eens.
Dan zou ik wel willen weten wat jou codecs zijn en welke mediaplayer je gebruikt.. ik krijg geen een 1080p .mkv film aan de praat zonder dat hij hapert zelfs zonder dat er iets anders tegelijk draait.
Ik heb het CCCP codec pack geinsteleerd en speel alles af met Windows Mediaplayer Classic. Om Hardware acceleratie aan te zetten heb ik CoreAVC geinstaleerd en nu werkt alles perfect!