Seagate IronWolf, 6TB (128MB cache)

Seagate IronWolf, 6TB (128MB cache) Review

H00GiETestpanel 30 augustus 2017, laatste update op 30 augustus 2017, 1.340 views Testpanel

Seagate IronWolf, 6TB (128MB cache)

Ik kreeg kortgeleden van Tweakers.net een aantal Seagate harde schijven te leen om te kunnen testen. Zelf had ik al jaren een negatief beeld van Seagate, maar mede dankzij deze kans, moet ik mijn mening toch wellicht gaan bijschaven.

Pluspunten

• Datarecovery mogelijkheden
  • (Ondanks verpakking) geen DOA
  • IHM (Ironwolf Health Management)

Minpunten

• Luid (luider dan vergelijkbare schijven van ander merk)
  • Temperatuur
  • Nalatenschap Seagate

[img]626L2Ov8[/img]
Thanks Tweakers.net!
Ik kreeg kortgeleden van Tweakers.net een aantal Seagate harde schijven te leen om te kunnen testen. Ik ben al lange tijd bezig met onder andere servers, storage, NAS-systemen. Zowel in de privésfeer als voor een aantal MKB’s geef ik vaak advies over hardware aankoop. Zelf had ik al jaren een negatief beeld van Seagate en dus was dit de uitgelezen kans om, zonder geld uit te geven, de schijven van dit merk weer eens onder de loep te nemen.

Mede dankzij deze kans, moet ik mijn mening toch wellicht gaan bijschaven.
Waarom geen Seagate?
In de afgelopen jaren heb ik vaak niet alleen thuis maar ook bij bedrijven en andere particulieren een Seagate schijf onverwacht of voortijdig moeten vervangen, dit heeft er in het verleden toe geleid dat ik negatief advies heb moeten geven om Seagate schijven te willen gebruiken.
De resultaten logen er niet om; Seagate had echt problemen met hun producten.

[img=450]mck5oH96[/img]
Ja!!, een pakketje van Tweakers.net
Toen ik het dunne pakketje met 2x 6tb Seagate Ironwolf NAS-schijven in ontvangst mocht nemen (verpakt in een enkel laags kartonnen doos met een enkele laag bubblewrap) bereidde ik mijzelf alweer voor op het ergste…
Een gigantisch vooroordeel… ja, ik weet het, echter mijn eerdere ervaringen logen er niet om.

[img=450]LEIvcPgw[/img]
Snelheid
Na het aansluiten van beide schijven waren ze niet alleen zichtbaar en benaderbaar, ze zijn ook nog eens echt heel snel. Ik kreeg doorvoer-snelheden te zien van zo’n 220 MB/s.

[img=450]3mxPYcko[/img]

Een aantal megabytes per seconde sneller dan de maximale snelheid wordt aangegeven in de specificaties. Dit was vooral een goede test omdat mijn NAS een aantal computers voorziet van netwerk opslag met een volle gigabit verbinding per PC. (waarbij ook echt deze snelheid wordt benut) De snelheden van de schijven zijn ruim voldoende voor een NAS binnen MKB of thuiskantoor en al helemaal voor privé gebruik.
De Ironwolf is niet stil en duidelijk een warmbloed!
Wat mij wel opvalt is dat tijdens het gebruik, de schijven behoorlijk warm worden en luider zijn dan mijn WD schijven. In DSM tikte de temperatuur zelfs even 53°C aan. Kortgeleden hebben dit soort temperaturen mijn WD Blue 4TB schijf het leven gekost.

[img=450]25u1aFZz[/img]
Ironwolf Health Management
Garantie (claims) willen ze uiteraard voorkomen en hebben daarom naast de gemiddeld miljoen uren zonder storingen het Ironwolf Health Managementsysteem geïntroduceerd.

[img=450]Okdwu0OU[/img]

Dit systeem is op alleen de grootste schijven (vanaf 4TB en groter) beschikbaar op een geselecteerd aantal merken en types NAS. (link) IHM gebruikt in totaal zo’n tweehonderd verschillende sensoren en informatie stromen die worden uitgelezen om zo jouw data zo veilig mogelijk te kunnen behouden.
In DSM zijn alle Ironwolf schijven voorzien van een het logo en hebben een eigen testmethode om gebruik te maken van dat IHM-systeem.
Zo kun je dus met meer precisie dan SMART zien wat de staat van je schijf is.

[img=450]6N43gTr8[/img]
Agile Array
Om specifiek in NAS-systemen de gezondheid van meerdere harde schijven te kunnen zien, zorgt het IHM Systeem in combinatie met vibratiecensoren, firmware en energiebeheersysteem (kortom Agile Array) dat niet alleen de individuele schijven maar ook de NAS met meerde schijven langer in perfecte staat blijft. Zo kun je door deze informatie ingrijpen nog vóór het fout gaat.
Garantie & Service
Na die temperaturen ben ik toch eens gaan kijken wat Seagate voor je kan doen in het geval het wél fout gaat. Ze geven de garantie dat je minimaal 180TB aan data heen en weer moet kunnen schrijven. Daarnaast heb je (natuurlijk) gewoon garantie. Dit is voor de 6TB variant 3 jaar. Mocht het dan toch het einde betekenen van je documenten, presentaties, je foto’s, je videobestanden, muziek of andere data, dan kunnen specialisten bij Seagate zelf proberen je data terug te halen.
Dit is in de eerste 2 jaar helemaal gratis bij aankoop van geselecteerde producten, voor de jaren erna moet je betalen. (link) Het terug halen van je data kan dan op een nieuwe (reserve)schijf of een online backup systeem (Cloudstorage).
Conclusie:
Resultaten uit de toekomst moeten het nog gaan bewijzen, maar het lijkt erop dat Seagate na een aantal mindere jaren eindelijk weer een degelijke schijf kan produceren. De nieuwe schijven zijn speciaal bedoeld voor je NAS en biedt een prima alternatief voor de HGST NAS en WD RED-schijven. Deze hebben naast een fijne prijs en hoge doorvoersnelheid een speciale functie-set voor een geselecteerd aantal NAS-systemen. Het IHM-systeem laat heel veel sensoren werken om je een duidelijk beeld te geven van de gezondheid van je harde schijf en doet dit op een zeer overzichtelijke manier. Het Agile Array systeem doet hetzelfde maar dan voor alle Ironwolf-schijven in je NAS-systeem tegelijk. Mocht het ondanks al deze technische snufjes alsnog misgaan, dan kunnen Seagate professionals in de eerste twee jaar gratis proberen je data terug te halen. Vooralsnog zijn de enige nadelen wel het geluid en de warmteproductie van de fysieke schijven en moet de toekomst nog bewijzen of deze schijven op de lange duur snel en betrouwbaar zullen zijn.

Heb jij ook een Seagate IronWolf, 6TB (128MB cache)?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties