Nest Protect V2 Wired

Nest Protect V2 Wired Review

sowen 7 september 2017, laatste update op 7 september 2017, 1.557 views Product gekocht

Nest Protect V2 Wired

Fysieke installatie was voor ons inderdaad een ramp, maar daarna werkt het prima met aardig wat functionaliteit.

Pluspunten

• vlotte app installatie
  • nachtlamp functionaliteit
  • 'heads-up' waarschuwing zonder groot alarm
  • notificaties via app
  • alarm uit te zetten via app of met druk op knop
  • automatische zelf-test
  • meerdere melders aan elkaar koppelen gaat automatisch
  • optische detectors, dus geen radioactive stoffen

Minpunten

• fysieke installatie kan erg lastig zijn
  • lelijke vrouwenstem, geen mannenstem als keuze
  • heel duur
  • productiedatum staat achterop de melder ipv (ook) op de doos

Kwaliteit Score: 5
Fysieke installatie was voor ons inderdaad een ramp. Het probleem zit erin dat als er geen inbouw schakeldoos onder je bestaande rookmelder zit, er onvoldoende ruimte is om de draden en stekker weg te werken. Rookmelders in de Nederlandse nieuwbouw worden vaak aan het plafond bevestigd met een eigen (nette) opbouwdoos ertussen, waarin alle draadjes worden weggewerkt. De Nest wordt niet met zo'n passende opbouwdoos geleverd, waardoor er te weinig ruimte is voor de draadjes en stekker. Onze oplossing was om een paar correctieringen tussen te zetten.

(Correctieringen - oftewel opvulringen - voor inbouw schakeldozen zijn bij elke bouwmarkt te vinden. Ze hebben als voordeel dat de gaten opdezelvde plaats zitten als op de bevestiginsplaat van de Nest. Ze zijn beschikbaar in verschillende diktes en je kan ze evt. ook stapelen.)

We moesten dus in het beton van het plafond boren, en met langere schroeven (de meegeleverde schroeven waren dan te kort) de bevestigingsplaat met correctieringen ertussen aan het plafond bevestigen. Ook moesten we andere kabelklemmen gebruiken, want de meegeleverde klemmen waren te groot. Nest heeft echt niet goed over de fysieke installatie buiten Noord Amerika nagedacht - ze hadden zo makkelijk en voor een paar centen een passende opbouwdoosje kunnen bijleveren - daarom 1 ster voor 'Ondersteuning door fabrikant'.

Controleer of je een schakeldoos achter je bestaande rookmelder zit: zo nee, dan zou je kunnen overwegen om de 'battery-only' versie van de Next aan te schaffen, want die heeft geen draadjes om weg te werken.

Persoonlijk vind ik de Nest Protect erg prijzig - ze kosten per stuk net zoveel als een mid-range router. Maar omdat we huisdieren hebben, achtte ik smart-rookmelders met notificaties nodig. In geval van waarschuwingen en/of alarms terwijl ik niet thuis ben, krijg ik een notificatie... ik kan dan direct stappen ondernemen om mijn huisdieren in veiligheid te brengen en (in geval van vals alarms) ervoor te zorgen dat ze niet onnodig lang aan het geluid blootgesteld worden. Hopelijk komen vals alarms ook veel minder (of niet meer) voor, vanwege de verbeterde detectietechnologie.

Automatische zelf-test is een mooie feature: De rookmelder kan zichzelf eens per maand automatisch testen. Zelfs het alarm... hij maakt een paar korte piepjes en luistert zelf om te horen of het inderdaad een geluid maakt. (Maar dan heb ik wel de vraag wat hij verder via de microfoon afluistert.)

N.B. Het is belangrijk om de productiedatum te controleren, want ze moeten 10 jaar na de productiedatum vervangen worden. De productiedatum staat achterop de melder en niet (ook) op de doos... je moet de doos dus openmaken om het te controleren. Die van ons waren 4 maanden eerder geproduceerd - relatief nieuw dus.

Heb jij ook een Nest Protect V2 Wired?

Dag @sowen
Mooi dat er nog iemand is die een uitgebreide review geplaatst heeft over de bedrade versie ;)

Hoe bevalt het apparaat na zo'n 2,5 jaar?
Is het wat je er van verwacht had.

Nog geen problemen met de batterij? Ik lees ergens anders dat iemand vermoedt dat de nachtlamp functie de batterijen leegtrekt ipv te werken op netstroom.
Wat is jouw ervaring.

Bedankt ook voor de tip over de productiedatum. Ik begreep dat als je ze bij google zelf besteld dat ze dan niet te oud zijn.
De bedraden versie was prima, maar die heb ik krap een jaar gehad voordat ik verhuisde :-).

Geen problemen met de batterijen, want die worden in de bedrade versie uitsluitend gebruikt als de stroom uitvalt.

Na mijn verhuizing heb ik een draadloze versie voor de nieuwe woning gekocht, inmiddels 2 jaar geleden. Die versie bevalt ook prima, een paar keer alarm wegens teveel rook uit de koken ;-), +/- maandelijks een zelftest, af en toe een firmware-update en de batterijen doen het nog, ondanks het nachtlampje (en twee katten die 's nachts rondlopen :-)).