Specificaties Draad(loze) binnencamera + app - Bekijk alle specificaties

Eminent EM6325 Camline Pro Review

RvL 17 januari 2018, laatste update op 16 maart 2018, 1.210 views Product gekocht

Eminent EM6325 Camline Pro

Camera met duidelijk voors en tegens. De configuratie is wat lastig, maar die doe je doorgaans maar 1 keer. Firmware update verbetert dit voor de webinterface. Configureren kan op meerdere manieren maar niet iedere manier kan hetzelfde. Beeldkwaliteit is, zeker gezien de lage prijs goed. ONVIF is een groot pluspunt.

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit (720p) voor deze prijs
  • ONVIF standaard
  • Bewegingsdetectie, geluiddetectie en IR nachtzicht
  • P2P verbinding tussen camera en app lijkt versleuteld
  • Pan & Tilt
  • MicroSD
  • Nederlandstalige helpdesk
  • Firmware update die webinterface fixt

Minpunten

• Configuratie niet eenduidig
  • Sommige instellingen best even zoeken
  • Aanmelden op WiFi kan lastig zijn
  • Snoer bijgeleverde netadapter erg kort
  • Continu opnames alleen op SD
  • Delen webinterface werken alleen in IE11 met Compatibiliteitsweergave
  • Out of the box verbindingen naar China t.b.v. de app

Kwaliteit Score: 4

> Via de webinterface
Beeldkwaliteit
Stabiliteit
ONVIF
Verbindingen van en naar de camera
Hacks, tips en trucs
Camerabewaking en de wet
Volledige specs

https://tweakers.net/ext/f/96oRbdsN39b5nOOG7TO8B0bL/full.jpgFirmware update (maart 2018)
Meer interesse in de daadwerkelijke review van de camera? Spring dan naar de Inleiding

Medio maart 2018 heeft Eminent een firmware uitgebracht, voor zowel de rev.0 als de rev.1 versie van de EM6325.

De wijzigingen volgens Eminent
Nieuwe functie:
Multi-motion-detection windows
Deze functie zorgt ervoor dat je maximaal 4 detectievelden voor bewegingsdetectie kunt instellen voor je camera. Dit doe je in de CamLine Pro web interface. Van elk detectieveld kun je afzonderlijk de gevoeligheid instellen. (EM6325/EM6330/EM6355/EM6360)

Verbeteringen:
Tijdserver
De tijdserver van de camera’s is gewijzigd naar time.nist.gov. De oude tijdserver (time.windows.com) is niet meer beschikbaar. Door deze aanpassing wordt de juiste tijd weergegeven.
Webpoort
De webpoort voor het benaderen van de camera via de WebGui is veranderd van poort 81 naar poort 443.

Oplossingen:
EM6325
Ben je in het bezit van een EM6325? Dan is het mogelijk dat er een tikkend geluid uit de luidspreker komt. Dit wordt met deze firmware update opgelost.
Allereerst Multi-motion detection. Dit is inderdaad een vooruitgang, niet alleen omdat je nu 4 detectievelden op kan geven, maar vooral omdat er geen Internet Explorer 11 met een vage plugin voor nodig is om alles goed te laten werken in de webinterface. In plaats daarvan maakt men nu gebruik van Flash. Dat is nog steeds niet ideaal, maar toch zeker beter dan door een of andere plugin, waarbij IE11 in Compatibiliteitsmodus gezet moet worden.

De tijdserver is mooi, al had ik daar zelf geen problemen mee. Bij mij liepen de camera's netjes op tijd.

De webinterface op poort 443. Dat klinkt leuk. Kletsen de camera's nu dan ook https?? Neen is het antwoord! Men heeft dus simpelweg de poort aangepast, maar https kan de EM6325 niet. Complete onzin dus.

Waar te vinden
Voor de rev.1 is de nieuwe firmware makkelijk te vinden. Ga simpelweg naar de website, ga naar de productpagina van de EM6325 en daar staat hij onder Downloads en ondersteuning. Of klik op deze snelle link waardoor je in 1 klik op de juiste pagina zit.

Voor de rev.0 is het wat langer zoeken. Tenminste, als je het door middel van de verschillende pagina's op de website doet, want de rev.0 staat namelijk nergens meer gelinkt op de site. Je kan nog naar de rev.0 pagina door de zoekfunctie op de pagina te gebruiken. Door te zoeken naar EM6325 krijg je de productpagina's van de EM6225, de EM6325 rev.0 en de EM6325 rev.1 als resultaat. Op de pagina van de rev.0 staat dan wederom de download onder Downloads en ondersteuning. Of je klikt gewoon hier :).

Updaten van de firmware
N.B.: Het flashen van een firmware is een potentieel risicovolle operatie. Als het flashen mislukt heb je mogelijk een mooie witte bol op een voetje die verder niets meer doet dan mooi wezen. Hoewel deze sectie met de grootst mogelijke zorg is geschreven, kan het altijd zo zijn dat er een fout in is geslopen. Lees daarom altijd de update handleiding. Ik kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor mislukte updates!

Voor dat je begint: na de update is de camera gereset naar fabrieksinstellingen. Dit staat nergens expliciet vermeldt! Noteer de huidige instellingen dus of maak een backup vanuit de webinterface, al weet ik niet of deze compatibel is met de nieuwe versie.
Wel vermeldt de update handleiding dat het wachtwoord gereset is. Het nieuwe wachtwoord staat vermeldt in diezelfde handleiding.

Als je de firmware hebt gedownload, zit er in de zip file (naast de firmware) ook een handleiding. Het proces is eigenlijk heel eenvoudig:
  • Ga naar de webinterface
  • Ga naar System Settings > System Maintenance
  • Onder System Upgrade, kies je de nieuwe firmware file. Let hierbij goed op de versie! Zie hieronder.
  • Voer de update uit door op OK te klikken
Na een tijdje zal de camera beginnen te roepen dat WiFi Smart Configuration has started. De camera is nu voorzien van nieuwe firmware en kan opnieuw ingesteld worden.

Versies
Het grote verschil tussen rev.0 en rev.1 is de chipset. De firmware voor beide versies is dan ook verschillend:
rev.0: V7.4.4.1.1-20160721 (Application version: 03719-31-A4-VE2)
rev.1: V11.4.5.1.5-20171019 (Application version: 03719-31-A4-VE3)

Deze versies zijn niet uitwisselbaar, dus zorg dat je de juiste firmware op de juiste revisie flasht. Je kan de rev.1 herkennen aan de 'R1' achter het typenummer aan de onderkant van de camera. Of door naar de Software Version in de webinterface te kijken.

Oplettende lezers zullen nu zeggen dat de versie van de rev.0 hetzelfde is als de versie op het screenshot verderop in deze review. Dat klopt, maar de Application Version is wel anders :)

Opnieuw instellen
Het makkelijkst is het om de camera opnieuw aan te melden via de WiFI Smart Configuration. Daarna kan hij weer op de gewenste manier ingesteld worden. Vergeet hierbij uiteraard het wachtwoord niet aan te passen!

Als je de camera wil instellen via de webinterface, kan het zijn dat de browser cache geleegd moet worden.

Recent heeft men zonder mijn toestemming Casa di RvL proberen binnen te treden. Op klaarlichte dag, maar toch heeft niemand iets gezien. Dat legde dus een manco van ons huis bloot, want op sommige plekken in onze tuin ben je dus kennelijk niet te zien door buren of passanten.

Om dat probleem te tackelen besloot ik dat er best wat camera's opgehangen mogen worden. Na een zoektocht in de wondere wereld van IP cams ben ik bij de pricewatch: Eminent EM6325 Camline Pro uitgekomen.

https://tweakers.net/ext/f/96oRbdsN39b5nOOG7TO8B0bL/full.jpgFeatures en belangrijkste specificaties
  • Pan/Tilt HD IP Camera
  • In 3 stappen klaar voor gebruik: geen enkele netwerkkennis nodig
  • Easy wireless network setup via WiFi Smart Config
  • Opname op micro SD-kaart
  • Ontvang push notificaties en email bij alarm
  • IR cut filter voor accurate en natuurlijke kleuren
  • Prima beelden in het donker dankzij IR leds: nachtzicht tot 8 meter
  • Communiceer via de camera met de ingebouwde microfoon en speaker
  • Instelbaar en bedienbaar via de gratis CamLine Pro Android/Apple smartphone app
  • Ook bekabeld aan te sluiten
Zo adverteert Eminent met zijn EM6325. Het beschrijft het product ook goed, al zijn er wel wat kanttekeningen bij de WiFi Smart Config. Daar kom ik uiteraard later op terug.

Andere features die ik persoonlijk interessant vind:
  • HD-ready resolutie
  • Bewegingsdetectie en geluidsdetectie
  • Opnames wegschrijven naar FTP server
  • ONVIF 2.1 compatible
Daarnaast heeft de EM6325 ook de mogelijk om opnames weg te schrijven naar een QNap of Synology Surveillance Station. Aangezien ik die zelf niet heb, heb ik daar helaas ook geen ervaring mee.

Uiteraard ben ik foto's vergeten te maken tijdens het uitpakken... Gelukkig staat de inhoud van de doos ook beschreven in de Quick Start Guide :)

De EM6325 komt redelijk compleet. In de doos vind je het volgende:

Er zit geen MicroSD kaart bij de camera. Deze zal er apart bijgekocht moeten worden.

Installatie in 3 stappen, dat is wat Eminent je beloofd. Tot op zeker hoogte klopt dat ook.

Het eerste wat me opviel toen ik de camera's installeerde is dat het snoer van de adapter wel erg kort is. Een camera hang je over het algemeen wat hoger op terwijl je op die hoogte vaak geen stopcontact hebt zitten. Dan is het toch lastig dat het snoertje zo kort is. Bij mij zat er op dezelfde muur wel een stopcontact, maar het snoertje was ruim 30cm te kort.

Bedraad aansluiten
Je kan ervoor kiezen om de camera bedraad aan te sluiten. Dat werkt inderdaad in 3 stappen:
  1. Camera aanzetten en de LAN kabel aansluiten
  2. Eminent CamLine Pro app installeren op je telefoon of tablet
  3. Camera toevoegen in de app door de app naar camera's in het LAN te laten zoeken
Vanaf dat moment is de camera gekoppeld aan de app en kan de camera ook vanuit de app bediend en geconfigureerd worden. Op die configuratie kom ik later terug.

Draadloos aansluiten
Als je de camera's, net zoals ik, draadloos aan wil sluiten dan kan dat in principe ook in 3 stappen door middel van de WiFi Smart Configuration. Let wel, de camera ondersteunt alleen 2.4GHz netwerken!
  1. App downloaden en zorgen dat je met hetzelfde WiFi verbonden bent
  2. Camera
  3. Camera aanzetten en wachten tot er Smart configuration started uit de luidspreker van de camera klinkt
  4. Camera aan de app toevoegen d.m.v. de WiFi Smart Configuration
Hier liep ik echter wel tegen wat problemen aan. Allereerst komen de screenshots in de Quick Start guide niet overeen met de huidige app. Maar dat is nog niet het grootste probleem, want de schermen van de app zijn redelijk self-explanatory.

Het blijkt echter dat de camera (in ieder geval de EM6325 rev.0) niet met alle SSID's en WPA2-passkeys overweg kan. Mijn gebruikelijke SSID had een '&' in de naam. Dat vond ie niet zo fijn. Ook mijn passphrase van 55 karakters inclusief spaties vond hij niet grappig. Gevolg is dat ik de camera niet op mijn normale WiFi netwerk aangesloten kreeg.

Uiteindelijke oplossing voor mij was een eigen netwerk voor de camera's aanmaken met een SSID zonder spaties en een passphrase van 20 karakters zonder spaties of speciale tekens.

Als het allemaal gelukt is, klinkt dat eveneens uit de luidspreker.

De EM6325 kan op verschillende manieren geconfigureerd worden:
  • App
  • Windows applicatie
  • Webinterface
Een groot nadeel is dat je niet overal hetzelfde kan doen en dat b.v. de app instellingen die in de webinterface zijn gedaan kan overschrijven. Dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat sommige dingen in de webinterface wel kunnen worden ingesteld, terwijl dat in de app niet kan.

Configuratie via de app
De app is voor veel mensen waarschijnlijk de meest toegankelijke manier om de camera's te configureren.

De app van Eminent, verkrijgbaar voor Android en iOs, is misschien niet moeders mooiste maar doet wel wat het beloofd. Omdat de app op iOs en Android dezelfde functionaliteit bied, heb ik alleen screenshots van de Android app gemaakt.

Als de app eenmaal geļnstalleerd is, dien je uiteraard eerst verbinding te maken met de camera. Dit kan op een aantal manieren:

Zoals ik eerder al aangaf is WiFi Smart Configuration de makkelijkste manier. Dit kan echter alleen bij de eerste keer configureren of als de camera reset is naar fabrieksinstellingen. Andere manieren zijn d.m.v. de bijgeleverde QR of scannen in het netwerk.

Eenmaal toegevoegd aan de app kun je uiteraard de live feeds bekijken van de camera's. Dit kan overal ter wereld, wat dus betekent dat de app en de camera's kennelijk via de server van een 3e partij lopen om de beelden te ontsluiten. Het is dan ook ten zeerste aan te raden het standaard wachtwoord te wijzigen

In portretweergave wordt de weergave nogal vreemd vervormd, maar hier is in landscape niets van te zien.

Ook de belangrijkste instellingen kunnen gewijzigd worden via de app. De handleiding gaat hier gelukkig vrij uitvoerig op in, daarom zal ik niet alle opties apart toelichten.

Configuratie via de Windows applicatie
Het is mogelijk om de camera ook via de Windows applicatie te configureren. Aangezien ik vooral op Linux werk, is het wat lastig voor mij om dat te doen. Daarom heb ik daar ook geen screenshots van. Wel gaat de handleiding vrij uitvoerig is op de Windows applicatie.

Configuratie via de Webinterface
N.B.: Dit is een vrij lange tekst. Niet geļnteresseerd in de webinterface? Spring dan door naar Beeldkwaliteit!

De webinterface is mijn favoriete manier om de camera te beheren. De webinterface verdiend weliswaar geen schoonheidsprijs en in moderne browsers werken niet alle functionaliteiten even goed, maar je kan er in ieder geval wel alles instellen.

Omdat de handleiding de webinterface slechts voor een klein deel aan bod laat komen, ga ik er in deze review wat dieper op in.

De webinterface is standaard te bereiken via http op poortje 443. De camera doet geen https, hoewel de poort dat wel doet vermoeden. Niet bereikbaar op poort 443? Dan staat er waarschijnlijk nog een oude firmware op en is de camera te bereiken op poort 81. Zie Firmware Update voor meer informatie over de firmware update.

Als je naar de webinterface navigeert een keuzescherm te zien:

De eerste optie brengt je naar de webinterface waarin je ook de instellingen van de camera kan beheren. De andere twee opties brengen je naar een live stream met de mogelijkheid om camera te bewegen.

Als je in een moderne browser als Chrome, Firefox of Edge de eerste optie kiest, krijg je eerst een camera interface te zien. In de oude firmware toont deze echter geen beeld:
Dit is, samen met het instellen van de detectiezone voor de bewegingsdetectie, het grote manco van de oude firmware. In de nieuwe firmware is dit gelukkig opgelost, zij het dat dan Flash nodig is.

Overigens is er met de oude firmware ook wel een manier om deze functionaliteiten te laten werken. Hiervoor heb je Internet Explorer 11 nodig. Daarin voeg je het IP van de camera toe aan de lijst van sites die in compatibiliteitsmodus moet worden geladen. Als je dan de webinterface nogmaals opent, krijg je de mogelijkheid om een plugin van Eminent te installeren. Daarna, eventueel na het legen van de browser cache, werken deze functionaliteiten wel.

Met de nieuwe firmware wordt er wel beeld getoond, mits Flash geactiveerd is:

Enfin, om naar de instellingen te gaan, moet er in de bovenstaande interface op de knop Options geklikt worden. Je komt dan op een simpele pagina terecht waarin je alle instellingen kan doen die de camera ondersteunt. Als eerste wordt de device info getoond.

System Settings
Onder System Settings valt de Device Info, de Time settings en System Maintenance
Op deze pagina staat verschillende informatie over de camera vermeldt. Aan de firmwareversie kan (onder andere) afgeleidt worden dat dit de rev.0 is. Deze heeft namelijk firmware v7, waar de rev.1 op v11 zit.

Time settings zijn een beetje lastig. Handmatig instellen resulteerde bij mij regelmatig in een verkeerde tijd in de video's. Kennelijk gaat dat niet helemaal goed met de tijdzone en zomer/wintertijd. Want nog het beste werkt is om de tijd te laten synchroniseren met de lokale machine.

System Maintenance geeft je de mogelijkheid om de camera opnieuw te starten, een factory reset uit te voeren, de huidige instellingen op te slaan of te laden en om een system upgrade uit te laten voeren.

Networking
Networking geeft je de mogelijkheid om verschillende netwerkinstellingen te doen, zoals de naam al doet vermoeden.

Dynamisch IP of toch statisch? Webinterface op poort 81 of toch 1337? Hier kan het ingesteld worden!

Camera's hebben de neiging om op niet erg toegankelijke plaatsen te hangen. In sommige (de meeste?) gevallen is daar geen netwerkaansluiting voor handen. Dan is draadloos een goede oplossing. Hier kun instellen met welk SSID er verbonden moet worden. De EM6325 kan alleen verbinden met 2.4GHz netwerken, zoals al eerder vermeldt

Mocht je je camera van buitenaf bereikbaar willen maken, dan kun je hier wat instellingen aanpassen. Zelf maak ik hier geen gebruik van omdat ik toegang tot de camera's liever niet open stel voor het complete internet. Let op: bij mij stond uPnP standaard aan!

ONVIF is een handig protocol waarmee je beveiligingshardware van verschillende fabrikanten met elkaar kan laten communiceren en samenwerken. In de webinterface kun je ONVIF inschakelen (standaard) en de poort aanpassen.

Advanced settings
Onder Advanced Settings valt het user management, continu snapshot en video opname, instellingen voor FTP, e-mail en het PTZ protocol.

Kennelijk bevat de EM6325 standaard 3 user accounts, namelijk admin, user en guest. Toch wordt alleen admin vermeldt in de documentatie. Hoe dan ook, de usernames wachtwoorden zijn hier in ieder geval aan te passen. Het lijkt echter niet mogelijk om een gebruiker ook andere rechten te geven, al doet de gebruikersnaam guest wel vermoeden dat dat account minder rechten heeft.

Het is mogelijk om de camera met een bepaalde interval een snapshot op SD kaart en/of FTP server op te slaan waarbij er voor SD kaart en FTP een andere interval gehanteerd kan worden. Door middel van het weekschema kan ingesteld worden op welke dagen en tijdstippen er snapshots gemaakt moeten worden.

Naast continu snapshots nemen kan de camera ook continu opnemen. Hier heeft de camera in mijn ogen echter 1 gebrek: continu opnames kunnen niet opgeslagen worden op FTP, enkel op de SD kaart. Met zo'n 11GB per 24 uur voor de primaire stream moet er dus een flinke SD kaart in mocht je hier gebruik van willen maken én beelden van meerdere dagen opgeslagen willen hebben. Door de kiezen voor de secundaire stream, waarvan de resolutie een stuk lager is, neemt het aantal GB's per 24 uur weliswaar af, maar je levert dan ook flink in op kwaliteit.

De video's kunnen maximaal 900 seconde lang zijn. Daarna wordt automatisch een nieuw bestand aangemaakt.

Mocht je gebruik willen maken van een e-mailnotificatie bij een alarmmelding, dan kun je hier de SMTP serverinstellingen instellen.

Om beelden (bij alarm) en snapshots op een FTP server op te slaan, kun je de FTP instellingen instellen. Alleen FTP wordt ondersteunt. Aangezien FTP geen encryptie toepast is het aan te raden om geen openbare FTP server te gebruiken. Al je bestanden zouden dan immers onversleuteld over het internet.

Het Pan-Tilt-Zoom protocol, of PTZ kent een aantal instellingen. De meeste instellingen hebben betrekking op het continu pannen/tilten van de camera, mocht dat aan staan.

De optie op de camera te laten centreren na self-check is echter een optie die ik wel direct heb uitgezet. Als deze optie aan staat blijft de camera namelijk gecentreerd staan na opstarten, in plaats van naar de eerste preset te gaan.

Alarm Settings
Onder Alarm Settings kun je de instellingen voor verschillende alarmen instellen. Dit biedt veel meer mogelijkheden dan de app of de Windows applicatie.

Voor Motion Detection kan er bijvoorbeeld een gebied ingesteld worden waarbij beweging moet zijn voor het alarm gaat. Ook is de gevoeligheid veel beter in te stellen. Hier lopen we, met de oude firmware, echter wel tegen het eerder genoemde probleem aan dat de webinterface niet helemaal lekker werkt, tenzij het in IE11 in compatibiliteitsmodus en een plugin wordt gedaan. In dat geval krijg je een livefeed te zijn en is het gebied in te stellen. In bijvoorbeeld Chrome ziet het er uit als bovenstaande afbeelding.

In de nieuwe firmware werkt dit wel goed, op voorwaarde dat Flash geactiveerd is:
Daarnaast ondersteunt de nieuwe firmware ook 4 detectiezones, die ieder apart zijn in te stellen en een eigen gevoeligheid hebben.

Ook kan er een alarm ingesteld worden bij detectie van geluid. Ik heb dat echter uit staan: een vogel en een kletterend aquarium zorgen voor nogal wat valse alarmen...

Als er dan een alarm is, dan wil je daar natuurlijk ook wat mee doen. In de webinterface kun je een aantal acties instellen, zoals het wegschrijven van afbeeldingen en video naar FTP en het sturen van een e-mail.

Het kan natuurlijk zijn dat je het alarm niet 24/7 aan wil hebben staan. Gelukkig biedt de webinterface een scheduler

Video & Audio Settings
Het laatste menu biedt mogelijkheden om de beeldkwaliteit en audioinstellingen te veranderen.

Hierbij kan gedacht worden aan instellingen als helderheid, saturatie en contrast. Ook kan ingesteld worden of de IR leds automatisch aan moeten gaan.

De EM6325 biedt 2 streams aan:
  • Primaire stream met resolutie 1280x720
  • Secundaire stream met resolutie 640x352
Per stream kan de beeldkwaliteit en het aantal frames ingesteld worden. Een hogere resolutie bij een hoger fps verbruikt uiteraard meer opslagruimte, waarbij de hoogste resolutie op de beste kwaliteit zo'n 11GB/24u gebruikt. Daarnaast kan er ook een overlay ingesteld worden.

Last but not least de audioinstellingen. Er zijn een aantal codecs die ingesteld kunnen worden en er kan per stream aangegeven worden of er audio bij de stream moet zitten.

Belangrijk voor een camera is natuurlijk de beeldkwaliteit. In dat opzicht moeten we rekening houden met het feit dat deze camera zich qua prijs aan de onderkant van de markt bevindt. Toch valt de kwaliteit niet tegen, zeker overdag.

Ik heb 2 EM6325 camera's in gebruik. Een heeft zicht op de achterdeur en neemt vooral binnenshuis op. De andere richt zich op de voortuin en staat achter glas. Dit heeft best veel invloed op de beeldkwaliteit omdat je hoe dan ook last hebt van reflectie in het glas, zoals op de onderstaande afbeeldingen goed te zien is.

In nachtmodus gaat er wel wat kwaliteit verloren. Toch zijn de beelden dan ook nog redelijk. De beelden van de camera voor zijn dan wat beter dan die van achter, omdat er in de voortuin een losse IR spot hangt (zie ook Hacks, tips en trucs). Het beeld van de camera achter is iets te wit omdat de camera eigenlijk net iets te ver naar beneden gericht staat, waardoor de IR leds reflecteren tegen de behuizing. Dat is ook te zien aan de cirkelvormige vlekken in het beeld. Mogelijk dat dit met een stukje donkere tape op te lossen is, maar dat moet ik nog eens uitproberen.

De camera's zijn handmatig scherp te stellen d.m.v. een stelring op de lens. Erg handig en nauwkeurig is dit niet. Het blijft ook altijd een compromis tussen overdag en 's nachts.

Hoe stabiel is zo'n goedkope camera nu eigenlijk? Ik heb ooit eens een goedkope draadloze printserver gehad en dat ding hing na 2 dagen hartstikke vast, waardoor ik alsnog eerst naar de printserver moest lopen. Niet handig...

De camera's zijn voor het laatst handmatig opnieuw ingeschakeld op 23-09. De rev.0 is op 27-09 nog een keer opnieuw opgestart, de reden daarvan is mij onbekend. Daarna zijn de camera's niet meer (gepland of ongepland) offline gegaan, tot de plaatsing van een nieuwe energiemeter medio januari.

Het grote voordeel is ook dat, mocht de camera wel herstarten om welke reden dan ook, de camera vanzelf weer online zal komen. Instelling gaan niet verloren en zo hoort het natuurlijk ook anno 2018.

De EM6325 is compatible met ONVIF 2.1. Dat is een groot voordeel want dat betekent dat hij samen kan werken met alle software en hardware die ONVIF ondersteunen. Hierdoor zit je niet vast aan de software van Eminent. Dit maakt het mogelijk om hardware van andere fabrikanten te gebruiken, zoals bijvoorbeeld een harddisk recorder.

Ook zijn er verschillende apps voor zowel Android als iOS te vinden waarmee de streams van de camera bekeken kunnen worden en de panning/tilting van de camera kan worden aangepast. Voor Android gebruik ik voornamelijk Onvifer, voor iOS M-Sight Pro.

Standaard is de ONVIF stream alleen beschikbaar binnen het netwerk waar de camera op zit. Ben je ergens anders, dan zal je dus b.v. een VPN verbinding op moeten zetten om de streams te kunnen bekijken. Alternatief is de streams ook van WAN benaderbaar te maken, maar dat vind ik zelf nogal een privacyrisico.

https://tweakers.net/ext/f/96oRbdsN39b5nOOG7TO8B0bL/full.jpgVerbindingen van en naar de camera
Zo af en toe kom je een verhaal tegen op internet over IP cams die ineens een eigen leven beginnen te leiden, of waar ineens stemmen uit komen. Ze blijken gehackt te zijn. Vaak komt dit door gebrekkige configuratie door de gebruiker, die bijvoorbeeld het standaard wachtwoord laat staan of de camera direct aan het internet hang.

Zoals ik al aangaf kan je met de CamLine Pro app de beelden van de camera overal ter wereld bekijken. Dat betekent dus dat de streams kennelijk via een server van derden gaat. In die zin kun je dus stellen dat de EM6325 ook direct aan het internet hangt en alleen beschermd wordt door het wachtwoord wat wordt ingesteld. Ik vond het interessant om te zien waar de camera en dan allemaal verbinding mee maakt en of die verbindingen versleuteld zijn.

Vooropgesteld, ik ben geen expert op het gebied van versleuteling. Met behulp van Wireshark heb ik vast kunnen stellen dat ik de streams in ieder geval versleuteld lijken te zijn. Ik zag geen plain text UID's of wachtwoorden voorbij komen. Of het echter ook goed versleuteld is, kan ik door gebrek aan kennis niet zeggen.

Ook heb ik gekeken waar de camera (de rev.0 in dit geval) allemaal verbinding mee maakt. Onderstaande screenshot heb ik uit de Netstat-NAT logging van m'n router gehaald:
Dat is toch best een aardig lijstje met IP's, waarvan de meeste geen antwoord lijken te geven maar er in 3 gevallen toch een poging wordt gedaan om een verbinding op te stellen. Als ik vervolgens kijk waar deze IP's vandaan komen, kom ik in China uit. Ergens niet zo vreemd, maar erg prettig vind ik het ook niet als ik eerlijk ben. Het is voor mij reden geweest om de camera via m'n router de toegang tot internet te ontzeggen en verbinding met de camera alleen via LAN en VPN te ontsluiten.

18-01-2018: Eminent heeft, naar aanleiding van mijn vraag omtrent de verbindingen naar China een antwoord gegeven:
De camera's en ook alle componenten zoals de Chip worden in China gemaakt. Het Camline Pro platform dat gekoppeld is aan de Chip wordt dan ook beheerd en onderhouden vanuit China.
Ik heb hier overigens een script gebruikt wat ik op internet heb gevonden i.p.v. het wiel opnieuw uit te vinden. Er zijn uiteraard meer manieren om het te doen.

https://tweakers.net/ext/f/96oRbdsN39b5nOOG7TO8B0bL/full.jpgHacks, tips en trucs
Disclaimer: de in dit hoofdstuk beschreven handelingen kunnen van invloed zijn op garantie en goede werking. Uitvoeren is dan ook geheel op eigen risico!

Deze camera's zijn voor binnen bedoeld. Buiten ophangen is dus zeker niet aan te raden want de behuizing is alles behalve waterdicht. Om toch beelden van de voortuin/voordeur op te kunnen nemen heb ik 1 camera achter het raam staan. Infrarood en glas zijn echter geen vrienden want infrarood komt nauwelijks door glas. Als je de IR leds dus inschakeld terwijl de camera direct achter een raam staat, dan wordt al het IR licht gereflecteerd waardoor je de camera verblindt.

Een eenvoudige oplossing is om een IR spot buiten op te hangen. Dan zit je echter nog met het probleem dat de camera niet in nachtmodus kan zonder de IR leds in te schakelen. Ik heb dan opgelost door een aantal draadjes in de bol van de camera los te halen. In de bol zit een stekkertje waar de IR leds en de lichtsensor op zit. Je wil de IR leds uitschakelen maar de lichtsensor in werking houden Door de juiste draadjes los te halen (meten=weten!) kun je zorgen dat de IR leds niet meer aan gaan maar dat de lichtsensor nog wel werkt. Haal je ook de lichtsensor los, dan zal de camera altijd in nachtmodus staan. En dan werkt het prima samen met een losse IR spot.

Een betere oplossing is uiteraard om een camera te nemen die voor buiten bedoeld is.

https://tweakers.net/ext/f/96oRbdsN39b5nOOG7TO8B0bL/full.jpgCamerabewaking en de wet
Als je het over camerabewaking hebt, dan is het verstandig om te weten wat de wetgeving is. Zolang je opnames maakt van eigen terrein is er niet veel aan de hand. Zodra je camera (deels) gericht is op de openbare weg of het eigendom van anderen, dan is de Wbp (Wet bescherming persoonsgegevens) van toepassing.

In dat geval ben je verplicht mensen te waarschuwen dat zijn gefilmd kunnen worden, bijvoorbeeld door een duidelijke sticker of bordje achter het raam of in de voortuin. Daarnaast is het niet toegestaan om de camera zo op te stellen dat ze bij anderen naar binnen kunnen filmen. Sowieso is het aan te raden eventuele buren te raadplegen en om toestemming te vragen voor het feit dat hun eigendom (deels) in beeld komt bij het maken van de opnames. Zij hebben op hun beurt weer het recht om 'uit beeld' geplaatst te worden.

Ook heb je een bewaartermijn van (doorgaans) 4 weken: langer mogen de beelden niet bewaard worden.

Bronnen:
Autoriteit Persoonsgegevens
V&S Beveiliging
Artikel Arnoud Engelfriet op Security.nl

Een camera met duidelijk voors en tegens. Een groot pluspunt is de prijs. Op moment van schrijven is de camera voor ¤51 verkrijgbaar. Daarvoor krijg je een camera met een goede featureset en goede beeldkwaliteit. Duidelijk pluspunt is de ONVIF compatibiliteit, waardoor de camera met hardware en software van andere fabrikanten te gebruiken is.

De configuratie kan op verschillende manieren (app, Windows, web) maar niet iedere manier heeft dezelfde mogelijkheden. De webinterface kan nog het meeste, maar werkt niet op alle vlakken door verouderde implementaties. Eenmaal geconfigureerd doet de camera echter zonder problemen wat hij moet doen.

Communicatie tussen app en camera lijkt versleuteld te zijn. Ik vind het echter vreemd dat (een deel van) de communicatie voor de app via servers in China loopt. Wat mij betreft is dat reden genoeg om ervoor te zorgen dat de camera niet (direct )aan het internet hangt en alleen via LAN of VPN te benaderen is.

De tegens zijn echter allemaal te tackelen, of er valt omheen te werken. Daardoor vind ik deze camera toch 4 sterren waard, want eenmaal ingesteld is het gewoon een goed apparaat voor zijn prijsklasse.

https://tweakers.net/ext/f/96oRbdsN39b5nOOG7TO8B0bL/full.jpgVolledige specificaties
Er zijn 2 specificaties van de EM6325. De rev.0 wijkt iets af ten opzichte van de rev.1. Zo is de kijkhoek van de rev.0 70° horizontaal (versus 75° voor de rev.1) en de lensdiameter is wat groter. Het grootste verschil is echter dat er in de rev.1 een andere (en voor mijn gevoel snellere) chipset zit.

Onderstaande specificaties zijn voor de rev.1:
Notification by push notification: Yes
Diameter lens: 2,8 mm
Viewing angle: 75° horizontal 35° vertical

Network
Network connection: Fast Ethernet (100 Mbps)
WiFi: WiFi 802.11 b/g/n

2 way audio: Yes

Storage
Storage: micro SD card, FTP
SD card slot: Supports up to 128GB
For 24 hours of full-time recording in HD a minimum storage capacity is needed of: +/- 11GB

Alarm

Power consumption: 3,5 - 6,5W

Changelog:
16-03-2018: Firmware update van Eminent besproken en toegelicht
18-01-2018: Reactie Eminent omtrent verbindingen naar China toegevoegd

Heb jij ook een Eminent EM6325 Camline Pro?

Van mij 3 punten voor je bijzonder uitgebreide en informatieve test. :Y) :Y) :Y)
Dit is een van de weinige reviews waarbij ik zo snel geen kritiek weet te bedenken.
Zal het nog eens 3 keer doorlezen, er moet toch wel iets aan te merken te vinden zijn. _/-\o_
Dank je wel! En als je nog iets op te merken vind hoor ik dat natuurlijk ook graag :)
Ironisch dat jij begint over regelgeving, heel specifiek met wat wel en niet mag van filmen in de openbare ruimte. Terwijl in de realiteit de fabrikant kan meekijken en het gros van de camera's makkelijk te hacken is.
Dat is dan ook een van de redenen geweest voor mij om de camera's niet vanaf het internet bereikbaar te maken. Je levert dan misschien wat functionaliteit in (gebruik van de app) maar voegt wel weer een extra beveiligingslaag toe, namelijk OpenVPN. Of je moet op het draadloos netwerk kunnen komen uiteraard.