NEO Coolcam Power plug

Specificaties 1x Schakelaar (Multi prot.) - Bekijk alle specificaties

NEO Coolcam Power plug Review

commentator 13 september 2017, 15.541 views Product gekocht

NEO Coolcam Power plug

Het goedkopere alternatief voor de Fibaro wallplug. Werkt vergelijkbaar alleen een stuk goedkoper

Pluspunten

• Werkt met Domoticz
  • Prima prijs

Minpunten

• Gaat soms moeilijk uit het stopcontact
  • Zoemt soms

Kwaliteit Score: 4
Waarom
Ik was op zoek naar een goedkoper alternatief voor de Fibaro Wallplug. Uiteindelijk kwam ik op de Neo Coolcam Wallplug.
Verpakking
Een plug zit een een doosje met daarop zowel de EUplug als een andere variant ook al zit er alleen de EUplug in:
[img]fzh09yIS[/img]
De plug
De plug lijkt enorm op de Fibaro wallplug. Het grootste verschil in uiterlijk zit hem in de blauwe rand en de plaats van het lampje. Bij deze plug zit het lampje bovenop terwijl bij de FIbaro het buitenste rondje een kleur krijgt.
Plug los: [img]awsA4f5o[/img]
Plug in het stopcontact: [img]7tyopMOC[/img]
Neo Coolcam vs Fibaro
Waar de stekker in gaat (links Neo Coolcam rechts Fibaro): [img]iNErpRkh[/img]
Bovenaanzicht (Boven Fibaro onder Neo Coolcam): [img]wFeWy0Hq[/img]
Test
Ik heb het product getest icm Domoticz op een RPI3 en een Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USBstick.
Opvallend hierbij is dat deze plug soms bij het includen een extra apart niet benaderbaar device toevoegt aan de Zwave devices waardoor je netwerk onderuit gaat en/of traag/instabiel wordt. Ik ben er nog niet achter waar het door komt. Wel hoe je het probleem kunt oplossen (zie hier onder).

Als het apparaat goed is toegevoegd werkt het even snel als de Fibaro variant. Ook gebruiken de andere nodes deze Neo Coolcam plug als relaynode en dus wordt je netwerk stabieler en beter.
Oplossing onbekende extra plug probleem
Herstart Domoticz, wacht tot alles weer op orde is (kan dus even duren door dit extra apparaat), verwijder via de exclude optie de stekker die het veroorzaakt, heal network, open ozwcp en selecteer hier de dode node en verwijder deze hier.

Heb jij ook een NEO Coolcam Power plug?

Ik denk dat er een komma ontbreekt in de prijs. :) :) :)
Toch leuke review en goed om weten.
De prijs die er automatisch bij staat is die van per 10 stuks of zo ;)
Ok, bedankt voor de info.
Ik gebruik meerdere van deze pluggen icm dezelfde Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USBstick, maar als software gebruik ik Home-Assistant. Ik herken je probleem met het aanmaken van het extra device niet moet ik zeggen. Toevallig afgelopen weekend nog twee nieuwe stekkers toegevoegd en ook dat ging vlekkeloos. Dus door de Aeon stick zal het niet komen gok ik ;)

Wat deze plug mist in vergelijking met de Fibaro is de fancy kleuren om het verbruik visueel zichtbaar te maken, maar als ik eerlijk ben is het eerste wat ik configureer bij dit soort dingen is dat de LED altijd uit is :+
Ik heb er twee uit Nedelrand, 1 uit China. Volgens mij helemaal identiek, op de prijs na dan. Ik heb ook het issue geahd met een extra device. Maar verder werken ze goed en betrouwbaar
Laatst kwam ik op het Homey forum tegen dat apparaten van deze fabrikant niet echt veilig te noemen zouden zijn. De batterij die in het apparaat zat ( in dit geval een sensor ) had een beetje vlam gevat. Wat zijn de ervaringen omtrent dit vraagstuk bij deze stekker? Je wilt natuurlijk je niet je hele huis vol gooien met mogelijke fire hazards..
Daarom heb ik er ook maar drie aangeschaft. Om het rustig te bekijken. Tot nu toe dus positief. Geen warme en/of ontploffende stekkers oid
Ik heb ook een aantal van deze switches aangeschaft. Een paar uit NL, een paar uit China. één van de switches zorgde na een aantal weken van gebruik al voor problemen, de stroom viel om de haverklap uit. Na wat zoekwerk bleek het om de volgende plug te gaan:
Heb er drie aangeschaft in China via Aliexpress. Twee zijn er opgeblazen met kortsluiting!!!!!
Bij één was de belasting ca 20 watt en bij de andere 0 watt!!! (niks aangesloten alleen in stopcontact)
De plugs zijn voor 230V en ik meet hier regelmatig 239V. Nog een spike en BOEM!

De verkoper wil alleen nieuwe sturen als ik ze terug stuur (35 EURO verzendkosten) :(
Dan heb ik weer van die gevaarlijk bagger plugs dus dat doe ik maar niet.

Heb ze beide opengemaakt en ze zijn zwart van binnen.

U bent gewaarschuwd!

[Reactie gewijzigd door Maximilianus77 op 9 februari 2018 16:51]

Passen er ook 2 boven elkaar? Zoals in dit gira 55 dubbel stopcontact met kleine tussenruimte. https://asset.conrad.com/...zuiver-wi.jpg?x=520&y=520

[Reactie gewijzigd door firecaps30 op 30 oktober 2017 15:11]

Kan ik helaas niet testen, bij mij zitten de stopcontacten allemaal naast elkaar
Ah ja, toch bedankt voor je reactie!
Is deze compatible met Google Home?
Ik heb er ook een paar via een aanbieding bij Gearbest.com, ze waren daar 17 euro per stuk. Includen geeft geen problemen. Maar ik kan hem alleen maar aan/uit zetten en het voltage lezen. Geen verbruik. Ik gebruik hem icm domoticz en de Aeon stick op een pi3.

Toch wel verbruik (kWh), maar geen Watt... een LED lamp trekt gewoon niet zoveel, dus blijkbaar is 5 Watt te weinig.

[Reactie gewijzigd door nitpicker op 4 januari 2018 11:01]

bij mij meet ik ook gewoon 2.9 Watt dus dat zou het probleem niet moeten zijn
Hmm... welke versie domoticz heb jij?
Ik heb ze van de week binnen gekregen (2 stuks) via Ali. Toevoegen aan het netwerk is zo gebeurd.

Alleen na +/- 2 min vallen de plug allebij in 'Dead Node' en krijg ze er bijna niet uit.

Alles al geprobeert naar mij idee, maar blijven constant in 'Dead Node' schieten.

Gebruik Domoticz met Z-wave.me stick
Draai je de laatste versie?
Er is een php dode node script om snel de dode nodes die niet echt dood zijn te fixen op het forum van Domoticz.
@commentator Draai indd de laatste versie.

Denk zelf omdat het komt dat geen andere Z-wave producten gebruikt en de Neo geen mesh ondersteuning biedt?

Tussen de Domoticz en de plug zit +/- 5 meter.
Na veel ellende (wegvallen verbinding) heb ik de overstap van Homewizrd naar Z-Wave gemaakt. Klein begonnen - een Z-Stick Gen 5 en drie waalpluggen van Neon Coolcam gekocht. Bij het includen ging het al mis. De Z-stick had ik redelijk snel aan de praat en tot mijn grote verassing haalde hij 80% van de Homewizard binnen. Het pairen op de Homewizard was altijd een bron van frustratie. Wekte soms wel en dan weer niet. Heel frustrerend. Bij Z-wave zo dit een stuk gemakkelijker moeten zijn. Nee dus. Maar... misschien doe ik iets verkeerd:
1. Domoticz installeren
2. De Æon Stick configureren, geen probleem.
3. Plug in het stopcontact.
4. 20 seconden wachten.
5. Voor de zekerheid 'excluden' van de plug.
6. De stick op include zetten. Begint keurig langzaam blauw te gaan knipperen.
7. Domoticz op Include zetten vanuit het node beheer, maar dan...
Je moet 3 keer kort op het knopje van de plug drukken en dan zou de plug herkend worden.
7. Er gebeurt echter niets. Op de plug niet, niet in Domoticz en ook niet op de stick. 8.Frustratie! Doet me weer aan dat Homewizard denken!
9. 3 keer snel, erg snel en supersnel op de plug gedrukt - helemaal niets.
10.De bedoeling was dat hij 5 keer geel zou moeten knipperen maar nee hoor...
11. Handleiding nog eens goed doorgelezen. Een IMA diagnostische tool zou kunnen helpen.
12. Is helaas door de fabrikant van het web gehaald...
13. Deze plugs zijn niet alleen twee keer zo duur als Homewizard maar ze doen het gelukkig ook 2 keer zo slecht!
14. Heb er drie gekocht en ze doen het allemaal niet...
15. Heb allerlei forums afgezocht.. Geen oplossing.
16.... en de verwachtingen waren zo hoog gespannen.

Theo.
mijn ervaring is dat deze inderdaad niet best presteren en dat je beter echte Fibaro pluggen kunt gebruiken
Ik begrijp even niet wat je bedoeld met "haalde hij 80% van de Homewizard binnen"?
De Homewizard ondersteunt geen z-wave en de Z-Stick geen 433 Mhz.

Voor het includen van de plug zet je de Z-Stick in de include modus dit doe je óf door op de knop op de stick te drukken óf via het node beheer in Domoticz, niet en en.
9. 3 keer snel, erg snel en supersnel op de plug gedrukt - helemaal niets.
10.De bedoeling was dat hij 5 keer geel zou moeten knipperen maar nee hoor...
Had ik ook. Handleiding lijkt niet te kloppen. Experimenteel 20 seconden knop ingedrukt houden (volgens handleiding reset) en dan binnen enkele seconden 1x kort, dan staat hij wel in include mode. Wazige handleiding erbij inderdaad.