Specificaties 14" (1920x1080 IPS), 512GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion x360 14-ba043nd Review

beerolifant 1 september 2017, 275 views

HP Pavilion x360 14-ba043nd (Product gekocht)

Geweldige twee-in-n laptop. Niet alleen een bijzonder mooi uiterlijk, maar dankzij de krachtige processor en de toegewijde kaart is dit beestje ook nog eens in staat tot het uitvoeren van zware taken en programma's.

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • touchscreen
  • komt met stylus pen (!)
  • verlicht toetsenbord
  • grote touchpad
  • luide (en relatief goede) speakers
  • formaat (14", mobiliteit)
  • IPS beeldscherm

Minpunten

• geen ethernet aansluiting
  • luidruchtig bij langdurig uitvoeren van zware taken
  • beeldscherm niet helder genoeg bij buiten-gebruik (direct zonlicht)

De ideale twee-in-n..?
Met de start van komend studiejaar om de hoek heb ik ongeveer mijn halve zomer besteed aan het zoeken van de ideale laptop, voor mij. Mijn verwachting was een middagje werk, bestellen, en klaar. Helaas kwam ik al snel tot de conclusie dat ik heel veel wensen (en eisen) had, die soms een lastige combinatie vormden.

Voorop staat dat ik niet opzoek was naar een laptop om op te gamen. Vanwege studielast en mobiliteit moest de laptop echter niet te groot en te zwaar zijn, een goede processor hebben en beschikken over een touchscreen. De uiteindelijke keuze? Deze HP Pavilion x360.

Bestellen & unboxen
Deze laptop was ten tijde van mijn aanschaf niet te vinden op tweakers (waarna ik hem later zelf in de queue heb gezet). Ik kwam hem tegen op de HP website, waar deze was afgeprijsd naar euro 1150,-. Gezien de specificaties een laptop die ik wl moest bestellen!

De laptop arriveerde zoals beloofd binnen 48 uur. In mijn geval zelfs binnen 14 uur. . De doos waarin deze verpakt zat was niet speciaal. Net zoals de rest van de unboxing, eigenlijk. Een leuk pluspunt was wel dat deze laptop geleverd werd met stylus pen (en batterij). Een tegenvaller was dat er geen doekje mee werd geleverd voor het schoonmaken van het (touchscreen-) scherm.

Performance
De ster van deze laptop is bijna vanzelfsprekend de processor: een heerlijke i7 7500U. Met dank aan deze processor kan ik alle gewenste taken uitvoeren zonder problemen. Denk hierbij aan Adobe Photoshop (fotobewerking), Adobe Premiere (videobewerking), Programmeren, en natuurlijk alle dagelijkse taken zoals het kijken van Youtube video's.

En van de andere redenen om deze laptop te kopen was de aparte videokaart: De GeForce 940MX met 4GB gereserveerd geheugen. Hierdoor zijn ook games zoals Minecraft, League of Legends, Rocket League en Overwatch goed te spelen. Bij het langdurig uitvoeren van zwaardere taken zoals videobewerking of photoshop zijn de fans echter redelijk luid en dus goed te horen.

Niet te vergeten is dat deze laptop 12GB DDR4 geheugen heeft. 4GB meer dan de gemiddelde 8GB in deze prijsklasse, zeker zolang u geen game-laptop koopt. Dit was niet mijn primaire aandachtspunt, maar het is uiteraard meer dan welkom.

Als laatste performance item is er de M.2 SSD. Deze is heerlijk en werkt echt razendsnel. Ik heb het niet geteld, maar windows is opgestart in 3 tot 5 seconden. Tevens is een gebrek aan opslagruimte een onbekend probleem: de SSD heeft maarliefst 512GB aan ruimte! De resultaten van CrystalDiskMark staan hieronder.

Het scherm
Tijdens mijn zoektocht was er maar n voorwaarde voor het scherm: Touchscreen IPS. Ik weet overigens niet of TN gecombineerd met touch bestaat, maar dat terzijde. Deze laptop heeft het.

Het glanzende IPS scherm heeft een 1920x1080 resolutie en ziet er prachtig uit. Op het formaat van 14" inch zorgt dit voor een zeer scherp beeld. Contrast en kleuren kan ik niet testen, maar lijken accurater dan mijn BenQ schermen die, in tegenstelling tot deze laptop, wel kleur-correctie nodig hadden voor photoshop. Verder zijn het contrast en de kijkhoeken prima. Het scherm wordt (makkelijk) vel genoeg voor binnen gebruik, ook met veel zon- of tegenlicht. Bij direct buitengebruik is het scherm echter niet vel genoeg om tekst goed te kunnen lezen.

De voornamelijkste reden om deze laptop te kopen is echter het feit dat deze een touchscreen heeft. Ik heb geen ervaring met andere touchscreens (uitgezonderd iPads en iPhones), maar deze werkt hartstikke goed en ik heb tot nu toe geen problemen ervaren. Een fijne feature is de handpalm / pols detectie (ik weet de term hiervoor niet, excuses: tijdens het gebruiken van bijvoorbeeld Paint, Photoshop of Illustrator reageert het scherm alleen op je vingers en/of de pen. Komt je pols op het scherm dan heeft dit dus geen gevolgen voor je werk. Net zoals tekenen op een echt papier dus!

Mobiliteit, bouwkwaliteit en design
De laptop is volledig gemaakt van aluminium en voelt hierdoor stevig aan. De laptop is net geen twee centimeter dik en weegt slechts 1,64kg. Van meesleuren is (dus) geen sprake: in een rugzak is de aanwezigheid van de laptop nauwelijks te merken.

Verder heeft de laptop voldoende aansluitingen.
  • USB 3.1 (2x)
  • SD-Card reader (1x)
  • Audio Jack
  • Fullsized HDMI (1x)
  • USB Type C (1x)
De enige 'cruciale' aansluiting die ontbreekt is een ethernet poort. Zelf heb ik echter de keuze gemaakt de "op te offeren" en een adapter (usb 3.0 > ethernet) te kopen. Dit koste mij, tevens via de HP store, slechts 20 euro (aanrader dus!).

Toetsenbord, trackpad, speakers en webcam
Het toetsenbord typt bijzonder vlot. De korte traveldistance zorgt er tevens voor dat het toetsenbord stil typt; zo hoor je bijvoorbeeld weinig tot geen tikgeluiden. Een leuke feature is dat het toetsenbord wit verlicht is: 's nachts werken is geen enkel probleem.

De trackpad werkt fijn en heeft multitouch ondersteuning. Tot dusver heb ik geen problemen met de trackpad, echter gebruik ik de laptop voornamelijk in combinatie met deze muis van HP (euro 20,-).

De speakers zijn voor een laptop bijzonder goed. Deze zijn dan ook van Bang & Olufsen: dus de kwaliteit mag er zijn. Natuurlijk is en blijven het laptop speakers dus mag je niet te veel bass verwachten: echter worden deze speakers zodanig luid dat ik geen externe speakers nodig heb om tegenover mijn vrienden muziek te laten horen.

Over de webcam heb ik niet zoveel te zeggen. Deze gebruik ik zelf niet. Hij is (als ik het goed heb) 720p (HD) en werkt verder naar behoren. Deze kan je prima gebruiken voor skype calls, ik raad het echter af om hiermee video's op te nemen.

Voor het geld is dit een geweldige laptop. Hij ziet er strak uit (ultrabook - niet gamerish), heeft een krachtige processor n aparte videokaart, een ruime SSD, touchscreen en luide speakers. Deze laptop kan en zal ik iedereen aanraden. Zelfs bij een budget van 1000 euro is de verhoging van je budget met 200 euro, voor deze laptop, het absoluut waard!

Overige informatie
  • Ik heb de laptop gebruikt in combinatie met deze muis en deze adapter
  • Ik heb de laptop besteld bij de HP webstore
  • De review is voornamelijk gebaseerd op prijs-kwaliteit verhouding. Laptops van een hoger bedrag zullen ongetwijfeld anders danwelniet beter presteren
  • Ik verontschuldig mij voor eventueel gemaakte typ- en/of spelfouten

Heb jij ook een HP Pavilion x360 14-ba043nd?