Umidigi Z1 Pro Zwart Review

Danny.G 17 september 2017, laatste update op 20 september 2017, 317 views

Umidigi Z1 Pro Zwart (Product volledig gesponsord)

Voor ¤225 krijg je een luxe uitziende smartphone met een 5,5" AMOLED scherm, 6 GB RAM, dubbele camera, 64GB opslagruimte, 4000mAh batterij en een mooie matzwarte aluminium behuizing. Het klinkt als een leuk totaal pakket. Of dat ook echt zo is, lees je in deze review.

Pluspunten

• AMOLED scherm
  • Helio P20 en 6GB RAM zorgt voor een goede, snelle Android-ervaring
  • Een erg mooie behuizing
  • Een grote accu van 4000mAh welke quick-charge ondersteunt
  • Rappe en accurate vingerafdrukscanner
  • Meer dan genoeg opslagruimte, wat ook nog uit te breiden is

Minpunten

• Camera stelt wat teleur, evenals bokeh-modus
  • Speakerkwaliteit niet spectaculair
  • Scherm heeft ietwat blauwe tint (niet storend)

Stemmen op deze review mag en kan hier: Klik

Begin dit jaar had ik voor het eerst een UMIDIGI toestel in handen: de UMi Z. Want ja, UMi besloot voor een naamsverandering te gaan. De Z was een groot succes voor UMIDIGI, met kort daarna de Pro-versie van dit toestel. Maanden later en we zijn inmiddels beland bij de UMIDIGI Z1 en Z1 Pro. Wederom weer 2 prachtige toestellen voor – wederom – en typerend voor UMIDIGI een interessante prijs: een respectievelijke ~200 en ~250 euro, al variëren de prijzen zo nu en dan.

Deze review focust zich op de UMIDIGI Z1 Pro. Voor ¤225 euro krijg je een matzwarte of rode aluminium behuizing, een 5,5” AMOLED-scherm, de Mediatek Helio P20 in combinatie met maar liefst 6GB RAM en ook mogen we de 64GB opslagruimte en de vingerafdrukscanner niet vergeten. En ja, ook 4G (en dual-sim) ondersteuning is aanwezig, namelijk op de volgende frequenties: 2100 MHz, 1800 MHz, 2600 MHz en 800 MHz. Dit betekent dat de meeste providers het toestel gewoon ondersteunen.

UMIDIGI benaderde mij met de vraag of ik de telefoon nader wilde bekijken (review unit) en er een zo'n objectief mogelijke recensie over wilde schrijven. Het toestel is verkrijgbaar bij een aantal webshops en kan je bijvoorbeeld bij Banggood krijgen voor slechts ¤225. Het kiezen voor de verzendmethode Priority Direct Mail (PDM) betekent dat je het product vaak binnen een weekje thuis hebt en dat de importkosten vergoed worden door de webshop.

Belangrijke specificaties

Wederom weet UMIDIGI weer indruk te maken met haar ‘unboxing experience’. Een prachtige matzwarte doos, welke magnetisch open kan en waar vervolgens de telefoon voor je klaar in ligt. Ook de benodigde accessoires zijn aanwezig.

Meegeleverd bij de Z1 Pro:
  • De telefoon zelf
  • USB-A naar USB-C kabel
  • De snellader
  • Een transparante TPU cover, welke helaas wel wat ruim valt. Je kan mogelijk even elders kijken voor een iets beter passende cover
  • Een gebruikshandleiding
  • Sim-slot pinnetje
  • Tempered glass screen protector

Van de UMi Z was ik al een grote fan wat betreft ontwerp, maar de Z1 is wel echt een stapje omhoog. In dit geval betreft het de matzwarte versie, welke je wellicht aan een iPhone 7 zal laten denken. Natuurlijk niet geheel gek, want laten we wel eerlijk zijn: daar zijn ze in China vaak toch wel wat trots op. Een toestel van 200 euro dat een soortgelijk of geïnspireerd ontwerp heeft als de iPhone 7 vindt men helemaal geweldig. En ik ook. Een prachtig design wat mij betreft, niet een regelrechte kopie, maar ook nog echt hun eigen touches eraan toegevoegd.

De randen van het toestel voelen erg fijn aan en totaal niet scherp, doordat er een lichte ronding in zit. Hierdoor valt het toestel erg goed in je handen en zal je niet gauw problemen ondervinden bij langdurig gebruik. De aan/uit-knop en volumeknoppen zitten zoals vanouds weer op de rechterzijde van het toestel. Deze knoppen zijn verder niet erg speciaal; de plaatsing is prima maar de knoppen zelf hadden wel iets dikker mogen zijn. In sommige gevallen krijg je net niet helemaal goed grip op de knoppen, wat resulteert in nogmaals op de knop te moeten drukken.

De voorkant wordt voor het grootste gedeelte bedekt door het 5,5” full-HD AMOLED scherm met tevens vrij smalle zij-bezels. Hoewel het nog geen bezelless ontwerp is, is er weinig op het design aan te merken. Mocht je interesse hebben in een toestel zonder bezels, kijk dan naar bijvoorbeeld de aankomende UMIDIGI S2 Pro en niet de UMIDIGI Crystal.

Een vingerafdrukscanner mag vandaag de dag niet meer ontbreken en logischerwijs beschikt de Z1 Pro hier ook over. Het betreft een capacitieve scanner welke vrij snel is, maar niet de allersnelste die ik heb getest. Wel is hij nauwkeurig en scant hij je vingers zelfs onder wat gekke posities. Selfies kunnen gemaakt worden met de 5MP module, ditmaal zonder een selfie LED-flitser die wel op de UMi Z zat. Daarnaast zal je een RGB notificatie-LED vinden en een luidspreker voor bij het bellen. Laatstgenoemde presteert overigens prima maar zal niet uitblinken wanneer je hem vergelijkt met andere telefoons. Je zal iedereen goed kunnen verstaan, al had het maximale volume wel iets hoger gemogen.

Het toestel omgedraaid en je ziet een mooie aluminium behuizing voor je. In mijn geval is het de matzwarte versie, en ook voel je dat de coating mat is. Het oogt erg mooi maar een nadeel is dat de telefoon hierdoor erg vingerafdrukgevoelig is. Houd het toestel eventjes vast en de mooie achterkant is al vrij vlot bedekt met vingerafdrukken. Geen ramp aangezien je hem even schoon kan maken, maar het is te begrijpen dat je dat niet altijd gaat doen. Een optie is om de telefoon in de TPU-case te doen.

Linksboven aan de achterkant zitten de 2 camera sensoren, waardoor UMIDIGI mee probeert de gaan met de laatste trend. Zo is het onder andere mogelijk om foto’s te maken met een scherpteondiepte, ook wel de ‘bokeh-modus’. Hoe en of dit allemaal werkt, lees je verderop in de review. Verder zit er naast de camera’s de dual-tone LED flitser, om meer natuurgetrouwe foto’s te maken bij verschillende lichtomstandigheden.

Gelukkig volgt UMIDIGI niet op alle vlakken de concurrentie. Een aantal fabrikanten kiezen er inmiddels voor om de 3.5mm jack te bannen, maar gelukkig zit deze aansluiting wel gewoon op de Z1 Pro. Ook kan er gebruik worden gemaakt van de moderne USB-C poort. Diezelfde poort ondersteunt tevens quick-charge, waardoor het toestel lekker rap opgeladen kan worden

De telefoon beschikt net als veel toestellen over 2 speaker grills waarvan in werkelijkheid maar 1 daadwerkelijk functioneert. Uit de rechter grill komt het geluid, de linker is enkel gebruikt voor de symmetrie.

Een van de meest interessante punten van dit toestel mag duidelijk zijn: het 5,5” full-HD AMOLED scherm. En wat is AMOLED? AMOLED – ook wel active-matrix organic light-emitting diode -is een beeldschermtechnologie waarbij er geen directe backlight aanwezig is, zoals bijvoorbeeld bij LCD wel het geval is. Waar andere technieken gebruik maken van een backlight om het gehele scherm in 1 keer op te lichten, kunnen bij OLED alle pixels apart van elkaar oplichten. Dit houdt in dat zwarte content op het scherm ook daadwerkelijk zwart zal zijn, omdat deze pixels simpelweg uit staan. Je kan wel raden dat dit erg mooi kan zijn bij contrastrijke content: afbeeldingen, video’s en dergelijke. Nog een van de voordelen van AMOLED is dat content met veel zwart/grijs ook energiezuiniger zal zijn, omdat er minder pixels zullen moeten branden. De afgelopen 2 jaar is het gebruik van (AM)OLED erg toegenomen, maar nog steeds maken veel Chinese smartphones weinig gebruik van deze techniek en in plaats daarvan gebruiken zij de eerder genoemde IPS-techniek. De IPS-techniek maakt wel gebruik van een backlight en daardoor zal zwarte content nooit daadwerkelijk zwart zijn omdat je veelal een lichte grijze waas zal zien.

Dat de UMIDIGI Z1 Pro beschikt over een AMOLED scherm maakt hem meteen erg interessant omdat het daarmee ook een van de weinige betaalbare smartphones is (uit China) dat een dergelijk scherm heeft. Natuurlijk is het ook van belang dat de kleuren goed weergegeven worden omdat niemand zit te wachten om een inaccuraat scherm.

Hoewel het scherm van de Z1 Pro verre van slecht is en ik OLED zonder twijfel prefereer boven IPS, moet ik wel een kantaantekening geven en dat is dat het scherm van de Z1 Pro niet te vergelijken is met die van een Galaxy S8, of zelfs een S7. Uiteindelijk hangt veel af van de schermkalibratie en vaak laten fabrikanten hier wat steken vallen. Ook het scherm van de Z1 Pro heeft meer potentie dan er uit wordt gehaald. Een veelvoorkomend ‘probleem’ is dat schermen soms te blauw zijn afgesteld. Veel fabrikanten kiezen voor een wat blauwe tint omdat dit natuurlijker oogt (aangezien wij de blauwe tint, helaas, inmiddels wat gewend zijn). Een nadeel hiervan is dat wit nooit puur wit zal zijn zoals bedoeld is, maar wit met een blauwige tint. Ook de Z1 Pro heeft dit. Nu is dit niet in een storende mate, maar toch moet ik dat vermelden. De voordelen van AMOLED wegen echter - wat mij betreft - zwaarder dan een ietwat blauwige tint: daar kan ik mee leven. Een oneindige contrastwaarde is mij veel waardevoller dan een net niet goed weergegeven witkleur e.d.

Qua kleurverzadiging is alles redelijk prima voor elkaar. Kleuren zijn niet zo oververzadigd als in de beginfase van AMOLED (Galaxy S3 anyone?) en daardoor is media consumeren erg fijn. De maximale helderheid is eveneens prima te noemen, denk aan zo’n 450 nits. Er zijn fellere schermen op de markt, maar vergeet niet dat dit toestel slechts 225 euro kost. Geven en nemen dus. Kijkhoeken zijn zoals we gewend zijn van AMOLED en daar is dan ook niks op aan te merken. Amper een kleurverschuiving of vermindering in helderheid te vinden, wat in sommige situaties wel zo fijn is.

Een van de dingen die ik waardeer aan de UMIDIGI Z1 Pro is dat er een zo goed als stock Google Android-versie op staat. Geen meegeleverde troep of een compleet andere schil, gewoon Android zoals we gewend zijn en welke we waarderen. Er draait Android 7.0 op de telefoon, wat dan helaas weer niet de meest recente versie is. Wel draait de telefoon op de security patch van Augustus 2017, wat in ieder geval lekker recent is. Mocht je nou benieuwd zijn wat Android 7.0 Nougat nou precies met zich meebrengt (behoorlijk wat), dan raad ik je aan om de uitgebreide review van Tweakers zelf even te lezen.

Net zoals bij alle andere stock Google Android smartphones is het installatieproces zoals vanouds wat inhoud dat: je verbindt met een netwerk, je logt in met een Google-account, je stelt de vingerafdrukscanner in en.. Klaar ben je! Eenmaal alles ingesteld en geüpdatet heb je zelf nog zo’n 53GB over om te gebruiken, wat mogelijk is door de afwezigheid van enige bloatware. Mocht dit niet genoeg zijn, dan kan je dat mooi uitbreiden met een microSD-kaartje
Vingerafdrukscanner en navigeren
De inmiddels onmisbare vingerafdrukscanner is ook hier van de partij. En wederom maakt UMIDIGI weer gebruik gemaakt van de Front Touch ID techniek. Nog steeds is daar geen informatie over te vinden, dus het begint eerder op een zelfverzonnen term te lijken. Eerder in de review schreef ik er al wat over. Zo is de scanner relatief snel, maar niet de allersnelste. Het kan soms eventjes duren voor het scherm ook daadwerkelijk aan gaat, dus geheel foutloos is dit (nog) niet. UMIDIGI geeft je via de Instellingen de keuze om gebruik te maken van capacitieve navigatie knoppen (terug en recente apps), welke links en rechts van de vingerafdrukscanner zitten, of van de on-screen navigatieknoppen. Evenals bij de voorgaande toestellen krijg je de keuze om de functies van de knoppen om te draaien waardoor de terug-knop nu aan de rechterkant zit en de recente apps-knop aan de linkerkant.

Dubbeltikken om te ontwaken
Om het allemaal af te maken, is er ook de mogelijkheid om het scherm te ontwaken door dubbel te tikken op het scherm. Hoewel ik dit vroeger veel gebruikte, gebruik ik dit tegenwoordig zelf niet meer. De vingerafdrukscanner heeft veel veranderd en ook volstaat de aan-knop prima. Echter verschilt dit per persoon dus het is alleen maar mooi dat het in ieder geval een mogelijkheid is.
Dual sim
Ook beschikt de UMIDIGI Z1 Pro over dual-sim, waardoor hij ook prima is te combineren als privé en zakelijke telefoon. Er valt zo in te stellen welk SIM slot actief moet zijn, welke simkaart je wil gebruiken voor mobiele data, oproepen en/of SMS’jes. Ikzelf heb hier geen enkele problemen mee gehad en het bereik is dan ook zoals hoort.

Dagelijkse ervaringen: vlotte hardware, vlotte ervaring

De UMi Z kreeg van mij erg veel lof. Zo presteerde hij bij dagelijks gebruik een stuk beter dan de toch wel erg snelle en populaire OnePlus 3. De UMIDIGI Z1 Pro moest dus voor eenzelfde ervaring gaan zorgen. Althans, dat hoopte ik van te voren. Met de Mediatek Helio P20 en 6GB RAM, weet je dat er in ieder geval wel wat kracht aanwezig is. Hoewel de UMi Z over de X27 beschikte, beschikt de Z1 Pro over een iets zwakkere P20. Dat is een opmerkelijke keuze, omdat je zou verwachten dat een nieuwe telefoon ook over een krachtigere soc zou beschikken. Hoe zich dat vertaalt naar dagelijkse ervaringen?
De P20 mag dan iets minder krachtig zijn, alsnog merk je dat je met een relatief rappe soc te maken hebt. Het mag dan geen Snapdragon 835 zijn, maar ook de Helio P20 staat zijn mannetje wel, al helemaal in combinatie met de 6GB RAM en stock Android 7.0. Door de ruime hoeveelheid aan RAM hoef je je eigenlijk nooit zorgen te maken over apps die veel RAM gebruiken; 6GB is écht meer dan genoeg. Apps openen gaat snel, zelfs al draaiden ze niet in de achtergrond. Eigenlijk is het een meer dan prima ervaring en al helemaal als je dan weer even naar de prijs kijkt: ¤225?!

Is dan álles helemaal perfect? Nee, natuurlijk niet. Helaas is niks perfect, niet bij toestellen van deze prijs. Hoewel de Z1 Pro aanvoelt als een snelle telefoon, zijn er ook wel eens momenten dat je merkt dat het niet een enorm krachtige soc is. Wanneer er wat meer apps draaien en je wat sneller acties wilt uitvoeren, duurt het soms net even iets langer dan normaal. Heel storend is dit niet, maar een uiterst vloeiende ervaring (a la OnePlus 5) is het dus nog niet. Buiten dit enige puntje, is er qua performance echt erg weinig op aan te merken. Het toestel is vlot, de software voelt vlot aan en je zal je niet gaan ergeren tijdens het gebruik.

Gamen
De Helio P20 wordt bijgestaan door de ARM Mali-T880 MP2 900MHz. Hoewel ik weinig tot geen games speel, is het altijd even goed om hier een korte vermelding over te doen. Inmiddels zijn we aangekomen op een punt dat veel moderne smartphones games zonder serieuze problemen kunnen draaien en ook de Z1 Pro is hier geen verschil in. De meeste games zal je zonder moeite kunnen spelen en wellicht zullen er een aantal games zijn die het de GPU was lastig kunnen maken. Is dat het geval, dan kan je overwegen om de grafische instellingen wat lager te zetten mits de game dat toelaat.

Waar de vlaggenschepen inmiddels over de 150.000 punten gaan in AnTuTu, scoort een mid-ranger bijna 100.000 en zitten de low-end/budget smartphones vaak nog rond de 25-50.000. Hoe de Z1 Pro zich hier in neerzet?
AnTuTu

Geekbench

Androbench

Zoals reeds vermeld, beschikt de Z1 Pro over 2 camera sensoren om zo foto’s te maken voorzien van een mooie scherptediepte, wat ook wel bekend staat bij velen als ‘bokeh’. De ene camera is een 13MP module, de andere camera welke zorgt voor de overige sensorinformatie is een 5MP module. De camera aan de voorkant maakt foto’s van 5MP, zonder LED-flitsers zoals bij de UMi Z. Het is jammer dat de Z1 Pro niet beschikt over deze flitser omdat ik hem bij de Z wel degelijk van toegevoegde waarde vond. Oh well, we kunnen niet alles hebben..

Foto’s aan de achterkant kunnen dus gemaakt worden tot op een maximale resolutie van 4,128 x 3,096. De Z1 Pro kan video’s opnemen tot en met 4K, in 30 frames per seconden. Overigens is er geen mogelijkheid om te filmen in Full-HD @ 60FPSm, helaas.

De ingebouwde camera app geeft je de mogelijkheid om foto’s in HDR te schieten. Dit doe je door van de linkerzijde naar rechts te swipen zodat je een snelmenu opent. Bokeh-modus, Selfies, video-opnames, pro-modus, panorama’s en dergelijke is allemaal present.

De foto’s zijn klikbaar, zodat ze de ware foto openen in een nieuw tabblad.

Bokeh-modus

Selfies

Video’s:
De camera: conclusie
Hoewel ik mijn eigen mening geef over de camera, is het altijd aan te raden om zelf ook een mening te vormen aan de hand van de gegeven beelden.

Met de aanwezigheid van een 2e camera, verwachten mensen ook wat extra’s. De nieuwste trend tegenwoordig is het gebruik van een 2e camera voor of de telefoto’s, foto’s met een wijdere beeldhoek of foto’s gemaakt met een zwartwit-sensor. Hoe de UMIDIGI dit doet, is door een standaard 13MP module te gebruiken gecombineerd met een 5MP module welke voor verdere beeldsensorinformatie zorgt.

“Genoeg geluld”, zal je nu denken. Zolang het maar goed werkt, toch? Precies. En dat is dus waar het helaas niet goed gaat. Net als veel andere Chinese toestellen de laatste tijd, voorzien van een 2e camera, zijn de zogeheten ‘bokeh-foto’s’ niet zoals ze eigenlijk moeten zijn. Waar de techgiganten als Apple, Xiaomi, Huawei en Samsung een oprecht interessante en indrukwekkende scherptediepte weten te creëren middels de software, gaat het bij de UMIDIGI toch wel aardig mis. UMIDIGI probeert het te emuleren door niks meer dan een onscherpe cirkel rondom het object te plaatsen, lijkt het. Waar de software van de eerdergenoemde fabrikanten ervoor zorgen dat omlijningen van objecten keurig worden onderscheiden, gaat dat bij de Z1 Pro mis en dat is toch wel erg jammer. Het valt echter op dat de meeste Chinese fabrikanten dit trucje lijken te gebruiken, fabrikanten welke veelal Mediatek-socs gebruiken. Interessant is dat op zijn minst te noemen.

De reguliere foto’s zijn verder ook niet imponerend. Hoewel de foto’s niet altijd even contrastrijk zijn, of zonder bewegingsruis, kan je er wel degelijk mooie foto’s mee schieten. Wederom geldt weer: het is de fotograaf achter de camera’s die de mooie foto’s weet te schieten. En dat is overdag vaak ook geen probleem, aangezien er dan vaak wel genoeg licht is voor de sensor. Bij minder licht of gedurende de nacht is dat vaak wat problematischer, en bij de UMIDIGI Z1 Pro is dat niet heel anders. Hoewel de foto’s niet slecht zijn, zijn ze ook niet goed. Er is de nodige ruis aanwezig doordat de ISO-waarden wat omhoog worden gegooid. Ook betreft het simpelweg geen camera met een groot diafragma.

Nu heeft alles een toch wel negatieve ondertoon, maar begrijp me niet vergeet: het is geen slechte camera. Je kan er wel degelijk mooie foto’s mee maken, foto’s met genoeg kleur en detail. Verwacht er echter geen wonderen van. De selfies zijn overigens prima, genoeg detail en ook verassend veel licht waardoor foto's meer dan acceptabel zijn voor social media en what not.

Video
De video’s volgen hetzelfde patroon als de foto’s. Het is niks schokkends of vernieuwends, maar eigenlijk wat ‘the same old’. Er is detail, scherp genoeg en de kleuren zijn redelijk accuraat. Volledig vrij van schokken zijn de beelden echter niet, zelfs niet met de EIS ingeschakeld.Bij minder licht en de beelden worden evenals de foto’s wat meer voorzien van ruis en er is sprake van wat meer moeite bij focussen.

In het slanke toestel heeft UMIDIGI een 4000mAh batterij weten te stoppen. Dit is voor een toestel van minder dan 7mm dik simpelweg iets waar je U tegen mag zeggen. Hoe het toestel, en de batterijduur in het specifiek, zich gaat weerhouden met mijn gebruik is het belangrijkste.

Mijn dagen zien er als volgt uit:
  • Ik gebruik voor een groot gedeelte van de dag 4G, wifi vermijd ik veel meer sinds ik een Unlimited Data abonnement heb van Tele2. Houd er dus rekening mee dat dit meer verbruikt dan wifi.
  • Locaties staat vrij wel altijd aan, vaak op Grote nauwkeurigheid.
  • Bluetooth + muziek luisteren elke dag, vaak zo’n 2-3 uur per dag
  • Schermhelderheid is flexibel: soms 100%, meestal is het rond de 50-75%
  • Minimaal 2 uur per dag browsen, vaak wel richting de 3 a 4 mits de accu dat toelaat
  • Ik maak gebruik van applicaties als WhatsApp, Chrome, Instagram, Facebook, YouTube, Flamingo (twitter client). Ook de camera is niet te vergeten.

PCMark Work 2.0

4000mAh is niet niks, vooral niet vergeleken met menig andere smartphones. Waar veel smartphones nog rond de 3300mAh zitten, doet UMIDIGI daar dus een stapje bovenop. Vooral voor de relatief dunne behuizing van 6.95mm is dat een erg mooie feature. Een wat grotere accu zou in feite ook moeten zorgen voor iets een betere accuduur. Met mijn gebruik, wat nou niet erg licht is en met veelal 4G, is de accuduur dus aardig goed. Tegenwoordig is het gemiddelde nog steeds zo’n 4-5 uur screen-on-time en daar zit de UMIDIGI Z1 Pro dan ook mooi in de buurt. Let wel: ik gebruik mijn telefoon wellicht iets meer dan de gemiddelde gebruiker, dus je kan wellicht een hogere screen-on-time halen, wat de Work 2.0 benchmark dan ook bewijst.

De USB-C poort ondersteunt snelladen, wat vandaag de dag steeds meer gebruikt wordt door fabrikanten. Ook fijn is dat de telefoon niet enkel met de meegeleverde oplader gebruik kan maken van het snelladen, ook mijn 3rd-party oplader laat hem snelladen. Het toestel wordt gedurende het opladen wel wat warm, voornamelijk in de buurt van de camera. Echter is dit een van de trade-offs die hoort bij een aluminium behuizing en de locatie van de soc.

Begin percentageNa 15 minutenNa een half uurNa een uurVolledig vol na
4%21%38%61%2 uur en 18 minuten

Bereikbaarheid en bellen
Het begint een wat flauw onderwerp te worden om over te schrijven omdat vrijwel de meeste toestellen hier geen problemen meer mee hebben. Toch is het altijd goed om even kort te behandelen. Bereik en verstaanbaarheid is zoals je mag verwachten van een smartphone anno 2017; de persoon aan de andere kant van de lijn is goed te verstaan en verbindingen zijn stabiel. Het maximale volume van de oorluidspreker mag zoals eerder vermeld wel iets hoger, maar desondanks dat kleine minpuntje, is alles goed te verstaan.
Internet
WiFi
Het modem kan verbinding maken met WiFi via 802.11 a/b/g/n – wat vrij standaard is. Thuis hebben we een 40/4 abonnement en dat wordt keurig gehaald. Ziggo was lief en gaf ons op moment van deze test zelfs een hogere upload dan we horen te krijgen. Lief!

3G en 4G
Ikzelf maak gebruik van het Tele2 netwerk voor internetten. Gezien ik met dual-sim werk, maak ik voor de oproepen en sms’jes gebruik van het KPN netwerk, en voor de mobiele gegevens (4G) van het Tele2-netwerk. Tegenwoordig heb ik met bijna geen enkele telefoon slechte ervaringen wat betreft mobiele data en connectiviteit. Op vrijwel alle gebieden heb ik gewoon 4G bereik en valt het niet weg. Op gebieden waar de provider nog geen goede 4G dekking heeft, valt de telefoon zonder enige problemen terug op het 3G-netwerk. No problemo.

Mijn mobiele abonnement heeft een maximale downloadsnelheid van maar liefst 225Mbit/s, maar dit is natuurlijk een snelheid die je zelden gaat halen en al helemaal niet in het gebied waar ik woonachtig ben.

NFC: Nog steeds niet
Hoewel NFC steeds meer opkomend is, is de Z1 Pro nog niet voorzien van NFC. Dit is jammer, maar feit blijft dat het een budget smartphone is. Wel is UMIDIGI bezig met het integreren van NFC, aangezien de S2 Pro naar alle waarschijnlijkheid NFC krijgt.

De Z1 Pro gaat verder waar de UMi Z stopte. Ditmaal met een mooi AMOLED scherm erin, wat mijn hart in ieder geval wat sneller doet kloppen. Het is te hopen, en dat meen ik oprecht, dat meer bedrijven de switch gaan maken naar AMOLED. Het is wat mij betreft simpelweg dé beeldschermtechniek om voor te gaan. Hoewel de soc van de Z1 Pro helaas ietwat minder krachtig is, heb ik dat niet gemerkt gedurende het gebruik van het toestel. We zijn op een punt aangekomen in Android-land waarbij veel hardware upgrades niet zo erg meer te merken zijn zoals in de eerdere jaren, op sommige punten na - logischerwijs. De software van de UMIDIGI Z1 Pro is prima geregeld. Het toestel is vlot, reageert goed op wat ik hem beveel te doen en met hapering of vastlopers heb ik gewoonweg geen ervaring gehad.

Want let wel, waar ik de meeste smartphones test voor een aantal weken, heb ik de Z1 Pro bijna 2 maanden in gebruik gehad. Ik kan dan ook een goed oordeel vellen over het toestel. Voor het geld van slechts ¤225 krijg je een vlot toestel, met een prachtig uiterlijk, een fijn scherm en een zeer prima accuduur. Hoewel er 2 camera modules aanwezig zijn, moet je het toestel niet voor de camera halen. Voor de standaard kiekjes en dergelijke volstaat alles prima, maar voor de wat enthousiaste fotografen onder ons, zal het waarschijnlijk niet zijn wat je wil.

Waardeer je deze review, zou je meer willen zien en wil je dit ergens kwijt? Stem dan op mij door op het plaatje hieronder te klikken en een reactie achter te laten in het desbetreffende topic.. Iedere stem waardeer ik enorm! :)

Heel erg bedankt voor het lezen van de review mocht je alles gelezen hebben. Mocht er nog iets zijn dat je mist, laat het me weten! Ik zal het proberen toe te voegen, en waar nodig/mogelijk proberen te testen

In geval van spelfouten e.d. zou ik het waarderen om deze via een PB te melden.

Heb jij ook een Umidigi Z1 Pro Zwart?

Dank je voor je mooie review heb hem met veel plezier gelezen!!
Kijk aan, dat hoor ik graag! :D

Dank voor je comment. :)
Mooie interessant review. Toch nog een vraagje, hoe is het met de GPS gesteld? Want bij mijn huidig toestel is die echt wel ruk...
Thanks voor je compliment! :) Met GPS heb ik geen enkele problemen gehad! Ik gebruik de GPS toch wel redelijk wat en heb de gehele dag door 'Locaties' aan staan. Snelle fixes en ik sta niet ineens aan de andere kant van de weg bijvoorbeeld. :P