Antec Three Hundred Review
Reden van aanschaf:
Na ruim twee jaar trouwe dienst besloot ik afstand te doen van mijn vertrouwde Sharkoon Rebel9, met name vanwege de onmogelijkheid om deze kast stofvrij te houden. Ook wilde ik mijn pc in fasen gaan verstillen. Uiteindelijk bleven er na een selectie op uiterlijk en budget twee kasten over, de Cooler Master Sileo 500 en de Antec Gamersgear Three-Hundred. Het is de laatste geworden omdat ik mijn twijfels had of de GTX260 in de Sileo ging passen en ik het vermoeden had dat de geluidsdempende voering van de Sileo mijn koeling in de weg zou staan mocht ik dit nodig hebben.
Eerste indruk, afwerking en inbouwgemak
De kast zit in een stevige kartonnen doos en is in kunstof foam in de verpakking...
Pluspunten
Ruime kast voor dit geld Meegeleverde fans voorzien van fancontroller Stevige kast Strak design
Minpunten
Geen fatsoenlijke mogelijkheden voor cablemanagement Sommige onderdelen zijn wat lastig op het mobo aan te sluiten
Eindoordeel
Na ruim twee jaar trouwe dienst besloot ik afstand te doen van mijn vertrouwde Sharkoon Rebel9, met name vanwege de onmogelijkheid om deze kast stofvrij te houden. Ook wilde ik mijn pc in fasen gaan verstillen. Uiteindelijk bleven er na een selectie op uiterlijk en budget twee kasten over, de Cooler Master Sileo 500 en de Antec Gamersgear Three-Hundred. Het is de laatste geworden omdat ik mijn twijfels had of de GTX260 in de Sileo ging passen en ik het vermoeden had dat de geluidsdempende voering van de Sileo mijn koeling in de weg zou staan mocht ik dit nodig hebben.
Eerste indruk, afwerking en inbouwgemak
De kast zit in een stevige kartonnen doos en is in kunstof foam in de verpakking gefixeerd, waardoor de kans op beschadigingen tijdens transport vrijwel uitgesloten kan worden. Bij de kast wordt een hoeveelheid duimschroeven meegeleverd, maar die heb ik niet gebruikt (ik zet mijn onderdelen liever met normale kleinere schroeven vast). Het enige wat ik eigenlijk miste is een afdekplaatje waarin een 3,5" bay geplaatst kan worden. (De Rebel9 had dit wel). Om een kaartlezer of floppydrive o.i.d. te monteren heb je altijd een aftermarket afdekplaatje nodig.
De kast is zeer goed afgewerkt (voor een kast van nog geen €50,00). De zijpanelen sluiten netjes aan en ook zijn er geen goedkoop ogende onderdelen gebruikt. In het binnenwerk ben ik geen scherpe randjes tegengekomen. Daarnaast maakt de kast een erg stevige indruk. Zeker met de zijpanelen gesloten is de torsiestijfheid groot. Ook met open zijpanelen is er nauwelijks beweging in het frame van de kast te krijgen.
In principe is het inbouwgemak vrij goed, toch geef ik hem een voldoende als beoordeling ipv goed aangezien ik best wat moeite had om alle onderdelen netjes aangesloten te krijgen. Ook fatsoenlijk kabelmanagement is zonder extra gaten te boren nauwelijks mogelijk. Wat ik een minpunt vind ten opzichte van mijn oude kast is de minder flexibele indeling. De kast heeft maar drie 5,25" bays (dit zal voor de meeste gebruikers genoeg zijn, maar toch..) en zes 3,5" bays. Ik heb persoonlijk liever het systeem van de Rebel9 waarbij in principe elke bay voor 5,25" en 3,5" te gebruiken is.
Uiterlijk en Koel- en pimpmogelijkheden
De kast leent zich in principe nauwelijks voor uiterlijke "verfraaiingen"; er zijn ook sporadisch accecoires voor deze kast verkrijgbaar (zoals sidepanels e.d.). Ik moet zeggen dat er overigens in het casemod topic wel een voorbeeld staat van iemand die toch iets moois en zeer bijzonders van deze kast heeft weten te maken. Persoonlijk vind ik de kast prima hoe die is, erg strak en sober vormgeven.
De koelmogelijkheden zijn prima. Standaard worden er twee fans meegeleverd, één 140mm en één 120mm fan, die met een ingebouwde fancontroller op lo (vrijwel geruisloos) medium en hi kunnen draaien. Zeker op high zullen de fans geen problemen hebben om een standaard systeem koel te houden. Mocht je meer koeling nodig hebben dan kun je altijd nog maximaal drie extra 120mm fans inbouwen (twee aan de voorzijde en één in het sidepanel.
Eindconclusie
Voor een kast van 50 euro doet de Antec Three-Hundred precies wat hij moet doen, namelijk een strakke kast zijn waar je zonder al te veel moeite je mainstream systeempje in kan wegbouwen. Hoewel de kast van mij wat flexibeler had mogen zijn in de indeling vind ik hem toch een ruime 'GOED' waard, omdat het gewoon een hele hoop mooie kast is voor zijn geld. Het enige dat ik echt mis is een fatsoenlijke mogelijkheid tot kabelmanagement.
Reacties (10)
Zoals ik je 2e foto zie, denk ik dat je vrij weinig moeite hebt besteed aan het wegwerken van de kabels. Zo kun je aan de zijkant van de bays toch redelijk wat kabels wegwerken, zitten zelfs standaard al 2 soort van tie rips waarin je kabels kunt wegwerken.
En je kunt de kabels van de fans wegwerken achter het randje aan de zijkant van de kast d.m.v. tie rips. Ik heb hier nog wel een foto, over hoe ik mijn kast heb 'opgeruimd'.
Klik
Verder leuke review, leest lekker snel weg. Kort maar krachtig.
Thieu,
Ik vind het simpele juist leuk eraan. Ik heb gelijk 2 120mm fans met rode leds besteld om voorin te zetten, dit lijkt me wel erg gaaf.
Ik vind het inderdaad jammer dat er weinig andere accessoires te vinden zijn. Ik zou graag een window hebben, maar die kan ik er natuurlijk altijd later zelf in modden.
Ik ben alleen bang dat ik hem maandag pas ontvang vanwege de andere onderdelen voor mijn broertje die erbij zitten en niet erg beschikbaar zijn.
er zijn er alleen zat hoor, zoek maar even in de pricewatch, je hebt een rode antec tricool en een akasa quiet 12cm red en je hebt de zalman zm-f3rl.
ik heb die revoltec genomen omdat die bij coolprices waren waar de rest ook was.
EDIT: oh lekker, zie net dat ze nu echt op zijn, gister waren er nog een paar beschikbaar
[Reactie gewijzigd door Marce op 25 juli 2024 09:21]
Van mij krijg hij een dikke 8!
Verder sluit ik me aan op je review. Ik kan me er ook goed in vinden als mede-eigenaar zijnde.
Verder mooie review.
Stevige en stille kast nu met genoeg plek om alles netjes weg te werken.
Goede review.
Ik heb trouwens twee rode ZM-F3 120mm fans van Zalman besteld om achter de grille te plaatsen. Ook ga ik binnenkort de standaardfans vervangen door andere, (inderdaad de 140mm fractal en nog een standaard ZM-F3). Deze worden op een externe fancontroller aangesloten, omdat ik me ook ergerde aan het feit dat de huidige controllers binnen in de kast zitten. Ik heb dit niet meegenomen in de beoordeling omdat dat volgens mij té persoonlijk is (of te wel, ik ben te lui/verwend om de kast open te halen als ik de fans op een andere speed wil laten lopen)
Ten slotte komt er nog een extra stoffilter op het zijpaneel, zodat alle zuigende fans van een stoffilter voorzien zijn.
Maar ik ben zelf ook erg tevreden met deze kast.
thanx voor de comments!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn