Specificaties 13,5" • 3000x2000 • 64GB • Win 10 Home - Bekijk alle specificaties

Chuwi Hi13 Zilver Review

Danny.G 5 september 2017, laatste update op 6 september 2017, 733 views

Chuwi Hi13 Zilver (Product volledig gesponsord)

Een prachtig 13,5" 3000x2000 IPS scherm dat de show steelt. Voor slechts ¤250 een zeer capabele Windows 10-tablet, en net iets meer dan ¤300 voor een convertible incl. stylus. Want ja, dat is waar Chuwi van houdt: veel waar voor je geld geven.

Pluspunten

• Een prachtig scherm met hoge resolutie
  • Draait Windows 10 zonder problemen
  • Touchscreen reageert goed
  • Beschikt over de nodige poorten
  • Ook de ervaringen met toetsenbord en stylus stellen niet teleur
  • Erg handig als (multi)media-apparaat
  • Erg goede bouwkwaliteit en oogt luxe

Minpunten

• Hoge resolutie scherm kan soms lichte impact hebben op performance
  • Accuduur is acceptabel, maar kan meer uit gehaald worden
  • De tablet is relatief (top)zwaar te noemen (maar wel stevig en robuust)
  • Speakers niet echt interessant
  • Opslaggeheugen is beperkt en enkel middel microSD uit te breiden

Stemmen op deze review mag en kan hier: Klik

Een Windows 10 convertible met een 13,5” 3000x2000 IPS scherm, welke tevens ook in de Microsoft Surface Book zit voor nog geen 350 euro. Dat klinkt al interessant, toch? Chuwi is inmiddels bezig met een opmars en proberen steeds wat hogere ogen te gooien, wat vooral goed bevalt in de Westerse wereld. De Lapbook 14.1 in het specifiek was een zeer succesvol product voor Chuwi, ook hier op Tweakers bleek deze in de smaak te vallen door de lage prijs en de relatief erg goede prestaties daartegenover. Met de Hi13 proberen ze dit wederom. Een scherm waar je u tegen mag zeggen, mogelijkheid om er een aluminium toetsenbord op aan te sluiten, of een stylus welke beschikt over 1024 drukpunten. Het begint dus wel wat op een erg interessant all-in-one multimedia-apparaat te lijken.

Wat mag dat kosten? De tablet zelf wordt verkocht voor op dit moment ¤250, het toetsenbord zo’n 45 euro en de stylus circa 20 euro. Dan heb je al met al voor een bedrag van zo’n ¤350 toch wel wat interessants in je handen wat mij betreft. Met Banggood heb ik weten te regelen dat ze mij de gehele set hebben opgestuurd om er een zo objectief mogelijke review over te schrijven, waarvoor dank!

Mocht de interesse nu al zo groot zijn dan je hem wil aanschaffen, dan kan je hem hier bijvoorbeeld halen. Het toetsenbord kan hier gevonden worden en de stylus hier. Het kiezen voor de verzendmethode Priority Direct Mail (PDM) betekent dat je het product vaak binnen een weekje thuis hebt en dat de importkosten vergoed worden door de webshop. Aanrader dus.

Belangrijke specificaties

De doos waarin de tablet komt is niet erg speciaal. Het betreft een standaard witte doos en daarmee is het eigenlijk ook wel gedaan. Ook het toetsenbord en de stylus komen in een minimalistische verpakking. Ikzelf hecht hier weinig waarde aan, omdat ik liever heb dat ze wat besparen op een flashy verpakking dan op het product zelf.

Erg speciaal is de inhoud ook niet:
  • De Chuwi Hi13
  • De USB-C oplader

De ster van de show mag toch wel duidelijk zijn vanaf het begin: dat scherm. En wat voor een scherm. Het betreft een 3000x2000 IPS-paneel, welke afkomstig is uit de Microsoft Surface Book. Dit betekent dat je een erg mooi, kleurrijk en fel scherm kan verwachten. Hoewel ik helaas niet beschik over de nodige tools om alles uitgebreid te meten, kan ik wel zeggen dat je echt een geweldig scherm krijgt en al helemaal voor slechts 400 euro. Kleuren worden mooi weergegeven, de zwartwaarden zijn meer dan in orde en door een maximale helderheid van 480 nits is het scherm lekker fel, waardoor de kleuren nog net niet uit het scherm spatten. Oké uh, je snapt hem volgens mij..

De bezels van het scherm zijn niet geweldig maar ik heb slechter gezien. Er is een duidelijke zwarte omlijsting te zien maar tijdens gebruik – ook als ‘laptop’ - stoorde ik me daar niet aan; wederom zeer persoonlijk.

De behuizing van de Hi13 is een zeer stevige aluminium behuizing. De tablet voelt bijzonder stevig aan en dat zorgt er toch wel voor dat ik in ieder geval wel een premium ervaring had bij het gebruik. Een kantpunt is echter dat de tablet relatief zwaar is met zijn 1,1kg. Er valt wat over te zeggen aangezien het een 13,5” scherm heeft en het stevig aluminium is, maar lang niet iedereen zal er vrolijk van worden om 1,1kg mee te sjouwen. De aan/uit-knop en volumeknoppen zijn ook van aluminium gemaakt en zijn gemiddeld te noemen. Ze zijn duidelijk uit elkaar te houden, zijn lang en breed genoeg maar wel is er wat ruimte aanwezig waardoor ze niet geheel strak en vast zitten. Hier heb ik zelf geen last van gehad, maar dit is toch geheel persoonlijk - wederom.

Als tablet zijnde alleen krijg je wat mij betreft meer dan voldoende poorten. Zo is er een USB-C poort voor het opladen, een microSD-slot, een mini-HDMI poort en een micro-USB poort. Schaf je het toetsenbord er bij aan, dan krijg je nog eens 2 extra USB poorten welke werken op USB 2.0 en 3.0 snelheden. Ook is er aan zowel de voorkant als achterkant een camera te vinden: de achterkant beschikt over een 5MP module, de voorkant over een 2MP module.

Het toetsenbord kan je aansluiten via de magnetische connectoren aan de onderkant van de tablet. Eenmaal vastgeklikt, komt de tablet niet zo snel meer los. Vervolgens zal het toetsenbord voorzien worden van stroom door de Hi13. Een bijkomend voordeel is dat je hierdoor ook nog eens 2 extra USB-A poorten tot je beschikking krijgt, welke aan zowel de link- als rechterkant zitten van het toetsenbord.

De key travel van de toetsen is voor mijn doen prima, al ben ik van mijn eigen laptop gewend dat er veel minder travel is. De toetsen liggen dus wat hoger dan gewend, waardoor je iets meer moeite moet doen om de toets in te drukken. Slecht en vervelend? Nee. Even wennen? Wellicht wel, in ieder geval voor mij. Het betreft tevens geen full-sized toetsenbord wat betekent dat er niet aan numpad aanwezig is, iets wat echter veelvoorkomend is bij laptops/convertibles van deze grootte.

Het toetsenbord beschikt helaas niet over toetsenbordverlichting. Echter is dit wellicht iets meer een luxe dan een basisfunctionaliteit. Het is handig en gaaf om te hebben, maar ook zonder verlichting functioneert een toetsenbord prima.

Touchpad
Het touchpad op het toetsenbord is van normale grootte. Qua nauwkeurigheid presteert hij gemiddeld, wat zich vertaalt naar dat je wellicht soms even wat meer moeite moet doen om de aanwijzer op de juiste plek te krijgen. Het oppervlak van de touchpad is eerder wat stroever dan glad, dus mocht je af komen van een gladdere touchpad dan kan het even wennen zijn.

Er is ondersteuning van de Windows 10 gestures dus dat zit voor de rest wel gewoon snor. Scrollen, terug naar het bureaublad en dergelijke werkt prima. Aangezien ik sowieso niet een grote fan ben van touchpads, gebruik ik in de meeste gevallen een muis erbij. Het is hoe dan ook wel handig dat een touchpad gewoon naar behoren werkt en in dit geval doet dit specifieke touchpad dat dan ook.
Stylus
Voor de creatievelingen onder ons, of zij die het handig lijkt om notities te maken, heeft Chuwi het mogelijk gemaakt om een daadwerkelijk actieve stylus te gebruiken in combinatie met de Hi13. Deze stylus van slechts ¤22 heeft 1024 verschillende drukpunten waardoor het niet alleen mogelijk is om simpelweg lijnen te trekken en letters te schrijven, maar dit ook in bijvoorbeeld verschillende diktes waardoor je bij bijvoorbeeld digitale tekeningen/schetsen een stuk meer mogelijkheden hebt. Mocht je je zorgen maken over dat je 'ghost-touches' gaat krijgen als je met je hand/pols over het touchscreen gaat terwijl je iets tekent of schrijft: no worries, dit is softwarematig allemaal voor je geregeld zodat het niet voor zal komen. Tevens zal de stylus in een slaapmodus gaan bij 60 seconden inactiviteit, aldus Chuwi zelf. Alleen al voor de sporadisch creatieve buien of mogelijk handige gelegenheden is het aanschaffen van zo'n - wat mij betreft - zeer betaalbare pen toch best een no-brainer.

Mede doordat de pen een metalen behuizing heeft en fijn is vormgegeven, houdt hij erg goed vast. Ook qua gewicht is het een fijne pen om vast te houden.

Windows 10: zoals je verwacht
Op de Chuwi Hi13 is een Windows 10 Home-licentie aanwezig. Windows 10 draait ook op lower-end apparaten meer dan snel genoeg en met deze laptop is dat niet anders. Voordat je aan de slag kan gaan met de laptop, moet je de gebruikelijke Windows 10 installatie even doen: een account aanmaken en wat instellingen goed zetten en ready to go.
Vrije ruimte na installatie
Eenmaal alles ingesteld, geüpdatet en geďnstalleerd en je hebt van de 64 GB nog zo’n 40GB over. Dit is wel wat krapjes, maar voor de niet veeleisende gebruiker volstaat het. Er is zoals eerder vermeld ook een microSD-slot aanwezig zodat het uit te breiden is. Niet de meest gewenste oplossing, maar beter niks dan denk ik dan maar.

Meegeleverde programma’s?
Evenals de Lapbook 14.1 komt ook de Hi13 niet mee zelf toegevoegd programma’s of apps. Hierover valt dus weinig te zeggen; Windows 10 zoals Microsoft dat bedoelt.

The moment of truth; hoe presteert dit ding nou eigenlijk? Als motor van de tablet is de quad-core Intel Celeron N3450 CPU aanwezig, welke draait op 1,1GHz met een max. van 2,2GHz. De processor is van de Apollo Lake generatie, welke in 2016 op de markt kwam. Door de lage TDP van slechts 6 watt is het ook nog eens een bijzonder zuinig ding, wat ook komt door de aanwezigheid van een processor gemaakt op een kleiner procedé van slechts 14nm. Daarnaast wordt de CPU bijgestaan door de Intel HD Graphics 500, welke tot aan 700 MHz kan aantikken. Niet te vergeten is de 4GB aan werkgeheugen.

Ten tijden van de Lapbook 14.1 review gebruikte ik een quote van een mede-Tweaker welke nog steeds geldt:
"De Apollo Lake processor mag dan wel geen snelheidsmonster zijn, maar heeft toch wel behoorlijk wat trucjes aan boord. De Gen9 GPU (zoals uit de Skylake processors) kan bijvoorbeeld hardwarematig H.264 en H.265 encoden in hoge kwaliteit en in hoge snelheid. Gooi je er dus Handbrake op dan kan je heel makkelijk en heel snel videomateriaal omzetten."
De tablet beschikt over eMMC geheugen, wat eigenlijk tussen een HDD en SSD in zit qua prestaties. Het eMMC geheugen zorgt ervoor dat de tablet relatief snel reageert op alles, dat de browser snel opent, Microsoft Office-programma’s en dergelijke. Ook heb ik weinig last gehad van haperingen. Wel is er een trade-off waar je rekening mee moet houden: het scherm beschikt over een hoge resolutie van 3000x2000 pixels, wat betekent dat het bijvoorbeeld bij het werken in Adobe Photoshop CC er voor kan zorgen dat het net wat minder vlekkeloos gaat dan je bij een full-HD resolutie zou hebben met dezelfde interne hardware. Dit betekent niet dat Photoshop niet mogelijk is, maar je bent iets meer gelimiteerd omdat de CPU veel meer bezig is dan wanneer er een lagere resolutie scherm in had gezeten. Nu kan je de resolutie wel omlaag halen, maar goed, daar haal je zo’n ding niet voor. Voor de standaard taken als foto’s verkleinen, kleuren verbeteren en andere relatief lichte fratsen, kom je weinig problemen tegen. Bij zwaardere taken duurt alles logischerwijs wat langer, wellicht langer dan je gewend bent. Dit immers door de niet erg krachtige hardware. De Chuwi Hi13 ondersteunt tevens de HiPen, waardoor je ook tekeningen kan maken in Photoshop mocht je dat willen. Dit werkt logischerwijs zonder problemen.

Nu op naar de benchmarks, hier houden veel mensen van. De gemiddelde SSD zit vrij snel op 450 MB/s schrijven en lezen, een HDD vaak rond de 120 MB/s en eMMC geheugen varieert van 70 tot en met 200 MB/s.

De snelheid is dus precies zoals je kan verwachten van eMMC geheugen: niet verbazingwekkend snel, maar wel lekker responsief. Ga je echter veel data schrijven dan zal je merken dat de snelheid in kakt.
3DMark

De Hi13 komt dan wel met 4 speaker grills, of dat dan ook betekent dat het geluid daadwerkelijk goed klinkt? Nou, helaas niet. Het volume kan niet erg hoog, er is amper bass te horen waardoor alles erg vlak en schel klinkt. Voor af en toe wat multimedia volstaat het, maar het is niet een topper wat dat betreft. Dan zou je toch echt even moeten kijken naar een extern speakertje, die tegenwoordig ook niet zo gek veel meer kosten.

De Chuwi Hi13 komt met een grote 10.000mAh batterij, wat dus ook een van de oorzaken is dat de tablet van zichzelf wat zwaarder is. De Lapbook 14.1 beschikt over bijna dezelfde hardware, maar dan wel een iets kleinere accu en een scherm met een iets lagere resolutie, dus ik wist alvorens enigszins wat te verwachten.
Met wat standaard taken als browsen, tekstverwerken en media consumeren (constant gebruik) kom je een aardig eind. De Hi13 houdt het dan zo’n 6 uur vol, in gebruikstijd logischerwijs.

Wil je een dag lang series/films kijken, dan houdt de accu het op 75% helderheid zo’n 5,5 uur vol. Verre van slecht, maar ook niet uitmuntend goed. De helderheid nog lager, wat echter lang niet iedereen fijn vindt, en je haalt de 7 uur toch wel.

Bij constant zwaard(er) gebruik weet de Hi13 zich aardig stand te houden. Photoshop, Lightroom, met meerdere tabbladen browsen en/of multi-tasken, dan zal je op een maximum accuduur uitkomen van zo’n 3,5 uur. Wederom geldt: verre van slecht, maar ook niet uitmuntend goed.

Opladen van 0 naar 100% gaat in net iets meer dan 3 uur, via de USB-C poort - wat wel zo lekker modern aanvoelt.

Chuwi gaat door met waar ze zijn begonnen: het uitbrengen van interessante producten voor een acceptabele en bovenal interessante prijs. Na de HiBook pro en Lapbook 14.1 die ik beide heb behandeld, kan ik ook de Hi13 in dat zelfde lijstje zetten met als beschrijving: “Erg interessant en zeker het overwegen waard”.

Het meest indrukwekkende aan de Chuwi Hi13 moge duidelijk zijn: dat scherm. Veel pixels, veel mooie kleuren, veel blije gedachten wanneer ik er naar kijk. Ook de rest van de hardware is voor het geld van nog geen 300 euro eigenlijk gewoonweg prima in orde. Want dat is het punt eigenlijk: je moet er ook niet téveel van verwachten. Er zit dan een dijk van een scherm in, de overige hardware is niet enorm indrukwekkend (waar niks mee is) maar dat wordt simpelweg ook lastig door de gehanteerde prijs van Chuwi. Krachtigere hardware erin had betekent dat ook de prijs omhoog zou moeten, want zoals veel mensen wel weten, is er in hardwareland nou niet enorm veel speling en Chuwi zoekt al vaak de grenzen op als je het vergelijkt met veel andere spelers op de markt.

Waardeer je deze review, zou je meer willen zien en wil je dit ergens kwijt? Stem dan op mij door op het plaatje hieronder te klikken en een reactie achter te laten in het desbetreffende topic.. Iedere stem waardeer ik enorm! :)

Heel erg bedankt voor het lezen van de review mocht je alles gelezen hebben. Mocht er nog iets zijn dat je mist, laat het me weten! Ik zal het proberen toe te voegen, en waar nodig/mogelijk proberen te testen.

In geval van spelfouten e.d. zou ik het waarderen om deze via een PB te melden.

Heb jij ook een Chuwi Hi13 Zilver?

Nice, maar vraag me af wat je doet als je een garantie issue hebt. Prijs is natuurlijk lachwekkend laag. En het lijkt niet heel erg slecht te zijn allemaal. Moet je 'm trouwens retourneren of mag je hem houden voor je review?
Thanks! Als je issues hebt, kan je terecht bij Banggood - wie een goede reputatie heeft. Prijs is inderdaad erg leuk. :) In dit geval mocht ik de set trouwens houden.

Overigens is de huidige prijs vooralsnog een nog lopende actie, waardoor het een zeer goede deal is.
De batterij zit neem ik aan in de tablet, is die niet topzwaar als je hem aan het toetsenbord klikt? Oftewel, kiepert die niet makkelijk om naar achteren? Weet je iets over de al-dan-niet uitbreidbaarheid, de 64GB eMMC zit neem ik aan vastgekoekebakt aan het moederbordje?
Yes, is inderdaad wat topzwaar. Dit stond eerst ook in de review, maar Danny maakte een beginnersfoutje en was vergeten de oorspronkelijke review in het begin op te slaan dus toen was de inhoud foetsie.. :D

eMMC zit inderdaad - naar alle waarschijnlijkheid - vast aan het moederbord. Je hebt er in ieder geval niet even snel toegang tot. Uitbreiden kan dus enkel met een microSD kaart, helaas.
Zit te overwegen dit ding te kopen. Puur voor tablet gebruik op de bank en misschien een opdracht op school. Maar het enigste wat mij weerhoudt is de garantie.
Zeker een leuk ding voor op de bank! Ik gebruik hem as we speak ook op de bank, voor Netflix. Gezien de Netflix app op Windows 10 ook 4k ondersteunt, oogt de boel erg scherp. :)

Garantieafhandeling van Banggood is naar mijn ervaring meer dan prima overigens.
Vandaag naar 4 weken eindelijk binnen. Eerste indruk is zoals al vaak genoemd hoe geweldig dit scherm wel niet is. Dat dit voor deze prijs kan is mij bijna een raadsel. Ik heb voor de tablet ~235 euro betaalt bij gearbest (via actie van marktplaats + flash sale). Nu moeten mijn keyboard dock en stylus nog opgestuurd worden, maar ik verwacht dat dan het plaatje helemaal af is! Ben benieuwd of dit mijn daily driver kan worden voor mijn colleges :D. Voor tablet gebruik in de handen is echter toch wel aan de zeer zware kant, maar door het behoorlijk gigantische scherm voor een tablet is voor mij op de schoot leggen geen probleem! Ik had ook niet als hoofd doel om het ding als tablet te gebruiken, het is voor mij alleen een mooie bijkomstigheid.

Dank voor deze review trouwens, dit haalde mij over de streep om hem te halen, en ik ben niet teleurgesteld! (Voor nu, wat kun je zeggen als je m nog maar een dag in bezit hebt he ^^).
Heel leuk om te lezen! :D Het scherm is inderdaad erg mooi en ook ik blijf met die vraag zitten. :P

Als daily driver, en zeker voor colleges, lijkt het mij een ideaal ding! Zoals je zelf al zei, is hij redelijk zwaar, maar als schoottablet voor wat media consumeren is het toch wel een ideaal ding wat mij betreft. :)

Fijn om te lezen dat je niet teleurgesteld bent en ik hoop dat je er veel plezier van zal hebben! :)