Specificaties Socket AM4 met AMD X370 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Prime X370-Pro Review

Aquila 7 september 2017, laatste update op 9 september 2017, 90 views

Asus Prime X370-Pro (Product gekocht)

Kort, maar krachtige review!

Pluspunten

• BIOS/UEFI werkt prettig
  • RAM werkt perfect op 3200MHz na BIOS update 0812
  • Veel aansluit mogelijkheden, voor RGB, Fans, SATA en noem maar op
  • RGB ligt een leuke toevoeging!
  • Mooi en strak bordje
  • In het algemeen een top bordje!
  • In beton gegoten PCI-E sloten, grapje. In ieder geval versterkte sloten voor 3 slots/zware GPU's

Minpunten

• Net iets te weinig RGB
  • Momenteel blijft het eigenlijk bij het bovengenoemde punt.

Layout Score: 5
Gisteren voor het eerst dit bordje in mijn handen gekregen, eindelijk weer na een aantal jaren AMD gekocht. Na de teleurstellende Bulldozer kon ik in ieder geval niet wachten om mijn AMD systeem in elkaar te knutselen.

Ik ga geen uitgebreide review schrijven aangezien Foritain hier al heel mooi aandacht aan heeft besteedt. Voor mij is het dus gewoon een kort, maar krachtige review voor dit bordje!

Bij het uitpakken komen we het bordje tegen in het statische zakje, iets wat voor iedereen wel bekend is. Daarna komen die accessoires, zoals het handige opzet stukje voor je front panel connectors. Voor iedereen die het nog niet gebruikt heeft, het is een verademing, want je loopt niet aan te kloten met die kleine kreupele connectors. Ikzelf heb best grote handen, dus dan weet je wel hoe dat gaat..
Voor de rest 4 SATA 6 kabeld (die ik toevallig nodig had :)), ROG SLI bridge, de nodige schroefjes en nog wat CD's. Die laatste is waarschijnlijk voor drivers, maar die haal je gewoon heel makkelijk van ASUS zijn site af!

Het bordje zelf ziet er heel net uit, maar is geen top model. Ikzelf vind het persoonlijk erg jammer, dat er alleen een RGB lijn loopt langs de backpanel van het systeem, dus vanaf de AUDIO condensatoren tot de onboard audio ingangen. Dit had wat netter gecompenseerd kunnen worden.
Voor de rest een prima bord en je betaald er eigenlijk niet teveel voor. Neem wel in overweging dat voor AMD er genoeg goedkopere borden zijn die net zo goed werken. Ik nam de overweging dat ik per se X370 nodig heb :p Maar alle andere bordjes werken net zo prima als ik ervaringen van gebruikers lees.
Mijn persoonlijke voorkeur ligt ook wat meer bij ASUS. Ik heb al meerdere ASRock borden van zowel AMD als Intel gehad waar ik zeer tevreden over ben. In dat opzicht verwacht ik van dit bordje ook veel, dat kan ik na 1 dag nog niet zeggen natuurlijk, omdat het in principe niet representatief is.
Aan de andere kant hoef ik dat ook niet uitgebreid te testen, want zoals gezegd heeft Foritain daar een mooie review voor staan. Een compliment naar een mede-Tweaker mag zeker! :D

Eenmaal het bordje draaiende te hebben valt me eigenlijk op dat het updaten van de BIOS heel makkelijk gaat, maar wel op een vrij aparte manier, als volgt:
  • EZ fFlash 3 opstarten in de BIOS
  • Updaten via internet
  • Geeft aan dat je BIOS up-to-date is
  • Opnieuw opstarten
  • Vervolgens terug naar EZ Flash 3
  • Toen kon ik hem installeren..
Iedereen ziet waarschijnlijk wel wat er even mis is gegaan bij mij. Maar via een Youtube tutorial ook direct even mijn RAM op de juiste settings mee geclockt. Het werkt vooralsnog perfect. Mochten zich er rare dingen voordoen, dan kan ik mijn review altijd nog netjes editen.

En tot slot, het is een prachtig bord voor zijn prijs en lijkt het bijzonder goed te doen. Aan het installeren ben je amper tijd kwijt, hij laat zich makkelijk behandelen (BIOS, RAM enz.) en je hebt absoluut geen aansluitingen te kort. Je kunt namelijk ook nog via RGB strips iets moois doen met de AURA-SYNC, wat voorzichzelf al spreekt. Je kunt er gewoon een heel licht festival van maken of hem uitschakelen mits dit niks voor je is.

Al met al, top bordje! :D

RYZEN[br]Stukkie mooi AMD hardware!

Heb jij ook een Asus Prime X370-Pro?

Wat voor ram heb je er in gezet ?
Dit RAM geheugen zit erin:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3200C16R

EDIT:
De 16GB versie staat in de QVL (Quality Vendors List), maar deze 8GB niet. Het kan ook zijn dat ik erover heen heb gekeken, maar deze RAM is gewoon de 8GB versie ervan.

[Reactie gewijzigd door Aquila op 10 september 2017 14:56]

Superbedankt voor deze review! Ik heb een tijd terug een pc samengesteld voor een vriend van mij, en we hadden hetzelfde bord maar we kregen zo snel (zelfs na de agesa-update) het geheugen niet goed op 3200mhz. Het gaat om hetzelfde RAM-kitje als wat jij hebt gebruikt, maar dan 2x8GB. Fijn om te zien dat het dus wel kan! :)