Asus TS-6A Review

Renegade89 13 januari 2010, laatste update op 14 januari 2010, 1.023 views

Asus TS-6A

Pluspunten

• Prijs- / kwaliteitverhouding;
  • Kwaliteit voeding;
  • Geluidsproductie voeding;

Minpunten

• Slechts 1 S-ATA aansluiting;
  • Meegeleverde fans niet temperatuurgeregeld;

Kwaliteit voeding Score: 3
ASUS TS-6A1 review door Renegade89

Algemeen

In november 2009 besloot ik een homeserver te te gaan bouwen. Met 3 vaste computers in huis en 'slechts' 1 printer is het gebruik van een gedeelde 'netwerkprinter' erg handig, ook zou er regelmatig ('s nachts) op gedownload gaan worden.

Om te beginnen had ik natuurlijk een behuizing nodig, die alles bij elkaar zou gaan houden en uiteraard wel redelijk stil moest zijn. Het budget liet geen superdure kasten zoals de Antec Mini P180 of Antec NSK1380 toe, maar de kast moest wel aan een paar eisen voldoen.

Allereerst moest er standaard al een voeding inzitten met een redelijke kwaliteit en niet al te hoge geluidsproductie. Met een budget van ca. 50 euro voor behuizing en voeding kwam ik uit bij de ASUS TS6-A1 welke gebundeld wordt met een 300 Watt voeding.

De ASUS TS-6A1 is een kast die je vanwege het formaat en de features zal inzetten voor kantoorgebruik of - in mijn geval - als homeserver. En dat doet hij in beide gevallen uitstekend.

Waarom? Dat lees je hieronder...

Featureset

De kast wordt geleverd met de volgende features;
  • 300 Watt voeding met 80mm ventilator;
  • Audio front;
  • Bevestigingsmateriaal;
  • Handleiding.
Vormgeving

Dit is uiteraard persoonlijk, maar ik vind hem er prima uitzien. Een strak no-nonsense kastje zonder frutsels en andere troep. Prima! ASUS levert deze serie trouwens ook in andere kleurtjes. Ben je bijvoorbeeld meer fan van witte kasten dan zou je de TS-6A3 eens moeten bekijken :)

Afwerking

De afwerking is prima. Voor deze prijs had ik geen superafwerking verwacht, maar dit viel me eigenlijk reuze mee. Het is totaal niet te vergelijken met het materiaal wat je aantreft in de goedkopere behuizingen (het glimmende en erg dunne alluminium-spul, hier op Tweakers ook wel bekend als 'pisbakkenstaal' :')).
Net als de buitenkant ziet het er dus van binnen verzorgd uit. Bij het inbouwen dus geen problemen.

Ruimte

De kast is door het compacte formaat alleen geschikt voor microATX moederborden.
Mijn keuze viel zowiezo op een microATX kast, daar het moederbord zowiezo geen fullsize-ATX zou worden. Het moederbord wat ik erin heb zitten (MSI 760GM-E51) is 24.4cm breed, en ik heb nog ca. 1cm ruimte over. Ga dus maximaal uit van 25 cm breed zodat je de dremel in je schuur kan laten liggen.

In de kast is er ruimte voor 2 optische drives en 2 hard disks. Optische schijven heb ik echter niet in gebruik (homeserver), dus daar heb ik geen mening over. De 2 harde schijven passen probleemloos. Onder de harde schijven houd je nog ongeveer 3 cm over aan tussenruimte met de S-ATA poorten. Gebruik van kabels met gebogen S-ATA poortjes is dus niet verplicht, elke kabel past probleemloos.

Voeding

De hardware in de server bestaat uit een AMD Sempron 140 @ 2.7 GHz, 2GB DDr≥-1066 en 1 hard disk. Bij elkaar zat dit niet veel verstoken, waardoor het ook moeilijk is om een oordeel te vellen over de efficiŽntie van de voeding. In de praktijk zal het erop neerkomen dat je geen zware grafische kaarten aan deze voeding hangt. Een moederbordje met een dual- of quad-core CPU, onboard video, 1 DVD en 1 hard disk en dan heb je het meestal wel weer gehad.

Wat getalletjes. De voeding levert de volgende amperages;
  • +3.3v - 15A
  • +5v - 15A
  • +12Va - 9A
  • +12Vb - 13A
  • -12V - 0.3A
  • -5Vsb - 2.0A
Dit is ruim voldoende voor wat er in dergelijke systemen geplaatst zal worden aan hardware. In de praktijk zal de voeding dus geen probleem vormen.

Daarom kijk ik naar wat wel belangrijk is aan de voeding en dat is de geluidsproductie. Ikzelf vind de voeding geen herrieschopper, hij is stiller dan mijn OCZ StealthXStream 600 Watt, maar komt alsnog boven de boxed AMD koeler (+/-1700 rpm) uit. Niet de stilste dus, maar voor kantoorgebruik zeker binnen de perken.

Het aantal aansluitingen op de voeding is prima, alleen had ik liever andere aansluitingen gezien. De voeding beschikt namelijk over;
  • 4 x Molex;
  • 1 x S-ATA;
  • 1 x FDD;
  • 24p + 4p ATX;
Ik had liever gezien dat er 2 S-ATA connectors op hadden gezeten, dit had namelijk net wat makkelijker en netter gebouwd als je meerdere S-ATA apparaten gebruikt. Een minpuntje.

Koeling

De kast koelt de hardware goed. Ondanks de beperkte formaten is er toch voldoende ruimte voor fans (1 x 60mm outtake en 80mm sidepanel aanwezig met 1 x 60mm outtake en 1 x 80mm intake optioneel). De harde schijven hebben voldoende tussenruimte zodat de 80mm intakefan de warmte kan afvoeren. Ik gebruik van mijn TS-6A1 niet de meegeleverde 60mm fan, maar een exemplaar van Revoltec, de 80mm heb ik van het sidepanel afgehaald, maar het airduct heb ik laten zitten. De temperatuur blijft idle op 28 graden, CPU-koeler en de 60mm outtake draaien onhoorbaar op ca. 1400 - 1500 toeren. Hier dus ook geen vreemde dingen.

Modbaarheid

Geen oordeel

Door de stille werking en stabiliteit van de voeding is de ASUS TS-6A1 een kast die je echt moet overwegen wanneer je een homeserver of office-pc gaat bouwen. De voeding biedt voldoende power voor een gemiddeld office-systeem of homeserver en doet zijn werk behoorlijk stil. Het geringe aantal S-ATA connectoren op de voeding is een klein minpuntje op een voor de rest prima product.

Afbeeldingen (bijschriften)

1. Vooraanzicht;
2. Front-panel aansluitingen;
3. Totaaloverzicht;
4. Binnenkant.

Heb jij ook een Asus TS-6A?

mooie revieuw.

zit er zelf ook aan te denken zowiets als dit in elkaar te gaan zetten.
Je hebt me op ideen gebracht
Dankje, ik zal kijken of ik nog wat foto's kan toevoegen van mijn bouwsel :)
zoals ik e tzie is de voeding vervangbaar? Ik had deze kast namelijk in gedachten als HTPC, met een dedicated GPU, dus ik heb ietsie meer prik nodig...
@SuperSang; Helaas is de voeding een speciale maat van ASUS, een voeding vervangen zit er dus niet in. Ik denk dat deze voeding in de praktijk geen problemen heeft met een kaart zoals een HD4670 / GT240. Daarboven wordt het lastig.

En bedankt ;)
en goeie review trouwes! ^^
Toffe review, nav deze review ga ik er ook een in elkaar zetten. :D