Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 100 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Audioengine A5+ Zwart Review

AsoT 14 januari 2010, laatste update op 13 september 2010, 16.425 views

Audioengine A5+ Zwart

Pluspunten

• Goede bassweergave
  • Goede hoge en middentonen
  • Geen externe versterker of dergelijke
  • USB voor iPod op te laden
  • extra 3.5mm aansluiting voor MP3 speler
  • Veel kabels meegeleverd in mooi zakje

Minpunten

• Volume knop moet je eerst naar luid zetten en dan terugdraaien als je 'stil' naar muziek wil luisteren.
  • Geen uitknop aan de voorkant, wel op de achterkant.

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
De keuze

Ik heb lang zitten zoeken om mijn oude surround te vervangen, Na wat rond gelezen te hebben was het beter om een 2.0/2.1 set te kopen ipv een 5.1 set want je krijgt meer voor je geld. Ik heb dan op GoT een topic gemaakt om mij te helpen in m'n keuze, daar heeft Jordy van e me deze set aangeraden (waarvoor dank).

Featureset

Deze is simpel te omschrijven, goed. Op de achterkant zit een stekkeringang voor de Airport Express van apple zodat je deze boxen draadloos kunt gebruiken. Vanboven zit er ook nog een USB poort (alleen voor voeding) en nog een 3.5mm ingang voor je iPod/MP3 speler. Deze kan ook gebruikt worden in combinatie met de Audioengine W1 Wireless Audio Adapter. Ook kan je er nog een extra subwoofer aanhangen door middel van zo'n witte en rode fiches. Audioengine raad hun eigen subwoofer ervoor aan, de Audioengine S8

Hier de achterkant met de Apple Airport Express
Hier zie je een dock die bovenop de linkerspeaker kan opgeladen worden

Uiterlijk

Simpel en mooi design. Niet van die pianolak maar een semi-gloss finish. Op de linker speaker zit de volume knop en een ledje die aantoont dat hij aanstaat, deze is gelukkig niet al te fel. In de linker speaker zit ook de versterker.

Overzichtshot

Bassweergave

De bassweergave vind ik opvallend goed voor zo'n 'kleine' speakers maar je kan natuurlijk geen hevige bass-effecten verwachten als met een dedicated sub. Ik heb er een klein stukje van Transformers: Revenge of The Fallen mee bekeken, en ik moet zeggen, hij weet het geluid zeer mooi weer te geven, maar voor films en games zou je toch een dedicated sub nodig hebben.

Voor Muziek (Bij is dit vooral Trance, Dance, Pop, Vocal, ..) Kan hij precies de juiste hoeveelheid aan bass produceren. Out-of-the-box klinken ze al heel goed maar toch was het nodig om met de EQ wat aanpassingen te maken.

Het setje met de Audioengine S8

Geluid algemeen

Hier kan ik vrij kort over zijn. Het complete plaatje van alle tonen klopt perfect, Ik heb in mijn muziek nog nooit zo'n detail gehoord vergeleken met mijn vorige boxen.

Ja, 300 voor een 2.0 setje is veel maar je krijgt er ook wel veel voor terug. Elke box zat mooi verpakt in een stoffen zak, Ook krijg je er hopen kabeltjes bij, inclusief zakje om ze allemaal samen te houden. En de afwerking is zeer goed.

-Tips zijn altijd welkom

Update 16/01
Foto's toegevoegd

Heb jij ook een Audioengine A5+ Zwart?

waar heb je deze gekocht?
Ik heb zelf A2's gekocht bij Hi-stands.eu, laagste prijs en prima service. Nu ook S8 erbij besteld wegens het missen van een mooie bass bij met name films, ook voor muziek mag die er soms wel bij. De levertijd van de S8 blijkt langer dan de aangegeven 2 - 5 dagen. Echter, wederom lage prijs (299 ipv 349 bij audioengine.nl), en hopelijk ook prima aflevering. We zullen zien!
Ik heb deze ook bij Hi-Stands gekocht, en een half jaar later de S8 er ook bij en ik ben er helemaal weg van. Ze vullen elkaar perfect aan en ermee naar films kijken is echt top nu !
Ik heb deze boxen ook al zo'n twee jaar (de A5), en ik vind ze nog steeds heerlijk om naar te luisteren.

Hiervoor had ik in 2 jaar, 2 verschillende logitech setjes gehad, maar vond het uiteindelijk niks. Toen maar met een groter budget voor deze boxen gegaan: Fantastisch!

Heel soms zit ik ook nog aan die extra subwoofer te denken, maar zolang ik hier nog thuis woon zit dat er denk ik niet in ;)
Goh, dat valt best mee hoor. Ik heb me zelf ook de S8 aangeschaft en het geluid is echt nog stukken beter. En zo veel klaagt mijn moeder daar niet van hoor :D
Ik wil deze ook aanschaffen maar ik wil dan ook een betere geluidskaart, heb nu namelijk een Soundblaster Audigy.

Iemand een aanbeveling?
De soundblaster augidy is meer dan voldoende, op onboard klinken ze al geweldig.
Bedankt voor je reactie!

In dat geval ga ik me er denk ik aan wagen, ik heb nu de Logitech X-530 en ik ben helemaal klaar met dat setje.

Mijn budget laat deze speakers toe maar ik vind het toch een hele smak geld.

Ik wil deze speakers eigelijk alleen voor muziek, gamen doe ik nauwelijks dus zo'n enorme subwoofer daar kan ik wel zonder.
Ik heb hiervoor ook de x530 gehad, overschakelen op deze was echt een openbaring :D als je wat naar de zwaardere genres van muziek luisterd is die s8 subwoofer zeker nog een goeie aanvulling ;)
Die subwoofer van de X-530 is echt 1000x niks. De speakers vind ik echter wel goed klinken, dan zal de Audioengine A5+ me vast wel helemaal wegblazen.

Ik luister eigelijk naar veel <2000 muziek. Denk aan Genesis, Michael Jackson, Elvis Presley, Simon en Garfunkel etc.

Metal/Hardstyle/Hip Hop luister ik echt heel af en toe.

Die muziek in flac/ape kwaliteit lijkt me toch wel heerlijk door deze set.

Die subwoofer is nu net iets te hoog gegrepen wat betreft m'n budget, later misschien nog.

Ik ga trouwens voor de witte variant.

[Reactie gewijzigd door Jackson6 op 30 augustus 2012 15:12]

Destijds paste de A5 set net in m'n budget, ik heb dan een jaartje later de S8 aangekocht en hij vult deze set echt bijzonder goed aan.
Ik heb nog eens zitten kijken en heb deze ook gezien

pricewatch: M-Audio Studiophile AV 40

Echt een stuk goedkoper en heeft ook goede reviews, overtuig me want het maakt me aan het twijfelen.
Het wattage is dubbel zo veel, op zich zegt dat totaal niets maar kom. Het feit dat je deze set makkelijk kan uitbreiden met een subwoofer is ook wel handig. En bij de A5+ die jij gaat bestellen (iets nieuwer model dan deze, A5) heeft ook afstandsbediening e.d. Ook de mogelijkheid om usb aparaten op te laden enzo is wel handig.
Ik ben bang dat qua geluidskwaliteit deze set voor mij een overkill is, ik bedoel of ik het verschil tussen die M-Audio of deze Audioengine wel ga horen?