3Com 3CGSU08A Review

Exorcist 17 januari 2010, laatste update op 17 januari 2010, 2.111 views

3Com 3CGSU08A

Pluspunten

• Betrouwbaar
  • Snel
  • Jumbo frames (9K) supprt
  • QoS en Vlan tagging

Minpunten

• Felle blauwe LED verlichting

Features Score: 3
Ik heb deze switch in tweevoud aangeschaft bij mijn verhuizing, mei 2009.

Beide apparaten krijgen heel wat voor hun kiezen; ik heb namelijk een huis vol Gigabit apparaten die met elkaar communiceren. Ook aan 100 Mbps devices geen gebrek. Een overzicht wat er gekoppeld is op deze twee switches:

- Twee PS3's
- Xbox 360
- 5 Gigabit PC's
- 1 Gigabit laptop
- Xbox 1
- Epson BX600FW printer
- Netgear WNDR3700 router

KopiŽren tussen apparaten gaat met gemiddeld 70 tot 80 MB/sec. De switch heeft geen enkele moeite dit mij te bieden. De 3COM ondersteunt QoS tagging en jumbo frames van 9K; waar mogelijk heb ik deze dan ook ingesteld, wat helpt bij het bereiken van deze nette snelheden. Bekabeling is veelal zelf geknepen 5e Gigabit.

Ik heb de switches nog nooit hoeven te herstarten; nu zijn het simpele apparaten, maar na eea te hebben gelezen over slechte adapters begon ik te twijfelen. Wellicht dat dit initieel een probleem is geweest, mijn switches werken perfect.

De prijs (destijds 60 Euro het stuk) is zeer redelijk, gezien het aantal poorten wat je krijgt, de snelheid en (voor mij belangrijk) naamsbekendheid. 3COM is een grote speler en doet mij meer vertrouwen dan Sweex of Sitecom, terecht of onterecht.

Montage kan met schroeven aan de muur evt. (zie foto).

Enige nadeel wat ik kan bedenken is de felle blauwe verlichting. Nu is dat voor mij niet van belang (eentje hangt in de meterkast en de andere staat in de studeerkamer), ik kan me voorstellen dat mensen die zo'n ding op hun kamer(tje) hebben er last van hebben. Ik vind het juist "slick".

Al met al krijg je waar voor je geld met deze switch, en ik zou deze absoluut aanbevelen aan anderen. Bij deze.

• Netgear WNDR3700

Heb jij ook een 3Com 3CGSU08A?