Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD X370 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Prime X370-Pro Review

Aquila 7 september 2017, laatste update op 27 september 2017, 186 views

Asus Prime X370-Pro (Product gekocht)

Kort, maar krachtige review!

Pluspunten

• BIOS/UEFI werkt prettig
  • RAM werkt perfect op 3200MHz na BIOS update 0812
  • Veel aansluit mogelijkheden, voor RGB, Fans, SATA en noem maar op
  • RGB licht een leuke en mooie toevoeging!
  • Mooi, strak, compleet en prima bordje
  • Versterkte PCI-E sloten. 2x aanwezig
  • M.2 slot voor een SSD

Minpunten

• RGB strips op het moederbord had iets completer gemogen. Zeker voor de prijs.
  • Bij ASUS betaal je altijd iets meer, voor wat je krijgt.

Layout Score: 5
Gisteren voor het eerst dit bordje in mijn handen gekregen, eindelijk weer na een aantal jaren AMD gekocht. Na de teleurstellende Bulldozer kon ik in ieder geval niet wachten om mijn AMD systeem in elkaar te knutselen.

Ik ga geen uitgebreide review schrijven aangezien Foritain hier al heel mooi aandacht aan heeft besteedt. Voor mij is het dus gewoon een kort, maar krachtige review voor dit bordje!

Bij het uitpakken komen we het bordje tegen in het statische zakje, iets wat voor iedereen wel bekend is. Daarna komen die accessoires, zoals het handige opzet stukje voor je front panel connectors. Voor iedereen die het nog niet gebruikt heeft, het is een verademing, want je loopt niet aan te kloten met die kleine kreupele connectors. Ikzelf heb best grote handen, dus dan weet je wel hoe dat gaat..
Voor de rest 4 SATA 6 kabeld (die ik toevallig nodig had :)), ROG SLI bridge, de nodige schroefjes en nog wat CD's. Die laatste is waarschijnlijk voor drivers, maar die haal je gewoon heel makkelijk van ASUS zijn site af!

Het bordje zelf ziet er heel net uit, maar is geen top model. Het ziet er niet zo extreem luxe uit als bij de ROG (Republic of Gamers lijn)
Ikzelf vind het persoonlijk wel jammer, dat er alleen een RGB lijn loopt langs de backpanel van het systeem, dus vanaf de AUDIO condensatoren tot de onboard audio ingangen. Dit had wat netter gecompenseerd kunnen worden, door aan de andere kant ook nog een strip aan RGB op het moederbord te integreren.
Voor de rest een prima bord en je betaald er eigenlijk niet teveel voor. Neem wel in overweging dat voor AMD er genoeg goedkopere borden zijn die net zo goed werken. Ik nam de overweging dat ik een net ASUS bord wilde, maar alle andere bordjes werken net zo prima als ik ervaringen van gebruikers lees.
Mijn persoonlijke voorkeur ligt ook wat meer bij ASUS. Ik heb al meerdere ASRock borden van zowel AMD als Intel gehad waar ik zeer tevreden over ben. In dat opzicht verwacht ik van dit bordje ook veel, dat kan ik na 1 dag nog niet zeggen natuurlijk, omdat het in principe niet representatief is.
Aan de andere kant hoef ik dat ook niet uitgebreid te testen, want zoals gezegd heeft Foritain daar een mooie review voor staan. Een compliment naar een mede-Tweaker mag zeker! :D

Eenmaal het bordje draaiende te hebben valt me eigenlijk op dat het updaten van de BIOS heel makkelijk gaat, maar wel op een vrij aparte manier, als volgt:
  • EZ fFlash 3 opstarten in de BIOS
  • Updaten via internet
  • Geeft aan dat je BIOS up-to-date is
  • Opnieuw opstarten
  • Vervolgens terug naar EZ Flash 3
  • Toen kon ik hem installeren..
Iedereen ziet waarschijnlijk wel wat er even mis is gegaan bij mij. Maar via een Youtube tutorial ook direct even mijn RAM op de juiste settings mee geclockt. Het werkt vooralsnog perfect. Mochten zich er rare dingen voordoen, dan kan ik mijn review altijd nog netjes editen.

En tot slot, het is een prachtig bord voor zijn prijs en lijkt het bijzonder goed te doen. Aan het installeren ben je amper tijd kwijt, hij laat zich makkelijk behandelen (BIOS, RAM enz.) en je hebt absoluut geen aansluitingen te kort. Je kunt namelijk ook nog via RGB strips iets moois doen met de AURA-SYNC, wat voorzichzelf al spreekt. Je kunt er gewoon een heel licht festival van maken of hem uitschakelen mits dit niks voor je is.

Al met al, top bordje! :D

Update:
Na wat problemen die zich voor deden op mijn computer, heb ik voor de zekerheid een Memtest gedaan. Met versie v5.01. Deze gaf op 3200MHz een error, waarna ik hem een stap terug heb gezet, namelijk op 3066MHz. Na een paar keer Memtest gedraait te hebben, durft ik te zeggen dat het nu stabiel loopt. De tijden zijn 2x 1 uur en 1x 4:30. Op 3200MHz kreeg ik na een half uur een error melding.

RYZEN De foto's :)

Heb jij ook een Asus Prime X370-Pro?

Wat voor ram heb je er in gezet ?
Dit RAM geheugen zit erin:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3200C16R

EDIT:
De 16GB versie staat in de QVL (Quality Vendors List), maar deze 8GB niet. Het kan ook zijn dat ik erover heen heb gekeken, maar deze RAM is gewoon de 8GB versie ervan.

[Reactie gewijzigd door Aquila op 10 september 2017 14:56]

Superbedankt voor deze review! Ik heb een tijd terug een pc samengesteld voor een vriend van mij, en we hadden hetzelfde bord maar we kregen zo snel (zelfs na de agesa-update) het geheugen niet goed op 3200mhz. Het gaat om hetzelfde RAM-kitje als wat jij hebt gebruikt, maar dan 2x8GB. Fijn om te zien dat het dus wel kan! :)
Graag gedaan! :) Altijd fijn om positieve reacties te zien.
Die 2x8GB set staat ook officieel op het QVL. Heb je hem dus naar de nieuwste BIOS ge-update waarna hij het nog steeds niet deed? Draait het systeem op dit moment nog steeds op die manier of zijn er al dingen verandert?

[Reactie gewijzigd door Aquila op 19 september 2017 21:15]

Hij is nu op vakantie maar tot nu toe draait het nog even op 2133mhz. We hadden de laatste maanden flinke moeite een goede betaalbare gpu te fixen voor de build ivm mining-perikelen. Maar we gaan binnenkort even met het RAM aan de slag om hem op 3200 te krijgen. Uiteraard gaan we dan ook de nieuwste BIOS eerst even doen. :)
Inderdaad even netjes de BIOS updaten en dan zou het goed moeten komen. BIOS updaten is echt makkelijk.
De videokaarten zijn ook duur, vaak ook erg belachelijk duur.. Ik wacht nog even denk ik